Přeskočit na hlavní obsah

Zdrojový kód | Source Code [90%]


http://www.csfd.cz/film/269231-zdrojovy-kod/


V kinech ČR od:21.04.2011 
V kinech SR od:07.04.2011 



Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller
USA, 2011, 93 min

Režie:

 Duncan Jones

Hudba:

 Chris Bacon



Duncan Jones, syn slavného muzikanta Davida Bowieho se do velké filmové tvorby uvedl před dvěma roky parádním sci-fi snímkem Moon a nebýt studia, mohla z toho být i nějaká ta nominace na cenu akademie. Jones se však rozhodl ukázat, že to nebyla jen náhoda a přichází s dalším snímkem, opět laděným do sci-fi tématiky, ovšem tentokrát poněkud jiným směrem. Přichází se Zdrojovým kódem, který je o tolik jiný než jeho prvotina a přesto v mnoha ohledech úplně stejný. 


Jednoho dne se vojenský kapitán Colter Stevens probudí místo v Afghánistánu, kde je na misi se svojí jednotkou, ve vlaku směřujícím do Chicaga. Zjišťuje však, že ačkoliv netuší jak se ve vlaku ocitl nebo proč tam vůbec je, žena sedící naproti němu, Christine, jej zná a cestuje s ním. Zanedlouho mu dochází, že není sám sebou, nicméně je v těle jednoho z cestujících vlaku, učitele historie Seana, kterého spolu s dalšími více jak sto cestujícími zanedlouho rozmetá masivní výbuch způsobený bombou umístěnou ve vlaku. Stevens se totiž ocitá ve speciálním vládním vojenském programu, který umožňuje pomocí přístroje napojeného na mozek zemřelého Seana prožít posledních 8 minut jeho života. Kapitán Stevens tak má vždy jen 8 minut nato, aby zjistil kde byla bomba umístěná a kdo ji tam umístil, neboť atentátník vyhrožuje odpálením další bomby, tentokrát přímo ve středu Chicaga.


Zápletka filmu je již od začátku jakousi sci-fi thrillerovou variací na snímek Na hromnice od den více. S tím rozdílem, že zde nepobíhá Bill Murray. Duncan Jones se totiž nebál vypůjčit si tak nějak od všeho trochu a nebál se přidat i existencionální podtexty známé právě z jeho prvotiny Moon. Díky omezenému prostoru se mu také podobně podařila vykreslit hutná ale přesto silně uvěřitelná atmosféra, která diváka chytne a nepustí. A to i přes z počátku poněkud náročnější úvod do děje.


Co se týče zpracování se totiž Jones nebojí, dá se říct laškovat se zavedenými formami a inspiracemi snímků a režisérů již dávno zažitých. Kromě opět mrazivě působivé vizuální stránky se totiž nebojí veřejně si vzít inspiraci například v Hitchcockovi a celé to zabalit místy do formálního stylu devadesátých let. K tomu mu navíc pomáhá i naprosto parádní soundtrack z rukou Chrise Bacona. Zdrojový kód tak i přes místy nerozvážné pomyslné neopatrné klopýtnutí šlape celou dobu skvěle a rozvoj dvou dějových rovin je silně sympatický, doplněný naprosto strhujícím finále.


A tak i přes poměrně silné žánrové zasazení snímku se zdrojový kód stal zatím jedním z nejpovedenějších snímků letošní filmové nabídky. Milovníci komorních kostýmních dramat z něj zrovna nadšení asi dvakrát nebudou, nicméně diváci, kteří i u filmu rádi přemýšlejí a nedělá jim problém sledovat více realit budou myslím nadmíru spokojeni. Navrch k tomu pár paradoxů. To vše ve vydařené stylové formě podkreslené skvělou hudbou. co víc si přát.

Představte si, že se vzbudíte v těle jiného člověka a máte osm minut na to, abyste zachránili vlak před bombovým atentátníkem. Zdrojový kód jen potvrzuje, že z Duncana Jonese se stává velmi zajímavý tvůrce s citem pro působivou vizuální stránku a hutnou atmosféru. Jake Gyllenhaal coby voják uvězněný v těle cizího člověka snažící se jednak zachránit svět a druhak zjistit svůj vlastní osud. To vše podkreslené stylovou hudbou Chrise Bacona která jen dokazuje, že když se smíchá několik inspirací dohromady a přidá se trocha vlastního nadhledu, může z toho vzniknout sakra zajímavý snímek s parádním finále.

 Hodnocení
90%





Koktejl :
35 % Kvantová fyzika a paradoxy
30 % Poctivý thriller s existencionální linkou
20 % Hutná atmosféra
15 % Skvělá obrazová stránka a hudba

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.