Přeskočit na hlavní obsah

Hitchcock [70%]


Hitchcock

http://www.csfd.cz/film/244965-hitchcock/
http://www.imdb.com/title/tt0975645/

V kinech ČR od: 07.02.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 07.02.2013 Bontonfilm SK

Životopisný / Drama
USA, 2012, 98 min

Režie: Sacha Gervasi
Scénář: John J. McLaughlin
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg, Currie Graham, Tara Summers, Frank Collison, Richard Portnow, Kurtwood Smith, Wallace Langham


Najít ty jen opravdu největší osobnosti stříbrného plátna by byl asi oříšek. Nikdo ovšem nepochybuje, že pokud by se takový seznam sestavoval, jisté místo na něm má původem britský režisér, Mistr napětí a pravděpodobně největší osobnost žánrové thrillerové kinematografie v její historii. Alfreda Hitchcocka je snad netřeba více představovat, snad jen dodat, že film založený a jeho životě se právě dostal k nám do kin a pod maskou se skrývá Anthony Hopkins. 


Alfred Hitchcock je jedním z největších režisérů všech dob a mnohé z jeho snímků patří dnes již mezi ty největší klasiky filmového světa. Ani osobnost jako on však neměl naprostou tvůrčí svobodu. Paradoxně jeho nejslavnější snímek, horor Psycho, nechtělo žádné ze studií a málokdo režisérovi po šedesátce věřil, že se mu povede jinak podřadný žánr přetavit v úspěšný snímek. Jak to ve skutečnosti dopadlo, již každý alespoň trochu znalý tohoto snímku ví. Jaká ale byla cesta Mistra napětí za svým vysněným projektem a jak se vlastně z žijící legenda zrevidovala hororový žánr pro většinové publikum?

Se zfilmováním života podobně pro film důležité postavy přichází dozajisté velký tlak. Jednoduše je to taková čest uvnitř té samé společnosti. Tím pádem překvapí angažování relativně režijně nezkušeného scénáristy Sachy Gervasiho (který mimo scénáře k Terminálu s Tomem Hanksem stojí za scénářem nedávného parádního snímku Příležitost dělá zloděje ). Když bych totiž měl vybrat obtížnost zfilmování života podobně slavného tvůrce, jediným ještě těžším by snad byl sám Stanley Kubrick. Tvůrcům to ovšem nevadilo, obsadilo hned několik slavných tváří a naservírovalo divákům silně řízný trailer který se stal příslibem nápadité adaptace ve svěžím duchu.

Bohužel přesně u toho také zůstalo. I když totiž snímek má veškeré předpoklady fungovat přesně takovým způsobem a první půlhodina je takovým důkazem, že to jednoduše jde, ze zbytku snímku tak nějak vyprchá napětí a až na občasné záblesky filmového génia se celá biografie bohužel rozloží na silikon a celuloid. Poté, co všichni na plátně odříkají své povinné "Ahoj" se snímek vydá totiž hned několika směry a zapomene na tak trademarkové napětí, které je ve snímku potřeba. Zatímco totiž vzniká ve studiu nejzásadnější snímek, co se napětí, týče za celou historii hororového žánru, napětí by člověk těžko pohledal. Za vděk tak musí divák vzít Hopkinsovým "It's a Wrap" až je vlastně tak po všem. Hlavně že se Scarlett Johansson tvářila jako kost, Helen Miren měla dostatek prostoru pro rodinné drama a Anthony Hopkins, kterému scénáristé háží silikonové klacky pod nohy aby zase tak moc nevystrkoval rohy, je tu vlastně jen tak aby se neřeklo.

Obraz Mistra napětí tak není vyloženě špatný snímek, bohužel není ani tím zásadním momentem filmové sezony, který by dokázal diváka posadit do sedačky, jak by si legenda stříbrného plátna zasloužila. Anthony Hopkins bohužel neovlivní fyzické vlastnosti silikonu, slabou režijní důslednost a scenáristickou nedopilovanost. Hitchcock je nakonec vcelku pohodová biografie, která stihne utéct celkem rychle a člověk se u ní vyloženě nenudí. Navíc má možnost si přičichnout k tomu, jaké měl řemeslo člověk, který nejen, že inovoval žánr, prováděl inovaci i ve filmu jako takovému. Bohužel to je tak nějak vše. Emoce, hlubší rozvoj nebo v jakémkoliv ohledu něco víc tu zkrátka nečekejte. To podstatné stihl vyzvonit už trailer. Jako nenáročná studie pro nedělní odpoledne ale proč ne.

 PS. To závěrečné pomrkávání, ať již okaté, mě velmi pobavilo. 


Jeden z největších režisérů všech dob, Mistr napětí dostává svoji vlastní plastikovou masku na obličeji laureáta ceny akademie. K tomu mu nahazuje další nepřeberná sorta známých tváří aby spolu utvořili obraz legendy jako žádné jiné. Bohužel i na ploše hodiny a půl dokáže režírující debutant Sacha Gervasi zásadně klopýtnout a v divákovi ono napětí ani z části neudržet. Nezachrání to ani solidní úvodní část a relativně v pořádku závěr. Ikona filmového průmyslu pod jeho taktovkou dostává jen lehce nadprůměrný biografický snímek, který je nabitý motivy až k prasknutí, stejně jako hereckými hvězdami, ale nakonec je jen pouhopouhým příslibem něčeho, o se nedostaví. Dva nebo tři záblesky geniality ala Hitchcock to bohužel nenapraví. 
Hodnocení: 70%



Koktejl: 

  • 50% Psycho
  • 30% Alfred Hitchcock
  • 20% To okolo

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Black Widow

Dlouho odkládaná sólová mise pro Black Widow je konečně tady. Zatímco Warneři se se svými komiksovkami snažili alespoń částečně uspět v době pandemie, Marvel odkládal dokud to jen šlo. A tak jeho letošní filmová a seriálová nabídka je o to objemnější. Po trojici seriálů se ovšem dostává ke slovu i samotný snímek, který celou novou fázi Marvelu měl původně odstartovat. Výprava do minulosti nejvýraznější ženské členky Avengers do období chvíli po  Captain America: Občanská válka   je právě teď v kinech. Vyplatí se na ni vyrazit?    

Rychle a zběsile 7 | Fast & Furious 7 [70%]

Lamentovat nad tím, že se kdysi celkem laciná značka proměnila na jednoho z akčních tahounů posledních let, nemá moc smysl. Série Rychle a zběsile tento přechod učinila již před několika díly a nikdo si moc nestěžuje, neboť velkých akčních filmů pro velké kluky a holky je v dnešní době v kinech jako šafránu. Když k tomu navíc dopadla spolupráce Jasona Stathama, který byl původně v plánu pro předchozí díl, ale neměl v té době moc čas na časově náročnější roli, čehož využili alespoň v potitulkové scéně (kterou si stejně ukradl většinu filmu pro sebe), očekávání se šponovaly vysoko. Trochu je zpražilo náhlé úmrtí Paula Walkera, díky kterému musel film na přetáčky a do střižny, a do kin se v důsledku toho dostal až teď. Jak tedy dopadl nejnovější díl této vysokooktanové podívané, který má odstartovat třetí trilogii v rámci série? Poté, co se skupině podařilo zastavit Owena Shawa ( Luke Evans ) na konci minulého dílu a poslat jej do nemocnice vrací se zpět domů. To ovšem ještě netuš