Přeskočit na hlavní obsah

Bohemian Rhapsody

Jen málokterý životopisný film za poslední dekádu vyvolával tolik zájmu jako právě film Bohemian Rhapsody, který promítají od čtvrtka všechny tuzemská kina. Kapela Queen a jejich frontman Freddie Mercury jsou totiž fenoménem jako žádný jiný a na tenhle příběh fanoušci čekali mnoho let. Nyní, po letech odkladů, tvůrčích změnách a problémech při natáčení je film o jedné z největších kapel historie konečně na plátnech kin. A ať už je výsledný film jakýkoliv, tahle více jak dvě hodiny dlouhá show je jednoznačně filmovou událostí, kterou si na velkém plátně nebudete chtít nechat ují. 


Farrokh Bulsara (Rami Malek) měl jeden sen, být hudebníkem jakého svět ještě neviděl. Sám ještě v roce 1969, kde se seznámil se svými budoucími spoluhráči, netušil, jak velkou díru do světa udělá. Později znám jako Freddie Mercury, tento zpěvák stál u zrodu kapel Queen, která se postupem času stala jednou z největších rockových ikon, jejíž jméno je i dnes stejně velkým pojmem, jako v době jejich největší slávy.      

Musím se přiznat, že jsem z filmu měl celkem obavy. Přeci jen se u kormidla i v hlavní roli vystřídalo hned několik zvučných jmen a i samotná finální podoba filmu byla ovlivněna nuceným odchodem Bryana Singera (film dokončil neuvedený Dexter Fletcher). Výsledek je ale i přes značné úpravy skutečného příběhu a trochu povrchnější záběr filmu (jedná se spíše o poctu než věrnou adaptaci příběhu kapely a jejích ikonického frontmana) hodně energickou podívanou, kterou není radno si nechat ujít. 


Bohemian Rhapsody totiž strašně moc těží z energie kapely, kterou zub času ani trochu neotupil. Právě naopak. Díky faktu, že film lineárně prochází příběhem kapely a postupně přechází od jednoho velkého hitu k druhému (a to se na některé z těch velkých ani nedostane při stopáži skoro dvou a čtvrt hodiny), z oné Queen energie nepovolí až do samotného konce, ve kterém si tvůrci vystřihnou v podstatě celé představení kapely v rámci Live Aid koncertu, které bývá označováno jako nejlepší rockové vystoupení všech dob. 

Film také stojí na propojení oné energie a perfektním zosobnění Freddieho hercem Rami Malekem. Těžko si představit lepší herecký výkon protože jeho vyobrazení rockové legendy je téměř bezchybné a minimálně co se týče persony frontmana na pódiu nemá chybu. Díky živelné energii největších hitů kapely a jeho hereckému koncertu (ano muselo to být) se tak není čemu divit, že je film vynášen do nebes kde to jen jde. Faktem ale je, že pokud se na film jako takový zaměří člověk trochu střízlivějším pohledem, jsou patrné i občasné nedostatky, které za mě filmu brání stát se tím ultimátním filmovým portrétem hudební ikony.   


Na filmu je totiž až příliš znát zásah kapely do samotného příběhu (ostatně důvod proč od projektu odešel třeba Sacha Baron Cohen), který je trochu předžvýkanou a upravenou verzí toho, co se skutečně stalo a film prodává vše v trochu černobílejším stylu a nepokládá se příliš do samotného zákulisí a problematických témat. Pokud však od filmu nečekáte věrný životopisný portrét ale spíše slušně natočenou poctu, pak vás to asi příliš trápit nebude. Čekáte-li ovšem náhled pod pokličku, moc se ho v rámci Bohemian Rhapsody nedočkáte. 

Druhým problémem filmu je fakt, že změna režisérů po půlce natáčení je citelná - v některých momentech jde vidět i přes očividnou snahu trochu jiný cit pro samotnou akci a film tak v některých pasážích zvládá zachytit atmosféru jednoduchými záběry a prací s kamerou a v jiných působí až zbytečně strojeně (a možná až příliš mechanicky). Tohle je například patrné v rámci závěrečného vystoupení, které díky hercům a energii skladeb (a velmi přesné realizaci samotného památného koncertu - porovnejte si to se záznamem z roku 1985) dozajista zasáhne všechny v kinosále, způsob snímání kapely je ale hned v několika momentech trochu nešťastný a člověk se tak má problém oprostit od pocitu, že aktéři nejsou ve studiu ale skutečně na pódiu v Londýně. Tohle narušení filmové iluze řemeslnou stránkou filmu je každopádně přítomné hned v několika momentech v průběhu filmu.   


Co si tedy z filmu Bohemian Rhapsody odnést? Jedná se rozhodně o vydařenou poctu ikoně hudebního průmyslu, na kterou se vyplatilo si počkat. Fenomenální Rami Malek a výběr největších hitů kapely vás strhnou a nepustí do konce závěrečných titulků (ani u marvelovek nezůstávají do úplného konce taková kvanta lidí v sále). Jako film má ovšem tenhle portrét kapely pár znatelných vad na kráse, které mu zabraňují stát se oním jedinečným portrétem který by se tučně zapsal do historie kinematografie, předpoklady pro to by tam totiž byly. Jen by musel být tvůrci ochotní jít trochu více do hloubky a za kamerou by musel stát trochu schopnější režisér a scénárista. 

Každopádně i tak mi nezbývá nic jiného, než tenhle hudební životopisný film jen a jen doporučit. Jen málokterý film se totiž může pyšnit tím, že má takhle silnou hudební energii a takhle přesné zosobnění ikony hudebního průmyslu. Přeci jen Queen jsou jen jedni. A pokud si Rami Malek za tuhle roli nevyslouží alespoň nominaci na Oscara, koleduje si akademie o veřejné protesty.  

Energická pocta kapele, ve které naprosto nevídaným způsobem dominuje Rami Malek v roli jedné z největších ikon hudebního průmyslu. Přičtěte si k tomu výběr těch největších hitů kapely Queen a máte dostatek důvodu pro fanoušky k tomu, aby film glorifikovali do nebes. Pokud ovšem od filmu očekáváte snahu jít trochu pod pokličku samotné kapele a jejímu frontmanovi, budete v tomhle ohledu trochu zklamáni, neboť Dexter Fletcher a Bryan Singer servírují podle not zbývajících členů kapely částečně předžvýkaný a upravený příběh, který se odmítá nějak hlouběji věnovat zákulisním událostem v historii skupiny. Stejně jako po řemeslné stránce, kde film ne vždy funguje na takové úrovni jako by si jeho herecká a hudební složka zasloužila. I tak se ovšem jedná o energickou záležitost, která strhne masy a předkládá další důkaz o tom, jak moc velkou ikonou tahle kapela je i po dlouhých letech od jejich posledního koncertu v původní sestavě.      

Bohemian Rhapsody
Životopisný / Drama / Hudební

Velká Británie / USA, 2018, 134 min

Režie: Bryan Singer
Scénář: Anthony McCarten
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman
Hrají: Rami Malek, Lucy Boynton, Joseph Mazzello, Mike Myers, Ben Hardy, Aidan Gillen, Gwilym Lee, Tom Hollander, Allen Leech, Jess Radomska, Aaron McCusker, Michelle Duncan, Max Bennett, Ace Bhatti
Producenti: Graham King, Jim Beach
Střih: John Ottman
Scénografie: Aaron Haye
Kostýmy: Julian Day

Nevhodný mládeži do 12 let

Česko V kinech od: 01.11.2018 CinemArt
Slovensko V kinech od: 01.11.2018 CinemArt SK
USA V kinech od:         02.11.2018 20th Century Fox
Velká Británie V kinech od: 24.10.2018 20th Century Fox UK

https://www.csfd.cz/film/300902-bohemian-rhapsody/
https://www.imdb.com/title/tt1727824/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.