Přeskočit na hlavní obsah

Lincoln [60%]

Lincoln
http://www.csfd.cz/film/213217-lincoln/
http://www.imdb.com/title/tt0443272/

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 24.01.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 24.01.2013 Bontonfilm SK

Životopisný / Historický / Drama / Válečný
USA / Indie, 2012, 150 min

Režie: Steven Spielberg
Scénář: Tony Kushner
Hudba: John Williams
Hrají: Daniel Day-Lewis, Sally Field, Joseph Gordon-Levitt, Tommy Lee Jones, John Hawkes, Hal Holbrook, James Spader, Tim Blake Nelson, Bruce McGill, Joseph Cross, David Strathairn, Walton Goggins, David Costabile, Gloria Reuben, Dakin Matthews, Jeremy Strong, Boris McGiver, Lee Pace, Jackie Earle Haley, David Oyelowo, Jared Harris, Martin Dew, Gulliver McGrath, Michael Stuhlbarg, Julie White, David Warshofsky

Nejslavnější americký prezident se vrací na plátna kin. Poté co se na nich chvíli ohřál  během minulého roku v poněkud rozvernější verzi, přichází originál v plnotučné podobě od člověka na slovo vzatého. Jak tedy dopadla dlouho očekávaná biografie zaoceánského státníka, který se prosadil za zrušení otroctví a udal tak směr novodobým Spojeným státům americkým, kterou si na starosti vzal sám Steven Spielberg? Dokáže tento dvou a půl hodinový opus oslovit něčím víc nebo se jen jedná o povinnou dvě a půl hodiny dlouhou lekci dějepisu na stříbrném plátně?


Abraham Lincoln, šestnáctý v řadě a vůbec první republikánský prezident Spojených států amerických je znám především jako jedna z klíčových postav vývoje americké společnosti a je nejzásadnějším politikem v období občanské války. Kladl si za cíl osvobodit americkou společnost z okov otroctví a nevolnictví. Jak všichni víme, to se mu nakonec s vypětím sil i přes nepřízeň osudu povedlo. Snímek se dostává do Lincolnova života právě v době, kdy vrcholí čtvrtý rok války a hlasování o zakomponování třináctého dodatku do ústavy Spojených států amerických je na spadnutí. Prosadit ovšem takto zásadní změnu nebude jednoduché, neboť proti zrušení nestojí jen celá konfederace, své proti tomu mají co říct i demokraté. A Lincoln pro přijetí takto zásadní úpravy ústavy dvě třetiny hlasujících, což nebude jednoduché sehnat. Válka nezuří jen za okny.  


Jedno bylo jisté téměř každému už od začátku. Žádná popcornová zábava tu jednoduše nebude. To na co se bude tentokráte hrát jsou herecké výkony, emoce a hutná dobová atmosféra s příměsí osudu národa. Jak se s tím komerční jistota Spielberg popral? Bohužel přesně tak jak od počátku hlásaly trailery. 


Ačkoliv Lincoln není zrovna krátkým snímkem, neděje se toho v něm prakticky mnoho. Sám režisér jakoby tím chtěl podtrhnout jeden z charakteristických prvků samotného prezidenta, kterým bylo protahování. Bohužel to je přesně to, čím snímek trpí taky nejvíce. I když tak nabízí parádní herecké výkony které by snad okatěji ani pomrkávat po akademicích a nějakých těch plešounech (Minimálně Day-Lewis a Lee Jones mají dle mého nominaci téměř jistou), všechno ostatní jako by zůstalo díky tomu ředění tak na půli cesty. 

Mezi ty elementy na půli cesty je pak překvapivě i samotné vykreslení kultu osobností samotného Lincolna. Jeho historky jsou podány do takové míry, že ačkoliv reflektují jeho vzdělanost, často je tento důraz na ně zahnán o trochu dále než by bylo třeba a obraz velkého státníka tak trochu trpí. Touto nejistotou ale netrpí naneštěstí jen samotné vykreslení charakteru jinak jako vždy parádním Danielem Day-Lewisem. Bohužel i samotná stylizace se drží až příliš při zemi. Celkově to tak nápadně připomíná nedávného Válečného koně. I tam se ale ovšem Spielberg utrhnul ze řetězu oproti tomu co předvádí zde. Samozřejmě, nejspíše chtěl předvést komorní drama velkého státníka a ukázat jej ve světle těžkých rozhodnutí a obětí které musel pro prosazení svého největšího daru americké společnosti vykonat, ovšem na dvě a půl hodiny to prostě bylo až moc o ničem. Možná nejsem dostatečně americký patriot abych pochopil takto důležité momenty roztažené na dvojnásobnou délku než bylo třeba, ale emoce až na Thaddea Stevense jsem hledal opravdu těžko. 


Jak tedy s Lincolnem? Pokud jste doufali v atmosferický strhující zážitek ala Schindler nebo Ryan, odejdete z kina s prázdnou. Nový Spelbergův snímek je totiž hvězdami doslova napěchovanou dvě a půl hodiny dlouhou studií posledních měsíců ze života slavného amerického prezidenta. A to se všemi klady a zápory, které tato definice přináší. Samozřejmě, pokud se tento snímek stane povinnou součástí výuky základních znalostí o americké politice a politickém zřízení, proč ne. Pořád je to informace poskytující snímek, který navíc nabízí skvělé herecké výkony. Jen ten důvod proč se na to podívat podruhé tam nějak nevidím. 

 Spielberg a jeho bezkrevná dobovka podruhé. Lincoln bohužel končí podobně jako akčněji položený Válečný kůň před ním. Skvělé herecké výkony (zejména Day-Lewis a Lee Jones) a přehršel známých tváří v dobových maskách je utopen v dvě a půl hodiny dlouhém balastu s minimem emocí  a hned několika zdlouhavými pasážemi. Možná nejsem dostatečný patriot, možná jen Spielberg jednoduše nenatočil snímek, který by mě už jen z podstaty filmového zážitku posadil na prdel jak jsem u něj byl kdysi zvyklý. 





Hodnocení: 60%

Koktejl: 
25% Nejslavnější kombo bradka klobouk v americké politice opět na scéně
25% Parádní herecké obsazení a herecké výkony
25% Bezkrevná atmosféra téměř bez výraznějších emocí
25% Zbytečně třičtvrtě hodiny navíc

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?