Přeskočit na hlavní obsah

Steve Jobs [80%]

Ať už patříte do kteréhokoliv tábora, faktem zůstává, že Steve Jobs byl jednou z největších a nejvlivnějších osobností informačních technologií v několika posledních desetiletích. Právě díky němu se ze společnosti Apple stal takový gigant, který v mnohém diktuje, jakým směrem se bude vývoj technologií ubírat dále. To nelze popřít. Doposud však filmové portréty vyobrazovaly klíčovou osobnost společnosti Apple spíše jen v relativně pozitivním světle, přehlížejíc stinné stránky jeho osobnosti. A právě komplexní portrét tohoto vlivného muže slibovala nová spolupráce scénáristy Aarona Sorkina s britským režisérm Dannym Boylem. Jak tahle výprava do zákulisí technologického giganta dopadla? 

Steve Jobs (Michael Fassbender) je člověk s vizí. Ne všichni však jeho pohled na budoucnost sdílí. V roce 1984 měla přijít revoluce v podobě jím navrženého osobního počítače Macintosh, která se i přes gigantické náklady na vývoj a marketing počítače nestala. I přes velkou propagaci se z počítače stává jeden z největších průšvihů v oblasti informačních technologií a pro společnost Apple to znamená citelnou finanční ránu. Jobs je i díky tomu přehlasován správní radou a vyhozen ze společnosti, které byl jedním ze zakladatelů. Tím ale jeho cesta na vrchol teprve začíná... 

Začátkem bych asi měl říct jedno. Nepatřím mezi fanoušky této osobnosti, ani společnosti, kterou víceméně pomohl vytvořit. Nezastírám fakt, že sebe-propagaci a technologickou stránku má tato společnost má zvládnutou na jedničku a tak pokud někomu vyhovuje tenhle model, jen směle do toho. Sám vlastním iPod a nemůžu si na něj stěžovat. I když je to ovšem tak, film samotný mě donutil přemýšlet a uznat, že na tom něco přeci jen bude. I tak jsem ale rád, že se tvůrci protentokrát nerozhodli sklopit hlavu a jetí vyšlapanou cestou, nicméně místo toho na několika klíčových momentech v životě tohoto marketingového krále vykreslili jeho problematickou osobnost a podtrhli tím jeho nesmazatelnou roli v tvarování podoby počítačové a mobilní techniky, jak ji známe dnes.  

A to se jim daří na výbornou. Můžou za to především dva aspekty filmu. Jednak se jede podle scénáře Aarona Sorkina, který vykouzlil z literární předlohy podobně konzistentní a přitom všeobjímající příběh, který ani v rámci dvou hodin nestíhá vyloženě nudit, ať už se řeší rodinně-finanční problémy nebo balamutění médií. To však především díky Michaelu Fassbenderovi, který si roli Jobse vyloženě užívá a nebojí se v důležitých momentech tlačit výrazně na pilu. To dopomáhá filmu udržet si tvář i v trochu slabších momentech, kdy se vývoj přeci jen poněkud vleče. 

Svoji roli na i tak plynulé a příjemně ucelené atmosféře, která nevypadne ani na moment, má hudební doprovod Daniela Pembertona, který servíruje překvapivě rozmanitý hudební doprovod, který se jednak vrhá do relativně klasických vod a zároveň občas zabrousí až do elektronické kompozice ne nepodobné například Cliffu Martinezovi. Příjemná je i kamera Alwina H. Kuchlera, který dává vzpomenout spíše na svoji práci na Sunshine nebo thrilleru Hanna, spíše než na nepříliš vydařené R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů. Rozhodně potěší variabilita zvoleného filmového materiálu korespondující s dobou, kterou film právě pokrývá. Ono vůbec celkově film osloví především malými detaily. které skrývá ve vyprávěném příběhu. Díky tomu tak v průběhu dvou hodin film šlape jako dobře promazaný stroj a přitom toho neprozradí zbytečně moc nebo se nezabývá zbytečnými detaily ze života této osobnosti. Možná jen trochu zamrzí závěr, který by šlo v kontextu filmu udělat i lépe. 

Steve Jobs je tak konečně portrétem hodným této osobnosti. Bez přehnané naivity nebo plácání se v problematické minulosti či osobních detailech, novinka Dannyho Boylea přináší pohled na jednoho z nejvlivnějších mužů v oblasti informačních technologií posledních desetiletí se všemi jeho kladnými i těmi nepříliš pozitivními zákoutími jeho osobnosti. Na příkladu čtyřech klíčových momentů v jeho životě popisuje jeho pád na dno a vzestup na úplný vrchol kde triumfálně stanul právě díky odhodlanosti jít za svoji vizí, klidně i přes mrtvoly. A takový je i jeho nejnovější filmová podoba. Svižný biografický snímek, který stojí na precizně napsaném základu a perfektně padnoucím, skvěle hrajícím Michaelu Fassbenderovi. Zamrzí snad jen několik momentů, kdy film tak trochu přešlapuje na místě. I tak se ovšem jedná o jeden z nejlepších filmových portrétů poslední doby, který si vaše dvě hodiny času rozhodně zaslouží, ať už máte vztah k Apple a jejich bývalému řediteli vztah jakýkoliv.                         

Danny Boyle a Aaron Sorkin předvádí v podobě Michaela Fassbendera výtečný filmový portrét trochu kontroverzní osobnosti, kterou zakladatel a nejvlivnější osobnost společnosti Apple Steve Jobs rozhodně byl. Výborně vystavené, skvěle zahrané a přitom příjemně atmosferické.   
 Koktejl: 
20% Apple
20% Počítače
20% Technologie
20% Mezilidské vztahy
20% Rodina
Steve Jobs
Drama / Životopisný
USA, 2015, 122 min

Režie: Danny Boyle
Předloha: Walter Isaacson (kniha)
Scénář: Aaron Sorkin
Kamera: Alwin H. Kuchler
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Katherine Waterston, Jeff Daniels, Michael Stuhlbarg, Sarah Snook, Perla Haney-Jardine, Ripley Sobo, Bryan Casserly, Noreen Lee
Produkce: Mark Gordon, Christian Colson
Kostýmy: Suttirat Anne Larlarb

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.11.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 12.11.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 09.10.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/395522-steve-jobs/
http://www.imdb.com/title/tt2080374/






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?