Přeskočit na hlavní obsah

Zdrojový kód | Source Code [90%]


http://www.csfd.cz/film/269231-zdrojovy-kod/


V kinech ČR od:21.04.2011 
V kinech SR od:07.04.2011 



Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller
USA, 2011, 93 min

Režie:

 Duncan Jones

Hudba:

 Chris Bacon



Duncan Jones, syn slavného muzikanta Davida Bowieho se do velké filmové tvorby uvedl před dvěma roky parádním sci-fi snímkem Moon a nebýt studia, mohla z toho být i nějaká ta nominace na cenu akademie. Jones se však rozhodl ukázat, že to nebyla jen náhoda a přichází s dalším snímkem, opět laděným do sci-fi tématiky, ovšem tentokrát poněkud jiným směrem. Přichází se Zdrojovým kódem, který je o tolik jiný než jeho prvotina a přesto v mnoha ohledech úplně stejný. 


Jednoho dne se vojenský kapitán Colter Stevens probudí místo v Afghánistánu, kde je na misi se svojí jednotkou, ve vlaku směřujícím do Chicaga. Zjišťuje však, že ačkoliv netuší jak se ve vlaku ocitl nebo proč tam vůbec je, žena sedící naproti němu, Christine, jej zná a cestuje s ním. Zanedlouho mu dochází, že není sám sebou, nicméně je v těle jednoho z cestujících vlaku, učitele historie Seana, kterého spolu s dalšími více jak sto cestujícími zanedlouho rozmetá masivní výbuch způsobený bombou umístěnou ve vlaku. Stevens se totiž ocitá ve speciálním vládním vojenském programu, který umožňuje pomocí přístroje napojeného na mozek zemřelého Seana prožít posledních 8 minut jeho života. Kapitán Stevens tak má vždy jen 8 minut nato, aby zjistil kde byla bomba umístěná a kdo ji tam umístil, neboť atentátník vyhrožuje odpálením další bomby, tentokrát přímo ve středu Chicaga.


Zápletka filmu je již od začátku jakousi sci-fi thrillerovou variací na snímek Na hromnice od den více. S tím rozdílem, že zde nepobíhá Bill Murray. Duncan Jones se totiž nebál vypůjčit si tak nějak od všeho trochu a nebál se přidat i existencionální podtexty známé právě z jeho prvotiny Moon. Díky omezenému prostoru se mu také podobně podařila vykreslit hutná ale přesto silně uvěřitelná atmosféra, která diváka chytne a nepustí. A to i přes z počátku poněkud náročnější úvod do děje.


Co se týče zpracování se totiž Jones nebojí, dá se říct laškovat se zavedenými formami a inspiracemi snímků a režisérů již dávno zažitých. Kromě opět mrazivě působivé vizuální stránky se totiž nebojí veřejně si vzít inspiraci například v Hitchcockovi a celé to zabalit místy do formálního stylu devadesátých let. K tomu mu navíc pomáhá i naprosto parádní soundtrack z rukou Chrise Bacona. Zdrojový kód tak i přes místy nerozvážné pomyslné neopatrné klopýtnutí šlape celou dobu skvěle a rozvoj dvou dějových rovin je silně sympatický, doplněný naprosto strhujícím finále.


A tak i přes poměrně silné žánrové zasazení snímku se zdrojový kód stal zatím jedním z nejpovedenějších snímků letošní filmové nabídky. Milovníci komorních kostýmních dramat z něj zrovna nadšení asi dvakrát nebudou, nicméně diváci, kteří i u filmu rádi přemýšlejí a nedělá jim problém sledovat více realit budou myslím nadmíru spokojeni. Navrch k tomu pár paradoxů. To vše ve vydařené stylové formě podkreslené skvělou hudbou. co víc si přát.

Představte si, že se vzbudíte v těle jiného člověka a máte osm minut na to, abyste zachránili vlak před bombovým atentátníkem. Zdrojový kód jen potvrzuje, že z Duncana Jonese se stává velmi zajímavý tvůrce s citem pro působivou vizuální stránku a hutnou atmosféru. Jake Gyllenhaal coby voják uvězněný v těle cizího člověka snažící se jednak zachránit svět a druhak zjistit svůj vlastní osud. To vše podkreslené stylovou hudbou Chrise Bacona která jen dokazuje, že když se smíchá několik inspirací dohromady a přidá se trocha vlastního nadhledu, může z toho vzniknout sakra zajímavý snímek s parádním finále.

 Hodnocení
90%





Koktejl :
35 % Kvantová fyzika a paradoxy
30 % Poctivý thriller s existencionální linkou
20 % Hutná atmosféra
15 % Skvělá obrazová stránka a hudba

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?