Přeskočit na hlavní obsah

Hitchcock [70%]


Hitchcock

http://www.csfd.cz/film/244965-hitchcock/
http://www.imdb.com/title/tt0975645/

V kinech ČR od: 07.02.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 07.02.2013 Bontonfilm SK

Životopisný / Drama
USA, 2012, 98 min

Režie: Sacha Gervasi
Scénář: John J. McLaughlin
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg, Currie Graham, Tara Summers, Frank Collison, Richard Portnow, Kurtwood Smith, Wallace Langham


Najít ty jen opravdu největší osobnosti stříbrného plátna by byl asi oříšek. Nikdo ovšem nepochybuje, že pokud by se takový seznam sestavoval, jisté místo na něm má původem britský režisér, Mistr napětí a pravděpodobně největší osobnost žánrové thrillerové kinematografie v její historii. Alfreda Hitchcocka je snad netřeba více představovat, snad jen dodat, že film založený a jeho životě se právě dostal k nám do kin a pod maskou se skrývá Anthony Hopkins. 


Alfred Hitchcock je jedním z největších režisérů všech dob a mnohé z jeho snímků patří dnes již mezi ty největší klasiky filmového světa. Ani osobnost jako on však neměl naprostou tvůrčí svobodu. Paradoxně jeho nejslavnější snímek, horor Psycho, nechtělo žádné ze studií a málokdo režisérovi po šedesátce věřil, že se mu povede jinak podřadný žánr přetavit v úspěšný snímek. Jak to ve skutečnosti dopadlo, již každý alespoň trochu znalý tohoto snímku ví. Jaká ale byla cesta Mistra napětí za svým vysněným projektem a jak se vlastně z žijící legenda zrevidovala hororový žánr pro většinové publikum?

Se zfilmováním života podobně pro film důležité postavy přichází dozajisté velký tlak. Jednoduše je to taková čest uvnitř té samé společnosti. Tím pádem překvapí angažování relativně režijně nezkušeného scénáristy Sachy Gervasiho (který mimo scénáře k Terminálu s Tomem Hanksem stojí za scénářem nedávného parádního snímku Příležitost dělá zloděje ). Když bych totiž měl vybrat obtížnost zfilmování života podobně slavného tvůrce, jediným ještě těžším by snad byl sám Stanley Kubrick. Tvůrcům to ovšem nevadilo, obsadilo hned několik slavných tváří a naservírovalo divákům silně řízný trailer který se stal příslibem nápadité adaptace ve svěžím duchu.

Bohužel přesně u toho také zůstalo. I když totiž snímek má veškeré předpoklady fungovat přesně takovým způsobem a první půlhodina je takovým důkazem, že to jednoduše jde, ze zbytku snímku tak nějak vyprchá napětí a až na občasné záblesky filmového génia se celá biografie bohužel rozloží na silikon a celuloid. Poté, co všichni na plátně odříkají své povinné "Ahoj" se snímek vydá totiž hned několika směry a zapomene na tak trademarkové napětí, které je ve snímku potřeba. Zatímco totiž vzniká ve studiu nejzásadnější snímek, co se napětí, týče za celou historii hororového žánru, napětí by člověk těžko pohledal. Za vděk tak musí divák vzít Hopkinsovým "It's a Wrap" až je vlastně tak po všem. Hlavně že se Scarlett Johansson tvářila jako kost, Helen Miren měla dostatek prostoru pro rodinné drama a Anthony Hopkins, kterému scénáristé háží silikonové klacky pod nohy aby zase tak moc nevystrkoval rohy, je tu vlastně jen tak aby se neřeklo.

Obraz Mistra napětí tak není vyloženě špatný snímek, bohužel není ani tím zásadním momentem filmové sezony, který by dokázal diváka posadit do sedačky, jak by si legenda stříbrného plátna zasloužila. Anthony Hopkins bohužel neovlivní fyzické vlastnosti silikonu, slabou režijní důslednost a scenáristickou nedopilovanost. Hitchcock je nakonec vcelku pohodová biografie, která stihne utéct celkem rychle a člověk se u ní vyloženě nenudí. Navíc má možnost si přičichnout k tomu, jaké měl řemeslo člověk, který nejen, že inovoval žánr, prováděl inovaci i ve filmu jako takovému. Bohužel to je tak nějak vše. Emoce, hlubší rozvoj nebo v jakémkoliv ohledu něco víc tu zkrátka nečekejte. To podstatné stihl vyzvonit už trailer. Jako nenáročná studie pro nedělní odpoledne ale proč ne.

 PS. To závěrečné pomrkávání, ať již okaté, mě velmi pobavilo. 


Jeden z největších režisérů všech dob, Mistr napětí dostává svoji vlastní plastikovou masku na obličeji laureáta ceny akademie. K tomu mu nahazuje další nepřeberná sorta známých tváří aby spolu utvořili obraz legendy jako žádné jiné. Bohužel i na ploše hodiny a půl dokáže režírující debutant Sacha Gervasi zásadně klopýtnout a v divákovi ono napětí ani z části neudržet. Nezachrání to ani solidní úvodní část a relativně v pořádku závěr. Ikona filmového průmyslu pod jeho taktovkou dostává jen lehce nadprůměrný biografický snímek, který je nabitý motivy až k prasknutí, stejně jako hereckými hvězdami, ale nakonec je jen pouhopouhým příslibem něčeho, o se nedostaví. Dva nebo tři záblesky geniality ala Hitchcock to bohužel nenapraví. 
Hodnocení: 70%



Koktejl: 

  • 50% Psycho
  • 30% Alfred Hitchcock
  • 20% To okolo

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?