Přeskočit na hlavní obsah

Valerian a město tisíce planet | Valerian and the City of a Thousand Planets [55%]

Luc Besson patří mezi ty známější jména filmového mainstreamu, neboť se svými filmy (ať už autorskými nebo těmi, které jen produkuje) neustále pokukuje do Hollywoodu. Díky němu tak máme čas od času v kinech v davu rozpoznatelné béčko cílící na jasnou cílovku. Dlouhá léta se ovšem snažil zfilmovat kultovní komiksovou sérii z rukou Pierrea Christina a Jean-Claude Mézièrese Valérian a Laureline. Nyní se mu to ovšem konečně povedlo a do kin vrthla jeho celovečerní adaptace, na kterou Besson sehnal rozpočet, který by mu mohli i některé Hollywoodské blockbustery závidět. Jak tedy očekávaný velkofilm, ktrerý se snažil svézt na odkazu Pátého elementu dopadl? 

Valerian (Dane DeHaan) a Laureline (Cara Delevigne) jsou speciální vládní agenti pro správu lidských území a jejich úkolem je udržovat pořádek v celém vesmíru. Když tedy dostanou přísně tajnou misi, která má za úkol zabránit diplomatickému incidentu a zachránit poslední exemplář zvířete, které už každý považoval za vyhynulé, zhostí se toho úkolu naplno. co ovšem ani jeden z nich netuší, je fakt, že se právě daly do pohybu události, které nejen že odhalí korupci ve sférách nejvyšších, ale tyto události mohou mít takové důsledky, že lidstvo může přijít o své dominantní postavení, kterému se doposud těšilo...  


Valerian je vlastně docela zvláštní snímek. Nemyslím to teď úplně onou předlohou, která skýtá poměrně zaajímavý a barvitý svět, ze kterého si filmová adaptace vypůjčuje docela slušný zástup fiktivních ras a společenství. Myslím to spíše samotnou adaptací Luca Bessona, která pro komiksu neznalé otevírá poměrně divoký, barevný a v mnohých ohledech také šílený svět hlavního hrdiny, který si nejsem tak úplně jistý, že se právě Bessonovi podařilo prodat. I když totiž ve filmu je hned několik naprosto výborných momentů, kdy se u filmu budete bavit a hlavním hrdinům  fandit, stejně tak u jiných částí filmu budete kroutit hlavou a snažit se dekódovat to, co se vám film vlastně snaží sdělit. 


Valerian a město tisíce planet je totiž sice divoká akční jízda ve světovém vizuálu, která se nemusí vedle jiných podobně pompézních produkcí ani na moment stydět, co se týče obsahové stránky a samotného scénáře, tam už to taková sláva úplně není. Film totiž namísto snahy o konzistenci háže směrem k divákovi dílčí momenty, kde některé fungují, některé ne a místy je hlavní problém pochopit jejich smysl nebo vzájemné souvislosti. 

Díky tomu tak tenhle velkolepý blockbuster působí spíše jako jakási roztěkaná snaha o to zalíbit se snad co největěšímu počtu lidí s tím, že se tak trochu zapomíná na to, aby se film líbil vůbec někomu. Jistě, originální výprava, neokoukané tváře a slušné triky toho udělají dost, celý film ale nezachrání ani náhodou. Potěší ale i hudební stránka, se kterou se vytasil Alexandre Desplat, který tak opět dokazuje svoje všeumělství. 


Dokáži si vybavit za poslední roky hned několik filmů, které s podobnými ambicemi dopadly ještě hůře, přesto by právě tohle neměl být argument proto, proč u Valeriana všechno přehlížet. Faktem totiž je, že Luc Besson se ve svém snovém projektu trochu ztratil a spíše než slušnou podívanou přináší soubor dílčích momentů, kde některé fungují, některé ne. Vyloženě nudit se nebudete (až na momenty s Rihannou, která prostě hrát neumí) a vyloženě zklamáni taky ne. Valerian a město tisíce planet je rozpačitá podívaná, která svoji existenci opodstatní, nic za rámec tohoto ovšem nečekejte. Nic zásadního totiž na ploše dvou hodin nenabídne.
    
Velkolepé sci-fi, které nezvládá úplně přesvědčivě prodat svět, ve kterém se odehrává. Vysněný projekt Lucq Bessona působí především rozpačitě, než cokoliv jiného. Vizuálně řádně velkolepé a pompézní, obsahově ovšem vyprahlé, nesourodé a hledající identitu o více jak půl hodiny déle, než by bylo třeba. 
30% Velkolepé sci-fi
40% Nákladný blockbuster
30% Příběhový guláš
Valerian a město tisíce planet
(Valérian et la Cité des mille planètes, Valerian a mesto tisícich planét,
Valerian and the City of a Thousand Planets) 
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Francie, 2017, 137 min

Režie: Luc Besson
Předloha: Pierre Christin (komiks), Jean-Claude Mézières (komiks)
Scénář: Luc Besson
Kamera: Thierry Arbogast
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Dane DeHaan, Cara Delevingne, Elizabeth Debicki, Clive Owen, Ethan Hawke, Rihanna, John Goodman, Kris Wu, Rutger Hauer, Alain Chabat, Herbie Hancock, Peter Eberst, Jean-François Lenogue, Sam Spruell
Producenti: Virginie Besson-Silla, Luc Besson
Střih: Julien Rey
Scénografie: Hugues Tissandier
Kostýmy: Olivier Bériot

Mládeži přístupný
Česko V kinech od: 20.07.2017 Bioscop
Slovensko V kinech od: 20.07.2017 Magic Box
Francie V kinech od: 26.07.2017 EuropaCorp Distribution

https://www.csfd.cz/film/53000-valerian-a-mesto-tisice-planet/
http://www.imdb.com/title/tt2239822/
http://valerianmovie.com/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.