Přeskočit na hlavní obsah

Steve Jobs [80%]

Ať už patříte do kteréhokoliv tábora, faktem zůstává, že Steve Jobs byl jednou z největších a nejvlivnějších osobností informačních technologií v několika posledních desetiletích. Právě díky němu se ze společnosti Apple stal takový gigant, který v mnohém diktuje, jakým směrem se bude vývoj technologií ubírat dále. To nelze popřít. Doposud však filmové portréty vyobrazovaly klíčovou osobnost společnosti Apple spíše jen v relativně pozitivním světle, přehlížejíc stinné stránky jeho osobnosti. A právě komplexní portrét tohoto vlivného muže slibovala nová spolupráce scénáristy Aarona Sorkina s britským režisérm Dannym Boylem. Jak tahle výprava do zákulisí technologického giganta dopadla? 

Steve Jobs (Michael Fassbender) je člověk s vizí. Ne všichni však jeho pohled na budoucnost sdílí. V roce 1984 měla přijít revoluce v podobě jím navrženého osobního počítače Macintosh, která se i přes gigantické náklady na vývoj a marketing počítače nestala. I přes velkou propagaci se z počítače stává jeden z největších průšvihů v oblasti informačních technologií a pro společnost Apple to znamená citelnou finanční ránu. Jobs je i díky tomu přehlasován správní radou a vyhozen ze společnosti, které byl jedním ze zakladatelů. Tím ale jeho cesta na vrchol teprve začíná... 

Začátkem bych asi měl říct jedno. Nepatřím mezi fanoušky této osobnosti, ani společnosti, kterou víceméně pomohl vytvořit. Nezastírám fakt, že sebe-propagaci a technologickou stránku má tato společnost má zvládnutou na jedničku a tak pokud někomu vyhovuje tenhle model, jen směle do toho. Sám vlastním iPod a nemůžu si na něj stěžovat. I když je to ovšem tak, film samotný mě donutil přemýšlet a uznat, že na tom něco přeci jen bude. I tak jsem ale rád, že se tvůrci protentokrát nerozhodli sklopit hlavu a jetí vyšlapanou cestou, nicméně místo toho na několika klíčových momentech v životě tohoto marketingového krále vykreslili jeho problematickou osobnost a podtrhli tím jeho nesmazatelnou roli v tvarování podoby počítačové a mobilní techniky, jak ji známe dnes.  

A to se jim daří na výbornou. Můžou za to především dva aspekty filmu. Jednak se jede podle scénáře Aarona Sorkina, který vykouzlil z literární předlohy podobně konzistentní a přitom všeobjímající příběh, který ani v rámci dvou hodin nestíhá vyloženě nudit, ať už se řeší rodinně-finanční problémy nebo balamutění médií. To však především díky Michaelu Fassbenderovi, který si roli Jobse vyloženě užívá a nebojí se v důležitých momentech tlačit výrazně na pilu. To dopomáhá filmu udržet si tvář i v trochu slabších momentech, kdy se vývoj přeci jen poněkud vleče. 

Svoji roli na i tak plynulé a příjemně ucelené atmosféře, která nevypadne ani na moment, má hudební doprovod Daniela Pembertona, který servíruje překvapivě rozmanitý hudební doprovod, který se jednak vrhá do relativně klasických vod a zároveň občas zabrousí až do elektronické kompozice ne nepodobné například Cliffu Martinezovi. Příjemná je i kamera Alwina H. Kuchlera, který dává vzpomenout spíše na svoji práci na Sunshine nebo thrilleru Hanna, spíše než na nepříliš vydařené R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů. Rozhodně potěší variabilita zvoleného filmového materiálu korespondující s dobou, kterou film právě pokrývá. Ono vůbec celkově film osloví především malými detaily. které skrývá ve vyprávěném příběhu. Díky tomu tak v průběhu dvou hodin film šlape jako dobře promazaný stroj a přitom toho neprozradí zbytečně moc nebo se nezabývá zbytečnými detaily ze života této osobnosti. Možná jen trochu zamrzí závěr, který by šlo v kontextu filmu udělat i lépe. 

Steve Jobs je tak konečně portrétem hodným této osobnosti. Bez přehnané naivity nebo plácání se v problematické minulosti či osobních detailech, novinka Dannyho Boylea přináší pohled na jednoho z nejvlivnějších mužů v oblasti informačních technologií posledních desetiletí se všemi jeho kladnými i těmi nepříliš pozitivními zákoutími jeho osobnosti. Na příkladu čtyřech klíčových momentů v jeho životě popisuje jeho pád na dno a vzestup na úplný vrchol kde triumfálně stanul právě díky odhodlanosti jít za svoji vizí, klidně i přes mrtvoly. A takový je i jeho nejnovější filmová podoba. Svižný biografický snímek, který stojí na precizně napsaném základu a perfektně padnoucím, skvěle hrajícím Michaelu Fassbenderovi. Zamrzí snad jen několik momentů, kdy film tak trochu přešlapuje na místě. I tak se ovšem jedná o jeden z nejlepších filmových portrétů poslední doby, který si vaše dvě hodiny času rozhodně zaslouží, ať už máte vztah k Apple a jejich bývalému řediteli vztah jakýkoliv.                         

Danny Boyle a Aaron Sorkin předvádí v podobě Michaela Fassbendera výtečný filmový portrét trochu kontroverzní osobnosti, kterou zakladatel a nejvlivnější osobnost společnosti Apple Steve Jobs rozhodně byl. Výborně vystavené, skvěle zahrané a přitom příjemně atmosferické.   
 Koktejl: 
20% Apple
20% Počítače
20% Technologie
20% Mezilidské vztahy
20% Rodina
Steve Jobs
Drama / Životopisný
USA, 2015, 122 min

Režie: Danny Boyle
Předloha: Walter Isaacson (kniha)
Scénář: Aaron Sorkin
Kamera: Alwin H. Kuchler
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Katherine Waterston, Jeff Daniels, Michael Stuhlbarg, Sarah Snook, Perla Haney-Jardine, Ripley Sobo, Bryan Casserly, Noreen Lee
Produkce: Mark Gordon, Christian Colson
Kostýmy: Suttirat Anne Larlarb

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.11.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 12.11.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 09.10.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/395522-steve-jobs/
http://www.imdb.com/title/tt2080374/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.