Přeskočit na hlavní obsah

Pod rouškou noci | Live by Night [65%]


Ať už si o hereckých schopnostech Bena Afflecka myslíte cokoliv, faktem je, že jako scénárista a režisér si za posledních několik let vybudoval takové jméno, jako málokdo. Od jeho již několik let připravované dobové gangsterky Pod rouškou noci na motivy knihy Dennise Lehanea se tak čekaly velké věci. Jeho novinka je již necelý týden také v nabídce českých a slovenských kin, příliš povyku kolem ní ovšem není. Vyplatí se na ni zajít nebo se něco pokazilo a Affleck si připsal první režisérský neúspěch?
Joe Coughlin (Ben Affleck) je průměrným zlodějíčkem a kriminálníkem v poválečném Bostonu. Během 1. světové války zažil hrůzy, které jej změnily a tak se rozhodl pro nový životní styl. Nechtěl se ovšem spřáhnout s ani jednou ze dvou nejmocnějších mafiánských rodin, které ovládají kriminální aktivitu ve městě. Zamiloval se ovšem do dívky, kterou si nárokuje hlava irského gangu Albert White (Robert Glenister), což ho málem stálo život, kdyby jej nezachránila zatčením policie. Po několika letech ve vězení se ovšem situace ve městě za hranicemi nápravného zařízení razantně změnila a pokud chce Joe pomstu, bude se muset spřáhnout s italskou mafií... 

Po zhlédnutí filmu Pod rouškou noci se mi drala na mysl jedna poměrně nešťastná myšlenka - jaká je to škoda, že se Affleck tenhle film v druhé půli tak trochu rozpadl mezi rukama. Film má totiž poměrně sympatický rozjezd a ve svém průběhu nabídne nespočet skvělých momentů, které svým pojetím pobaví každého fanouška poctivých gangsterek, bohužel však především v druhé půli je také mnoho momentů, které jako by zapomněly, čím vlastně film chce být. O zbytečně natahovaném a nepříliš dobře uchopenému závěru ani nemluvě. Není to ovšem jen problém ve vyprávění a atmosféře samotného filmu co tíží tenhle snímek. 

Další problémem jsou někteří herečtí představitelé, kteří buď úplně do takto pojatých rolí nesedí, nebo jejich herecký um zkrátka na podobnou postavu jednoduše nemá. Nejvíce trestuhodné je to v případě Sienny Miller, která je v rámci prvních momentů její postavy jen otravně nepřesvědčivá, v její závěrečné scéně je ovšem úplně mimo. V porovnání například s naprosto špičkovým Brendanem Gleesonem je ona propast veliká. Problémy ovšem trápí i samotného Afflecka, který (byť již několikrát přesvědčil, že umí zahrát i podobně položené postavy) místy funguje výborně, v jiných momentech ovšem jeho postava působí neskutečně škrobeně a spíše jako karikatura sebe sama. Jiných postav se podobné problémy taktéž dotýkají, tam je to ovšem spíše dáno tím, co jim scénář dovolí.    



Co se týče samotného zpracování, tam si Affleck drží opět svoji úroveň, což zvláště potěší v podobně pojaté dobové gangsterce. Na filmu jsou zkrátka peníze vidět a minimálně v příběhové části odehrávající se v Bostonu je radost pohledět na tu správnou kriminální atmosféru doby prohibice. S přesunem na jih sice snímek ztrácí trochu ze svého kouzla, přesto se i v pozdějších částech filmu jedná o slušně natočenou žánrovou podívanou. Lví podíl na tom má kamera Roberta Richardsona, který tímto filmem opět dokazuje, proč patří mezi kameramanské legendy. Za zmínku stojí také poměrně atmosferický hudební doprovod Harryho Gregson-Williamse.

Pod rouškou noci sice není ani zdaleka tak dobrým filmem, jak mohl na základě některých momentů být, nicméně stále se jedná o v rámci možností slušnou podívanou, která osloví především fanoušky temných kriminálních příběhů a gangsterek. Ben Affleck ovšem v průběhu ztrácí tak trochu kontakt se samotným filmem a především v druhé půli jej možná až příliš zbytečně natahuje. I tak ale snímek (už jen kvůli parádní první části a několika pozdějším momentům) mohu opatrně doporučit. Nečekejte ovšem žádné velké věci, či propracovanost Affleckových předešlých filmů. Tohle je zatím nejslabší snímek, co natočil.         

Pod rouškou noci je zejména v první části slušnou gangsterkou, se kterou Affleck tak trochu ztrácí v pozdějších částech kontakt ve prospěch průměrného příběhu kriminality, romance a zrady z období prohibice. Proměnlivé herecké výkony, natahovaný a místy docela nicneříkající scénář na jedné straně, skvělé audovizuální zpracování na straně druhé. I přesto, že si Affleck vybírá slabší chvíli coby režisér, scénárista i herec, Pod rouškou noci pořád stojí za to vidět díky úvodní bostonské části a několika momentům ve zbytku filmu.  
35% Gangsterka
40% Láska za časů prohibice
25% Krimi
Pod rouškou noci
(Live by Night, Pod rúškom noci)
Krimi / Drama
USA, 2016, 129 min

Režie: Ben Affleck
Předloha: Dennis Lehane (kniha)
Scénář: Ben Affleck
Kamera: Robert Richardson
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Ben Affleck, Elle Fanning, Zoe Saldana, Sienna Miller, Chris Messina, Scott Eastwood, Anthony Michael Hall, Brendan Gleeson, Chris Cooper, Max Casella, Chris Sullivan, J.D. Evermore, Brendan Egan, Ric Sarabia
Producenti: Leonardo DiCaprio, Ben Affleck, Jennifer Davisson Killoran, Jennifer Todd
Střih: William Goldenberg
Scénografie: Jess Gonchor
Kostýmy: Jacqueline West

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.01.2017 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 12.01.2017 Continental
USA V kinech od: 13.01.2017 Warner Bros. US

http://www.csfd.cz/film/346857-pod-rouskou-noci/
http://www.imdb.com/title/tt2361317/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.