Přeskočit na hlavní obsah

Valerian a město tisíce planet | Valerian and the City of a Thousand Planets [55%]

Luc Besson patří mezi ty známější jména filmového mainstreamu, neboť se svými filmy (ať už autorskými nebo těmi, které jen produkuje) neustále pokukuje do Hollywoodu. Díky němu tak máme čas od času v kinech v davu rozpoznatelné béčko cílící na jasnou cílovku. Dlouhá léta se ovšem snažil zfilmovat kultovní komiksovou sérii z rukou Pierrea Christina a Jean-Claude Mézièrese Valérian a Laureline. Nyní se mu to ovšem konečně povedlo a do kin vrthla jeho celovečerní adaptace, na kterou Besson sehnal rozpočet, který by mu mohli i některé Hollywoodské blockbustery závidět. Jak tedy očekávaný velkofilm, ktrerý se snažil svézt na odkazu Pátého elementu dopadl? 

Valerian (Dane DeHaan) a Laureline (Cara Delevigne) jsou speciální vládní agenti pro správu lidských území a jejich úkolem je udržovat pořádek v celém vesmíru. Když tedy dostanou přísně tajnou misi, která má za úkol zabránit diplomatickému incidentu a zachránit poslední exemplář zvířete, které už každý považoval za vyhynulé, zhostí se toho úkolu naplno. co ovšem ani jeden z nich netuší, je fakt, že se právě daly do pohybu události, které nejen že odhalí korupci ve sférách nejvyšších, ale tyto události mohou mít takové důsledky, že lidstvo může přijít o své dominantní postavení, kterému se doposud těšilo...  


Valerian je vlastně docela zvláštní snímek. Nemyslím to teď úplně onou předlohou, která skýtá poměrně zaajímavý a barvitý svět, ze kterého si filmová adaptace vypůjčuje docela slušný zástup fiktivních ras a společenství. Myslím to spíše samotnou adaptací Luca Bessona, která pro komiksu neznalé otevírá poměrně divoký, barevný a v mnohých ohledech také šílený svět hlavního hrdiny, který si nejsem tak úplně jistý, že se právě Bessonovi podařilo prodat. I když totiž ve filmu je hned několik naprosto výborných momentů, kdy se u filmu budete bavit a hlavním hrdinům  fandit, stejně tak u jiných částí filmu budete kroutit hlavou a snažit se dekódovat to, co se vám film vlastně snaží sdělit. 


Valerian a město tisíce planet je totiž sice divoká akční jízda ve světovém vizuálu, která se nemusí vedle jiných podobně pompézních produkcí ani na moment stydět, co se týče obsahové stránky a samotného scénáře, tam už to taková sláva úplně není. Film totiž namísto snahy o konzistenci háže směrem k divákovi dílčí momenty, kde některé fungují, některé ne a místy je hlavní problém pochopit jejich smysl nebo vzájemné souvislosti. 

Díky tomu tak tenhle velkolepý blockbuster působí spíše jako jakási roztěkaná snaha o to zalíbit se snad co největěšímu počtu lidí s tím, že se tak trochu zapomíná na to, aby se film líbil vůbec někomu. Jistě, originální výprava, neokoukané tváře a slušné triky toho udělají dost, celý film ale nezachrání ani náhodou. Potěší ale i hudební stránka, se kterou se vytasil Alexandre Desplat, který tak opět dokazuje svoje všeumělství. 


Dokáži si vybavit za poslední roky hned několik filmů, které s podobnými ambicemi dopadly ještě hůře, přesto by právě tohle neměl být argument proto, proč u Valeriana všechno přehlížet. Faktem totiž je, že Luc Besson se ve svém snovém projektu trochu ztratil a spíše než slušnou podívanou přináší soubor dílčích momentů, kde některé fungují, některé ne. Vyloženě nudit se nebudete (až na momenty s Rihannou, která prostě hrát neumí) a vyloženě zklamáni taky ne. Valerian a město tisíce planet je rozpačitá podívaná, která svoji existenci opodstatní, nic za rámec tohoto ovšem nečekejte. Nic zásadního totiž na ploše dvou hodin nenabídne.
    
Velkolepé sci-fi, které nezvládá úplně přesvědčivě prodat svět, ve kterém se odehrává. Vysněný projekt Lucq Bessona působí především rozpačitě, než cokoliv jiného. Vizuálně řádně velkolepé a pompézní, obsahově ovšem vyprahlé, nesourodé a hledající identitu o více jak půl hodiny déle, než by bylo třeba. 
30% Velkolepé sci-fi
40% Nákladný blockbuster
30% Příběhový guláš
Valerian a město tisíce planet
(Valérian et la Cité des mille planètes, Valerian a mesto tisícich planét,
Valerian and the City of a Thousand Planets) 
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Francie, 2017, 137 min

Režie: Luc Besson
Předloha: Pierre Christin (komiks), Jean-Claude Mézières (komiks)
Scénář: Luc Besson
Kamera: Thierry Arbogast
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Dane DeHaan, Cara Delevingne, Elizabeth Debicki, Clive Owen, Ethan Hawke, Rihanna, John Goodman, Kris Wu, Rutger Hauer, Alain Chabat, Herbie Hancock, Peter Eberst, Jean-François Lenogue, Sam Spruell
Producenti: Virginie Besson-Silla, Luc Besson
Střih: Julien Rey
Scénografie: Hugues Tissandier
Kostýmy: Olivier Bériot

Mládeži přístupný
Česko V kinech od: 20.07.2017 Bioscop
Slovensko V kinech od: 20.07.2017 Magic Box
Francie V kinech od: 26.07.2017 EuropaCorp Distribution

https://www.csfd.cz/film/53000-valerian-a-mesto-tisice-planet/
http://www.imdb.com/title/tt2239822/
http://valerianmovie.com/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.