Přeskočit na hlavní obsah

30 minut po půlnoci | Zero Dark Thirty [70%]

30 minut po půlnoci
http://www.csfd.cz/film/310919-30-minut-po-pulnoci/
http://www.imdb.com/title/tt1790885/

Alternativní názvy: Zero Dark Thirty, 30 minút po polnoci,  Kill Bin Laden


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 21.02.2013 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 21.02.2013 Bontonfilm SK

Thriller / Akční / Drama / Historický
USA, 2012, 157 min

Režie: Kathryn Bigelow
Scénář: Mark Boal
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Jessica Chastain, Mark Strong, Joel Edgerton, Chris Pratt, Scott Adkins, Édgar Ramírez, Jason Clarke, Jennifer Ehle, Kyle Chandler, Harold Perrineau, Daniel Lapaine, Fares Fares, Callan Mulvey, Nash Edgerton, Jeff Mash, Lee Asquith-Coe, Mark Duplass, James Gandolfini, Stephen Dillane, Fredric Lehne, Christian Contreras

Válečné filmy to mají u Američanů, kteří jsou už trochu přesyceni válkou, poněkud těžké. Čas od času se ale najde snímek, který je schopný tuto bariéru překonat a dostat se do širšího podvědomí. Buď se jedná o originální přístup či látku, nebo se naopak jedná o tak zpopularizovaný materiál, že jeho filmová podoba láká sama o sobě. A právě to je příklad snímku, který se včera dostal do českých kin a za dva dny se podívá i na udílení cen, kde bude bojovat hned o pět ocenění, včetně toho nejprestižnějšího, za nejlepší snímek uplynulého roku. Podaří se Kathryn Bigelow zopakovat triumf, který prožila před třemi lety se snímkem Smrt čeká všude? 

Agentka Ústřední zpravodajské služby CIA Maya, je po útocích na dvojčata na podzim roku 2001, převelena na americkou základnu v Pákistánu. Právě odtud se koordinuje největší hon na člověka v novodobých dějinách. Úkolem agentů a vojáků v této části země je odhalit a dopadnout nejhledanějšího teroristu na světě, velitele Al-Káidy Usámu bin Ládina. Právě nová posila zdejšího týmu se stává klíčovou osobou při vyšetřování, neboť se nezdráhá využívat riskantních taktik a nebojí se zajít až za hranice svých možností. Bude to ale stačit aby zastavila člověka, stojícího za největší hrozbou pro americkou společnost? Podaří se jí nalézt a eliminovat svůj cíl dříve, než bude mít na starosti další životy nevinných lidí? Jak se sama brzy přesvědčí, nepřátelé nejsou jen za hranicemi...  

Hned z počátku si neodpustím poněkud infantilní vtípek využívající názvu snímku. Přesně těch třicet minut je ve snímku navíc. Celý, dvě a půl hodiny dlouhý, hon na člověka totiž nejvíce strádá díky přílišné naředěnosti a uvolněnému tempu, které zejména uprostřed filmu poněkud kazí dojem napínavého a zároveň mrazivě chladného thrilleru bez servítek. Úvod a závěr se to snaží dokazovat, ovšem vata uprostřed poněkud zchladí divácké nadšení. 


Nechci zde tvrdit, že nechápu glorifikaci zahraničních médií (přeci jen 94% kladných recenzí při průměrném hodnocení 8,6 z 10 mluví za vše), nicméně to bych připisoval zejména k faktu, že se jedná o snahu americky smýšlející jedince nakrmit přesně tím, co čekali. Tedy provokativním thrillerem na velmi citlivé téma, který se nestydí za své přímočaré zpracování, zároveň však kamerou rýpe do ožehavého tématu a snaží se působit nad věcí. Dokonce tu máme i trochu té povinné vládní kritiky, vše však v rámci mezí. Bigelow jednoduše dodává šalamounské řešení, kdy zároveň ryje do praktik nevybíravým způsobem aby přiživila veřejně probíraná témata spojená s vládními rozhodnutími a praktikami armádních jednotek, zároveň však ale nezachází tak daleko, aby ve finále nemohla skrze osobní zadostiučinění od toho všeho dát ruce pryč s čistým štítem. 


Zásadním problémem je pro 30 minut po půlnoci ale trochu něco jiného. Zatímco totiž předešlý snímek Smrt čeká všude nabízel dostatek osobního prostoru a tím i divácké zapojení do příběhu, zde hraje prim skvadra více či méně politických figurek, mezi kterými hlavní hrdinka kličkuje aby dosáhla svého cíle. Ačkoliv tahle hra jedné proti všem většinu času funguje, občasné snahy vyvýšit ji na piedestal nebo zapojit do příběhu další rádoby lidsky smýšlející postavy je až příliš křečovitá a jedině snímku ubližuje. Druhým, daleko závažnějším problémem je ovšem atmosféra. Když to porovnám totiž s přímým konkurentem z letošního roku, daleko komornějším Argem, které je taktéž založeno na pravdivém příběhu, není těžké určit kdo obstál více. Zatímco totiž Argo funguje svoji atmosférou až téměř dusivým dojmem, zde divák často sleduje jen hru na plátně, která se až v samotném závěru přelije v něco, čemu by se dalo říkat atmosféra. Maya poté udělá za tím vším emocionální tečku ale co s tím?   


Co tedy s tímto politicko-akčním thrillerem? Nic moc. Ačkoliv jde vidět snaha všech o to dodat co nejpřesvědčivější svědectví o tom jak to všechno vlastně bylo, někde po cestě se to všechno nějak zamotalo. Ve výsledku se k divákům dostává poměrně extensivní, dvě a půl hodiny dlouhý kus, o politických tahanicích a vyšetřováních, které vedly k dopadení nejhledanějšího zločince na planetě. Bigelow to drží režijně plně v rukách, Alexandre Desplat hudebně už podruhé v krátké době exceluje (tím prvním bylo právě ještě lepší Argo), avšak ve výsledku to taková bomba vůbec není. Spíše záležitost pro nadšence než snímek do volné chvíle.   


Kathryn Bigelow a její pohled na lov nejhledanějšího zločince na planetě. Pokud čekáte podobně osobní zážitek jako u jejího předešlého triumfu, čeká vás studená sprcha. 30 minut po půlnoci je spíše než akčněji laděný vojenský thriller dvě a půl hodiny dlouhou výpovědí politiků a agentů, stojících za eliminací vůdce Al-Káidy. Ačkoliv se všichni snaží a obsazení je také více než slušné, v rámci dvou hodin a půl je vše rozmělněno do takové úrovně, že to ani velmi vydařený závěr nedokáže vyžehlit.  

   Hodnocení: 70%

Koktejl: 
25% Politika
25% Usáma
25% Blízky východ
25% Agenti

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.