Přeskočit na hlavní obsah

S láskou Vincent | Loving Vincent


Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?
Rok po záhadné smrti Vincenta van Gogha (Robert Gulaczyk) je Armand Roulin (Douglas Booth) požádán požádán o doručení nedoručeného dopisu jeho bratrovi Theovi. Když se ovšem Armand úkolu zhostí, odkrývá záhadu smrti malíře, neboť pošťák Roulin (Chris O'Dowd) si vybavuje, že krátce před svou smrtí působil umělec vyrovnaně a v pořádku, byť se mělo jednat o sebevraždu. Armand se tedy rozhodne zjistit, co se vlastně s tragicky skonalým malířem vlastně stalo... 

Předně si pojďme říci, tohle je ojedinělý filmový zážitek, který i vedle rotoskopicky animovaných filmů vypadá úctyhodně působivě. Díky citaci nejen stylu, ale také nejznámějších maleb tohoto umělce před vámi ve své podstatě ožívá celé jeho dílo. V tomhle ohledu tak film téměř nemá konkurenci. Jistě, menší výtka ke způsobu zvolené animace je ta, že se pohyby postav často jakoby distancují od zbytku obrazu (jistě, redukce obrazů potřebných pro vytvoření celé scény a především zjednodušení tvůrčího procesu), přesto se právě díky důmyslnosti, rozmanitosti a otevřené citaci jedná o vizuální podívanou, kterou si s ničím rozhodně nespletete. Replikace umění tohoto světoznámého malíře filmu zkrátka sluší a vy si budete užívat každý moment, zvláště pak máte-li v oblibě dílo tohoto ve své době neuznávaného umělce. 

O to možná více zamrzí fakt, že se pod touhle umělecky jedinečnou slupkou skrývá ve výsledku překvapivě obyčejný a do svého děje nepříliš vtahující příběh o skonu malíře vyprávěného skrze vzpomínky osob z jeho okolí, které se objevovaly v jeho malbách. Film díky tomu hned v několika momentech působí spíše jako základním děje propojená prezentace překreslovací techniky, spíše než jako plnohodnotný dramatem o skonu jednoho z nejzásadnějších osobností světové malby. V tomhle ohledu tedy forma jednoznačně několikanásobně převyšuje obsah. Což je zatracená škoda. 

Ne že by se tedy jednalo o kdovíjak dějově špatný nebo nezajímavý snímek, pro všechnu tu píli kolem audiovizuální stránky ovšem film jakoby lehce zapomínal na to předat i nějaký příběh. Ona zkratkovitost a epizodičnost celého příběhu fragmentuje děj spíše na omáčku okolo jednotlivých maleb a to filmu i jeho sledování ve výsledku moc neprospívá. Dvakrát to zamrzí když se člověk zaposlouchá i do skvěle padnoucí hudební kulisy od Clinta Mansella.  

S láskou Vincent je sice i v konečném pohledu snímek, který se oplatí za to vidět, protože ta hromada úsilí a ta efektnost audiovizuálního klenotu opírajícího se o jednoho z nejlepších malířů historie je nesmírná. Dějově snímek sice zaostává, tedy od něj příliš velké zázraky nebo nějakou hloubkovější studii samotného malíře nebo díla příliš nečekejte, přesto se však jedná o nesmírně zvláštní, audiovizuálně podmanivý a působivý film, který když už nic jiného, tak je nesmírně sympaticky rozpohybovanou poctou umění v jeho nejčistší podobě.    

    

Dějově možná až příliš epizodické, zjednodušené a obyčejné, přesto díky své neskutečně působivé audiovizuální stránce si tohle drama o posledních dnech a týdnech jednoho z nejznámějších malířů zaslouží vaši pozornost. Když už nic jiného, stanete se svědky kousku filmové historie a prožijete si na plátně sympaticky rozpohybovanou tvorbu Vincenta van Gogha. 
S láskou Vincent
(Loving Vincent)
Animovaný / Krimi / Drama

Velká Británie / Polsko, 2017, 88 min

Režie: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Scénář: Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Kamera: Tristan Oliver
Hudba: Clint Mansell
Hrají: Saoirse Ronan, Aidan Turner, Helen McCrory, Douglas Booth, Eleanor Tomlinson, Chris O'Dowd, Jerome Flynn, John Sessions, Shaun Newnham, Richard Banks
Producenti: Hugh Welchman
Scénografie: Matthew Button

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 25.01.2018 Bohemia MP
Slovensko V kinech od: 25.01.2018 Continental
Velká Británie V kinech od: 09.10.2017 Altitude Film Distribution




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.