Přeskočit na hlavní obsah

Mistr | The Master [75%]

Mistr
http://www.csfd.cz/film/295340-mistr/
http://www.imdb.com/title/tt1560747/

Alternativní názvy: The Master


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 10.01.2013 Aerofilms
V kinech SR od: 10.01.2013 Continental

Drama / Psychologický
USA, 2012, 144 min

Režie: Paul Thomas Anderson
Scénář: Paul Thomas Anderson
Hudba: Jonny Greenwood
Hrají: Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix, Amy Adams, Laura Dern, Lena Endre, Martin Dew, Madisen Beaty, Mike Howard, Fiona Dourif, Joshua Close, Katie Boland, Rami Malek, Kevin J. O'Connor, Patty McCormack, Christopher Evan Welch, Melora Walters, David Warshofsky

Paul Thomas Anderson je ukázkovým příkladem režiséra, který ať už točí co chce, vždycky je z toho událost, minimálně pro filmové fajnšmekry. Přeci jen u tvůrce, který má na kontě snímky jako Hříšné noci, Opilí láskou, Magnolii nebo Až na krev, se není moc čemu divit. Hned začátkem roku se do českých kin dostala jeho novinka Mistr, která navíc díky pozitivním ohlasům posbírala hned tři nominace na dnešní udílení cen akademie, všechny tři v hereckých kategoriích. S menším zpožděním tedy přišel čas se na snímek podívat z blízka.  


Začátek 50. let v Americe, voják Freddie Quell se po návratu s fronty snaží začlenit zpět do normálního života. Své psychické problémy se snaží řešit s pomocí vlastnoručně míchaných kombinací alkoholu. Takovéto řešení s sebou ale přináší další problémy a ukáže se pouze jen jako dočasné. Netrvá však dlouho a jeden z takovýchto problémů díky alkoholu jej vžene přímo do náruče Lancastera Dodda. Ten se svými stoupenci praktikuje poněkud nezvyklý způsob života a Freddie se téměř okamžitě stává součástí kultu právě kolem osoby Dodda. Lancaster věří, že jeho způsoby dokáží Freddieho napravit a proto z jeho nápravy udělá své osobní poslání.  

Mistr naprosto dostává své auře artové pecky, která se na jeho adresu snáší za zahraničí. Ano, Paul Thomas Anderson natočil další snímek, který ve vás bude ještě nějakou dobu rezonovat, než jej úplně strávíte při některé z dalších projekcí. Mistr je totiž přesně tím typem snímku, který nežádá od diváka přímo zapojení a dekódování jednotlivých prvků narativu, místo toho spíše nabízí cestu, po které se vydat, kterou se nechat strhnout a prožít si ji až do samotného konce.  

Anderson totiž tentokráte upouští od snahy vodit diváka za ručičku, doslova vás hodí po hlavě do života a mysli hlavního hrdiny a je jen a jen na vás, jestli budete plavat, nebo spíše jestli si snímek užijete nebo odejdete z projekce. Hlavní je na tom, co od snímku očekáváte. Pokud jste dostatečně naivní na to, abyste dvě a čtvrt hodiny obětovali snímku s naději, že se bude jednat o klasický příběh, možná byste měli své peníze raději nechat v kapse a poohlédnout se jinde. To co totiž dostanete je rozkrývání kultu osobnosti na pozadí studie mysli narušeného člověka. K tomu všemu navíc Anderson přistupuje se sympatickou formou kdy relativně běžnou formu vyprávění konfrontuje a rozvíjí silně osobní psychologickou studií, kterou zároveň nechává zpětně napadnout prvky ustálené klasickým narativem.  

Ani to však není tím hlavním, proč se do Mistra pustit. Tím je samotný scénář prodávaný na plátně nepřekvapivě výbornými hereckými výkony. Oba představitelé hlavních rolí dokazují proč jim patří takový herecký kredit jakým oplývají. Anderson jejich prostřednictvím diváka doslova dráždí každým dialogem, každou větou, každým slovem. Občas může až nastat moment, kdy se divák dostane tak hluboko do analýzy mysli hlavního hrdiny, že se sám ocitne pod drobnohledem velitele kultu v podání Philipa Seymoura Hoffmana. A není to zrovna konfrontace, kterou byste si dopřáli dobrovolně. 

Anderson i tentokrát přišel se snímkem, na který se jen tak nezapomene. Ne proto, že by se jednalo o kdovíjak velký snímek. Spíše díky tomu, že se jedná čistý filmový zážitek, který na jedné straně konvence využívá ve svůj prospěch, na straně druhé však operuje na jejich hranicích a nutí diváka padat dál králičí norou přímo po stopách hlavního hrdiny. Rozhodně ne záležitost pro každého. Škoda jen poněkud delší stopáže a slabšího hudebního doprovodu.
Anderson a jeho Mistr, aneb ukázka toho, že i v dnešní době se na některé filmaře dá jednoduše spolehnout, pokud hledáte filmařský zážitek, který vás pohltí. V některých ohledech možná příliš roztažené a v některých detailech nedotažené, nicméně herecky neskutečné, atmosférou podmanivé a zároveň dráždivě chytlavé. Mistr je osobitý snímek který si jde svojí cestou a je jen na vás, jak se zachováte. Buď podlehnete mistrovi, nebo si budete hledat jiného. 



   Hodnocení: 75%

Koktejl: 
50% Psychika
25% Osobitost
25% Kult

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?