Přeskočit na hlavní obsah

Looper [70%]


Looper

http://www.csfd.cz/film/247870-looper/
http://www.imdb.com/title/tt1276104/

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 11.10.2012 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 11.10.2012 Bontonfilm SK

Akční / Sci-Fi / Thriller
USA / Čína, 2012, 118 min

Režie: Rian Johnson
Scénář: Rian Johnson
Hudba: Nathan Johnson
Hrají: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Jeff Daniels, Piper Perabo, Noah Segan, David Jensen, Jeff Chase, Garret Dillahunt, Tracie Thoms, Qing Xu

Jsou filmy, které vzbuzují zájem už svojí zápletkou. Přeci jen silně originálních sci fi je jednoduše málo a fanoušek žánru pak musí brát za vděk i průměrnějšími snímky. Jedním z těch filmů které lákají už od oznámení je i Looper. Láká pak do kina ještě o to víc, když přičteme auru jak diváky tak kritiky chváleného snímku, který si na různých  zahraničních serverech Vybudoval auru kvalitního futuristického počinu, který nabízí originální zábavu, skvělé obsazení a zase po nějaké době osobité sci fi. To vše za rozpočet, který je jen zlomkem toho, s čím operují jeho kolegové. Jak tedy snímek který včera vstoupil do českých kin dopadl?


Joe se živí jako looper. Jeho prací je zabíjení lidí z budoucnosti. Když se totiž mafiánští bossové chtějí v minulosti zbavit nepotřebného člověka, pošlou jej třicet let zpátky časem, kde na něj čeká looper aby jej odstranil. Tělo z budoucnosti zmizí a neexistují důkazy o jeho vraždě. Jednoduše čistá práce. Joe si takhle vydělává také bokem, na svojí vysněnou cestu do Paříže. Jeho plán však naruší jeden z jeho dalších cílů. Na poli před ním, kde se má objevit jeho další cíl, se totiž objeví on sám, jen o třicet let starší. Pro člověka v jeho oboru to znamená padáka, po kterém má třicet let života do momentu, než se ocitne na tom stejném místě, o třicet let později a před hlavní své vlastní zbraně. Bohužel pro Joea, jeho starší já nemá v plánu jen tak zemřít a uteče, zatímco samotnému mladšímu Joeovi tím začínají krušné časy. Když se totiž jeho zaměstnavatel dozví, že nebyl schopen splnit svůj úkol, dostává se na seznam cílů i on. Hra o budoucnost i o současnost právě začíná.    



Po tak skvělých ohlasech, které zatím Looper posbíral, je těžké jít na projekci bez vyšších očekávání. Zvláště když jako já snímek sledujete úplně od plenek. Přesto jsem se rozhodl být co nejméně ovlivněný těmito faktory a jednoduše si užít snímek jako takový. A minimálně  první třicetiminutovce tohle držení se zpět nebylo ani potřeba.  Jednoduše proto, že Looper odstartuje svoji cestu k cíli v příjemně kritické vizi budoucnosti roku 2044, která nemá problém diváka vtáhnout do svojí do detailu vykreslené atmosféry ne tak ideální doby, která i přes svoji vzdálenost od nás není tak diametrálně odlišná od té, ve které žijeme teď. Navíc stanovuje charaktery, které v hranicích vymezených právě tímto pomyslným náčrtem fungují naprosto bezchybně. Bohužel, vše není tak ideální jak se zdá a celé se to tak nějak po prvních několika desítkách minut zvrtne. A dost.
  

Solidně načrtnutý začátek totiž začne brzdit hned několik zbytečností, které se snaží dotvářet obraz celého univerza filmu, ve výsledku však končí jako naprosto nepotřebná ukázka nízkého rozpočtu iritující diváka. Snímek sice s příchodem linky staršího já hlavní postavy nabere druhý dech, nicméně poté upadne opět do až k průměru směřující mizérii, kterou se snaží ještě napodruhé zachránit adrenalinová gradace v závěru. Bohužel i ta má za výsledek naprosto nevydařené finále, které je pak dle mého názoru tou nejslabší částí filmu a bodem tak zásadním, že z výsledného hodnocení strhává bodu hned několik. Není to až tak vizuální stránkou na které je vidět na každém centimetru malý rozpočet, spíše jak jeho myšlenkou a jeho rolí v příběhu. A to po téměř dokonalém začátku bolí.  


I přes to ale Looper není vyloženě špatný film. Režijní stránka, hra se scénářem a pak především hudební stránka jsou vypilované do detailu. Po nařachaných trailerech by sice člověk čekal akční jízdu za tepavých rytmů elektronického soundtracku, která se nedostavila, nicméně v tomto ohledu se snímku daří udržet si tvář a minimálně po téhle stránce nezklame. Bohužel to tak tedy celé stojí a padá na scénáři, kterému dochází dech až příliš brzo a v momentě, kdy začne prim místo věcí okolo minulosti hrát rodinné drama, celá snaha o sofistikované sci fi jde k šípku. 

Z celkového pohledu je tak Looper až nepříjemně rozpačitý snímek. S čistým svědomím totiž nelze říct, že by byl vyloženě špatnou podívanou, právě naopak. Nicméně ony superlativy které se na jeho adresu všude množí, mi jednoduše v hlavě po shlédnutí nezní. A i když by někdo mohl říct, že je to přehnanými očekávání, já za sebe mohu s klidným svědomím říci, že nikoliv. Jednoduše je totiž Looper z počátku vynikajícím snímkem, který postupně uvadá do hlubin jen slabého nadprůměru, které jen potvrdí značně rozporuplné finále.

Smyčka se uzavřela. Looper bohužel na jejím konci dopadá spíše než jako kultovní snímek, jako lehce promarněná šance, která po vybroušeném úvodu upadá až v lehce nadprůměrnou jízdu na půl plynu skrze vody béčkového filmu. Rian Johnson sice dávkuje nápady a originalitu na každém centimetru, čemuž dopomáhá výborný hudební podkres a působivá atmosféra. Bohužel díky zbytečnostem ve scénáři, které ještě více ukazují limity nízkého rozpočtu se Looper v druhé půli přelomí v zlomek toho, čím se tvářil být z úvodu, aby dal divákovi direkt poněkud hloupým finále. A přitom to mělo osazenstvo tak dobře rozjeté. Nedá se říci, že by snímek byl vyloženě špatnou záležitostí (zejména kvůli dokonalé první půlhodině, na které se chyby hledají jen těžko), nicméně se nedá ani říci , že je to film vyloženě dobrý. 


 

Hodnocení: 70%


Koktejl: 
10% Nízký rozpočet dávaný až příliš najevo
20% Skvělá atmosféra
30% Zbytečnosti
20% Výborná úvodní část
20% Rozporuplnost


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?