Přeskočit na hlavní obsah

Sicario: Nájemný vrah | Sicario [80%]

Denis Villeneuve je režisérem, který si v poslední době rozhodně zaslouží pozornost. Svědčí o tom i fakt, že si jej Ridley Scott vybral jako náhradu za sebe v případě připravovaného pokračování kultovní sci-fi Blade Runner. Ještě než se tak ovšem stane, přichází původem kanadský režisér do českých kin se svým dalším filmem Sicario: Nájemný vrah.  Na následujících řádcích se vám pokusím přiblížit, proč by vám tahle pecka neměla v kinech uniknout. 


Agentka FBI Kate Macer (Emily Blunt) patří ke špičkám ve svém oboru. Její specializací je záchrana rukojmích ze spárů drogových kartelů působících na pohraničí USA a Mexika. Její poslední zátah ovšem nevyšel úplně podle představ a místo rukojmích bylo na místě zásahu nalezeno více jak dvě desítky mrtvol zazděných do zdí rodinného domu. Právě díky tomuto zásahu se ovšem Kate ocitá v hledáčku speciálního vládního poradce pro boj s drogovými kartely Matta Gravera (Josh Brolin), který plánuje akci proti špičkám kartelu Sonora, jehož vliv jde v Arizoně čím dál tím více cítit. Jeho metody jsou ovšem krajně netradiční a mnohdy na hraně protiprávního jednání. Zvláště pak, jedná-li se o jeho specialistu Alejandra (Benicio Del Toro)...

Sicario: Nájemný vrah je nesmírná pecka, neberte mě špatně. Osmdesát procent je pořád myslím sakra dobrý výsledek a bez nejmenších pochyb stojí tahle žánrová podívaná za shlédnutí, ideálně v kině. Nicméně adresoval bych hned na začátku můj hlavní problém se samotným snímkem, díky kterému není právě tenhle mrazivý thriller hned o několik procent výše. Tím je samotný scénář filmu a jeho realizace. Nechci tu samozřejmě tvrdit, že by se jednalo o špatnou práci, naopak. Nicméně v porovnání se vším ostatním ve filmu tato stránka poněkud zaostává a film tak příběhově příliš nenadchne až na pár momentů. 

Na druhé straně ovšem nadchne vším ostatním. Samozřejmě, pozornost na sebe v nejvíce případech strhne fenomenální kamera mistra svého řemesla Rogera Deakinse, který tímto výkonem jen dokazuje, proč patří mezi největší jména co se týče filmové kamery.  V rámci celého filmu jsem nepostřehl jediný moment, kde by kamera nebyla dokonale pasující k vyprávěnému materiálu. Podobně je to i v případě impozantního hudebního doprovodu Jóhanna Jóhannssona, který vykouzlil z jednoduchých kompozic naprosto úchvatnou hudební stránku, která odtažité a chladné atmosféře filmu dodává onen punc jedinečnosti. Oproti velkolepým a rozmanitým epickým kompozicím právě jeho soundtrack k filmu dokazuje, že mnohdy v jednoduchosti je síla. 

Sympatie si pak získává také herecký ansámbl, který se na tomto snímku podílel. Emily Blunt v hlavní roli funguje podobně dobře, jako v loňském blockbusteru Na hraně zítřka, kde ke svému drsnému projevu přidává i lehce osobního dramatu. Josh Brolin coby nevyzpytatelný vládní poradce je také téměř bezchybný (samozřejmě kde mu to scénář dovolí), nicméně prim zde hraje návrat Benicia Del Tora do výrazně badass rolí. Jeho zkušenostmi ošlehaný profesionál naprosto bezchybně prodává metodu cukru a biče a především v druhé polovině si snímek krade neskutečným způsobem pro sebe. Díky tomu se jedná o jedni z nejvýraznějších rolí Benicia Del Tora za poslední roky. 

Ve výsledku je tak Sicario: Nájemný vrah výjimečným snímkem, který by neměl žádnému milovníkovi mrazivých thrillerů uniknout. Fenomenální po všech stránkách, k puncu špičkové a po všech ohledech dokonalé podívané snímku však chybí o něco více propracovanější scénář a přirozenější vývoj děje. To jsou ovšem výtky spíše na adresu toho, proč film nakonec není ve výčtu nejlepších thrillerů poslední dekády, ne o tom, zda-li se jedná o výbornou podívanou samo o sobě či nikoliv. Sicario: Nájemný vrah nakonec do českých kin přivedl prvotřídní thriller v podobně mrazivém podání, jako byla režisérova poslední zastávka v českých kinech Zmizení. Pokud jsou tedy atmosferické podívané, u kterých musíte trochu také přemýšlet vaší krevní skupinou, pak neváhejte a vyražte do kina.              
  
Drogové kartely a jejich vliv nejen na americké půdě ale i v bezpečnostních složkách. Denis Villeneuve přinesl do českých kin další mrazivě odtažitou podívanou, která strhne na dvě hodiny a ani na moment nepustí. Výrazně tomu dopomáhá fenomenální kamera a podmanivě jednoduchý hudební doprovod. Škoda jen, že film mírně omezuje jeho scénáristická složka, která brzdí i jinak parádní herecké představitele, kterým jednoznačně vévodí Benicio Del Toro v jedné z nejlepších rolí za dlouhé roky. 
 Koktejl: 
20% Drogy
20% Korupce
40% Organizovaný zločin
20% Mrazivá atmosféra 
Sicario: Nájemný vrah
(Sicario)
Akční / Krimi / Drama
USA, 2015, 121 min


Režie: Denis Villeneuve
Scénář: Taylor Sheridan
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrají: Emily Blunt, Benicio Del Toro, Josh Brolin, Victor Garber, Jon Bernthal, Daniel Kaluuya, Jeffrey Donovan, Raoul Trujillo, Julio Cedillo, Hank Rogerson, Maximiliano Hernández, Lora Martinez-Cunningham, Dylan Kenin, Kevin Wiggins
Produkce: Basil Iwanyk, Thad Luckinbill, Edward McDonnell, Molly Smith

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 29.10.2015 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 08.10.2015 Forum Film SK
USA V kinech od: 18.09.2015 Lionsgate

http://www.csfd.cz/film/371352-sicario-najemny-vrah/
http://www.imdb.com/title/tt3397884/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.