Přeskočit na hlavní obsah

Tři billboardy kousek za Ebbingem | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Martin McDonagh patří k hodně zajímavým tvůrčím osobnostem. Jeho divadelní hry sklízejí úspěch a jeho občasné filmové počiny jakbysmet. Před desíti lety se předvedl nekompromisní černou komedií V Bruggách, která dodnes patří k tomu nejlepšímu, co v tomhle žánru vzniklo, na což navázal před 6 lety trochu rozporuplněji přijatou, leč neméně kvalitní černou komedií Sedm psychopatů. Nyní se s menší pauzou vrací zpět do kin s chváleným dramatem s prvky černé komedie Tři billboardy kousek za Ebbingem, které boduje nejen u publika ale i kritické obce. Po menší oklice a čerstvě po vítězství 4 Zlatých glóbů (scénář, nejlepší drama, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší herečka - drama) se dostává tahle osobitá záležitost i k nám do kin. A vy byste rozhodně měli zpozornět. Tohle totiž rozhodně není vaše tradiční artové drama.
Mildred (Frances McDormand) už se dále nemůže dívat na to, jak policejní složky v jejím rodném Ebbingu jen bezúčelně tápají a i po měsících od vraždy její dcery nemají ani jednoho podezřelého. Rozhodne se tedy situaci řešit po svém. Aby na případ upozornila a vyprovokovala místní policisty alespoň k nějaké aktivitě kolem případu, rozhodne se nechat si pronajmout tři billboardy na nepříliš frekventované ulici z města, ve které přímo vyzve náčelníka místní policie Willoughbyho (Woody Harrelson) aby jednal. To ještě ovšem ale netuší, jakou vlnu nevole tohle rozhodnutí vyvolá, nejen z řad policie ale i místních...

Martin McDonagh si jako svůj další projekt vybral poměrně zajímavý příběh, který se sice vzdaluje jeho předešlým dvěma celovečerním snímkům, přesto bude pro fanoušky jeho tvorby důvěrně známý a rozpoznatelný. I ten úklon k dramatičtější tvorbě totiž neznamená to, že by se jeho scénáristická osobitost vytratila. I když tak Tři billboardy nejsou primárně komedií, dokáži zabavit více, než kterákoliv černá komedie, která se v posledních měsících dostala do kin. A to především díky tomu, že se tu opět hraje scénáristická extraliga, ve které McDonagh opět některými momenty naprosto exceluje, neboť si nebere servítky a nechodí okolo horké kaše. Jistě, dalo by se říci, že jeho dramatická rovina ne vždy funguje úplně přesvědčivě, především rodinné trable u hlavní hrdinky jsou místy trochu méně obratně napsané a zrealizované, stejně jako trochu zbytečná délka filmu, která mírně kazí tempo a atmosféru filmu svojí natahovaností, přesto jsou Tři billboardy kousek za Ebbingem filmem, který i v záplavě letošních adeptů na ocenění nejvyšší rozhodně nezapadne. 


Je to z velké části i díky skvěle vybranému obsazení, ve kterém kromě Frances McDormand září také Woody Harrelson, Sam Rockwell nebo i Caleb Landry Jones. I přes nekompromisnost některých replik a scén, které se ve filmu objeví, nemá divák problém se vcítit do příběhu hlavní hrdinky i do atmosféry maloměsta, které se pomalu ale jistě obrací proti ní. Díky tomu je tak film nekončí jako další drama matky bojující proti systému, ale jako poměrně osvěžující dvě hodiny v kině, které pobaví a dojmou, zároveň však nevěší divákovi bulíky na nos. 

Řemeslně se jedná o slušně zvládnutou klasiku, která vybočuje místy díky práci s kamerou Bena Davise. Hudební doprovod Cartera Breuwella pak dává vzpomenout na filmy bratří Coenů, což se v tomhle případě vyloženě vybízí. Tři billboardy kousek za Ebbingem tak i přes očividné snahy zalíbit se především náročnějším divákům, funguje jako poctivé drama s výraznými prvky černé komedie, kterému nechybí osobitost, nápaditost i humor.           
Pokud tedy zvažujete, na který z chválených snímků, které bývají označovány za horké kandidáty na Oscary zajít, pak minimálně Tři billboardy kousek za Ebbingem jsou povinnost. Skvěle natočené drama které vás dojme, pobaví a donutí přemýšlet. Martin McDonagh i se svým třetím celovečerním filmem boduje na celé čáře a hned ze začátku roku k nám do kin přináší snímek, o kterém se v konečném bilancování za rok 2018 bude ještě rozhodně mluvit.  
    

Dojemné, přemýšlivé ale také nekompromisní a zábavné. Martin McDonagh se svým třetím celovečerním filmem směřuje do trochu vážnějších vod, přesto neztratil ani trochu ze své osobitosti a drzosti. Tři billboardy kousek za Ebbingem jsou skvělým snímkem, který potěší jak ty náročnější, tak ty, kteří hledají trochu vážnější zábavu na zimní večer. Skvělé herecké obsazení, slušné zpracování a dvě hodiny v kině, kterých rozhodně nebudete litovat. 
Tři billboardy kousek za Ebbingem
(Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Tri billboardy kúsok za Ebbingom)
Krimi / Drama / Komedie
USA, 2017, 115 min

Režie: Martin McDonagh
Scénář: Martin McDonagh
Kamera: Ben Davis
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Abbie Cornish, Caleb Landry Jones, Peter Dinklage, John Hawkes, Lucas Hedges, Clarke Peters, Kerry Condon, Nick Searcy, Samara Weaving, Michael Aaron Milligan, Kathryn Newton, Brendan Sexton III, Sandy Martin, Amanda Warren, William J. Harrison, Željko Ivanek, Marcus Lyle Brown, Malaya Rivera Drew, Christopher Berry, Darrell Britt-Gibson, Jerry Winsett, Maho Honda
Producenti: Graham Broadbent, Peter Czernin, Martin McDonagh
Střih: Jon Gregory
Scénografie: Inbal Weinberg
Kostýmy: Melissa Toth

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 18.01.2018 CinemArt
Slovensko V kinech od: 18.01.2018 CinemArt SK
USA V kinech od: 10.11.2017 Fox Searchlight Pictures US

https://www.csfd.cz/film/439559-tri-billboardy-kousek-za-ebbingem/
http://www.imdb.com/title/tt5027774/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?