Přeskočit na hlavní obsah

Outlaw King


Historických filmů je v poslední době nedostatek. Ne že by o ně nebyl zájem, jenom z finančního hlediska nejsou pro studia více či méně věrné rekonstrukce událostí z historie lidské civilizace příliš lákavé. V posledních letech zkrátka hrají prim komiksy a sci-fi. Je tedy nakonec docela potěšující, že se Netflix v rámci své expanze do filmové branže rozhodl investovat i do tohoto žánru a vytasil se se snímkem Outlaw King o příběhu Roberta I. Skotského, jehož příběh začíná po událostech, které kdysi svým způsobem zfilmoval Mel Gibson v dnes již legendárním snímku Statečné srdce. Podařil se Netflixu konečně pořádný hit?

Po několika letech nepokojů na skotském území ve snaze vymanit se z anglické nadvlády se Robert Bruce (Chris Pine) společně se svojí rodinou vzdávají Eduardu I. (Stephen Dillane). Podmínky příměří ovšem dlouhodobě sužují skotský národ, vzhledem k tomu že král Eduard požaduje podmínky a daně srovnatelné s těmi za dob války. Když Robertův otec, Robert Bruce, 6. lord z Annandale (James Cosmo) umírá, situace se ještě přiostří. Po neshodě s Jamesem Comym (Callan Mulvey) se Robert opět staví do čela skotského odporu proti anglické koruně, což nevidí všichni ve Skotsku pozitivně. Ta největší zkouška ale Roberta Bruce ještě teprve čeká...   

Je fakt, že originální filmová produkce Netflixu zatím příliš slávy neposbírala. Jistě, pár povedených žánrových záležitostí se v záplavě béčkových ekvivalentů filmů z videopůjčoven přeci jen našlo, o nějakém velkém hitu ale nemůže být ani řeč. Nejsem si jistý, zda-li tenhle historický snímek tuto reputaci vylepší, každopádně i přes mírné nedostatky se jedná o snímek, který rozhodně nezapadne. I když se totiž dá najít pár vad na kráse, Outlaw King je vydařená výprava dos skotské historie. 



Tvůrci se totiž ani na chvíli naštěstí nesnaží působit jako další hollywoodský nákladný historický velkofilm. Ono by se to k příběhu pozdějšího krále Roberta I. Skotského ani vlastně nehodilo, každopádně neznamená to, že by film vypadal lacině. Naopak, takhle přirozeně a zároveň uvěřitelně epicky už dlouho nic nevypadalo. David Mackenzie nechává vyniknout surovost života ve Skotsku, stejně jako působivou krajinu ve které se příběh o snaze získat zpět svoji vlast odehrává. Tohle napomáhá filmu i v momentech, kdy možná příliš zbytečně přešlapuje na místě. Díky skvěle vybudované atmosféře tak film funguje i v trochu skromnějších podmínkách skvěle a nudit vás rozhodně nebude. 

Mohou za to i herci, kteří (když přehlédneme v případě některých trochu nedokonalejší přízvuky) jsou vlastně docela dost fajn a díky dostatku fyzické akce tu válečnou vřavu i beznaděj filmu jednoduše "baštíte" i s navijákem. Chris Pine v roli Krále Skotska je dostatečně přesvědčivý nato, abyste mu proti jeho úhlavnímu nepříteli v podání Billyho Howlea jednoznačně fandili. Když se navíc na scénu dostaví Aaron Taylor-Johnson co by místy až psychopatický Lord Douglas, má herecky snímek Outlaw King vyhráno. Ba co víc, tenhle film se nebojí být v některých momentech trochu surovější a kontaktnější, takže v momentech kdy dojde na samotné konflikty, je o zábavu postaráno. V dramatické rovině film sice místy vázne, nikdy to ovšem nepřekročí únosnou mez.     




Řemeslná stránka filmu pak vypadá i bez přihlednutí k dnes poměrně rozumnému rozpočtu 120 milionů skvěle. Kamera  Barryho Ackroyda by si sice možná zasloužila trochu větší hravost, ovšem jak již bylo zmíněno výše, díky působivě nasnímané skotské krajině i tuhle absenci trochu větší hravosti filmu rádi odpustíte. Zvláště pak, když film vytasí některou z akčních sekvencí bitev, které patří k tomu nejlepšímu co film nabídne. Závěrečný souboj sice svojí velikostí strčí do kapsy i Hra o trůny, avšak atmosféra, surovost i náboje tam prostě je a dívá se na to dobře.   

Je možná tak trochu škoda, že film postrádá jakýkoliv výraznější hudební motiv či jasnější hudební složku. Na jednu stranu to napomáhá surovému dojmu, který se film snaží navodit, na druhou stranu ale film díky tomu nezvládá vyvolat v divákovi jakýkoliv trvalejší zážitek, stejně jako onen epický aspekt, se kterým choreografie a scénář alespoň částečně pracuje. 



I když tak film Outlaw King má nedostatky v příběhové stránce a zasloužil by si možná přeci jen ještě trochu vypilovat, jako portrét jednoho z důležitých králů skotské historie funguje přesvědčivě. A i když vám dramatická rovina nebude úplně sedět, těch pár soubojů které za ty dvě a čtvrt hodiny nabídne, za to stojí. Navíc v absenci lepších historických záležitostí v posledních letech je i tenhle filmový portrét vlastně hodně fajn. Pokud ví, tedy historie z britských ostrovů přeci jen něco říká nebo máte slabost pro filmy podobného ražení, pak si tohle drama rozhodně nenechte ujít.  

Snímek Outlaw King najdete v nabídce služby Netflix od 9. listopadu.
Robert I. Skotský a jeho cesta za královskou korunou. Outlaw King je sice nedokonalým, ovšem působivým a rozhodně chytlavým portrétem vladaře, který si musel svoje místo na slunci vybojovat. Slabší dramatické momenty zachraňují naštěstí slušní herci (pokud příliš neřešíte přízvuky), solidní atmosféra a silné akční sekvence.  

Outlaw King
Akční / Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Velká Británie / USA, 2018, 121 min

Režie: David Mackenzie
Scénář: David Mackenzie
Kamera: Barry Ackroyd
Hrají: Chris Pine, Aaron Taylor-Johnson, Billy Howle, Florence Pugh, Tony Curran, Stephen Dillane, Sam Spruell, Callan Mulvey, Matt Stokoe, Duncan Lacroix, Alastair Mackenzie, Steven Cree, Jamie Sives, Lorne MacFadyen, Stephen McMillan, Ron Donachie, Jonny Phillips, Jamie Michie, Robin Laing, Kevin Mains, Duncan Airlie James, James Cosmo
Producenti: Gillian Berrie, Steve Golin
Střih: Jake Roberts
Scénografie: Donald Graham Burt
Kostýmy: Jane Petrie


 V kinech od: 09.11.2018 Curzon Artificial Eye

 Na VOD od: 09.11.2018 Netflix



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.