Přeskočit na hlavní obsah

REVENANT Zmrtvýchvstání | The Revenant [70%]

Alejandro González Iñárritu patří mezi osobité tvůrce, které se vyplatí sledovat. Naposledy se do kin podíval loni se svým snímkem Birdman, který nakonec výrazně bodoval na cenách Oscar. Ambice na to se na udílení těchto cen podívat a vybojovat opět nějakou ze zlatých sošek má však i se svým letošním snímkem, surovým dramatem REVENANT Zmrtvýchvstání, které je natočeno volně na motivy příběhu lovce Hugha Glasse z dob kolonizace Ameriky. A opět do kin přivádí něco, co u konkurence rozhodně neuvidíte. První filmová událost letošní filmové sezony je tady.  


Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) patřil mezi zručné stopaře, který který mimo jiné pomáhal britským lovcům na území Ameriky. Při jedné takové výpravě však jeho skupinu napadne jednotka domorodců, kteří zmasakrují dvě třetiny Britů a zaženou zbytek na útěk. Během něho však jednoho dne Hugha ze zálohy napadne medvědice chránící svá mláďata a zanechá ho v kritickém stavu. I přes protesty některých ze zbývajících lovců, nařídí kapitán Henry (Domhnall Gleeson) jeho upoutání na nosítka a zbytek jednotky tak bere vážně zraněného stopaře s sebou. Útěk se však komplikuje díky obtížnému terénu a tak je zraněný Glass zanechán s třemi dalšími členy pod kopcem, kteří se mají postarat o jeho potřeby do jeho konce. Jenže John Fitzgerald (Tom Hardy), který je jedním z pečovatelů, má se zraněným jiné plány... 

Ač by se to z výsledného procentuálního hodnocení nemuselo zdát, Revenant Zmrtvýchvstání je ve skutečnosti podobně velkou filmovou záležitostí, jakou se od něj čekalo, že bude. Pokud tedy spíše než o souhrn toho dobrého a špatného na filmu, čekáte na doporučení, zda-li si na snímek vyrazit či nevyrazit do kina, odpověď zní jednoznačně ano. I přes své chyby se totiž jedná o jedinečnou podívanou, která nabízí mnoho filmařských lahůdek, které jinde u konkurence neuvidíte, a k tomu přidává zajímavý, mrazivě surový a nesmírně strhující příběh o snaze přežít a touze po pomstě. Zkrátka parádní výchozí situace pro snímek zasazený do nehostinných částí zaoceánského kontinentu. 

Tenhle fakt pak jen podporuje parádní herecké obsazení, kde především hlavní trojice Leonardo DiCaprio, Tom Hardy a Domhnall Gleeson hrají naplno a minimálně první dva jmenovaní si vyloženě říkají o nějakou tu nominaci jako uznání za předvedený výkon. DiCaprio navíc v rámci dvou a půl hodiny předvádí další velice silnou performanci, která jej očividně stála dostatek fyzických i psychických sil a toto je přeneseno na diváka. Společně s jeho postavou divák trpí a trpí hodně. Problém ovšem je, že ne vždy je to se samotnými dialogy a scenáristickými kličkami v rámci filmu úplně ideální a tak se občas stává, že snímek poněkud narušuje předváděnou iluzi přešlapováním v kruzích, zbytečným natahováním a nedostatkem materiálu pro udržení stejné atmosféry po dobu celých 150 minut. A to je zatraceně škoda, zvláště když některé části příběhu ne úplně dobře fungují v rámci celého konceptu filmu a především některé momenty mimo hlavní trojici působí trochu nadbytečně a rušivě. 

Když ovšem pominete, že film je možná až zbytečně o zhruba hodinu delší, než by musel být, a příběh není tak úplně dopilován, jak by díky preciznosti ostatních prvků bylo vhodné, čeká vás audiovizuální orgie. Emmanuel Lubezki svými přírodně nasvícenými kompozicemi předvádí slušné důkazy proto, proč by jeho třetí vítězství na cenách akademie nemuselo být tak nedostižnou metou. Parádní, vizuálně skvostné a barevně i realisticky působivé, co se mu v rámci jednotlivých záběrů tohoto filmu podařilo zachytit. Když si k tomu přičtete důraz na detail a preciznost v jednotlivých plánech samotných záběrů, čeká vás v kině jeden z obrazově nejzajímavějších filmů posledních deseti let. A opět je u toho právě Lubezki. Ryuichi Sakamoto, Alva Noto a Bryce Dessner k těmto impozantním výjevům navíc dohromady vytvářejí působivou hudební kulisu, která svoji jednoduchostí ale strhující atmosféričností krásně dokresluje výsledný emocionální dopad snímku a surovost krajiny, ve které se promítaný příběh odehrává.    


Revenant Zmrtvýchvstání je tedy rozhodně něčím, na co se vyplatí si vyrazit do kina. Strhující a až mrazivě surová podívaná patří mezi nejpůsobivěji odvyprávěné příběhy, i přes značné nedostatky v rámci tohoto vyprávění. Velkou část výsledného dojmu ale film vděčí velice výrazným hereckým představitelům a audiovizuální stránce, kde kamera Emmanuela Lubezkiho hraje prim. Zkrátka, pokud vám nevadí si zajít v kině na film, který rozhodně není ničím usměvavým a nevadí vám trochu zbytečně přepálená stopáž, Revenant Zmrtvýchvstání vás rozhodně nezklame. I přes své nedostatky se totiž jedná o filmovou událost, kterou by bylo škoda nechat si ujít na velkém plátně a v tom nejlepším možném zvukovém režimu. 

PS: Pokud ani podobně vyhrocená role nepřinese Leovi toho vytouženého Oscara, pak už mu z možností zbývá jen ten HIV pozitivní černoch.   



Nedokonalá jedinečnost. Alejandro González Iñárritu natočil po Birdmanovi další, částečně revoluční snímek který rozdělí diváctvo s největší pravděpodobností na dva tábory. Bohužel tentokrát jsem na druhé straně barikády. Vizuálně lahůdkový, precizně zahraný a hudebně jednoduchý seč podmanivý, přesto však scenáristicky podvyživený a zbytečně natahovaný snímek rozhodně zaujme svým emocionálním dopadem na diváka a impozantností scenérií a sekvencí které divákovi během dvou a půl hodiny prezentuje. Rozhodně se tak jedná o něco jedinečného, co stojí za to vidět na velkém plátně.  
 Koktejl: 
30% Mrazivá příroda
30% Zrada a pomsta
20% Parádní herci
20% Audiovizuální lahůdka
REVENANT Zmrtvýchvstání
(The Revenant, Revenant Zmŕtvychvstanie)
Dobrodružný / Drama / Western
USA, 2015, 156 min

Režie: Alejandro González Iñárritu
Předloha: Michael Punke (kniha)
Scénář: Alejandro González Iñárritu, Mark L. Smith
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: Rjúiči Sakamoto, Carsten Nicolai
Hrají: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Lukas Haas, Brendan Fletcher, Robert Moloney, Javier Botet, Brad Carter, McCaleb Burnett, Artur Redcloud, Duane Howard, Vincent Leclerc, Grace Dove
Produkce: Steve Golin, Mary Parent

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 14.01.2016 CinemArt
Slovensko V kinech od: 14.01.2016 Barracuda Movie
USA V kinech od: 08.01.2016 20th Century Fox

http://www.csfd.cz/film/301200-revenant-zmrtvychvstani/
http://www.imdb.com/title/tt1663202/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Black Widow

Dlouho odkládaná sólová mise pro Black Widow je konečně tady. Zatímco Warneři se se svými komiksovkami snažili alespoń částečně uspět v době pandemie, Marvel odkládal dokud to jen šlo. A tak jeho letošní filmová a seriálová nabídka je o to objemnější. Po trojici seriálů se ovšem dostává ke slovu i samotný snímek, který celou novou fázi Marvelu měl původně odstartovat. Výprava do minulosti nejvýraznější ženské členky Avengers do období chvíli po  Captain America: Občanská válka   je právě teď v kinech. Vyplatí se na ni vyrazit?    

Kurýr: Restart | Transporter Refueled [40%]

Když se před lety sportovec Jason Statham rozhodl po několika hudebních videoklipech také vyzkoušet seriozní herectví, dopomohl mu k herecké kariéře režisér Guy Ritchie dvojicí svých snímků. Byl to ale až producent Luc Besson, který s ním v hlavní roli rozjel akční záležitost Kurýr , která čerpala notnou inspiraci v reklamní sérii The Hire automobilky BMW. Z Kurýra se stal hit, který se dočkal dvou dalších pokračování a jednoho televizního seriálu, zatímco z představitele hlavní role se stal pojem mezi akčními hrdiny a dnes patří mezi nejvýraznější představitele žánru posledních let. Když se po nepříliš vyvedené trojce rozhodl se značkou skončit Jason Statham, jeho roli přebral britský herec Ed Skrein, který právě díky této roli opustil seriál Hra o trůny . Stojí