Přeskočit na hlavní obsah

Dívka ve vlaku | The Girl on the Train [65%]

Když se koncem roku 2014 podařilo Davidu Fincherovi adaptací mrazivého knižního thrilleru Zmizelá neskutečně zabodovat, objevilo se hned několik filmových a knižních projektů, které se na podobné vlně chtěli svézt. Jedním z nich je také populární bestseller Dívka ve vlaku, který se nyní v hvězdném podání dostává do kin jako celovečerní film. Přichází do kin další filmová událost nebo vás může tato adaptace nechat chladnými? 

Rachel (Emily Blunt) dojíždí každý den vlakovou soupravou do svojí práce v centru New Yorku. Po cestě potkává množství zajímavých lidí. Jejímu zájmu ovšem dominuje mladý pár na předměstí, který žije jen nedaleko jejího bývalého bydliště. Díky své divoké fantazii si muže s ženou idealizuje. Jejich na oko idylický vztah však končí v momentě, když jednoho rána vidí Rachel ženu s jiným mužem. Ten pravý šok přichází ale až vzápětí. Dívky ještě tentýž den beze stopy zmizí...

Musím se přiznat, že mě knižní předloha minula. Neminul mě humbuk, s jakým vstupovala na knižní trh, jen jsem se prostě k ní bohužel doteď nedostal. To by ovšem nemělo žádným způsobem degradovat film, neboť i ten by měl stát na vlastních nohou (i když skupinka vášnivých čtenářek o sedadlo vedle komentujících každý moment by asi nesouhlasila). Problém je, že film svojí kostrbatou výstavbou tak trochu tuhle myšlenku narušuje a je trochu problém si na podivné odkrývání příběhu  počátku zvyknout. Ono totiž vyprávění několika časových rovin a hledisek pohledu jde udělat i trochu přirozeněji než takto poněkud násilně. 

Film stojí především na trojici hlavních protagonistek, jejichž osudy se v příběhu propletly. A zatímco Emily Blunt v hlavní roli v rámci možností funguje, co se týče zbytku, tam se hraje na ono únosné minimum, které žádným zásadním způsobem nezaujme ale ani neurazí. Haley Bennett hraje to co zhruba v posledních dvou letech všude jinde, Rebecca Ferguson pak v rámci možností slušně sekunduje. Herecky tedy žádná sláva, i když se tvůrci a všichni zúčastnění snaží přesvědčit diváka o opaku. Zkrátka slušně odvedený žánr, nic víc, nic míň.

Tomu nahrává ostatně i samotný příběh, který tak nějak plyne, člověk absorbuje informace a sestavuje si ono vyprávění toho, co se vlastně stalo, jen aby ve výsledku víceméně zjistil, že ona předvídatelnost i tentokrát podrazila nohy zajímavému námětu. Musím ovšem přiznat, že jeden dva originální a opravdu překvapivé momenty snímek přeci jen měl. To je ale na necelé dvě hodiny docela málo, zvláště když se film ubírá k výraznému opakování motivů a prvků. 

To se odráží i ve vizuálním stylu. V některých ohledech docela zajímavá kamera Charlotte Bruus Christensen celkem trestuhodně ztroskotává na rádoby efektních momentech netradičního slow-motion, které působí nadmíru rušivě, zvláště v druhé půli filmu, kde je takových momentů hned několik. To jde ruku v ruce se slabší režií a střihem, který by trochu práce ještě snesl. Režisér Tate Taylor v některých částech filmu jako by ztratil dynamiku svého vlastního výtvoru, který v několika částech tak trochu stagnuje díky tomu.        


Dívka ve vlaku se tak moc snaží být další Zmizelou, až vlastně zapomíná, v čem tkví její nejsilnější stránka. Tate Taylor měl v rukou něco, co mělo potenciál být další jedinečnou podívanou, přesto to ve výsledku končí jako jen lehce nadprůměrná žánrovka, nad kterou se za pár týdnů zavře voda. Je to celkem škoda s přihlédnutím k potenciálu a talentu, který se této adaptaci propůjčil. Pokud patříte k fanouškům předlohy, asi nemá smysl vám návštěvu kina moc rozmlouvat. Vy ostatní, pokud čekáte jen slušnou žánrovou podívanou, směle dále. Čekáte-li ale další surový příběh, o kterém se bude ještě následující měsíce mluvit, čekáte marně.  

Knižní událost ve filmovém podání. Tate Taylor se tak moc snaží napodobit úspěch Zmizelé se špetkou možná až Padesáti odstínů šedi, kde zapomíná, o čem vlastně jeho dílko má být. Dívka ve vlaku je možná až příliš neoriginálně zpracovaný temný příběh se zajímavým potenciálem, který se nedaří příliš vytěžit. Promarněný talent a jedna tak maximálně nadprůměrná žánrovka, které k jedinečnosti a památnosti ještě docela dost chybí. 
25% Vlaky
25% Zmizelá
25% Alkohol
25% Vyšetřování
Dívka ve vlaku
(The Girl on the Train, Dievča vo vlaku)
Mysteriózní / Thriller
USA, 2016, 112 min

Režie: Tate Taylor
Předloha: Paula Hawkins (kniha)
Scénář: Erin Cressida Wilson
Kamera: Charlotte Bruus Christensen
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Justin Theroux, Luke Evans, Édgar Ramírez, Allison Janney, Lisa Kudrow, Laura Prepon, Marko Caka, Mauricio Ovalle
Producenti: Marc Platt, Jared LeBoff
Střih: Michael McCusker
Scénografie: Kevin Thompson
Kostýmy: Michelle Matland

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 06.10.2016 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 06.10.2016 Forum Film SK
USA V kinech od: 07.10.2016 Universal Pictures US

http://www.csfd.cz/film/416328-divka-ve-vlaku/
http://www.imdb.com/title/tt3631112/
http://www.thegirlonthetrainmovie.com/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?