Přeskočit na hlavní obsah

The Disaster Artist

Snímek The Room patří mezi jeden z nejkultovnějších filmových zážitků. Film tak špatný, že si vysloužil označení jednoho z nejhorších filmů kdy natočených, na některých místech po právu označovaný za Občana Kanea špatných filmů. Pozadí vzniku tohoto legendárního díla zmapovala kniha The Disaster Artist, kterou napsal jeden z hereckých představitelů, především jako portrét hlavního aktéra, režiséra, scénáristy a producenta filmu Tommyho Wiseau. Jak tedy dopadl snímek o filmu, jenž dodnes poutá pozornost a i přesto že se jedná o jeden z nejhorších filmů všech dob, dokáže vyprodávat speciální projekce po celém světě?
Dva začínající herce svedl dohromady kurz herectví v San Franciscu. Zatímco Greg (Dave Franco) měl kariéru teprve před sebou a snažil se najít způsob jak prorazit, Tommy (James Franco) zůstával nepochopeným umělcem, který okolo sebe šířil závoj neznáma. Tohle nepravděpodobné přátelství ovšem oběma mělo změnit jejich životy. Vydali se totiž společně do Los Angeles, kde se rozhodli pustit se do toho po hlavě a prorazit u filmu. Když ovšem po marném snažení tenhle pokus nevyšel, přišli společně s nápadem natočit film vlastní...

Psát o The Room je asi zbytečné. Nejkrásnější případ toho, kdy je film tak neskutečně špatný a hloupý, až je vlastně ve své špatnosti úplně geniální. Dosti za to může sám Tommyho Wiseau kterého je film nejenom autorskou vizí ale také asi největším hereckým počinem, díky kterému si vysloužil celosvětovou slávu. Legendární hlášky a scény díky internetu žijí dodnes a opakované půlnoční speciální projekce, stejně jako párty hry spojené se sledováním filmu jsou dnes oblíbenější než kdy jindy. A právě pro tenhle legendární kousek se rozhodli složit poctu James Franco. U té je třeba říci, že nezasvěceným nemá tenhle film moc co nabídnout nad rámec slušného portrétu filmového podivína, který oslnil svět. Kouzlo tohoto filmu ale tkví právě v přímé spojitosti se samotným filmem. Všem obeznámeným totiž nabízí pohled pod pokličku téhle záležitosti, která je snad ještě méně uvěřitelná než film samotný. 


The Disaster Artist totiž stojí především na očividné lásce k samotnému filmu The Room a jeho podivnosti, kterou se Francovi daří ve své novince neskutečným způsobem replikovat. Franco jako herec je totiž až na menší odchylky až děsivě věrnou kopií osobitého filmaře (což ostatně dokazují i bonusové komparační záběry na konci filmu) a díky tomu se filmu téměř bez problému daří navodit podobně nepříjemný a vlezlý dojem hlavního aktéra celého tohohle legendárního kultu. A to je to oč tu běží. 

To co totiž může na první pohled působit jako běžná festivalová filmařina, je pozvednuto na úplně jiný level právě vztahem všech zúčastněných k tomuto kultu a především také uvěřitelností hlavních hereckých bratří, kteří se zhostili dvou předních aktérů tohoto příběhu z továrny na hvězdy. Jistě, film rámcují dozvuky původního The Room, kterými Franco otevírá a zároveň uzavírá tuhle sondu do jedné autorské vize ambiciozního filmaře, film samotný je ale víc než čímkoliv jiným v podstatě složenou poctou samotnému kultu. Člověk by si až řekl v některých momentech, že filmová adaptace knihy The Disaster Artist vznikla jen pro to, aby si všichni zúčastnění mohli trochu vyhrát a natočit si v podstatě kopiii samotného The Room. Ne že by to bylo na škodu, film se ovšem nechává často možná až příliš vést samotným původním filmem, než by nabízel něco svého, osobitého. Takovýchto momentů ovšem není příliš a ta necelá hodina a tři čtvrtě ve společnosti filmu uteče zatraceně rychle. 

The Distaster Artist je záležitostí pro vybrané jedince. Člověku, kterého tenhle kult úplně minul toho příliš nad rámec klasické festivalové tvorby ozvláštněné zákulisím filmařiny příliš mnoho neřekne. Ti co ovšem mají zkušenost s kulturním artefaktem, jehož vznik kniha i její filmová adaptace dokumentují, si tuhle komedii James Franca užijí dosytosti. Příběh vzniku tohoto filmu je totiž možná ještě fantasknější, než samotný film. A tohohle The Distaster Artist využívá dokonale. Připočtěte si skvělé představitele věrně replikující ikonické scény, zástup známých tváří ve vedlejší rolích a menších roličkách a máte filmovou událost, která by každému, kdo by rád nahlédl pod pokličku filmařiny, neměla utéct.       
    

James Franco a jeho love song jednomu z největších filmových kultů. Děsivý, nepříjemný a po všech stránkách věrně zreplikovaný Tommy Wiseau v podání samotného Jamese Franca táhne tuhle sondu do zákulisí filmařiny, která přináší neuvěřitelný příběh na pozadí jednoho z nejhorších filmů všech dob. Pro nezasvěcené toho asi příliš nabídnout nemůže, pro ty znalé, se ovšem jedná o naprostou povinnost. 
The Disaster Artist
(The Masterpiece)
Drama / Komedie
USA, 2017, 98 min

Režie: James Franco
Předloha: Greg Sestero (kniha), Tom Bissell (kniha)
Scénář: Scott Neustadter, Michael H. Weber
Kamera: Brandon Trost
Hudba: Dave Porter
Hrají: James Franco, Dave Franco, Seth Rogen, Josh Hutcherson, Zac Efron, Alison Brie, Ari Graynor, Jacki Weaver, Andrew Santino, Sharon Stone, Hannibal Buress, Jerrod Carmichael, June Diane Raphael, Sugar Lyn Beard, Paul Scheer, Tommy Wiseau, Bob Odenkirk, Adam Scott, Danny McBride, Judd Apatow, Kevin Smith, Bryan Cranston, Greg Sestero, Nicole Gordon-Levitt, Cate Freedman, John Early, Nathan Fielder, Keegan-Michael Key, Kristen Bell, J.J. Abrams, Lizzy Caplan, Zach Braff, Kate Upton
Producenti: James Franco, Evan Goldberg, Seth Rogen, Vince Jolivette
Střih: Stacey Schroeder
Scénografie: Chris L. Spellman
Kostýmy: Brenda Abbandandolo

Slovensko V kinech od: 15.02.2018 Continental
USA V kinech od: 08.12.2017 A24

https://www.csfd.cz/film/416621-the-disaster-artist/
http://www.imdb.com/title/tt3521126/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.