Přeskočit na hlavní obsah

Pod rouškou noci | Live by Night [65%]


Ať už si o hereckých schopnostech Bena Afflecka myslíte cokoliv, faktem je, že jako scénárista a režisér si za posledních několik let vybudoval takové jméno, jako málokdo. Od jeho již několik let připravované dobové gangsterky Pod rouškou noci na motivy knihy Dennise Lehanea se tak čekaly velké věci. Jeho novinka je již necelý týden také v nabídce českých a slovenských kin, příliš povyku kolem ní ovšem není. Vyplatí se na ni zajít nebo se něco pokazilo a Affleck si připsal první režisérský neúspěch?
Joe Coughlin (Ben Affleck) je průměrným zlodějíčkem a kriminálníkem v poválečném Bostonu. Během 1. světové války zažil hrůzy, které jej změnily a tak se rozhodl pro nový životní styl. Nechtěl se ovšem spřáhnout s ani jednou ze dvou nejmocnějších mafiánských rodin, které ovládají kriminální aktivitu ve městě. Zamiloval se ovšem do dívky, kterou si nárokuje hlava irského gangu Albert White (Robert Glenister), což ho málem stálo život, kdyby jej nezachránila zatčením policie. Po několika letech ve vězení se ovšem situace ve městě za hranicemi nápravného zařízení razantně změnila a pokud chce Joe pomstu, bude se muset spřáhnout s italskou mafií... 

Po zhlédnutí filmu Pod rouškou noci se mi drala na mysl jedna poměrně nešťastná myšlenka - jaká je to škoda, že se Affleck tenhle film v druhé půli tak trochu rozpadl mezi rukama. Film má totiž poměrně sympatický rozjezd a ve svém průběhu nabídne nespočet skvělých momentů, které svým pojetím pobaví každého fanouška poctivých gangsterek, bohužel však především v druhé půli je také mnoho momentů, které jako by zapomněly, čím vlastně film chce být. O zbytečně natahovaném a nepříliš dobře uchopenému závěru ani nemluvě. Není to ovšem jen problém ve vyprávění a atmosféře samotného filmu co tíží tenhle snímek. 

Další problémem jsou někteří herečtí představitelé, kteří buď úplně do takto pojatých rolí nesedí, nebo jejich herecký um zkrátka na podobnou postavu jednoduše nemá. Nejvíce trestuhodné je to v případě Sienny Miller, která je v rámci prvních momentů její postavy jen otravně nepřesvědčivá, v její závěrečné scéně je ovšem úplně mimo. V porovnání například s naprosto špičkovým Brendanem Gleesonem je ona propast veliká. Problémy ovšem trápí i samotného Afflecka, který (byť již několikrát přesvědčil, že umí zahrát i podobně položené postavy) místy funguje výborně, v jiných momentech ovšem jeho postava působí neskutečně škrobeně a spíše jako karikatura sebe sama. Jiných postav se podobné problémy taktéž dotýkají, tam je to ovšem spíše dáno tím, co jim scénář dovolí.    



Co se týče samotného zpracování, tam si Affleck drží opět svoji úroveň, což zvláště potěší v podobně pojaté dobové gangsterce. Na filmu jsou zkrátka peníze vidět a minimálně v příběhové části odehrávající se v Bostonu je radost pohledět na tu správnou kriminální atmosféru doby prohibice. S přesunem na jih sice snímek ztrácí trochu ze svého kouzla, přesto se i v pozdějších částech filmu jedná o slušně natočenou žánrovou podívanou. Lví podíl na tom má kamera Roberta Richardsona, který tímto filmem opět dokazuje, proč patří mezi kameramanské legendy. Za zmínku stojí také poměrně atmosferický hudební doprovod Harryho Gregson-Williamse.

Pod rouškou noci sice není ani zdaleka tak dobrým filmem, jak mohl na základě některých momentů být, nicméně stále se jedná o v rámci možností slušnou podívanou, která osloví především fanoušky temných kriminálních příběhů a gangsterek. Ben Affleck ovšem v průběhu ztrácí tak trochu kontakt se samotným filmem a především v druhé půli jej možná až příliš zbytečně natahuje. I tak ale snímek (už jen kvůli parádní první části a několika pozdějším momentům) mohu opatrně doporučit. Nečekejte ovšem žádné velké věci, či propracovanost Affleckových předešlých filmů. Tohle je zatím nejslabší snímek, co natočil.         

Pod rouškou noci je zejména v první části slušnou gangsterkou, se kterou Affleck tak trochu ztrácí v pozdějších částech kontakt ve prospěch průměrného příběhu kriminality, romance a zrady z období prohibice. Proměnlivé herecké výkony, natahovaný a místy docela nicneříkající scénář na jedné straně, skvělé audovizuální zpracování na straně druhé. I přesto, že si Affleck vybírá slabší chvíli coby režisér, scénárista i herec, Pod rouškou noci pořád stojí za to vidět díky úvodní bostonské části a několika momentům ve zbytku filmu.  
35% Gangsterka
40% Láska za časů prohibice
25% Krimi
Pod rouškou noci
(Live by Night, Pod rúškom noci)
Krimi / Drama
USA, 2016, 129 min

Režie: Ben Affleck
Předloha: Dennis Lehane (kniha)
Scénář: Ben Affleck
Kamera: Robert Richardson
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Ben Affleck, Elle Fanning, Zoe Saldana, Sienna Miller, Chris Messina, Scott Eastwood, Anthony Michael Hall, Brendan Gleeson, Chris Cooper, Max Casella, Chris Sullivan, J.D. Evermore, Brendan Egan, Ric Sarabia
Producenti: Leonardo DiCaprio, Ben Affleck, Jennifer Davisson Killoran, Jennifer Todd
Střih: William Goldenberg
Scénografie: Jess Gonchor
Kostýmy: Jacqueline West

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 12.01.2017 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 12.01.2017 Continental
USA V kinech od: 13.01.2017 Warner Bros. US

http://www.csfd.cz/film/346857-pod-rouskou-noci/
http://www.imdb.com/title/tt2361317/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.