Přeskočit na hlavní obsah

Vetřelec: Covenant | Alien: Covenant [55%]

Ridley Scott se podruhé vrací k jedné ze svých nejslavnějších značek. V roce 1979 přivedl do kin jedno z nejpůsobivějších sci-fi kinematografické historie, které neztratilo moc ze svého kouzla ani po téměř osmatřiceti letech. Vetřelec je zkrátka legenda, která má co nabídnout stále novým a novým generacím diváků. Před pěti lety se ke značce rozhodl vrátit se snímkem Prometheus, který přes velká očekávání a mnoho zbožných přání, zůstal daleko za očekáváními. Zhrzené fanoušky se proto Scott rozhodl získat zpět na svoji stranu další návratem do vesmíru Vetřelce, který by se měl odehrávat na ploše tří dílů a být plnohodnotnou kapitolou v této sérii. První z nich tento týden dorazil do českých a slovenských kin. Je tedy Vetřelec: Covenant dobrou záplatou na pět let starou bolístku nebo na to už Ridley Scott jednoduše nemá?  


Vesmírná loď Covenant - mise která je dalším odvážným krokem v historii lidstva. Vesmírná výprava složená z dvou tisíc osadníků v hibernaci a a palubní posádky se vydává vstříc planetě Origae-6, aby zde založila novou vesmírnou kolonii a začali tak nový život. Když je ovšem loď zasažena neutronovýum výbuchem nedaleké hvězdy, je posádka lodi probuzena lodním počítačem aby opravila škody. Během toho se však palubnímu pilotovi podaří zachitit neznámé vysílání, které dekodují jako lidský hlas. Vychází ovšem z planety jež vykazuje ideální podmínky pro lidský život, dokonce ještě lepší, než je jejich původní cíl. Rozhodnou se tedy zdroj signálu prozkoumat...   

Ridley Scott za celou svoji kariéru střídal ty skvělé filmy, díky kterým platí za jednoho z nejznámějších filmařů vůbec, s těmi ne zase tak skvělými. V posledních letech (s vyjímkou Marťana) jako by ovšem měl s kvalitou svých snímků trochu problém. Byť totiž zvládá svojí prezencí na plátně minimálně audiovizuálně (až na vyjímky) přesvědčit, co se týče samotného obsahu filmů, tam je to už jiná písnička. A právě Prometheus, který v první půli nabídl poměrně zajímavou a dospělou podívanou ze světa Vetřelce, jen aby veškerý ten potenciál promrhal v půli druhé, toho byl jasným důkazem. Bylo tedy docela zajímavé sledovat, s jakou omluvou pro fanoušky téhle kultovní série Scott (zodpovědný bez debat za nejlepší díl téhle série - tedy ten první) přijde. Čekat ale můžete dál, neboť Vetřelec: Covenant reparát ani zdaleka neskládá.  

Nechci tu tvrdit, že nový Vetřelec je horší nebo lepší, jako byl Prometheus. Tohle srovnání si koneckonců ani jeden z filmů nezaslouží, ať už jsou jejich kvality jakékoliv. Výsledné dojmy jsou ale v obou případech docela podobné s tím, že Vetřelec: Covenant naneštěstí nemá vypilovanou první půli, která by jej zachrá nila. Ať už si totiž o Prometheovi myslím cokoliv, úvodní část filmu byla hodně fajn a nebýt té bezhlavé honby za stupiditou v půli druhé, byl by to i docela fajn prequel. Jenže tady se na trestuhodnou blbost hraje od prvních minut. Podobně tedy jako jeho pět let starý předchůdce, i nový Vetřelec je docela mrzuté zklamání, které docela podráží nohy případným očekáváním pro další snímky, kterými chce Scott budovat tento vesmír. Byť totiž Vetřelec: Covenant neměl ani zdaleka tak propracovanou a nápaditou kampaň (série reklam a přednáška na konferenci TED patří dodnes k tomu nejfajnovějšímu, co filmoví markeťáci předvedli), přímé napojení na původní sérii naznačovalo, že se Scott poučil ze svých chyb posledně. 

Není tomu ovšem tak. Podobně jako minule se tu totiž jede především na efekt a vše ostatní jde tak trochu stranou. Ridley Scott jakoby pozapomněl, co dělá tuhle sérii tím, co milují fanoušci po celém světě a servíruje jim pouhopouhý pokus o něco, co nijak zvláště nefunguje. Stupidní posádka chovající se naprosto nesmyslným způsobem, podkopávání vesmíru celé série velice nepravděpodobnou a podivnou genezí celého monstra a vůbec vlastně film, který tak trochu zapomíná bavit. 

Vetřelec: Covenant je totiž zosobněním kapra plácajícího se na suchu poté, co se sám  rozhodl vyskočit z vany. Kdyby se tenhle film účastnil přestřelky, dost pravděpodobně by se střelil do nohy. Pokud vám totiž přišlo, že to posledně stálo inteligenčně za starou belu a celé to budování temné mytologie úplně nefungovalo, tady na váš čeká ještě nepříjemnější překvapení. A co více, pokud čekáte nášup Vetřelce v jeho přírodním habitatu jako alespoň jedna z těch věcí co bude film držet nad vodou, zamyslete se znovu. Vetřelec je tu totiž z děsivého monstra proměněn na tuctovou digitální potvoru, která spíše než že by vyvolávala děs nevědomím a svoji brutalitou, docela nudí díky faktu, že každá akční sekvence s titulním monstrem postrádá jakoukoliv děsivost a atmosféru. A ne, to že je film odbarvený už od úvodních firemních předělů a hlavní záporák filmu je magor hrající si na boha, to vážně na atmosféře tolik nepřidá.

To je navíc druhá věc. Byť je totiž hlavním tématem filmu Vetřelec, v rámci filmu samotného jako by tahle rasa kyselinokrevných zabijáků jakoby hrála druhé housle. Po dvou hodinách co film skončí cliffhangerem jako kráva (protože samozřejmě že skončí, když chce Scott točit další dva díly) přijdou titulky a vám na mysli vyvstane otázka "A to bylo jako všechno?"

Nový Vetřelec se zkrátka snaží zalíbit všem a ve výsledku se nebude líbit téměř nikomu. Byť i tentokrát scenérie a digitální zpracování tak trochu zachraňují bárku řítící se svéhlavě k zemi, oněch ne úplně dobře vymyšlených momentů, jaké byli v Prometheovi (Elizabeth utíkající před valící se lodí například) je tu hned několik a minimálně finální dvě konfrontace s titulním monstrem jsou těžce nezajímavá, bolestivě digitální a bez nápadu. Vizuál a akci tentokrát nezachraňuje ani hudební doprovod, který byť má na starost Jed Kurzel, je pro mě jedním z největších zklamání filmu. Nevýraznou hudební složku která absentuje jakýkoliv zajímavější hudební motiv se sice snaží Scott podpořit několikerou citací Richarda Wagnera a jeho Das Rheingold , byť docela marně.

Herecky pak tuhle troskotající značku nic moc nezachraňuje. Opět je zde jen na moment trestuhodně nevyužitý Guy Pearce, není však koho moc vypíchnout z hlavní posádky. Není to však plně chyba jednotlivých hereckých představitelů, spíše jako způsobu jakým jsou tyto postavy napsány. Jednotlivé jednorozměrné postavy postrádají jkakýkoliv trochu větší charakter a když jednou z nejvíce zajímavých postav je pilot v podání Dannyho MacBridea, o něčem to už vypovídá. Co se týče Michaela Fassbendera a jeho dvojrole v tomto snímku, předvádí zhruba to samé, co jste viděli posledně, tedy jeho fanoušci zklamáni asi nebou. Škoda jen, že jeho postava postrádá tu nenápadnou rafinovanost a hravost a je spíše trochu podivným konstruktem.           

Vetřelec: Covenant je tak ještě o něco větším a bolestivějším zklamáním, jako byl před lety Prometheus. Původní sérii se tahle hloupost nerovná ani po kotníky a ta pachuť vám po tomhle filmu zůstane ještě hodně dlouho. Nudná, nezáživná a nepříliš zajímavá kapitola kdysi neskutečně výrazného monstra tentokrát jako by zapomínala, co vlastně dělá tuhle značku tak populární. Rozhodně to není digitální souboj zaměnitelný s každou druhou, třetí produkcí poslední doby. I když tak loďové sci-fi patří k mým nejoblíbenějším subžánrům vůbec, tohle se hodně nepovedlo. Film podráží nohy snad ještě hloupější scénář jako minule, podstatně hloupější a nelogičtější postavy a vůbec film, který té zajímavosti a nápaditosti moc nepobral. Sázka na jistotu a klišé, která nudí. Když si totiž říkáte po skončení projekce, že byste si vlastně aji docela dali znovu Promethea, něco je hodně špatně.        
    
Ridley Scott se rozhodl složit takový reparát, že zapoemente na to, jak se mu nepovedl Prometheus. No a jediné co dokáže je to, že možná nakonec přehodnotíte názor na tenhle několik let starý prequel. Vetřelec: Covenant je totiž těžce nezajímavou, nudnou a stupidní podívanou, která vlastně neví čím chce být. A to její dvouhodinové plácání se na suchu zábava rozhodně není. V konečném pohledu přemýšlím, co vlastně na filmu vypíchnout jako ono pozitivum, nic mě ovšem nenapadá. Ona i ta přidaná hodnota v podobě titulní monstra totiž na papíře vypadá dobře, s tímhle přístupem ke kultovní zrůdě ovšem zrovna do nebe skákat nebudete.    
25% Prometheus 2.0
30% Nuda 
25% Stupidita vládne všemu 
20% Emzácký manželský poradce
Vetřelec: Covenant
(Alien: Covenant, Votrelec: Covenant)
Sci-Fi / Thriller / Horor
Velká Británie / Austrálie / Nový Zéland / USA, 2017, 122 min

Režie: Ridley Scott
Scénář: John Logan, Dante Harper
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Jed Kurzel
Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demian Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz, Alexander England, Goran D. Kleut, James Franco, Guy Pearce, Noomi Rapace
Producenti: Ridley Scott, David Giler, Walter Hill, Mark Huffam, Michael Schaefer
Střih: Pietro Scalia
Scénografie: Chris Seagers
Kostýmy: Janty Yates

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 18.05.2017 CinemArt
Slovensko V kinech od: 18.05.2017 CinemArt SK
Austrálie V kinech od: 11.05.2017 20th Century Fox AU
USA V kinech od: 19.05.2017 20th Century Fox
Velká Británie V kinech od: 12.05.2017 20th Century Fox UK

http://www.csfd.cz/film/322881-vetrelec-covenant/
http://www.imdb.com/title/tt2316204/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fantastická zvířata a kde je najít | Fantastic Beasts and Where to Find Them [75%]

A je to tady, fanoušci světa Harryho Pottera se konečně dočkali. Očekávaný spin-off Fantastická zvířata a kde je najít přichází do českých a slovenských kin a s ním velká očekávání, neboť studio má s touto značkou veliké plány. Podle nového scénáře J. K. Rowlingové má totiž dnešní novinka připravit půdu také hned pro několik dalších pokračování, ve kterých by mělo nakonec dojít i na duel Brumbála a Gindelwalda. To bychom se ovšem předbíhali. Tou nejdůležitější otázkou pro nynějšek je - dokáží Fantastická zvířata stát na vlastních nohou a nabídnout příběh hodný svého předchůdce?

Muži v naději [65%]

Predestination [65%]

V poslední době jsem v prostoru tohoto blogu trochu opomíjel současné premiéry na Bluray a DVD v naší distribuci. Inu, tentokrát se podíváme na australský snímek Predestination, který tenhle týden přichází do naší distribuce a rozhodně by vám neměl uniknout. Jen malé varování na začátek, Predestination je jedním ze snímků, kde se vyplatí si nic o něm nečíst a raději mu věnovat svůj čas, pokud jsou podobné žánrovky vaší parketou. Pokud ale přeci jen chcete o snímku něco vědět předtím, než mu onu hodinu a půl obětujete 
Barman (Ethan Hawke) potkává v průběhu roku 1975 v jednom z New Yorkských barů, kde pracuje, autorku časopisových textů Jane (Sarah Snook), se kterou se pouští do konverzace na téma problematická osobní historie. V ten moment ještě ovšem ani jeden z nich netuší, jak velký bude mít tenhle rozhovor vliv na jejich budoucnost. Barman je totiž v tomhle zaměstnání jen chvíli a to právě kvůli nic netušící Jane, kterou hodlá ještě ten večer rekrutovat do služeb společnosti pro k…