Přeskočit na hlavní obsah

Killer Joe [60%]

Killer Joe
http://www.csfd.cz/film/285513-killer-joe/
http://www.imdb.com/title/tt1726669/

Krimi / Thriller / Komedie
USA, 2011, 102 min

Režie: William Friedkin
Scénář: Tracy Letts
Hudba: Tyler Bates

Hrají: Matthew McConaughey, Emile Hirsch, Juno Temple, Gina Gershon, Thomas Haden Church, Danny Epper, Scott A. Martin, Gralen Bryant Banks

Rating NC-17 není zrovna obvyklou volbou. Většinou toto hodnocení přístupnosti, které je ještě o chlup přísnější než obvyklé R, dostávají filmy hodně hrubého rázu, nepostrádající explicitní násilí, nahotu a hrubou mluvu. Když pak takovouto přístupnost schytá snímek, který nabízí obsazení, kterému nechybí známé tváře a navíc mu vévodí Matthew McConaughey, člověk se hned začne zajímat. Jak tedy dopadl nepřístupný thriller o zabijákovi z řad policie od režiséra původního Vymítače ďábla natočený podle knižní předlohy?  

Chris má problém. Dluží místnímu gangsterovi celkem objemný balík peněz a nemá téměř ani vindru. Jako ideální východisko z této krizové situace se mu tak nabízí nájemná vražda matky, kterou stejně celá rodina kvůli jejímu jednání nenávidí. Ta totiž má uzavřenou pojistku na padesát tisíc dolarů, která bude vyplacena Chrisově sestře Dottie v případě úmrtí. Je mu doporučen spolehlivý hitman Joe Cooper, který díky svému zaměstnání jako detektiv u policejních složek, ví jak práci odvést bezchybně a hlavně bez zbytečných důkazů vedoucích zpět k němu. Chris ovšem nemá na to, aby mu zaplatil předem jak požaduje, a tak se dohodnou na formě zálohy. Do doby než mu zaplatí jeho honorář, bude Joe opatrovat Dottie, od které výměnou za své služby požaduje vstřícné jednání. To se Chrisovi sice moc nelíbí, ale přesto souhlasí. Když se však po vraždě dozví, že je vše trochu jinak a žádné peníze nedostane, začíná být v nově rozšířeném rodinném kruhu poněkud dusno.    

Friedkin neplatí v posledních letech za zrovna hvězdného režiséra, kterého jméno by bylo zárukou kvality. V podstatě od zmíněného Vymítače ďábla nic dvakrát slušného nenatočil. Killer Joe však od trailerů působil více než slibně. Přeci jen kriminální rodinné drama s drásavou thrillerovou atmosférou to je něco, co tu tak často nebývá. Zvláště ne z prostředí typických amerických vidláků z venkova. Naposledy tu bylo všude velebené, na Oscara nominované Do morku kosti které nedokázalo přesvědčit o svých kvalitách ani zdaleka. Spíše bylo totiž snímkem který byl působivý několika detailech, ale v hromadě bojovalo s průměrností. A ten boj nakonec prohrálo. A právě podobný případ je bohužel i Killer Joe.   

To čím dokáže oslovit jsou hlavně dvě věci. Výborná atmosféra a po trailerech už podle očekávání Matthew McConaughey. Co se týče atmosféry, film neztrácí svoji tvář a předvádí působivou gradaci až do mrazivě krutého a řekněme vyšinutého závěru, který po úvodní až pohodové atmosféře působí neskutečně kontrastně. Jako prvek hry scénáristy s divákem tak působí nálada celého filmu dokonale. Ten mráz na zádech který vyvolá závěrečná část filmu je pak odvozen od druhého vztyčného bodu filmu. Tím je představitel titulní zabijácké role. McConaughey si totiž svoji roli neskutečně užívá a přitom rozvíjí charakter psychopata s krizí osobnosti. Je absolutně jedno, že prezentuje svoji muskulaturu kterou zdobí stránky dívčích časopisů. Díky této roli by si jej těžko nějaká vylepila na stěnu pokojíčku. Uhlazený, přitom jasně jdoucí za cílem a netolerující pochybení a nedokonalosti. Pod prohlášení o tom, že se jedná o jednu z největších rolí tohoto herce, ne-li rovnou tou největší, bych se klidně podepsal. 


Bohužel to celé stojí a padá právě na něm. Snímek totiž nemá jinak téměř co nabídnout a veškeré pokusy o to, být něčím víc žalostně selhávají. Killer Joe tak končí jen jako slušně obsazený průměr, který dokázal herecký talent jednoho hezouna, přinesl drásavou atmosféru venkova, ale v konečném důsledku se zase tak moc nestalo. Rating bych bral poněkud z rezervou, těch opravdu explicitních scén je tu minimum, jedná se spíše o kosmetickou nálepku než seriozně myšlený čin. Killer Joe ale rozhodně není takovou tou pohodovkou, kterou si pustíte některý večer u televize a užijete si pohodu u filmu. To ani zdaleka. Pokud však hledáte právě něco trochu jiného než právě feel-good film, vřele do něj.     


Matthew McConaughey přesvědčuje, že už není jen ten hezounek co přitáhne dámy. Jeho Killer Joe je jedním z největších psychopatů za poslední roky na plátnech kin. Bohužel kromě něj a velmi slušné atmosféry nemá Friedkin svým novým počinem co nabídnout. Zbytek, ať už se jedná o sebeznámější tváře, působí jen jako silně průměrná omáčka k hlavnímu chodu, kterým je Joe. Bohužel. 




Hodnocení: 60%

Koktejl: 
40% Psychopat Matthew McConaughey
10% Mrazivá atmosféra
50% Průměrná nuda

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit. 

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?