Přeskočit na hlavní obsah

REVENANT Zmrtvýchvstání | The Revenant [70%]

Alejandro González Iñárritu patří mezi osobité tvůrce, které se vyplatí sledovat. Naposledy se do kin podíval loni se svým snímkem Birdman, který nakonec výrazně bodoval na cenách Oscar. Ambice na to se na udílení těchto cen podívat a vybojovat opět nějakou ze zlatých sošek má však i se svým letošním snímkem, surovým dramatem REVENANT Zmrtvýchvstání, které je natočeno volně na motivy příběhu lovce Hugha Glasse z dob kolonizace Ameriky. A opět do kin přivádí něco, co u konkurence rozhodně neuvidíte. První filmová událost letošní filmové sezony je tady.  


Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) patřil mezi zručné stopaře, který který mimo jiné pomáhal britským lovcům na území Ameriky. Při jedné takové výpravě však jeho skupinu napadne jednotka domorodců, kteří zmasakrují dvě třetiny Britů a zaženou zbytek na útěk. Během něho však jednoho dne Hugha ze zálohy napadne medvědice chránící svá mláďata a zanechá ho v kritickém stavu. I přes protesty některých ze zbývajících lovců, nařídí kapitán Henry (Domhnall Gleeson) jeho upoutání na nosítka a zbytek jednotky tak bere vážně zraněného stopaře s sebou. Útěk se však komplikuje díky obtížnému terénu a tak je zraněný Glass zanechán s třemi dalšími členy pod kopcem, kteří se mají postarat o jeho potřeby do jeho konce. Jenže John Fitzgerald (Tom Hardy), který je jedním z pečovatelů, má se zraněným jiné plány... 

Ač by se to z výsledného procentuálního hodnocení nemuselo zdát, Revenant Zmrtvýchvstání je ve skutečnosti podobně velkou filmovou záležitostí, jakou se od něj čekalo, že bude. Pokud tedy spíše než o souhrn toho dobrého a špatného na filmu, čekáte na doporučení, zda-li si na snímek vyrazit či nevyrazit do kina, odpověď zní jednoznačně ano. I přes své chyby se totiž jedná o jedinečnou podívanou, která nabízí mnoho filmařských lahůdek, které jinde u konkurence neuvidíte, a k tomu přidává zajímavý, mrazivě surový a nesmírně strhující příběh o snaze přežít a touze po pomstě. Zkrátka parádní výchozí situace pro snímek zasazený do nehostinných částí zaoceánského kontinentu. 

Tenhle fakt pak jen podporuje parádní herecké obsazení, kde především hlavní trojice Leonardo DiCaprio, Tom Hardy a Domhnall Gleeson hrají naplno a minimálně první dva jmenovaní si vyloženě říkají o nějakou tu nominaci jako uznání za předvedený výkon. DiCaprio navíc v rámci dvou a půl hodiny předvádí další velice silnou performanci, která jej očividně stála dostatek fyzických i psychických sil a toto je přeneseno na diváka. Společně s jeho postavou divák trpí a trpí hodně. Problém ovšem je, že ne vždy je to se samotnými dialogy a scenáristickými kličkami v rámci filmu úplně ideální a tak se občas stává, že snímek poněkud narušuje předváděnou iluzi přešlapováním v kruzích, zbytečným natahováním a nedostatkem materiálu pro udržení stejné atmosféry po dobu celých 150 minut. A to je zatraceně škoda, zvláště když některé části příběhu ne úplně dobře fungují v rámci celého konceptu filmu a především některé momenty mimo hlavní trojici působí trochu nadbytečně a rušivě. 

Když ovšem pominete, že film je možná až zbytečně o zhruba hodinu delší, než by musel být, a příběh není tak úplně dopilován, jak by díky preciznosti ostatních prvků bylo vhodné, čeká vás audiovizuální orgie. Emmanuel Lubezki svými přírodně nasvícenými kompozicemi předvádí slušné důkazy proto, proč by jeho třetí vítězství na cenách akademie nemuselo být tak nedostižnou metou. Parádní, vizuálně skvostné a barevně i realisticky působivé, co se mu v rámci jednotlivých záběrů tohoto filmu podařilo zachytit. Když si k tomu přičtete důraz na detail a preciznost v jednotlivých plánech samotných záběrů, čeká vás v kině jeden z obrazově nejzajímavějších filmů posledních deseti let. A opět je u toho právě Lubezki. Ryuichi Sakamoto, Alva Noto a Bryce Dessner k těmto impozantním výjevům navíc dohromady vytvářejí působivou hudební kulisu, která svoji jednoduchostí ale strhující atmosféričností krásně dokresluje výsledný emocionální dopad snímku a surovost krajiny, ve které se promítaný příběh odehrává.    


Revenant Zmrtvýchvstání je tedy rozhodně něčím, na co se vyplatí si vyrazit do kina. Strhující a až mrazivě surová podívaná patří mezi nejpůsobivěji odvyprávěné příběhy, i přes značné nedostatky v rámci tohoto vyprávění. Velkou část výsledného dojmu ale film vděčí velice výrazným hereckým představitelům a audiovizuální stránce, kde kamera Emmanuela Lubezkiho hraje prim. Zkrátka, pokud vám nevadí si zajít v kině na film, který rozhodně není ničím usměvavým a nevadí vám trochu zbytečně přepálená stopáž, Revenant Zmrtvýchvstání vás rozhodně nezklame. I přes své nedostatky se totiž jedná o filmovou událost, kterou by bylo škoda nechat si ujít na velkém plátně a v tom nejlepším možném zvukovém režimu. 

PS: Pokud ani podobně vyhrocená role nepřinese Leovi toho vytouženého Oscara, pak už mu z možností zbývá jen ten HIV pozitivní černoch.   



Nedokonalá jedinečnost. Alejandro González Iñárritu natočil po Birdmanovi další, částečně revoluční snímek který rozdělí diváctvo s největší pravděpodobností na dva tábory. Bohužel tentokrát jsem na druhé straně barikády. Vizuálně lahůdkový, precizně zahraný a hudebně jednoduchý seč podmanivý, přesto však scenáristicky podvyživený a zbytečně natahovaný snímek rozhodně zaujme svým emocionálním dopadem na diváka a impozantností scenérií a sekvencí které divákovi během dvou a půl hodiny prezentuje. Rozhodně se tak jedná o něco jedinečného, co stojí za to vidět na velkém plátně.  
 Koktejl: 
30% Mrazivá příroda
30% Zrada a pomsta
20% Parádní herci
20% Audiovizuální lahůdka
REVENANT Zmrtvýchvstání
(The Revenant, Revenant Zmŕtvychvstanie)
Dobrodružný / Drama / Western
USA, 2015, 156 min

Režie: Alejandro González Iñárritu
Předloha: Michael Punke (kniha)
Scénář: Alejandro González Iñárritu, Mark L. Smith
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Rjúiči Sakamoto, Carsten Nicolai
Hrají: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Lukas Haas, Brendan Fletcher, Robert Moloney, Javier Botet, Brad Carter, McCaleb Burnett, Artur Redcloud, Duane Howard, Vincent Leclerc, Grace Dove
Produkce: Steve Golin, Mary Parent

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 14.01.2016 CinemArt
Slovensko V kinech od: 14.01.2016 Barracuda Movie
USA V kinech od: 08.01.2016 20th Century Fox

http://www.csfd.cz/film/301200-revenant-zmrtvychvstani/
http://www.imdb.com/title/tt1663202/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.