Přeskočit na hlavní obsah

Lion [65%]

Oscary jsou téměř za dveřmi, jejich udílení a výherci budou známi již tenhle víkend. Jedním ze snímků, který bude bojovat hned o několik těchto nejcennějších sošek pro filmaře a herce, je film na motivy skutečného příběhu s názvem Lion. Ve snímku Gartha Davise je přiblížen příběh chlapce, který nešťastnou náhodou zabloudil stovky kilometrů daleko od svého domova a bez znalosti jazyka či přesného názvu místa svého původu byl odsouzen k životu bez své rodiny u náhradních rodičů, díky jejich péči byl jednoho dne schopen najít cestu domů. 
Saroo (Dev Patel) byl jako malý chlapec nucen pomáhat svému bratrovi s menšími pracemi, aby zajistil své chudé rodině obživu. Během jedné z těchto malých práciček byl ovšem nucen počkat na svého bratra na nádraží, kde díky shodě náhod skončil stovky kilometrů daleko od svého bydliště. Jeho osudy a strasti v zemi, kde nerozuměl místnímu jazyku jej přivedly až do náruče pěstounů z Austrálie. O mnoho let později, během vysokoškolských studií, se pro něj nevědomí jeho biologické rodiny a touha po tom odhalit svůj původ stanou nesnesitelnými a rozhodne se proto obětovat svůj dosavadní život tomu, vypátrat svoji matku, bratra a sestru... 

Nakonec proč ne. Lion má sice jeden zásadní problém, kterým je ona řekněme až "oscarová pachuť." Na filmu jde totiž, minimálně v první půli strašně moc vidět, čeho se tvůrci snažili dosáhnout. To se promítá i do samotného tempa a atmosféry filmu, kdy je docela těžké se do filmu jako divák takříkajíc dostat. Ne že by Sunny Pawar jako mladší verze hlavního hrdiny nebyl dostatečně sympatický, naopak, nicméně film se docela táhne a snaží se nějakým způsobem alespoň trochu obhájit onu hodinu a půl vašeho času, který příběh popsatelný ve dvou větách v kinech zabere. S nástupem problémů dospělosti a rozvojem hlavního hrdiny alespoň částečně za hranice štítku "ztracený chlapec s neznámou minulostí" se tyhle problémy trochu zmírní, přesto je nelze úplně opominout. 

Stejně nejde přehlédnout částečné citové vydírání, které film předvádí v rámci závěrečné desetiminutovky a závěrečných titulků. ano, dělá to každý druhý film podobného typu, sdělené informace ovšem šly podat i vkusněji a méně nuceněji. Přesto musím uznat, že i když mě zvolená forma štve, její efekt se dostaví a ona dojemná závěrečná tečka funguje. Což je něco, co se nedá říci úplně o všech podobných citových vyděračích útočících na uznání kritiků a akademiků. My se tu ovšem bavíme o tom, co film může nabídnout běžnému divákovi. 

Pokud jsou podobné skutečné příběhy, chtělo by se až říci neuvěřitelné, vaší krevní skupinou, rozhodně s návštěvou snímku Lion neprohloupíte. To co v rámci hodiny a půl dostanete je lehce nadprůměrně odvyprávěný příběh, jehož jednotlivé prvky si debutant Garth Davis ohlídal obstojně. Místy se snímek sice táhne a díky obyčejnosti zpracování a vyprávění vám nakonec zbude takový pocit, že to šlo odvyprávět daleko lépe. Vyložené zklamání se ovšem nedostavuje.  

Chcete-li si tedy odpočinout od komplikovaných témat a velkých sociálních problémů, které jsou aktuální tématikou filmů podobného ražení, zvolte raději tento komorní příběh. Jako bonus pak dostanete slušné herecké obsazení a trochu té pozitivní energie na závěr, která byť je trochu násilím vynucená, lepší než propadat depresi a beznaději. Avšak než další zápis do zlatého fondu světového filmu, je Lion spíše nenápadným příběhem pro specifické publikum formou jednorázové záležitosti. Nic víc, nic míň.
Lion se možná až příliš snaží být něčím víc, než na co stačí skutečný příběh, kterým je film inspirován. Garth Davis předvádí v rámci možností slušný debut, který ničím vyloženě nenadchne ale na druhou stranu ani nemá moc čím zklamat. V první půli se film sice trochu vleče, přesto v půli druhé funguje více než dobře a závěrečná hořkosladká tečka (byť docela dost vynucená) jednoduše funguje.   
50% Životní příběh
25% Google Earth
25% Osudová cesta vlakem

Lion

Drama
Austrálie / USA / Velká Británie, 2016, 118 min

Režie: Garth Davis
Předloha: Saroo Brierley (kniha)
Scénář: Luke Davies
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Volker Bertelmann, Dustin O'Halloran
Hrají: Sunny Pawar, Priyanka Bose, Tannishtha Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Deepti Naval, David Wenham, Nicole Kidman, Dev Patel, Todd Sampson, Rooney Mara, Pallavi Sharda, Abhishek Bharate
Producenti: Iain Canning, Angie Fielder, Emile Sherman
Střih: Alexandre de Franceschi
Scénografie: Chris Kennedy
Kostýmy: Cappi Ireland

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 23.02.2017 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 16.02.2017 Forum Film SK
Austrálie V kinech od: 19.01.2017 Transmission Films
USA V kinech od: 25.11.2016 The Weinstein Company
Velká Británie V kinech od: 20.01.2017 Entertainment Film Distributors

http://www.csfd.cz/film/395496-lion/
http://www.imdb.com/title/tt3741834/
http://lionmovie.com/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

Zabiják & bodyguard | The Hitman's Bodyguard [75%]

Akční komedie ještě nevymřely! Populární žánr především v devadesátých letech to měl v posledních letech docela těžké, nicméně díky několika kasovně úspěšným projektům posledních let se i tomuto žánru daří alespoň párkrát do roka dostat do kina. V nabídce filmových novinek v kině tak od 17. srpna najdete právě jednoho takového čistokrevného zástupce - Zabiják & bodyguard. Snímek od režiséra Expendables: Postradatelní 3Red Hill: Krvavý zapadákov se rozhodl vsadit na poměrně originální ale nesmírně účinnou reklamní kampaň, ve které si tak trochu utahoval z dnes již legendárního Osobního strážce s Kevinem Costnerem. Dokáže ale bavit i na ploše dvou hodin?    

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?