Přeskočit na hlavní obsah

Prupurový vrch | Crimson Peak [60%]


Guillermo del Toro patří mezi nejvýraznější tvůrce současného Hollywoodu. I když se naposled podíval do kin s epickou řežbou Pacific Rim, jeho doménou jsou především temné fantasy a horory. A přesně s takovouhle látkou přichází od čtvrtečního poledne do českých a slovenských kin. Jak dopadla jeho dlouho očekávaná novinka Purpurový vrch?

Mladá Edith Cushingová (Mia Wasikowska) vyrůstá sama s otcem. Od úmrtí její matky je její život o něco barvitější, neboť ji občas pronásleduje její duch. Na prahu dospělosti se tedy pokouší tuto zkušenost přetavit v úspěšné literární dílo, které však místní vydavatelé odmítají. Pokouší se tedy dílo přepsat a zaslat do redakce prestižního vydavatelství. Právě tou dobou do místa jejího bydliště však přijíždí britský baronet Thomas Sharpe (Tom Hiddleston), který se u otce Edith snaží získat finance pro svůj ambiciozní průmyslový projekt. Mladá dcera průmyslového magnáta ovšem cizinci učaruje a ten se jí začne dvořit. Dívka však ještě netuší, do jaké hry se právě zaplétá... 

Purpurový vrch je zajímavým snímkem, záměrně se však na začátek svých dojmů chci vyhnout jakýchkoliv klasifikací. Je totiž trochu problém film správně uchopit a celkově zhodnotit. Pokud jste se, podobně jako já, zamýšleli nad tím, proč si mexický režisér ze všech svých připravovaných projektů pro realizaci vybral tenhle poněkud konvenční horor, jeho shlédnutí vám odpověď na tuto otázku nedá. Na povrchu je totiž tahle filmová novinka víceméně předvídatelným, silně šablonovitým a průhledným duchařským snímkem, který se spoléhá na klasické žánrové berličky, teatrálně přímočaré a umělé postavy a nenabízí za ty dvě hodiny v kině nic nového, převratného nebo co do příběhu nápaditého. Navíc je spousta naznačených a realizovaných elementů v příběhu vysvětleno docela nepříjemně běžně a působí to tak odbytě i přes očividný potenciál něčeho více. Zamrzí i fakt, že herecky se jedná o průměr, ze kterého nevyhrabou film ani známé tváře a sázky víceméně na jistotu, snad jen hlavní hrdinka částečně převyšuje všechny a její otec v podání Jima Bavera si pak přímo získává film tak trochu pro sebe na onom omezeném prostoru který dostane. 

Na druhé straně ovšem film naprosto exceluje v své audiovizuální stránce. Ne že by někdo čekal, že tomu tak nebude, avšak v porovnání s průměrnou a přímočarou příběhovou stránkou je mrazivě temný a přitom překvapivě barvitý vizuál až příliš skvělý na svůj vlastní film. Guillermo del Toro ze své fantazie opět vykouzlil fenomenální vizuální koncert, který onu perfektní atmosféru dýchá v každém momentu a ani na moment z ní diváka nepustí. Zvláště, když k výslednému efektu připočtete velice výrazný hudební doprovod Fernanda Velázqueze, který se i přes několik sklouznutí k žánrové rutině vždy dokáže vyhrabat na vrchol a zapůsobit impozantním orchestrálním podkresem k tísnivé atmosféře filmu.        


Výsledný verdikt nad snímkem je tedy poněkud problematickým. Na jedné straně totiž dostanete vizuálně působivou, mrazivě atmosferickou a příjemně dobově pojatou hororovou podívanou, která svoji hutnou atmosférou zanechá velký dojem, na druhé straně ale vyloženě zklame příběhem, který nepřináší nic nového, nápaditého, nebo alespoň vynahrazujícího ty dvě hodiny v kině. A přitom by si tak impozantní audiovizuální stránka zasloužila alespoň z půlky tak dobrý a památný příběh. Bohužel se tomu tak nestalo a vás to v kině bude setsakramentsky mrzet protože i když zde potenciál byl, historie se tentokrát nepíše. 

Nakonec tedy záleží s jakou na film půjdete. Čekáte-li působivý hororový snímek s tou správnou temně fantasy dobovou atmosférou a nevadí vám přitom po příběhové stránce jen variace stokrát viděného, pak směle dále. Pokud ovšem čekáte od Purpurového vrchu velké věci, upravte svá očekávání. Nejedná se o vyložené zklamání jen o perfektně natočenou rutinu bez inovace.  



Naprosto skvělá temná fantasy stránka a působivý a místy až impozantní hudební doprovod na jedné stráně, avšak také rutina, nulová invence a předvídatelnost příběhové stránky na straně druhé. Guillermo del Toro natočil audiovizuálně působivý snímek, který však výrazně zklamává po příběhové stránce. Pokud vám však nevadí jen variace stokrát viděného, směle dále.  
 Koktejl: 
20% Mrazivá atmosféra
20% Hororová rutina
20% Klasické žánrové zvraty
20% Impozantní hudební stránka
20% Fascinující výprava
Purpurový vrch
(Crimson Peak)
Horor / Fantasy / Drama
USA, 2015, 119 min

Režie: Guillermo del Toro
Scénář: Guillermo del Toro, Matthew Robbins
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Fernando Velázquez
Hrají: Mia Wasikowska, Tom Hiddleston, Jessica Chastain, Charlie Hunnam, Burn Gorman, Jim Beaver, Javier Botet, Leslie Hope, Doug Jones
Produkce: Jon Jashni, Thomas Tull, Callum Greene
Střih: Bernat Vilaplana
Scénografie: Thomas E. Sanders
Kostýmy: Kate Hawley

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 15.10.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 15.10.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 16.10.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/146130-purpurovy-vrch/
http://www.imdb.com/title/tt2554274/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky.  Doug ( Josh Gad ) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen ( Kaley Cuoco-Sweeting ), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nik

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...