Přeskočit na hlavní obsah

Lion [65%]

Oscary jsou téměř za dveřmi, jejich udílení a výherci budou známi již tenhle víkend. Jedním ze snímků, který bude bojovat hned o několik těchto nejcennějších sošek pro filmaře a herce, je film na motivy skutečného příběhu s názvem Lion. Ve snímku Gartha Davise je přiblížen příběh chlapce, který nešťastnou náhodou zabloudil stovky kilometrů daleko od svého domova a bez znalosti jazyka či přesného názvu místa svého původu byl odsouzen k životu bez své rodiny u náhradních rodičů, díky jejich péči byl jednoho dne schopen najít cestu domů. 
Saroo (Dev Patel) byl jako malý chlapec nucen pomáhat svému bratrovi s menšími pracemi, aby zajistil své chudé rodině obživu. Během jedné z těchto malých práciček byl ovšem nucen počkat na svého bratra na nádraží, kde díky shodě náhod skončil stovky kilometrů daleko od svého bydliště. Jeho osudy a strasti v zemi, kde nerozuměl místnímu jazyku jej přivedly až do náruče pěstounů z Austrálie. O mnoho let později, během vysokoškolských studií, se pro něj nevědomí jeho biologické rodiny a touha po tom odhalit svůj původ stanou nesnesitelnými a rozhodne se proto obětovat svůj dosavadní život tomu, vypátrat svoji matku, bratra a sestru... 

Nakonec proč ne. Lion má sice jeden zásadní problém, kterým je ona řekněme až "oscarová pachuť." Na filmu jde totiž, minimálně v první půli strašně moc vidět, čeho se tvůrci snažili dosáhnout. To se promítá i do samotného tempa a atmosféry filmu, kdy je docela těžké se do filmu jako divák takříkajíc dostat. Ne že by Sunny Pawar jako mladší verze hlavního hrdiny nebyl dostatečně sympatický, naopak, nicméně film se docela táhne a snaží se nějakým způsobem alespoň trochu obhájit onu hodinu a půl vašeho času, který příběh popsatelný ve dvou větách v kinech zabere. S nástupem problémů dospělosti a rozvojem hlavního hrdiny alespoň částečně za hranice štítku "ztracený chlapec s neznámou minulostí" se tyhle problémy trochu zmírní, přesto je nelze úplně opominout. 

Stejně nejde přehlédnout částečné citové vydírání, které film předvádí v rámci závěrečné desetiminutovky a závěrečných titulků. ano, dělá to každý druhý film podobného typu, sdělené informace ovšem šly podat i vkusněji a méně nuceněji. Přesto musím uznat, že i když mě zvolená forma štve, její efekt se dostaví a ona dojemná závěrečná tečka funguje. Což je něco, co se nedá říci úplně o všech podobných citových vyděračích útočících na uznání kritiků a akademiků. My se tu ovšem bavíme o tom, co film může nabídnout běžnému divákovi. 

Pokud jsou podobné skutečné příběhy, chtělo by se až říci neuvěřitelné, vaší krevní skupinou, rozhodně s návštěvou snímku Lion neprohloupíte. To co v rámci hodiny a půl dostanete je lehce nadprůměrně odvyprávěný příběh, jehož jednotlivé prvky si debutant Garth Davis ohlídal obstojně. Místy se snímek sice táhne a díky obyčejnosti zpracování a vyprávění vám nakonec zbude takový pocit, že to šlo odvyprávět daleko lépe. Vyložené zklamání se ovšem nedostavuje.  

Chcete-li si tedy odpočinout od komplikovaných témat a velkých sociálních problémů, které jsou aktuální tématikou filmů podobného ražení, zvolte raději tento komorní příběh. Jako bonus pak dostanete slušné herecké obsazení a trochu té pozitivní energie na závěr, která byť je trochu násilím vynucená, lepší než propadat depresi a beznaději. Avšak než další zápis do zlatého fondu světového filmu, je Lion spíše nenápadným příběhem pro specifické publikum formou jednorázové záležitosti. Nic víc, nic míň.
Lion se možná až příliš snaží být něčím víc, než na co stačí skutečný příběh, kterým je film inspirován. Garth Davis předvádí v rámci možností slušný debut, který ničím vyloženě nenadchne ale na druhou stranu ani nemá moc čím zklamat. V první půli se film sice trochu vleče, přesto v půli druhé funguje více než dobře a závěrečná hořkosladká tečka (byť docela dost vynucená) jednoduše funguje.   
50% Životní příběh
25% Google Earth
25% Osudová cesta vlakem

Lion

Drama
Austrálie / USA / Velká Británie, 2016, 118 min

Režie: Garth Davis
Předloha: Saroo Brierley (kniha)
Scénář: Luke Davies
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Volker Bertelmann, Dustin O'Halloran
Hrají: Sunny Pawar, Priyanka Bose, Tannishtha Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Deepti Naval, David Wenham, Nicole Kidman, Dev Patel, Todd Sampson, Rooney Mara, Pallavi Sharda, Abhishek Bharate
Producenti: Iain Canning, Angie Fielder, Emile Sherman
Střih: Alexandre de Franceschi
Scénografie: Chris Kennedy
Kostýmy: Cappi Ireland

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 23.02.2017 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 16.02.2017 Forum Film SK
Austrálie V kinech od: 19.01.2017 Transmission Films
USA V kinech od: 25.11.2016 The Weinstein Company
Velká Británie V kinech od: 20.01.2017 Entertainment Film Distributors

http://www.csfd.cz/film/395496-lion/
http://www.imdb.com/title/tt3741834/
http://lionmovie.com/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde... 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky.  Doug ( Josh Gad ) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen ( Kaley Cuoco-Sweeting ), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nik