Přeskočit na hlavní obsah

Tři billboardy kousek za Ebbingem | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Martin McDonagh patří k hodně zajímavým tvůrčím osobnostem. Jeho divadelní hry sklízejí úspěch a jeho občasné filmové počiny jakbysmet. Před desíti lety se předvedl nekompromisní černou komedií V Bruggách, která dodnes patří k tomu nejlepšímu, co v tomhle žánru vzniklo, na což navázal před 6 lety trochu rozporuplněji přijatou, leč neméně kvalitní černou komedií Sedm psychopatů. Nyní se s menší pauzou vrací zpět do kin s chváleným dramatem s prvky černé komedie Tři billboardy kousek za Ebbingem, které boduje nejen u publika ale i kritické obce. Po menší oklice a čerstvě po vítězství 4 Zlatých glóbů (scénář, nejlepší drama, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší herečka - drama) se dostává tahle osobitá záležitost i k nám do kin. A vy byste rozhodně měli zpozornět. Tohle totiž rozhodně není vaše tradiční artové drama.
Mildred (Frances McDormand) už se dále nemůže dívat na to, jak policejní složky v jejím rodném Ebbingu jen bezúčelně tápají a i po měsících od vraždy její dcery nemají ani jednoho podezřelého. Rozhodne se tedy situaci řešit po svém. Aby na případ upozornila a vyprovokovala místní policisty alespoň k nějaké aktivitě kolem případu, rozhodne se nechat si pronajmout tři billboardy na nepříliš frekventované ulici z města, ve které přímo vyzve náčelníka místní policie Willoughbyho (Woody Harrelson) aby jednal. To ještě ovšem ale netuší, jakou vlnu nevole tohle rozhodnutí vyvolá, nejen z řad policie ale i místních...

Martin McDonagh si jako svůj další projekt vybral poměrně zajímavý příběh, který se sice vzdaluje jeho předešlým dvěma celovečerním snímkům, přesto bude pro fanoušky jeho tvorby důvěrně známý a rozpoznatelný. I ten úklon k dramatičtější tvorbě totiž neznamená to, že by se jeho scénáristická osobitost vytratila. I když tak Tři billboardy nejsou primárně komedií, dokáži zabavit více, než kterákoliv černá komedie, která se v posledních měsících dostala do kin. A to především díky tomu, že se tu opět hraje scénáristická extraliga, ve které McDonagh opět některými momenty naprosto exceluje, neboť si nebere servítky a nechodí okolo horké kaše. Jistě, dalo by se říci, že jeho dramatická rovina ne vždy funguje úplně přesvědčivě, především rodinné trable u hlavní hrdinky jsou místy trochu méně obratně napsané a zrealizované, stejně jako trochu zbytečná délka filmu, která mírně kazí tempo a atmosféru filmu svojí natahovaností, přesto jsou Tři billboardy kousek za Ebbingem filmem, který i v záplavě letošních adeptů na ocenění nejvyšší rozhodně nezapadne. 


Je to z velké části i díky skvěle vybranému obsazení, ve kterém kromě Frances McDormand září také Woody Harrelson, Sam Rockwell nebo i Caleb Landry Jones. I přes nekompromisnost některých replik a scén, které se ve filmu objeví, nemá divák problém se vcítit do příběhu hlavní hrdinky i do atmosféry maloměsta, které se pomalu ale jistě obrací proti ní. Díky tomu je tak film nekončí jako další drama matky bojující proti systému, ale jako poměrně osvěžující dvě hodiny v kině, které pobaví a dojmou, zároveň však nevěší divákovi bulíky na nos. 

Řemeslně se jedná o slušně zvládnutou klasiku, která vybočuje místy díky práci s kamerou Bena Davise. Hudební doprovod Cartera Breuwella pak dává vzpomenout na filmy bratří Coenů, což se v tomhle případě vyloženě vybízí. Tři billboardy kousek za Ebbingem tak i přes očividné snahy zalíbit se především náročnějším divákům, funguje jako poctivé drama s výraznými prvky černé komedie, kterému nechybí osobitost, nápaditost i humor.           
Pokud tedy zvažujete, na který z chválených snímků, které bývají označovány za horké kandidáty na Oscary zajít, pak minimálně Tři billboardy kousek za Ebbingem jsou povinnost. Skvěle natočené drama které vás dojme, pobaví a donutí přemýšlet. Martin McDonagh i se svým třetím celovečerním filmem boduje na celé čáře a hned ze začátku roku k nám do kin přináší snímek, o kterém se v konečném bilancování za rok 2018 bude ještě rozhodně mluvit.  
    

Dojemné, přemýšlivé ale také nekompromisní a zábavné. Martin McDonagh se svým třetím celovečerním filmem směřuje do trochu vážnějších vod, přesto neztratil ani trochu ze své osobitosti a drzosti. Tři billboardy kousek za Ebbingem jsou skvělým snímkem, který potěší jak ty náročnější, tak ty, kteří hledají trochu vážnější zábavu na zimní večer. Skvělé herecké obsazení, slušné zpracování a dvě hodiny v kině, kterých rozhodně nebudete litovat. 
Tři billboardy kousek za Ebbingem
(Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Tri billboardy kúsok za Ebbingom)
Krimi / Drama / Komedie
USA, 2017, 115 min

Režie: Martin McDonagh
Scénář: Martin McDonagh
Kamera: Ben Davis
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Abbie Cornish, Caleb Landry Jones, Peter Dinklage, John Hawkes, Lucas Hedges, Clarke Peters, Kerry Condon, Nick Searcy, Samara Weaving, Michael Aaron Milligan, Kathryn Newton, Brendan Sexton III, Sandy Martin, Amanda Warren, William J. Harrison, Željko Ivanek, Marcus Lyle Brown, Malaya Rivera Drew, Christopher Berry, Darrell Britt-Gibson, Jerry Winsett, Maho Honda
Producenti: Graham Broadbent, Peter Czernin, Martin McDonagh
Střih: Jon Gregory
Scénografie: Inbal Weinberg
Kostýmy: Melissa Toth

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 18.01.2018 CinemArt
Slovensko V kinech od: 18.01.2018 CinemArt SK
USA V kinech od: 10.11.2017 Fox Searchlight Pictures US

https://www.csfd.cz/film/439559-tri-billboardy-kousek-za-ebbingem/
http://www.imdb.com/title/tt5027774/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.