Přeskočit na hlavní obsah

Zdrojový kód | Source Code [90%]


http://www.csfd.cz/film/269231-zdrojovy-kod/


V kinech ČR od:21.04.2011 
V kinech SR od:07.04.2011 



Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller
USA, 2011, 93 min

Režie:

 Duncan Jones

Hudba:

 Chris Bacon



Duncan Jones, syn slavného muzikanta Davida Bowieho se do velké filmové tvorby uvedl před dvěma roky parádním sci-fi snímkem Moon a nebýt studia, mohla z toho být i nějaká ta nominace na cenu akademie. Jones se však rozhodl ukázat, že to nebyla jen náhoda a přichází s dalším snímkem, opět laděným do sci-fi tématiky, ovšem tentokrát poněkud jiným směrem. Přichází se Zdrojovým kódem, který je o tolik jiný než jeho prvotina a přesto v mnoha ohledech úplně stejný. 


Jednoho dne se vojenský kapitán Colter Stevens probudí místo v Afghánistánu, kde je na misi se svojí jednotkou, ve vlaku směřujícím do Chicaga. Zjišťuje však, že ačkoliv netuší jak se ve vlaku ocitl nebo proč tam vůbec je, žena sedící naproti němu, Christine, jej zná a cestuje s ním. Zanedlouho mu dochází, že není sám sebou, nicméně je v těle jednoho z cestujících vlaku, učitele historie Seana, kterého spolu s dalšími více jak sto cestujícími zanedlouho rozmetá masivní výbuch způsobený bombou umístěnou ve vlaku. Stevens se totiž ocitá ve speciálním vládním vojenském programu, který umožňuje pomocí přístroje napojeného na mozek zemřelého Seana prožít posledních 8 minut jeho života. Kapitán Stevens tak má vždy jen 8 minut nato, aby zjistil kde byla bomba umístěná a kdo ji tam umístil, neboť atentátník vyhrožuje odpálením další bomby, tentokrát přímo ve středu Chicaga.


Zápletka filmu je již od začátku jakousi sci-fi thrillerovou variací na snímek Na hromnice od den více. S tím rozdílem, že zde nepobíhá Bill Murray. Duncan Jones se totiž nebál vypůjčit si tak nějak od všeho trochu a nebál se přidat i existencionální podtexty známé právě z jeho prvotiny Moon. Díky omezenému prostoru se mu také podobně podařila vykreslit hutná ale přesto silně uvěřitelná atmosféra, která diváka chytne a nepustí. A to i přes z počátku poněkud náročnější úvod do děje.


Co se týče zpracování se totiž Jones nebojí, dá se říct laškovat se zavedenými formami a inspiracemi snímků a režisérů již dávno zažitých. Kromě opět mrazivě působivé vizuální stránky se totiž nebojí veřejně si vzít inspiraci například v Hitchcockovi a celé to zabalit místy do formálního stylu devadesátých let. K tomu mu navíc pomáhá i naprosto parádní soundtrack z rukou Chrise Bacona. Zdrojový kód tak i přes místy nerozvážné pomyslné neopatrné klopýtnutí šlape celou dobu skvěle a rozvoj dvou dějových rovin je silně sympatický, doplněný naprosto strhujícím finále.


A tak i přes poměrně silné žánrové zasazení snímku se zdrojový kód stal zatím jedním z nejpovedenějších snímků letošní filmové nabídky. Milovníci komorních kostýmních dramat z něj zrovna nadšení asi dvakrát nebudou, nicméně diváci, kteří i u filmu rádi přemýšlejí a nedělá jim problém sledovat více realit budou myslím nadmíru spokojeni. Navrch k tomu pár paradoxů. To vše ve vydařené stylové formě podkreslené skvělou hudbou. co víc si přát.

Představte si, že se vzbudíte v těle jiného člověka a máte osm minut na to, abyste zachránili vlak před bombovým atentátníkem. Zdrojový kód jen potvrzuje, že z Duncana Jonese se stává velmi zajímavý tvůrce s citem pro působivou vizuální stránku a hutnou atmosféru. Jake Gyllenhaal coby voják uvězněný v těle cizího člověka snažící se jednak zachránit svět a druhak zjistit svůj vlastní osud. To vše podkreslené stylovou hudbou Chrise Bacona která jen dokazuje, že když se smíchá několik inspirací dohromady a přidá se trocha vlastního nadhledu, může z toho vzniknout sakra zajímavý snímek s parádním finále.

 Hodnocení
90%





Koktejl :
35 % Kvantová fyzika a paradoxy
30 % Poctivý thriller s existencionální linkou
20 % Hutná atmosféra
15 % Skvělá obrazová stránka a hudba

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Black Widow

Dlouho odkládaná sólová mise pro Black Widow je konečně tady. Zatímco Warneři se se svými komiksovkami snažili alespoń částečně uspět v době pandemie, Marvel odkládal dokud to jen šlo. A tak jeho letošní filmová a seriálová nabídka je o to objemnější. Po trojici seriálů se ovšem dostává ke slovu i samotný snímek, který celou novou fázi Marvelu měl původně odstartovat. Výprava do minulosti nejvýraznější ženské členky Avengers do období chvíli po  Captain America: Občanská válka   je právě teď v kinech. Vyplatí se na ni vyrazit?    

Kurýr: Restart | Transporter Refueled [40%]

Když se před lety sportovec Jason Statham rozhodl po několika hudebních videoklipech také vyzkoušet seriozní herectví, dopomohl mu k herecké kariéře režisér Guy Ritchie dvojicí svých snímků. Byl to ale až producent Luc Besson, který s ním v hlavní roli rozjel akční záležitost Kurýr , která čerpala notnou inspiraci v reklamní sérii The Hire automobilky BMW. Z Kurýra se stal hit, který se dočkal dvou dalších pokračování a jednoho televizního seriálu, zatímco z představitele hlavní role se stal pojem mezi akčními hrdiny a dnes patří mezi nejvýraznější představitele žánru posledních let. Když se po nepříliš vyvedené trojce rozhodl se značkou skončit Jason Statham, jeho roli přebral britský herec Ed Skrein, který právě díky této roli opustil seriál Hra o trůny . Stojí