Přeskočit na hlavní obsah

Ztratili jsme Stalina | The Death of Stalin


Nemálo kontroverze s sebou přináší snímek Ztratili jsme Stalina, který se od 5. dubna podívá jak do českých tak do slovenských kin. Film vychází z komiksové předlohy Fabiena Nuryho a byl díky nepřístojnosti zakázán v Rusku. Stojí ale tahle hvězdami napěchovaná svérázná adaptace historického momentu v dějinách Sovětského svazu vůbec za pozornost? Vážně se do kin dostala obdoba Interview nebo se jedná o další případ, kdy je mnoho povyku pro nic?    

Sovětský svaz je pod nadvládou labilního šílence, který se nebojí odepsat kohokoliv, kdo se mu postaví do cesty. Josefu Stalinovi (Adrian McLoughlin) se zkrátka neodporuje a i když si vymyslí záznam právě ukončeného koncertu, nějak se to zkrátka zařídí. I když se tak jeho patolízalové mohou přetrhnout, situace se náhle změní. Vůdce umírá a rozjíždí se politický kolotoč, kdy se každý snaží o to získat v truchlící zemi co největší vliv... 

Základní myšlenka tohohle filmu je poměrně zajímavá. Hra s historií s nadsázkou je docela fajn ve většině případů a když se filmu chopí schopný člověk, zpravidla z toho bývá alespoň originální podívaná, když už nic. Originalitou tahle komedie na motivy komiksu zrovna nešetří, bohužel se jedná právě o ten případ "když už nic". Ztratili jsme Stalina je totiž ni přes poměrně vysoký počet zvučných jmen v obsazení a poměrně originální materiál jen trestuhdoně průměrnou a nepříliš zábavnou komedií, která nad rámec svoji nevybíravosti příliš nezaujme. To však zamrzí o to více, když si člověk uvědomí, že za kamerou tohoto rýpavého bijáku stojí člověk zodpovědný za skvělý politický britcom Je to soda a jeho volné filmové pokračování Politické kruhy.

V tomhle případě se ovšem nepodařilo onu politickou satiru převést na plátno v nevybíravém stylu, který by fungoval. Jistě, vojenský velitel Jasona Isaacse je hlavním komediálním artiklem filmu a jeho postava ve filmu funguje na výbornou, zbytek osazenstva ovšem i přes občasný pokus o nekorektní humor příliš nefunguje. Taková sebranka karikatur, které moc nebaví a nebýt známých tváří propůjčujícím své herecké schopnosti, přeci jen Steve Buscemi, Jeffrey Tambor nebo Michael Palin jsou komediálními evergreeny, nemají tyhle postavy moc co nabídnout.

Film je tak ve výsledku necelé dvě hodiny dlouhou studií s nadsázkou toho, jak mohl vypadat Sovětský svaz po skonu vůdce Stalina. Politický humor, nevybíravé narážky a vtípky tu jsou ale rozmělněné v hromadě nicneříkajícího blábolení a výplňového materiálu, který zkrátka nudí. To co vám tak po projekci v hlavě zůstane je ta tuna promarněného potenciálu, křepčící známé tváře a film, který si pomýšlí na vavříny a přitom nestíhá ani v rámci nekorektního pojetí historie bavit. Tohle se zkrátka příliš nepovedlo.

Ztratili jsme Stalina je tak i přes velký potenciál, nevybíravý materiál a slušný herecký ansámbl jedním z prvních velkých zklamání letošní sezóny. Nezajímavá nuda kterou z letargie nevytrhne ani pár celkem dobře mířených ran a parodizace důvěrně známých mechanizmů komuinistického režimu. Film navíc i přes rozvíjení komiksové předlohy spíše rozmělňuje humor, než že by jej nějak výrazně přidával. Čekáte-li tak humornou sondu do komunistického sovětského svazu z ranku seriálové tvorby Armanda Iannucciho, budete nejspíše zklamáni a unuděni.             
    



Hromada promarněného potenciálu a možná až zbytečně hvězdné obsazení. Nekorektní komiksová adaptace Ztratili jsme Stalina rozmělňuje těch několik málo dobrých nápadů a humoru v nánosu nicneříkajících blábolů a ne úplně zábavných momentů. Parodizace důvěrně známých komunistických mechanismů film rozhodně zvládnout nezachrání. Jason Isaacs je fajn, zbytek značně limituje scénář a jejich role. Tohle se zkrátka i přes aktuiální relevanci příliš nepovedlo. 
Výsledek obrázku pro death of stalin posterZtratili jsme Stalina
(The Death of Stalin, La Mort de Staline) 
Komedie / Drama

Velká Británie / Francie / Belgie, 2017, 106 min

Režie: Armando Iannucci
Předloha: Fabien Nury (kniha)
Scénář: Armando Iannucci, Ian Martin, David Schneider
Kamera: Zac Nicholson
Hudba: Christopher Willis
Hrají: Steve Buscemi, Jason Isaacs, Olga Kurylenko, Jeffrey Tambor, Simon Russell Beale, Andrea Riseborough, Paddy Considine, Rupert Friend, Michael Palin, Dermot Crowley, June Watson, Elaine Claxton, James Barriscale, Paul Whitehouse
Producenti: Nicolas Duval Adassovsky, Kevin Loader, Laurent Zeitoun, Yann Zenou
Střih: Peter Lambert
Kostýmy: Suzie Harman

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 05.04.2018 CinemArt
Slovensko V kinech od: 05.04.2018 CinemArt SK
Velká Británie V kinech od: 20.10.2017 Entertainment One

https://www.csfd.cz/film/441489-ztratili-jsme-stalina/
https://www.imdb.com/title/tt4686844/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?