Přeskočit na hlavní obsah

50/50 [85%]


http://www.csfd.cz/film/264993-50/
http://www.imdb.com/title/tt1306980/

Drama / Komedie
USA, 2011, 99 min

Režie:

 Jonathan Levine


Je tu konec roku a s ním každoroční přesun od čistě blockbusterového léta k trochu ambicioznějším a hodnotnějším snímkům. Ne že by se jich během zbytku roku hned několik neurodilo, spíše však studia tlačí své hodnotnější snímky právě v této době, kdy se začíná rozbíhat Oscarová sezona, která vyvrcholí 26. února v Kodak Theatre, kde se koná již 84. ročník udílení cen akademie. A zrovna 50/50 patří mezi snímky, které by alespoň nějakou nominaci pro sebe mohly urvat. Není to jen obvyklou zbraní snímků toužících po cenách, tedy utrpení člověka, často díky rakovině nebo jiné zákeřné nemoci. Je to hlavně díky tomu, že film i přesto, že je ze značné míry výpovědí člověka, který si tím vším prošel, je to jeden z nejosobnějších snímků v distribuci za poslední měsíce.  
   
Adam je se svým životem relativně spokojený. Má stálou práci v rádiu, má za přítelkyni krásnou malířku a i přesto, že vše není úplně ideální, nestěžuje si. V poslední době ho však trápí bolesti zad. Překvapením pro něj však je, když mu doktor oznámí, že jeho bolesti způsobuje zhoubný nádor na páteři. Pro 27 letého  Adama to není zrovna příjemným překvapením. Jeho šance na přežití jsou u tohoto typu nádoru 50 na 50. Adam nastalou situaci bere daleko statečněji než jeho okolí. V momentě kdy však začne vnímat, co rakovina s lidmi dělá, začíná si uvědomovat, že dosavadní styl jeho života potřebuje změnu. Jeho jedinou obavou však je, jestli na to už není pozdě.


Ono, útočit na diváka rakovinou není zrovna originální tah. Pro akademiky to je lákadlo, pro herce výzva ale pro diváka většinou nic moc objevného a zábavného. Proto je hlavně fajn to, že se tvůrci 50/50 od tohohle částečně oprostili a místo aby se věnovali trápení samotnému, kladou důraz na dopad na osobnost člověka a jeho okolí. V podstatě tu prim hraje Adamovou vyrovnávání se s faktem, že už by všechno nemuselo zrovna být ok. I když tak děj jede v podstatě přesně podle zaběhnutého rámce, jeho okolí obsahuje hned několik stereotypních archetypů postav a vývoj je značně předvídatelný, divák se jednoduše nenudí. Film totiž nesází jen na depresivní stránku nemoci a jejího dopadu, šikovně využívá nemoci i k pozitivněji laděným momentům, které ačkoliv místy laškují s infantilností, nikdy hranici dobrého vkusu nepřekročí.


Tohle navíc vynikne v druhé půli, kdy nejen, že se příběhu povede  diváka konečně vtáhnout do atmosféry osudu Adama, ten si ale také začne uvědomovat i jiné možnosti a dopady jeho jednání v trochu větším měřítku. Opět předvídatelné a částečně klišé, ovšem nějak jsem se nepřistihl při tom, že by mi to vadilo. Možná to bylo délkou filmu, možná to bylo prostě tím, že ačkoliv jednotlivé prvky jsou v rámci mezí ok, jejich výsledná kombinace v závěru prostě funguje. Přičtěte si k tomu zajímavou hudbu a ne až tak okoukané tváře a máte jeden z nejpříjemnějších filmů letošního roku, který dokáže oslovit téměř každého.

Adam má rakovinu. V 27 letech ne zrovna příjemné vyhlídky. 50/50 je i přes auru ne příliš zajímavého snímku jedním z nejpříjemnějších překvapení letošní sezony. Osobitě odvyprávěná sonda do hlavy mladíka nemocného vzácným druhem rakoviny je vtipná ale i mrazivě chladná zároveň. Skvělá hudba a fakt, že se jedná z části o příběh založený na skutečných událostech jen podkreslují fakt, že i stereotypní příběh a stokrát omletá zápletka se dá přepracovat v dojímavý příběh plný emocí.  


Hodnocení
85%




Koktejl :
20 % Stereotyp
30 % Rakovina
30 % Humor
10 % Deprese
10 % Lékařská marihuana 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?