Přeskočit na hlavní obsah

96 hodin: Odplata | Taken 2 [55%]


96 hodin: Odplata

http://www.csfd.cz/film/267973-96-hodin-odplata/
http://www.imdb.com/title/tt1397280/
Alternativní názvy: Taken 2,  96 hodín: Odplata


Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 04.10.2012 Bioscop
V kinech SR od: 11.10.2012 Magic Box
Na DVD od: 06.02.2013 Magic Box
Na Blu-ray od: 06.02.2013 Magic Box

Akční / Thriller / Krimi / Drama
Francie, 2012, 98 min

Režie: Olivier Megaton
Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Hudba: Nathaniel Méchaly
Hrají: Liam Neeson, Famke Janssen, Maggie Grace, Rade Šerbedžija, Luke Grimes, Leland Orser, Jon Gries, D. B. Sweeney, Laura Bryce

Luc Besson stále platí za jednoho nebo spíše jediného evropského producenta, který se vyžívá hlavně v akčních výplachových filmech, kterým za oceánem tak trochu odzvonilo už. Sem tam se mu ale podaří producentsky zplodit kvalitní počin, kterým dá vzpomenout letům minulým. Jedním z nich byl také snímek 96 Hodin, který se stal takovým trochu nečekaným hitem. V Americe vydělal nehorázné peníze a navíc to byla kvalitní podívaná, která opět etablovala Liama Neesona mezi vyzrálé akční bijce, tedy společenský kredit ze kterého těží dodnes. No a jelikož je řeč peněz neúprosná a Besson coby producent umí alespoň základní matematiku, došlo mu, že by se ten úspěch dal možná zopakovat. A tak tu máme, o čtyři roky později Neesona coby starostlivého otce, který tentokrát bude tím, kdo skončí v hledáčku. Povedlo se režisérskému břídilovi Oliverovi Megatonovi složit reparát za prachbídného Kurýra 3, nebo se situace opakuje a on je jen prvním varováním divákovi?


Bryan Mills si posledně svým výletem do Evropy zadělal na pěkné potíže. Během návštěvy Paříže, kde při masírování zadních partií místním obchodníkům s bílým masem, kteří unesli jeho dceru, poslal pod drn pár důležitých osob, mezi kterými byl i syn vůdce albánského gangu Murada Krasniqiho. Když Mills pracovně navštíví Istanbul,  jeho rodina není to jediné co ho zde překvapí. Únosci z gangu si totiž tentokráte zacílili jeho rodinu, na které chtějí vykonat akt pomsty. Poté co je jeho bývalá manželka unesena přímo před jeho očima společně s ním, je jedinou nadějí na záchranu jejich dcera Kim. Ale ani s její pomocí se situace nezjednodušuje. Bryan nehodlá čekat jen tak se založenýma rukama a tak další závod s časem začíná 

A jsme zase ve staré známé uličce. To je přesně ta, kde se Liam Neeson tváří jako drsoň, rozdává jednu pecku za druhou, gangsteři úpí bolestí a diváci se baví. Přesto to nefunguje tak dobře jako minule, Ani zdaleka. Kde že nastala chyba? Pravděpodobně hned na několika místech. 

Tou první je dopředu avizovaná změna na režisérské sesli. Morel sice není kdovíjaká jistota, nicméně svoji úlohu u jedničky zvládl více než parádně a proto se z tak nenápadného snímku stala látka, kterou se hned několik dalších filmů rozhodlo kopírovat a následovat. A někde v poli, právě mezi těmito tonerem zaprášenými kopiemi je bohužel i Taken 2 alias 96 Hodin: Odplata. Oliver Megaton totiž přišel s přesně stejným přístupem, jaký zvolil u třetího Kurýra. Tedy budeme kopírovat, kopírovat a kopírovat a pak si to poskládáme dohromady tak nějak po svém. A dopadlo to bohužel téměř stejně. 

Megaton sice v úvodní dvacetiminutovce navnadí diváka na lacinější odvar původního filmu, kde mění kulisy za trochu exotičtější, přidává pár elementů do příběhu které minule neměly prostor a celkově připomíná ano, je to opět Liam Neeson coby badass a my si to dobře uvědomujeme. Celá tahle bublina ale praskne v momentě, kdy dojde opět na trochu svižnější akci a Megaton musí odhalit karty co má v ruce. A v ten moment přichází nejhorší zjištění, situace jako u posledního poslíčka se totiž opakuje do detailu. Zběsilá akční kamera doplněná lehce matoucími střihy se opět ukazuje jako ne zrovna logický krok u akční jízdy, která by zrovna na vizuálním zpracování akce mělo z velké části stát. 


Luc Besson měl ovšem pocit, že to bude v pohodě a tak se do toho opřel i za psacím stolem. Situace se ale nevyvedla tak jak by si asi představoval. Nejen, že zklamává dikce muže za kamerami, příběhová část je bohužel vyčpělá až hrůza a celé to doslova křičí zbytečností a tak nějak jednoduše zoufalstvím jak bavit diváka minimálně během hodinky a půl. A přesně v tomhle se tentokrát ztrácí i hudební doprovod který se místy až ztrácí ve svém vlastním světě a zapomíná sledovat film. O originalitě se na poradách před natáčením holt asi zrovna dvakrát nemluvilo.  Jednoduše a prostě. Nový výlet vládního agenta, při kterém nakopává evropskému osazenstvu zadní materiál není pecka. Na druhou stranu to není ani totální prohra. Jen je to pouze trochu lepší průměr a viník je jasný. Film je zbytečný, režie stojí minimálně v akčních sekvencích za nic a scénář je jen odvařenou rychlokvaškou naroubovanou na první film. 


Megatuna a jeho ukázka jak netočit akční film podruhé. Další výprava vládního agenta za unesenými rodinnými příslušníky. Liam Neeson se sice snaží servírovat opět nekompromisní akční vypalovačku, ovšem nohy mu podráží jak režie tak scénáristická uspěchanost, lacinost a ve velkém také zbytečnost, kterou si každý na place tak nějak vlastně uvědomuje. Je to škoda. Nadějný materiál tak končí jako laciná průměrná hodina a půl bez čehokoliv výrazného, kromě samotného hlavního představitele.    
Hodnocení: 55%





Koktejl: 
  • 50% 96 Hodin po trojitém převaření
  • 25% Liam Neeson
  • 25% Šedá


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.