Přeskočit na hlavní obsah

Dívka v pavoučí síti | The Girl in the Spider's Web


Lisbeth Salander je zpět. Špičková hackerka, která při svém posledním dobrodružství odhalila celosvětovou konspiraci se svojí biologickou rodinou v čele, se dočkala třetího zpracování. Po švédském originálu s Noomi Rapace v hlavní roli a vydařeném americkém remaku od Davida Finchera s Rooney Mara, se producenti rozhodli raději pokračovat adaptací čtvrtého dílu knižní série, kterou po Stiegu Larssonovi převzal další švédský autor David Lagercrantz. Jak se vydařila adaptace čtvrtého dílu série Millenium pod taktovkou talentovaného Fede Alvareze s Claire Foy z The Crown v hlavní roli osobité hackerky?


Několik let poté, co se Lisbeth Salander (Claire Foy) vypořádala se svojí minulostí a zastavila svého otce, který byl jedním z největších mafiánů nejenom v Evropě, se dostává opět do ohrožení, když ji jedna z jejich posledních zakázek přivede do hledáčku NSA. Z hackerky, která trápí vlivné muže, kteří si vybíjejí zlost na ženách, se nyní stává nejhledanější zločinec po kterém jde nejenom švédská tajná služba a NSA ale také kriminální organizace s napojením na mafii. Všichni chtějí jediné, program, který Lisbeth ze serverů NSA ukradla - unikátní program který má možnost vzdáleně ovládat nukleární arzenál po celém světě... 

Rozhodnutí pokračovat v příbězích, spíše než dělat další zbytečný remake bylo asi nejlepším, co producenti mohli udělat. Škoda jen, že si nechali talent Davida Finchera a padnoucí duo Rooney Mara a Daniel Craig ujít. Jistě, Fede Alvarez coby režisér a Claire Foy v roli talentované hackerky nejsou vyloženě špatná náhrada, ona preciznost předešlé americké varianty filmového Milénia se zkrátka těžko replikuje, když za ní stojí jeden z nejlepších režisérů současné generace. Dívka v pavoučí síti je navíc přímým pokračováním jak švédské tak americké verze (byť některé momenty vlastně ignoruje - tedy je přímým pokračováním které se tak trochu vymezuje) takže si o srovnání s předešlými filmovými adaptacemi přímo říká. 


Jistě, člověk který o této sérii nikdy neslyšel a žádný z předešlých dílů neviděl nebo nečetl, bude mít nejspíše v některých momentech trochu problém se orientovat (v momentech kdy film funguje spíše jako díl skládačky než samostatný kus) a v jiných mu zase bude hrát tento fakt do karet (v momentech kdy film ignoruje nebo přepracovává některé momenty z předešlých knih/filmů aby jeho vlastní příběh lépe fungoval. Faktem ale je, že v některých částech film docela vlastně nefunguje, neboť příběh nedává smysl ani v jedné rovině a působí vyumělkovaně - nejvíce viditelné je to v závěrečném dialogu na skále, jehož první část nedává v žádné ze souvislostí ani na moment smysl. 

Příběh a jeho realizace je totiž v případě Dívky v pavoučí síti tím jednoznačně nejslabším článkem celého filmu. Spousta věcí v průběhu těch dvou hodin v kině působí nahodile nebo naopak přehnaně vykonstruovaně takovým způsobem, že by i Sherlocku Holmesovi padla spodní čelist. Extrémní způsob jakým tvůrci pracují s principem pravděpodobnosti a snaží se vás přesvědčit o genialitě aktérů docela narušují imerzi. Je tedy problém po několika vyhrocených momentech filmu důvěřovat jako plynulému ději spíše než sledu vykonstruovaných momentů. 


Na druhé straně je herecká i režijní složka poměrně překvapivě slušná. Claire Foy i přes moji  počáteční nedůvěru dokázala v roli Lisbeth Salander zafungovat na výbornou a, upravujíc si postavu trochu pro sebe, ona jako představitelka hlavní role funguje na výbornou. Fede Alvarez se navíc snaží svým osobitým způsobem adaptovat styl Davida Finchera a dodat tomu trochu svého umu a nápaditosti. Jistě, ona preciznost a řemeslná vypilovanost tomu chybí, s atmosférou ovšem film pracuje dokonale a díky slušné kameře Pedra Luqueho je řemeslná stránka filmu tím, co film drží i ve slabších momentech stále na nohách. 

Slušná hudební kulisa Roque Bañose navíc tepe do rytmu filmu i když děj přešlapuje možná až zbytečně na místě. díky oné temné atmosféře a všudy přítomnému nepříjemnému pocitu se snímku daří úspěšně prodat i momenty, které by normálně neprošly. Jednou výtkou na adresu filmu kterou bych ještě zmínil je snaha replikovat fenomenální titulkovou sekvenci Davida Finchera, která postrádá v případě tohoto filmu onu hravost, důmyslnost i výrazný hudební motiv. Díky tomu působí jako snaha vyvolat povědomé pocity lacinou náhražkou. Což je trochu škoda, protože když na chvíli pominu slabší dějovou stránku, není tohle pokračování vyloženě špatným pokračováním předešlých příběhů.        


Dívka v pavoučí síti je ve výsledku záležitostí spíše pro fanoušky knižní série / filmů, byť proti nim několikrát brojí. Zpracováním se jedná o výrazný upgrade oproti původním švédským filmům (byť stále mílovými kroky za americkým remakem), kterého zrazuje slabá dějová linka a její ne vždy docela šťastná realizace. Claire Foy v hlavní roli funguje překvapivě dobře a atmosféra drží Dívku v pavoučí síti i v momentech kdy to vše úplně tak nefunguje. Jako taková trochu béčková kriminálka se severským nádechem funguje tenhle film docela slušně. To je ale tak vše, co lze od tohoto dílu příběhů švédské hackerky čekat.    
    

Třetí verze filmového Milénia jako slušná kriminálka docela funguje i bez předchozí znalosti, avšak tam kde řemeslná stránka a Claire Foy v hlavní roli tuhle kapitolu zachraňují, filmu podráží nohy dějová linka a její ne vždy zrovna šikovná realizace, která ne zřídkakdy působí až přehnaně vykonstruovaně a uměle. Pokud od tohoto filmu nečekáte velké věci ale jen v rámci možností slušnou kriminálku v severském duchu, pak směle do toho. Nic víc toho ale v sobě Dívka v pavoučí síti neskrývá. 

Dívka v pavoučí síti
(The Girl in the Spider's Web,  The Girl in the Spider's Web: A New Dragon Tattoo Story, Dievča v pavúčej sieti)
Krimi / Drama / Thriller

USA, 2018, 111 min

Režie: Fede Alvarez
Předloha: David Lagercrantz (kniha)
Scénář: Steven Knight, Fede Alvarez, Jay Basu
Kamera: Pedro Luque
Hudba: Roque Baños
Hrají: Claire Foy, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield, Sverrir Gudnason, Stephen Merchant, Vicky Krieps, Synnøve Macody Lund, Cameron Britton, Mikael Persbrandt, Volker Bruch, Claes Bang, Carlotta von Falkenhayn, Alexander Yassin, Johan Eriksson, Hendrik Heutmann
Producenti: Scott Rudin, Amy Pascal, Elizabeth Cantillon, Eli Bush, Søren Stærmose, Ole Søndberg, Berna Levin
Střih: Tatiana S. Riegel
Scénografie: Eve Stewart
Kostýmy: Carlos Rosario

Nevhodný mládeži do 15 let

 V kinech od: 08.11.2018 Falcon
 V kinech od: 08.11.2018 Itafilm
 V kinech od: 09.11.2018 Sony Pictures

https://www.csfd.cz/film/62000-divka-v-pavouci-siti/
https://www.imdb.com/title/tt5177088/

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?