Přeskočit na hlavní obsah

30 minut po půlnoci | Zero Dark Thirty [70%]

30 minut po půlnoci
http://www.csfd.cz/film/310919-30-minut-po-pulnoci/
http://www.imdb.com/title/tt1790885/

Alternativní názvy: Zero Dark Thirty, 30 minút po polnoci,  Kill Bin Laden


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 21.02.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 21.02.2013 Bontonfilm SK

Thriller / Akční / Drama / Historický
USA, 2012, 157 min

Režie: Kathryn Bigelow
Scénář: Mark Boal
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Jessica Chastain, Mark Strong, Joel Edgerton, Chris Pratt, Scott Adkins, Édgar Ramírez, Jason Clarke, Jennifer Ehle, Kyle Chandler, Harold Perrineau, Daniel Lapaine, Fares Fares, Callan Mulvey, Nash Edgerton, Jeff Mash, Lee Asquith-Coe, Mark Duplass, James Gandolfini, Stephen Dillane, Fredric Lehne, Christian Contreras

Válečné filmy to mají u Američanů, kteří jsou už trochu přesyceni válkou, poněkud těžké. Čas od času se ale najde snímek, který je schopný tuto bariéru překonat a dostat se do širšího podvědomí. Buď se jedná o originální přístup či látku, nebo se naopak jedná o tak zpopularizovaný materiál, že jeho filmová podoba láká sama o sobě. A právě to je příklad snímku, který se včera dostal do českých kin a za dva dny se podívá i na udílení cen, kde bude bojovat hned o pět ocenění, včetně toho nejprestižnějšího, za nejlepší snímek uplynulého roku. Podaří se Kathryn Bigelow zopakovat triumf, který prožila před třemi lety se snímkem Smrt čeká všude? 

Agentka Ústřední zpravodajské služby CIA Maya, je po útocích na dvojčata na podzim roku 2001, převelena na americkou základnu v Pákistánu. Právě odtud se koordinuje největší hon na člověka v novodobých dějinách. Úkolem agentů a vojáků v této části země je odhalit a dopadnout nejhledanějšího teroristu na světě, velitele Al-Káidy Usámu bin Ládina. Právě nová posila zdejšího týmu se stává klíčovou osobou při vyšetřování, neboť se nezdráhá využívat riskantních taktik a nebojí se zajít až za hranice svých možností. Bude to ale stačit aby zastavila člověka, stojícího za největší hrozbou pro americkou společnost? Podaří se jí nalézt a eliminovat svůj cíl dříve, než bude mít na starosti další životy nevinných lidí? Jak se sama brzy přesvědčí, nepřátelé nejsou jen za hranicemi...  

Hned z počátku si neodpustím poněkud infantilní vtípek využívající názvu snímku. Přesně těch třicet minut je ve snímku navíc. Celý, dvě a půl hodiny dlouhý, hon na člověka totiž nejvíce strádá díky přílišné naředěnosti a uvolněnému tempu, které zejména uprostřed filmu poněkud kazí dojem napínavého a zároveň mrazivě chladného thrilleru bez servítek. Úvod a závěr se to snaží dokazovat, ovšem vata uprostřed poněkud zchladí divácké nadšení. 


Nechci zde tvrdit, že nechápu glorifikaci zahraničních médií (přeci jen 94% kladných recenzí při průměrném hodnocení 8,6 z 10 mluví za vše), nicméně to bych připisoval zejména k faktu, že se jedná o snahu americky smýšlející jedince nakrmit přesně tím, co čekali. Tedy provokativním thrillerem na velmi citlivé téma, který se nestydí za své přímočaré zpracování, zároveň však kamerou rýpe do ožehavého tématu a snaží se působit nad věcí. Dokonce tu máme i trochu té povinné vládní kritiky, vše však v rámci mezí. Bigelow jednoduše dodává šalamounské řešení, kdy zároveň ryje do praktik nevybíravým způsobem aby přiživila veřejně probíraná témata spojená s vládními rozhodnutími a praktikami armádních jednotek, zároveň však ale nezachází tak daleko, aby ve finále nemohla skrze osobní zadostiučinění od toho všeho dát ruce pryč s čistým štítem. 


Zásadním problémem je pro 30 minut po půlnoci ale trochu něco jiného. Zatímco totiž předešlý snímek Smrt čeká všude nabízel dostatek osobního prostoru a tím i divácké zapojení do příběhu, zde hraje prim skvadra více či méně politických figurek, mezi kterými hlavní hrdinka kličkuje aby dosáhla svého cíle. Ačkoliv tahle hra jedné proti všem většinu času funguje, občasné snahy vyvýšit ji na piedestal nebo zapojit do příběhu další rádoby lidsky smýšlející postavy je až příliš křečovitá a jedině snímku ubližuje. Druhým, daleko závažnějším problémem je ovšem atmosféra. Když to porovnám totiž s přímým konkurentem z letošního roku, daleko komornějším Argem, které je taktéž založeno na pravdivém příběhu, není těžké určit kdo obstál více. Zatímco totiž Argo funguje svoji atmosférou až téměř dusivým dojmem, zde divák často sleduje jen hru na plátně, která se až v samotném závěru přelije v něco, čemu by se dalo říkat atmosféra. Maya poté udělá za tím vším emocionální tečku ale co s tím?   


Co tedy s tímto politicko-akčním thrillerem? Nic moc. Ačkoliv jde vidět snaha všech o to dodat co nejpřesvědčivější svědectví o tom jak to všechno vlastně bylo, někde po cestě se to všechno nějak zamotalo. Ve výsledku se k divákům dostává poměrně extensivní, dvě a půl hodiny dlouhý kus, o politických tahanicích a vyšetřováních, které vedly k dopadení nejhledanějšího zločince na planetě. Bigelow to drží režijně plně v rukách, Alexandre Desplat hudebně už podruhé v krátké době exceluje (tím prvním bylo právě ještě lepší Argo), avšak ve výsledku to taková bomba vůbec není. Spíše záležitost pro nadšence než snímek do volné chvíle.   


Kathryn Bigelow a její pohled na lov nejhledanějšího zločince na planetě. Pokud čekáte podobně osobní zážitek jako u jejího předešlého triumfu, čeká vás studená sprcha. 30 minut po půlnoci je spíše než akčněji laděný vojenský thriller dvě a půl hodiny dlouhou výpovědí politiků a agentů, stojících za eliminací vůdce Al-Káidy. Ačkoliv se všichni snaží a obsazení je také více než slušné, v rámci dvou hodin a půl je vše rozmělněno do takové úrovně, že to ani velmi vydařený závěr nedokáže vyžehlit.  

   Hodnocení: 70%

Koktejl: 
25% Politika
25% Usáma
25% Blízky východ
25% Agenti

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Dokonalý svědek s.r.o. | The Wedding Ringer [60%]

Komik Kevin Hart jede. Ze stand-up baviče se v posledních letech stává nová afro-americká filmařská kasovní jistota. Lidi baví, talent má a umí si vybírat přesně ty nenáročné materiály, které jsou předurčené ke kasovním úspěchům. The Wedding Ringer na tom není jinak. Rodinných oddychových komedií tu bylo již spousta a těch s tématikou svatby také není zrovna málo, nicméně i přesto si právě tato nová komedie, které domácí kinopremiéra byla začátkem roku zrušená, své diváky rozhodně najde. Jen nečekejte zázraky. 

Doug (Josh Gad) je úspěšný podnikatel, který má vše co by si jen mohl mladý člověk jako on přát. Po otci zdědil vysoké bohatství ve formě úspěšné firmy, v osobním životě má pak krásnou partnerku Gretchen (Kaley Cuoco-Sweeting), se kterou se hodlá co nejdříve oženit. Jenže právě v tom je problém. Díky svému problematickému dětství a pozdějšímu zaměření na práci totiž Doug neměl nikdy moc čas na přátele a tak nemá koho by si pozval na svatbu a co je ještě horší, nemá nikoho, kdo b…

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...