Přeskočit na hlavní obsah

Divoká stvoření jižních krajin | Beasts of Southern Wild [65%]


Divoká stvoření jižních krajin


http://www.csfd.cz/film/311425-divoka-stvoreni-jiznich-krajin/
http://www.imdb.com/title/tt2125435/

Alternativní názvy: Beasts of the Southern Wild, Divoké bytosti južných krajín, Divoké stvorenia južných krajín

Drama / Fantasy
USA, 2012, 92 min

Režie: Benh Zeitlin
Hudba: Benh Zeitlin, Dan Romer
Scénář: Lucy Alibar, Benh Zeitlin
Hrají: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly

Dnes budu pokračovat v sérii článků k blížícímu se udílení cen akademie Oscar a zaměřím se na další z nominovaných snímků, který kromě nominace na nejlepší film sklidil další čtyři. Jedná se o snímek Divoká stvoření jižních krajin. Má šanci obstát v nabité konkurenci?


Malá Hushpuppy žije se svým otcem skromným životem v komunitě lidí v záplavové oblasti za hranicí protipovodňové bariéry. Jejich svérázný životní styl ale co nevidět naruší přírodní katastrofa, která způsobí nárůst hladiny o několik metrů a celou jejich vesničku Bathtub pohltí vodní živel. Jak se s nastalou situací vypořádají obyvatelé komunity a dokáží se vůbec vrátit zpět ke svému stylu života? 

Letošní výběr poroty je vskutku zajímavý. Nechci teď zabředávat do ohrané písničky, že některé filmy by si tam zasloužily býti a jiné tam zase pro změnu nemají absolutně co dělat. To bych označil za takovou tu starou ohranou písničku každý rok. V konkurenci velkých bijáků a jednoho evropského zástupce ale jeden snímek přeci jen trochu vyčnívá. A jsou to právě Divoká stvoření jižních krajin. Osobní drama o životě malé holčičky, žijící v rezervované komunitě, tváří v tvář hrozící katastrofě je úkazem snímku, který má nějaké vyšší ambice ale přitom nezapomíná na svůj původ, tedy nezávislou a umělecky často hodnotnější tvorbu. V mnoha ohledech pak navíc připomíná podobný snímek, který se ocitl mezi nominovanými dva roky zpět, Do morku kosti.

Tedy na jedné straně máme společenskou menšinu, ne zrovna obvyklý styl života, napojení na přírodu a náhled na celou společensko-kritickou linku očima druhé strany barikády. Na druhé straně je osud Hushpuppy, skrze jejíž oči divák celý příběh sleduje. A tady může být právě ten největší problém. Zatímco totiž zjednodušenou logikou a symbolikou pohledu malého dítěte na svět sledujeme vážné problémy v komunitě i blízké rodině, je místy těžké udržet se snímkem krok, neboť se místy vleče, místy uhání jak o život a místy se snaží bořit hranici mezi snovými sekvencemi a realitou.  

Ve výsledku tak Divoká stvoření jižních krajin jsou trochu nekonzistentním snímkem, který více než potěší v několika detailech svojí upřímností a emocionálním zásahem, nicméně v celku je tento fakt rozmělněn do pouze slušné hodinky a půl, které nezklame, ale nadšení příliš nesklidí. 


Hushpuppy a její předčasná dospělost. Divoká stvoření jižních krajin jsou citově založený upřímný snímek, který dokazuje upoutat v detailu ale v celku už to trochu drhne. Příjemné zpracování a hudba jsou vedlejší, tady hrají prim emoce.  Několik vyloženě skvělých scén, trochu dobře mířené sociální kritiky a možná až příliš balastu okolo. 
 Hodnocení: 65%


Koktejl: 
  • 50% Ne zrovna ideální dětství
  • 25% Pohled dítěte na ožehavá témata 
  • 25% Společenská kritika

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?