Přeskočit na hlavní obsah

Zlato | Gold [65%]


Matthew McConaughey už dávno není tím hercem, který se spoléhal na svůj vzhled. Dokonce má doma už i ocenění akademie za své herecké počiny. A zvolnit rozhodně nehodlá, letos jej diváci budou moci vidět v hlavních rolích hned dvou filmových novinek a jednou z nich je i příběh pod názvem Zlato, který dnes vstupuje do českých a slovenských kin. Vyplatí se na snímek, který je částečně inspirovaný skutečným příběhem z roku 1993 do kina vyrazit?

Kenny Wells (Matthew McConaughey) se hlásí k rodinnému odkazu zlatokopů. To co nastartoval v době zlaté horečky jeho děda, jeho otec za svoji dlouhou kariéru transformoval v jednu z elitních těžebních společností. Nic ale netrvá věčně a tak společnost začala pomalu upadat a několik let po úmrtí Kennyho otce je na pokraji bankrotu. Kenny má ovšem v záloze poslední trumf, na který se rozhodne vsadit všechno to, co mu zbylo. Jeho sázka, ale, zdá se vyšla... 

Tyhle skutečností inspirované zvláštní příběhy bývají zpravidla vděčnou látkou. Zvláště, je-li v nich angažován podobný herecký talent, jako v případě snímku ZlatoMatthew McConaughey je v dnešní době jedním z mála herců, který si může víceméně diktovat projekty a je tak tenhle projekt poněkud zvláštní volbou. Přesto, možná právě pro herecký potenciál, který skrývala role ústředního vypočítavého těžebního byznysmena bylo to, co jej do projektu nakonec dotáhlo. I když ovšem v několika momentech jeho výkon coby poněkud osobitý Kenny stojí za vidění, drtivou většinu momentů je to spíše jeho vizuální stránka co zaujme, namísto samotné postavy.

Za tohle ovšem může primárně scénář, který má největší problém se vymanit z vlastního stínu. Snaha kroužit kolem skutečného příběhu na jedné straně a budování vlastního příběhu na straně druhé je sice chvalitebná, ovšem ani v jednom momentě nepředvede nic nového nebo objevného. Ani několikeré zvraty v průběhu filmu kýžený efekt a kvalitativní posun nepřináší. Jakoby se Stephen Gaghan spokojil s jakýmsi vlažně odvyprávěným příběhem, který se alespoň nebude těch 120 minut v kině táhnout. 


Film nevytáhne koneckonců ani hudební ani vizuální zpracování. Robert Elswit předvádí žánrovou rutinu, což je škoda, zvláště při pohledu na to, co dokáže pod vedením schopného režiséra. Hudebně se pak snímek snaží alespoň trochu ozvláštnit Daniel Pemberton, některé ze zvolených doprovodných skladeb jsou ovšem spíše věcí vkusu či nevkusu.  


Zlato je tak naneštěstí jen běžnou žánrovou podívanou, která naplňuje to, co co se od podobného projektu dá čekat bez jakékoliv invence. Slušně zahraný, byť lehce nevyrovnaný film, jehož hlavním problémem je příběh, který se snaží vyprávět a samotný způsob, jakým to film dělá. Nechci tu tvrdit, že je Zlato vyloženě špatným filmem, velké věci od něj ale nečekejte. Spíše jen v rámci možností slušný žánrový pokus, který má své světlejší i ty stinnější stránky. Nic co by se vám ale na delší dobu zapsalo do paměti.
Zlatá horečka v Indonésii. Zlato je vesměs průměrnou žánrovou podívanou, na které nejzajímavějším prvkem je samotná inspirace ve skutečném příběhu. Herecky slušné, ovšem scenáristicky nevyrovnané a ne zrovna nápaditě či zajímavě natočené. Spíše než jakkoliv památná věc je tedy tenhle snímek nenáročnou jednohubkou.   
50% Zlato
50% Byznys
Zlato
(Gold, Or)
Drama / Dobrodružný / Thriller
USA, 2016, 121 min

Režie: Stephen Gaghan
Scénář: John Zinman, Patrick Massett
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Matthew McConaughey, Édgar Ramírez, Bryce Dallas Howard, Corey Stoll, Toby Kebbell, Rachael Taylor, Bruce Greenwood, Stacy Keach, Michael Landes, Timothy Simons, Bill Camp, Macon Blair, Adam LeFevre, Dylan Kenin, Matthew Page, Frank Wood, Kristen Rakes, Ben Whitehair, Hank Rogerson, Sahajak Boonthanakit, William Sterchi
Producenti: Michael Nozik, Patrick Massett
Střih: Douglas Crise, Rick Grayson
Scénografie: Maria Djurkovic
Kostýmy: Danny Glicker

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 16.02.2017 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 16.03.2017 Forum Film SK
USA V kinech od: 27.01.2017 The Weinstein Company

http://www.csfd.cz/film/405898-zlato/
http://www.imdb.com/title/tt1800302/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?