Přeskočit na hlavní obsah

Outlaw King


Historických filmů je v poslední době nedostatek. Ne že by o ně nebyl zájem, jenom z finančního hlediska nejsou pro studia více či méně věrné rekonstrukce událostí z historie lidské civilizace příliš lákavé. V posledních letech zkrátka hrají prim komiksy a sci-fi. Je tedy nakonec docela potěšující, že se Netflix v rámci své expanze do filmové branže rozhodl investovat i do tohoto žánru a vytasil se se snímkem Outlaw King o příběhu Roberta I. Skotského, jehož příběh začíná po událostech, které kdysi svým způsobem zfilmoval Mel Gibson v dnes již legendárním snímku Statečné srdce. Podařil se Netflixu konečně pořádný hit?

Po několika letech nepokojů na skotském území ve snaze vymanit se z anglické nadvlády se Robert Bruce (Chris Pine) společně se svojí rodinou vzdávají Eduardu I. (Stephen Dillane). Podmínky příměří ovšem dlouhodobě sužují skotský národ, vzhledem k tomu že král Eduard požaduje podmínky a daně srovnatelné s těmi za dob války. Když Robertův otec, Robert Bruce, 6. lord z Annandale (James Cosmo) umírá, situace se ještě přiostří. Po neshodě s Jamesem Comym (Callan Mulvey) se Robert opět staví do čela skotského odporu proti anglické koruně, což nevidí všichni ve Skotsku pozitivně. Ta největší zkouška ale Roberta Bruce ještě teprve čeká...   

Je fakt, že originální filmová produkce Netflixu zatím příliš slávy neposbírala. Jistě, pár povedených žánrových záležitostí se v záplavě béčkových ekvivalentů filmů z videopůjčoven přeci jen našlo, o nějakém velkém hitu ale nemůže být ani řeč. Nejsem si jistý, zda-li tenhle historický snímek tuto reputaci vylepší, každopádně i přes mírné nedostatky se jedná o snímek, který rozhodně nezapadne. I když se totiž dá najít pár vad na kráse, Outlaw King je vydařená výprava dos skotské historie. 



Tvůrci se totiž ani na chvíli naštěstí nesnaží působit jako další hollywoodský nákladný historický velkofilm. Ono by se to k příběhu pozdějšího krále Roberta I. Skotského ani vlastně nehodilo, každopádně neznamená to, že by film vypadal lacině. Naopak, takhle přirozeně a zároveň uvěřitelně epicky už dlouho nic nevypadalo. David Mackenzie nechává vyniknout surovost života ve Skotsku, stejně jako působivou krajinu ve které se příběh o snaze získat zpět svoji vlast odehrává. Tohle napomáhá filmu i v momentech, kdy možná příliš zbytečně přešlapuje na místě. Díky skvěle vybudované atmosféře tak film funguje i v trochu skromnějších podmínkách skvěle a nudit vás rozhodně nebude. 

Mohou za to i herci, kteří (když přehlédneme v případě některých trochu nedokonalejší přízvuky) jsou vlastně docela dost fajn a díky dostatku fyzické akce tu válečnou vřavu i beznaděj filmu jednoduše "baštíte" i s navijákem. Chris Pine v roli Krále Skotska je dostatečně přesvědčivý nato, abyste mu proti jeho úhlavnímu nepříteli v podání Billyho Howlea jednoznačně fandili. Když se navíc na scénu dostaví Aaron Taylor-Johnson co by místy až psychopatický Lord Douglas, má herecky snímek Outlaw King vyhráno. Ba co víc, tenhle film se nebojí být v některých momentech trochu surovější a kontaktnější, takže v momentech kdy dojde na samotné konflikty, je o zábavu postaráno. V dramatické rovině film sice místy vázne, nikdy to ovšem nepřekročí únosnou mez.     




Řemeslná stránka filmu pak vypadá i bez přihlednutí k dnes poměrně rozumnému rozpočtu 120 milionů skvěle. Kamera  Barryho Ackroyda by si sice možná zasloužila trochu větší hravost, ovšem jak již bylo zmíněno výše, díky působivě nasnímané skotské krajině i tuhle absenci trochu větší hravosti filmu rádi odpustíte. Zvláště pak, když film vytasí některou z akčních sekvencí bitev, které patří k tomu nejlepšímu co film nabídne. Závěrečný souboj sice svojí velikostí strčí do kapsy i Hra o trůny, avšak atmosféra, surovost i náboje tam prostě je a dívá se na to dobře.   

Je možná tak trochu škoda, že film postrádá jakýkoliv výraznější hudební motiv či jasnější hudební složku. Na jednu stranu to napomáhá surovému dojmu, který se film snaží navodit, na druhou stranu ale film díky tomu nezvládá vyvolat v divákovi jakýkoliv trvalejší zážitek, stejně jako onen epický aspekt, se kterým choreografie a scénář alespoň částečně pracuje. 



I když tak film Outlaw King má nedostatky v příběhové stránce a zasloužil by si možná přeci jen ještě trochu vypilovat, jako portrét jednoho z důležitých králů skotské historie funguje přesvědčivě. A i když vám dramatická rovina nebude úplně sedět, těch pár soubojů které za ty dvě a čtvrt hodiny nabídne, za to stojí. Navíc v absenci lepších historických záležitostí v posledních letech je i tenhle filmový portrét vlastně hodně fajn. Pokud ví, tedy historie z britských ostrovů přeci jen něco říká nebo máte slabost pro filmy podobného ražení, pak si tohle drama rozhodně nenechte ujít.  

Snímek Outlaw King najdete v nabídce služby Netflix od 9. listopadu.
Robert I. Skotský a jeho cesta za královskou korunou. Outlaw King je sice nedokonalým, ovšem působivým a rozhodně chytlavým portrétem vladaře, který si musel svoje místo na slunci vybojovat. Slabší dramatické momenty zachraňují naštěstí slušní herci (pokud příliš neřešíte přízvuky), solidní atmosféra a silné akční sekvence.  

Outlaw King
Akční / Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Velká Británie / USA, 2018, 121 min

Režie: David Mackenzie
Scénář: David Mackenzie
Kamera: Barry Ackroyd
Hrají: Chris Pine, Aaron Taylor-Johnson, Billy Howle, Florence Pugh, Tony Curran, Stephen Dillane, Sam Spruell, Callan Mulvey, Matt Stokoe, Duncan Lacroix, Alastair Mackenzie, Steven Cree, Jamie Sives, Lorne MacFadyen, Stephen McMillan, Ron Donachie, Jonny Phillips, Jamie Michie, Robin Laing, Kevin Mains, Duncan Airlie James, James Cosmo
Producenti: Gillian Berrie, Steve Golin
Střih: Jake Roberts
Scénografie: Donald Graham Burt
Kostýmy: Jane Petrie


 V kinech od: 09.11.2018 Curzon Artificial Eye

 Na VOD od: 09.11.2018 Netflix



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?