Přeskočit na hlavní obsah

Prupurový vrch | Crimson Peak [60%]


Guillermo del Toro patří mezi nejvýraznější tvůrce současného Hollywoodu. I když se naposled podíval do kin s epickou řežbou Pacific Rim, jeho doménou jsou především temné fantasy a horory. A přesně s takovouhle látkou přichází od čtvrtečního poledne do českých a slovenských kin. Jak dopadla jeho dlouho očekávaná novinka Purpurový vrch?

Mladá Edith Cushingová (Mia Wasikowska) vyrůstá sama s otcem. Od úmrtí její matky je její život o něco barvitější, neboť ji občas pronásleduje její duch. Na prahu dospělosti se tedy pokouší tuto zkušenost přetavit v úspěšné literární dílo, které však místní vydavatelé odmítají. Pokouší se tedy dílo přepsat a zaslat do redakce prestižního vydavatelství. Právě tou dobou do místa jejího bydliště však přijíždí britský baronet Thomas Sharpe (Tom Hiddleston), který se u otce Edith snaží získat finance pro svůj ambiciozní průmyslový projekt. Mladá dcera průmyslového magnáta ovšem cizinci učaruje a ten se jí začne dvořit. Dívka však ještě netuší, do jaké hry se právě zaplétá... 

Purpurový vrch je zajímavým snímkem, záměrně se však na začátek svých dojmů chci vyhnout jakýchkoliv klasifikací. Je totiž trochu problém film správně uchopit a celkově zhodnotit. Pokud jste se, podobně jako já, zamýšleli nad tím, proč si mexický režisér ze všech svých připravovaných projektů pro realizaci vybral tenhle poněkud konvenční horor, jeho shlédnutí vám odpověď na tuto otázku nedá. Na povrchu je totiž tahle filmová novinka víceméně předvídatelným, silně šablonovitým a průhledným duchařským snímkem, který se spoléhá na klasické žánrové berličky, teatrálně přímočaré a umělé postavy a nenabízí za ty dvě hodiny v kině nic nového, převratného nebo co do příběhu nápaditého. Navíc je spousta naznačených a realizovaných elementů v příběhu vysvětleno docela nepříjemně běžně a působí to tak odbytě i přes očividný potenciál něčeho více. Zamrzí i fakt, že herecky se jedná o průměr, ze kterého nevyhrabou film ani známé tváře a sázky víceméně na jistotu, snad jen hlavní hrdinka částečně převyšuje všechny a její otec v podání Jima Bavera si pak přímo získává film tak trochu pro sebe na onom omezeném prostoru který dostane. 

Na druhé straně ovšem film naprosto exceluje v své audiovizuální stránce. Ne že by někdo čekal, že tomu tak nebude, avšak v porovnání s průměrnou a přímočarou příběhovou stránkou je mrazivě temný a přitom překvapivě barvitý vizuál až příliš skvělý na svůj vlastní film. Guillermo del Toro ze své fantazie opět vykouzlil fenomenální vizuální koncert, který onu perfektní atmosféru dýchá v každém momentu a ani na moment z ní diváka nepustí. Zvláště, když k výslednému efektu připočtete velice výrazný hudební doprovod Fernanda Velázqueze, který se i přes několik sklouznutí k žánrové rutině vždy dokáže vyhrabat na vrchol a zapůsobit impozantním orchestrálním podkresem k tísnivé atmosféře filmu.        


Výsledný verdikt nad snímkem je tedy poněkud problematickým. Na jedné straně totiž dostanete vizuálně působivou, mrazivě atmosferickou a příjemně dobově pojatou hororovou podívanou, která svoji hutnou atmosférou zanechá velký dojem, na druhé straně ale vyloženě zklame příběhem, který nepřináší nic nového, nápaditého, nebo alespoň vynahrazujícího ty dvě hodiny v kině. A přitom by si tak impozantní audiovizuální stránka zasloužila alespoň z půlky tak dobrý a památný příběh. Bohužel se tomu tak nestalo a vás to v kině bude setsakramentsky mrzet protože i když zde potenciál byl, historie se tentokrát nepíše. 

Nakonec tedy záleží s jakou na film půjdete. Čekáte-li působivý hororový snímek s tou správnou temně fantasy dobovou atmosférou a nevadí vám přitom po příběhové stránce jen variace stokrát viděného, pak směle dále. Pokud ovšem čekáte od Purpurového vrchu velké věci, upravte svá očekávání. Nejedná se o vyložené zklamání jen o perfektně natočenou rutinu bez inovace.  



Naprosto skvělá temná fantasy stránka a působivý a místy až impozantní hudební doprovod na jedné stráně, avšak také rutina, nulová invence a předvídatelnost příběhové stránky na straně druhé. Guillermo del Toro natočil audiovizuálně působivý snímek, který však výrazně zklamává po příběhové stránce. Pokud vám však nevadí jen variace stokrát viděného, směle dále.  
 Koktejl: 
20% Mrazivá atmosféra
20% Hororová rutina
20% Klasické žánrové zvraty
20% Impozantní hudební stránka
20% Fascinující výprava
Purpurový vrch
(Crimson Peak)
Horor / Fantasy / Drama
USA, 2015, 119 min

Režie: Guillermo del Toro
Scénář: Guillermo del Toro, Matthew Robbins
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Fernando Velázquez
Hrají: Mia Wasikowska, Tom Hiddleston, Jessica Chastain, Charlie Hunnam, Burn Gorman, Jim Beaver, Javier Botet, Leslie Hope, Doug Jones
Produkce: Jon Jashni, Thomas Tull, Callum Greene
Střih: Bernat Vilaplana
Scénografie: Thomas E. Sanders
Kostýmy: Kate Hawley

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 15.10.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 15.10.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 16.10.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/146130-purpurovy-vrch/
http://www.imdb.com/title/tt2554274/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.