Přeskočit na hlavní obsah

Coriolanus [55%]

Coriolanus
http://www.csfd.cz/film/273886-coriolanus/
http://www.imdb.com/title/tt1372686/

Na DVD od: 06.06.2012 Magic Box

Drama / Thriller / Válečný | Velká Británie, 2011, 122 min

Režie: Ralph Fiennes
Scénář: John Logan
Hudba: Ilan Eshkeri
Hrají: Gerard Butler, Ralph Fiennes, Jessica Chastain, Brian Cox, Vanessa Redgrave, Lubna Azabal, Slavko Štimac, Radoslav Milenković, John Kani, James Nesbitt

William Shakespeare, klasik dramatické tvorby a jedna z největších osobností literatury v moderním podání? Už to tu párkrát bylo, nicméně tentokráte na to jde Ralph Fiennes poněkud jinak. Jeho režijní debut převádí známé dílo z dávných dob do současnosti. Má však v téhle odlišné době Shakespeareovo dílo co říci? A dokáže prodat obraz společnosti let dávných v moderních podmínkách?  




Gaius Marcius, po svém velikém vítězství jmenovaný Coriolanus, se vrací do Říma jako vítěz. Za své činy je mu nabídnuto místo konzula a podporu musí hledat i u obyčejného lidu, kterým dříve jako vojenský vůdce pohrdal. K jeho dosazení však díky opozičním politikům nedojde. I přes povzbudivý hlas lidu se jim totiž podaří obrátit obyčejný lid proti Coriolanovi a ten je nakonec vyhnán z města za které bojoval a které jej ještě nedávno velebilo jako válečného hrdinu. Odhodlán vykonat pomstu, Coriolanus vyhledá útočiště u svého bývalého úhlavního nepřítele, velitele Voluské armády Tulluse Aufidiuse. S pomocí jeho a Voluských vojenských sil se rozhodne navrátit do Říma jako jeho dobyvatel. 

Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Tohle je jednoduše divné. Minimálně v první třetině má člověk tak nějak vlastně problém vůbec na styl filmu. Postavy ve snímku, nebo spíše karikatury současných archetypů, pronášející archaická verbální moudra, prokládané zvuky zbraňového průmyslu a moudrým přitakáváním politických činitelů, to přeci jen není něco, co by člověk měl možnost vidět běžně každý den. Ne že by to bylo celý snímek něco jako vcelku koukatelná forma intelektuálního týrání, to nikoliv. Jen to prostě v úvodu snímku v kombinaci s přehrávajícím Ralphem Fiennesem působí jednoduše divně. 

Naštěstí tenhle opar přehnané snobovosti opadne začátkem druhé třetiny a ona archaickost hlavního hrdiny i postav okolo něj přestane působit v kombinaci s moderním prostředím tak kontrastně. Spíše naopak. Čím více se divák dostává do postavy Coriolana, zaměřuje se spíše na chování postav než naleštěné monology a dialogy. Problém ovšem je, že i přes tento obrat k lepšímu divák tak nějak čeká od dvou hodin čistého času přeci jen něco víc. 

Ve výsledku je totiž Coriolanus až příliš pozadu oproti očekáváním které do něj dost lidí vkládalo. Nevyrovnané tři třetiny, které stíhají bavit i nudit diváka zároveň a to vše bez nějakého většího vtáhnutí diváka a jeho emocí do děje. Řemeslná stránka navíc nestíhá vyrovnávat slabší chvilky, neboť sama působí pozitivně jen v několika málo momentech, jinak brouzdá ve vodách průměru. Vzhledem k faktu, že se jedná o debut, to tak špatné není, nicméně příště bych být Fiennesem asi zvolil něco poněkud méně náročnějšího. Na materiál podobné úrovně mu totiž chybí zkušenosti i ona potřebná jistota za kamerou. 

Shakespeare opět ožívá, tentokráte za zvuků samopalů a hlasitých politiků. Ralph Fiennes jako svůj debut natočil poněkud bezkrevnou (celkem ironie) podívanou naplněnou archaickými do detailu vyleštěnými dialogy, které proplouvají kolísavým prostředím. Někde sednou, někde se třeskutě nehodí. A tak je to v podstatě s celým Coriolanem. Moderní adaptace se v některých ohledech povedla, v jiných až trestuhodně zklamala. Je to celkem škoda, potenciál zde rozhodně byl.
Hodnocení: 55%



Koktejl
 :
50 % Shakespeare
25 % Armáda a politika
25 % Nuda

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera  Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...