Přeskočit na hlavní obsah

Lída Baarová [35%]

Moc českých velkofilmů v kinech ročně nenajdete. Ono podmínky pro natočení nákladných produkcí u nás zrovna nejsou ty nejlepší a mnohdy je na natočení právě takových snímků potřeba rozpočet hned několika typicky českých komedií, které zpravidla bývají komerčně úspěšnější. Čas od času to ale přesto někteří odvážlivci zkusí. Tím nejnovějším je osvědčený režisér Filip Renč, který si na paškál vzal portrét jedné z nejkontroverznějších hereček českého a československého filmu, Lídy Baarové. Jak dopadl hvězdně obsazený životopisný film, který nedávno vstoupil do většiny českých kin?


Příběh Lídy Baarové (Táňa Pauhofová) je ten o úspěchu i pádu. Jako mladá herečka získala poměrně rychle slávu a věhlas v domácím Československu a tak pozvánka do zahraničí na sebe nenechala dlouho čekat. Jenže právě ta se herečce stala osudnou. Díky jejímu půvabu si ji německý filmový průmysl oblíbil a Lída upoutala i pozornost nejvyšších představitelů nového nacistického režimu v Německu. Své sympatie ji začal projevovat i sám říšský ministr propagandy Joseph Goebbels (Karl Markovics) a Lídě tyto pozornost nebyla nepříjemná. Díky této známosti její kariéra ještě více rostla. Jenže následující milostný poměr se proměnil v hrátky s ohněm, které nakonec někoho spálí... 

Tak a je to tady. Renč dotlačil do kin jeden ze dvou letošních velkých filmů a většině lidí bohužel zbudou tak akorát oči pro pláč. Proč? Inu možná proto, že mu snímek docela výrazně rozpadá pod rukama a z očekávané a nákladné výpravné podívané je nakonec jen téměř dvouhodinová kostýmní fraška, která doplácí na to, že vlastně úplně neví, čím chce být. Daleko drastičtější a pro film významnější je chyba toho, že jednotlivé prvky filmu spolu ale ani na moment nefungují. 

Historická novinka totiž už od prvních vteřin začíná vrstvit prvky z jednotlivých žánrů a módů produkce filmů jak na běžícím páse a přitom stíhá hned od těchto momentů také udivovat svoji vizuální stránkou. Až na několik momentů totiž Renč snímá pomocí kameramana Petra Hojdy akci tak podivným způsobem, že se vytrácí jakákoliv filmová iluze či atmosféra a tahle převážně kostýmní vztahová eskapáda se proměňuje v něco jako lacinou telenovela, která je prokládána přehnaně vážnou divadelní inscenací, zatímco si režisér jede svoje fetiše které se rozprostírají od prahů rodinné komedie až po béčkové thrillery a film noir. Bohužel ani jedna z těchto stránek ve filmu vlastně nefunguje, čemuž nepomáhá ani do extrémů zahnaná hudební složka, která byť je na vysoce kvalitní úrovni, je tak zbytečně přehnaně dramatická, že se tomu člověk musí až místy smát. 

To se ovšem týká i hereckých představitelů. Množství hereckého potenciálu a slavných tváří je ve filmu nebývale vysoké, nicméně až na jednoho představitele je to všechno na úrovni divadelních spolků z dolní polní. Tuhle nezaujaté, tuhle přehnaně dramatické ale v celku nevyrovnané a hloupě podané. Paradoxem je, že z toho množství herců a hereček pro mě vyčnívá jen Pavel Kříž. Trochu nechápu kritiku jeho postavy, neboť v jeho podání je říšský vůdce příjemně barvitý s parádně podanou mimikou a i pohyby těla. Díky tomu všechny tři scény ve kterých se objeví ve výraznější roli nekompromisně krade pro sebe. A to říkám jako člověk, který jej moc nemusí a o jeho hereckých schopnostech nemá valné mínění. A právě on jako jediný mi utkvěl v paměti, protože v jeho výkonu a předvedení jedné z nejvýraznějších osobností historie neshledávám chybu. 

Samozřejmě vše je limitováno špatným, ale vážně špatným scénářem. Ten postavy mění v hloupé karikatury odříkávající přepálené repliky, což je podpořeno ještě hodně nadsazeným postsynchronem v případě zahraničních herců. Ve výsledku tak nakonec zůstává rozum stát nad tím, co vlastně tahle historická sranda divákům předvádí jako seriozní podívanou o kontroverzní osobnosti české kultury. 

Lída Baarová je zkrátka průser, proč chodit kolem horké kaše. Filip Renč natočil za hodně peněz málo muziky a i to málo co divákům nakonec v kině předvedl, se kvalitou vyrovná šumařům z těch daleko méně nákladných produkcí. Film podivný svým uchopením, vizuálním zpracováním, hereckým podáním i stylistickými rozhodnutími, které v rámci produkce padly. Ten kdo jde na film jen proto, aby viděl své oblíbené české tvářičky v dobových kulisách a kostýmech, ten si své najde. Kdo však od tohoto počinu čekal další zásadní snímek tuzemské kinematografie, ten bude šeredně zklamán. Lída Baarová není totiž ve výsledku nic jiného, než jen důkaz toho, že i talentovaní tvůrci se mohou proměnit v mizerné šumaře, kteří dokáží přepálit a zakopat téměř každý nápad, jaký byl do tohoto filmu vnesen. Takhle geniálně špatný film tu zkrátka už dlouho nebyl.         
Filip Renč a jeho studie jak utopit hromadu peněz a ukázat zhola nic. Lída Baarová Sice není vyloženě špatným filmem a některé prvky z tohoto českého velkofilmu překvapivě docela fungují, avšak tyto prvky spolu vzájemně nefungují a tak se tahle téměř dvouhodinová historická podívaná mění v přestřelenou šílenost, která vlastně neví čím chce být. Herci nehrají, jen odříkávají, kamera je zredukována na úroveň laciné telenovely a všechno působí tak moc uměle a hloupě až hrůza. O to víc do očí bijící jsou momenty, kdy se Renč se svým veledílem snaží jít o něco hlouběji. Pro nenáročné konzumenty možná obstojná zábava, nicméně pokud k tomuto filmu máte alespoň nějaká očekávání, po projekci rozhodně nadšeni nebudete. 
 Koktejl: 
20% Nacisti
20% Filmový průmysl
10% Rozdělená společnost
50% Přepálená kostýmní fraška

Lída Baarová
(Devil's Mistress)
Životopisný / Drama / Romantický
Česko, 2016, 110 min


Režie: Filip Renč

Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Táňa Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stašová, Martin Huba, Lenka Vlasáková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková, Michal Dlouhý, Helena Dvořáková, Miroslav Táborský, Alois Švehlík, David Novotný, Jan Révai, Petra Navrátilová, Marie Kružíková, Štěpán Vlček, Petra Ben Messaoud, Jiří Ployhar ml., Jana Plodková, Evženie Nízká, Hana Vagnerová, Matěj Dadák, Karel Dobrý, Petr Halberstadt, Jan Slovák, Igor Bareš, Jiří Jurtin, Jan Lepšík, Kateřina Klausová, Christian Harting, Viktor Preiss, Martin Stránský
Střih: Luděk Hudec
Masky: Jana Radilová



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.