Přeskočit na hlavní obsah

Lion [65%]

Oscary jsou téměř za dveřmi, jejich udílení a výherci budou známi již tenhle víkend. Jedním ze snímků, který bude bojovat hned o několik těchto nejcennějších sošek pro filmaře a herce, je film na motivy skutečného příběhu s názvem Lion. Ve snímku Gartha Davise je přiblížen příběh chlapce, který nešťastnou náhodou zabloudil stovky kilometrů daleko od svého domova a bez znalosti jazyka či přesného názvu místa svého původu byl odsouzen k životu bez své rodiny u náhradních rodičů, díky jejich péči byl jednoho dne schopen najít cestu domů. 
Saroo (Dev Patel) byl jako malý chlapec nucen pomáhat svému bratrovi s menšími pracemi, aby zajistil své chudé rodině obživu. Během jedné z těchto malých práciček byl ovšem nucen počkat na svého bratra na nádraží, kde díky shodě náhod skončil stovky kilometrů daleko od svého bydliště. Jeho osudy a strasti v zemi, kde nerozuměl místnímu jazyku jej přivedly až do náruče pěstounů z Austrálie. O mnoho let později, během vysokoškolských studií, se pro něj nevědomí jeho biologické rodiny a touha po tom odhalit svůj původ stanou nesnesitelnými a rozhodne se proto obětovat svůj dosavadní život tomu, vypátrat svoji matku, bratra a sestru... 

Nakonec proč ne. Lion má sice jeden zásadní problém, kterým je ona řekněme až "oscarová pachuť." Na filmu jde totiž, minimálně v první půli strašně moc vidět, čeho se tvůrci snažili dosáhnout. To se promítá i do samotného tempa a atmosféry filmu, kdy je docela těžké se do filmu jako divák takříkajíc dostat. Ne že by Sunny Pawar jako mladší verze hlavního hrdiny nebyl dostatečně sympatický, naopak, nicméně film se docela táhne a snaží se nějakým způsobem alespoň trochu obhájit onu hodinu a půl vašeho času, který příběh popsatelný ve dvou větách v kinech zabere. S nástupem problémů dospělosti a rozvojem hlavního hrdiny alespoň částečně za hranice štítku "ztracený chlapec s neznámou minulostí" se tyhle problémy trochu zmírní, přesto je nelze úplně opominout. 

Stejně nejde přehlédnout částečné citové vydírání, které film předvádí v rámci závěrečné desetiminutovky a závěrečných titulků. ano, dělá to každý druhý film podobného typu, sdělené informace ovšem šly podat i vkusněji a méně nuceněji. Přesto musím uznat, že i když mě zvolená forma štve, její efekt se dostaví a ona dojemná závěrečná tečka funguje. Což je něco, co se nedá říci úplně o všech podobných citových vyděračích útočících na uznání kritiků a akademiků. My se tu ovšem bavíme o tom, co film může nabídnout běžnému divákovi. 

Pokud jsou podobné skutečné příběhy, chtělo by se až říci neuvěřitelné, vaší krevní skupinou, rozhodně s návštěvou snímku Lion neprohloupíte. To co v rámci hodiny a půl dostanete je lehce nadprůměrně odvyprávěný příběh, jehož jednotlivé prvky si debutant Garth Davis ohlídal obstojně. Místy se snímek sice táhne a díky obyčejnosti zpracování a vyprávění vám nakonec zbude takový pocit, že to šlo odvyprávět daleko lépe. Vyložené zklamání se ovšem nedostavuje.  

Chcete-li si tedy odpočinout od komplikovaných témat a velkých sociálních problémů, které jsou aktuální tématikou filmů podobného ražení, zvolte raději tento komorní příběh. Jako bonus pak dostanete slušné herecké obsazení a trochu té pozitivní energie na závěr, která byť je trochu násilím vynucená, lepší než propadat depresi a beznaději. Avšak než další zápis do zlatého fondu světového filmu, je Lion spíše nenápadným příběhem pro specifické publikum formou jednorázové záležitosti. Nic víc, nic míň.
Lion se možná až příliš snaží být něčím víc, než na co stačí skutečný příběh, kterým je film inspirován. Garth Davis předvádí v rámci možností slušný debut, který ničím vyloženě nenadchne ale na druhou stranu ani nemá moc čím zklamat. V první půli se film sice trochu vleče, přesto v půli druhé funguje více než dobře a závěrečná hořkosladká tečka (byť docela dost vynucená) jednoduše funguje.   
50% Životní příběh
25% Google Earth
25% Osudová cesta vlakem

Lion

Drama
Austrálie / USA / Velká Británie, 2016, 118 min

Režie: Garth Davis
Předloha: Saroo Brierley (kniha)
Scénář: Luke Davies
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Volker Bertelmann, Dustin O'Halloran
Hrají: Sunny Pawar, Priyanka Bose, Tannishtha Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Deepti Naval, David Wenham, Nicole Kidman, Dev Patel, Todd Sampson, Rooney Mara, Pallavi Sharda, Abhishek Bharate
Producenti: Iain Canning, Angie Fielder, Emile Sherman
Střih: Alexandre de Franceschi
Scénografie: Chris Kennedy
Kostýmy: Cappi Ireland

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 23.02.2017 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 16.02.2017 Forum Film SK
Austrálie V kinech od: 19.01.2017 Transmission Films
USA V kinech od: 25.11.2016 The Weinstein Company
Velká Británie V kinech od: 20.01.2017 Entertainment Film Distributors

http://www.csfd.cz/film/395496-lion/
http://www.imdb.com/title/tt3741834/
http://lionmovie.com/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?