Přeskočit na hlavní obsah

REVENANT Zmrtvýchvstání | The Revenant [70%]

Alejandro González Iñárritu patří mezi osobité tvůrce, které se vyplatí sledovat. Naposledy se do kin podíval loni se svým snímkem Birdman, který nakonec výrazně bodoval na cenách Oscar. Ambice na to se na udílení těchto cen podívat a vybojovat opět nějakou ze zlatých sošek má však i se svým letošním snímkem, surovým dramatem REVENANT Zmrtvýchvstání, které je natočeno volně na motivy příběhu lovce Hugha Glasse z dob kolonizace Ameriky. A opět do kin přivádí něco, co u konkurence rozhodně neuvidíte. První filmová událost letošní filmové sezony je tady.  


Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) patřil mezi zručné stopaře, který který mimo jiné pomáhal britským lovcům na území Ameriky. Při jedné takové výpravě však jeho skupinu napadne jednotka domorodců, kteří zmasakrují dvě třetiny Britů a zaženou zbytek na útěk. Během něho však jednoho dne Hugha ze zálohy napadne medvědice chránící svá mláďata a zanechá ho v kritickém stavu. I přes protesty některých ze zbývajících lovců, nařídí kapitán Henry (Domhnall Gleeson) jeho upoutání na nosítka a zbytek jednotky tak bere vážně zraněného stopaře s sebou. Útěk se však komplikuje díky obtížnému terénu a tak je zraněný Glass zanechán s třemi dalšími členy pod kopcem, kteří se mají postarat o jeho potřeby do jeho konce. Jenže John Fitzgerald (Tom Hardy), který je jedním z pečovatelů, má se zraněným jiné plány... 

Ač by se to z výsledného procentuálního hodnocení nemuselo zdát, Revenant Zmrtvýchvstání je ve skutečnosti podobně velkou filmovou záležitostí, jakou se od něj čekalo, že bude. Pokud tedy spíše než o souhrn toho dobrého a špatného na filmu, čekáte na doporučení, zda-li si na snímek vyrazit či nevyrazit do kina, odpověď zní jednoznačně ano. I přes své chyby se totiž jedná o jedinečnou podívanou, která nabízí mnoho filmařských lahůdek, které jinde u konkurence neuvidíte, a k tomu přidává zajímavý, mrazivě surový a nesmírně strhující příběh o snaze přežít a touze po pomstě. Zkrátka parádní výchozí situace pro snímek zasazený do nehostinných částí zaoceánského kontinentu. 

Tenhle fakt pak jen podporuje parádní herecké obsazení, kde především hlavní trojice Leonardo DiCaprio, Tom Hardy a Domhnall Gleeson hrají naplno a minimálně první dva jmenovaní si vyloženě říkají o nějakou tu nominaci jako uznání za předvedený výkon. DiCaprio navíc v rámci dvou a půl hodiny předvádí další velice silnou performanci, která jej očividně stála dostatek fyzických i psychických sil a toto je přeneseno na diváka. Společně s jeho postavou divák trpí a trpí hodně. Problém ovšem je, že ne vždy je to se samotnými dialogy a scenáristickými kličkami v rámci filmu úplně ideální a tak se občas stává, že snímek poněkud narušuje předváděnou iluzi přešlapováním v kruzích, zbytečným natahováním a nedostatkem materiálu pro udržení stejné atmosféry po dobu celých 150 minut. A to je zatraceně škoda, zvláště když některé části příběhu ne úplně dobře fungují v rámci celého konceptu filmu a především některé momenty mimo hlavní trojici působí trochu nadbytečně a rušivě. 

Když ovšem pominete, že film je možná až zbytečně o zhruba hodinu delší, než by musel být, a příběh není tak úplně dopilován, jak by díky preciznosti ostatních prvků bylo vhodné, čeká vás audiovizuální orgie. Emmanuel Lubezki svými přírodně nasvícenými kompozicemi předvádí slušné důkazy proto, proč by jeho třetí vítězství na cenách akademie nemuselo být tak nedostižnou metou. Parádní, vizuálně skvostné a barevně i realisticky působivé, co se mu v rámci jednotlivých záběrů tohoto filmu podařilo zachytit. Když si k tomu přičtete důraz na detail a preciznost v jednotlivých plánech samotných záběrů, čeká vás v kině jeden z obrazově nejzajímavějších filmů posledních deseti let. A opět je u toho právě Lubezki. Ryuichi Sakamoto, Alva Noto a Bryce Dessner k těmto impozantním výjevům navíc dohromady vytvářejí působivou hudební kulisu, která svoji jednoduchostí ale strhující atmosféričností krásně dokresluje výsledný emocionální dopad snímku a surovost krajiny, ve které se promítaný příběh odehrává.    


Revenant Zmrtvýchvstání je tedy rozhodně něčím, na co se vyplatí si vyrazit do kina. Strhující a až mrazivě surová podívaná patří mezi nejpůsobivěji odvyprávěné příběhy, i přes značné nedostatky v rámci tohoto vyprávění. Velkou část výsledného dojmu ale film vděčí velice výrazným hereckým představitelům a audiovizuální stránce, kde kamera Emmanuela Lubezkiho hraje prim. Zkrátka, pokud vám nevadí si zajít v kině na film, který rozhodně není ničím usměvavým a nevadí vám trochu zbytečně přepálená stopáž, Revenant Zmrtvýchvstání vás rozhodně nezklame. I přes své nedostatky se totiž jedná o filmovou událost, kterou by bylo škoda nechat si ujít na velkém plátně a v tom nejlepším možném zvukovém režimu. 

PS: Pokud ani podobně vyhrocená role nepřinese Leovi toho vytouženého Oscara, pak už mu z možností zbývá jen ten HIV pozitivní černoch.   



Nedokonalá jedinečnost. Alejandro González Iñárritu natočil po Birdmanovi další, částečně revoluční snímek který rozdělí diváctvo s největší pravděpodobností na dva tábory. Bohužel tentokrát jsem na druhé straně barikády. Vizuálně lahůdkový, precizně zahraný a hudebně jednoduchý seč podmanivý, přesto však scenáristicky podvyživený a zbytečně natahovaný snímek rozhodně zaujme svým emocionálním dopadem na diváka a impozantností scenérií a sekvencí které divákovi během dvou a půl hodiny prezentuje. Rozhodně se tak jedná o něco jedinečného, co stojí za to vidět na velkém plátně.  
 Koktejl: 
30% Mrazivá příroda
30% Zrada a pomsta
20% Parádní herci
20% Audiovizuální lahůdka
REVENANT Zmrtvýchvstání
(The Revenant, Revenant Zmŕtvychvstanie)
Dobrodružný / Drama / Western
USA, 2015, 156 min

Režie: Alejandro González Iñárritu
Předloha: Michael Punke (kniha)
Scénář: Alejandro González Iñárritu, Mark L. Smith
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Rjúiči Sakamoto, Carsten Nicolai
Hrají: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Lukas Haas, Brendan Fletcher, Robert Moloney, Javier Botet, Brad Carter, McCaleb Burnett, Artur Redcloud, Duane Howard, Vincent Leclerc, Grace Dove
Produkce: Steve Golin, Mary Parent

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 14.01.2016 CinemArt
Slovensko V kinech od: 14.01.2016 Barracuda Movie
USA V kinech od: 08.01.2016 20th Century Fox

http://www.csfd.cz/film/301200-revenant-zmrtvychvstani/
http://www.imdb.com/title/tt1663202/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?