Přeskočit na hlavní obsah

Mistr | The Master [75%]

Mistr
http://www.csfd.cz/film/295340-mistr/
http://www.imdb.com/title/tt1560747/

Alternativní názvy: The Master


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 10.01.2013 Aerofilms
V kinech SR od: 10.01.2013 Continental

Drama / Psychologický
USA, 2012, 144 min

Režie: Paul Thomas Anderson
Scénář: Paul Thomas Anderson
Hudba: Jonny Greenwood
Hrají: Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix, Amy Adams, Laura Dern, Lena Endre, Martin Dew, Madisen Beaty, Mike Howard, Fiona Dourif, Joshua Close, Katie Boland, Rami Malek, Kevin J. O'Connor, Patty McCormack, Christopher Evan Welch, Melora Walters, David Warshofsky

Paul Thomas Anderson je ukázkovým příkladem režiséra, který ať už točí co chce, vždycky je z toho událost, minimálně pro filmové fajnšmekry. Přeci jen u tvůrce, který má na kontě snímky jako Hříšné noci, Opilí láskou, Magnolii nebo Až na krev, se není moc čemu divit. Hned začátkem roku se do českých kin dostala jeho novinka Mistr, která navíc díky pozitivním ohlasům posbírala hned tři nominace na dnešní udílení cen akademie, všechny tři v hereckých kategoriích. S menším zpožděním tedy přišel čas se na snímek podívat z blízka.  


Začátek 50. let v Americe, voják Freddie Quell se po návratu s fronty snaží začlenit zpět do normálního života. Své psychické problémy se snaží řešit s pomocí vlastnoručně míchaných kombinací alkoholu. Takovéto řešení s sebou ale přináší další problémy a ukáže se pouze jen jako dočasné. Netrvá však dlouho a jeden z takovýchto problémů díky alkoholu jej vžene přímo do náruče Lancastera Dodda. Ten se svými stoupenci praktikuje poněkud nezvyklý způsob života a Freddie se téměř okamžitě stává součástí kultu právě kolem osoby Dodda. Lancaster věří, že jeho způsoby dokáží Freddieho napravit a proto z jeho nápravy udělá své osobní poslání.  

Mistr naprosto dostává své auře artové pecky, která se na jeho adresu snáší za zahraničí. Ano, Paul Thomas Anderson natočil další snímek, který ve vás bude ještě nějakou dobu rezonovat, než jej úplně strávíte při některé z dalších projekcí. Mistr je totiž přesně tím typem snímku, který nežádá od diváka přímo zapojení a dekódování jednotlivých prvků narativu, místo toho spíše nabízí cestu, po které se vydat, kterou se nechat strhnout a prožít si ji až do samotného konce.  

Anderson totiž tentokráte upouští od snahy vodit diváka za ručičku, doslova vás hodí po hlavě do života a mysli hlavního hrdiny a je jen a jen na vás, jestli budete plavat, nebo spíše jestli si snímek užijete nebo odejdete z projekce. Hlavní je na tom, co od snímku očekáváte. Pokud jste dostatečně naivní na to, abyste dvě a čtvrt hodiny obětovali snímku s naději, že se bude jednat o klasický příběh, možná byste měli své peníze raději nechat v kapse a poohlédnout se jinde. To co totiž dostanete je rozkrývání kultu osobnosti na pozadí studie mysli narušeného člověka. K tomu všemu navíc Anderson přistupuje se sympatickou formou kdy relativně běžnou formu vyprávění konfrontuje a rozvíjí silně osobní psychologickou studií, kterou zároveň nechává zpětně napadnout prvky ustálené klasickým narativem.  

Ani to však není tím hlavním, proč se do Mistra pustit. Tím je samotný scénář prodávaný na plátně nepřekvapivě výbornými hereckými výkony. Oba představitelé hlavních rolí dokazují proč jim patří takový herecký kredit jakým oplývají. Anderson jejich prostřednictvím diváka doslova dráždí každým dialogem, každou větou, každým slovem. Občas může až nastat moment, kdy se divák dostane tak hluboko do analýzy mysli hlavního hrdiny, že se sám ocitne pod drobnohledem velitele kultu v podání Philipa Seymoura Hoffmana. A není to zrovna konfrontace, kterou byste si dopřáli dobrovolně. 

Anderson i tentokrát přišel se snímkem, na který se jen tak nezapomene. Ne proto, že by se jednalo o kdovíjak velký snímek. Spíše díky tomu, že se jedná čistý filmový zážitek, který na jedné straně konvence využívá ve svůj prospěch, na straně druhé však operuje na jejich hranicích a nutí diváka padat dál králičí norou přímo po stopách hlavního hrdiny. Rozhodně ne záležitost pro každého. Škoda jen poněkud delší stopáže a slabšího hudebního doprovodu.
Anderson a jeho Mistr, aneb ukázka toho, že i v dnešní době se na některé filmaře dá jednoduše spolehnout, pokud hledáte filmařský zážitek, který vás pohltí. V některých ohledech možná příliš roztažené a v některých detailech nedotažené, nicméně herecky neskutečné, atmosférou podmanivé a zároveň dráždivě chytlavé. Mistr je osobitý snímek který si jde svojí cestou a je jen na vás, jak se zachováte. Buď podlehnete mistrovi, nebo si budete hledat jiného. 



   Hodnocení: 75%

Koktejl: 
50% Psychika
25% Osobitost
25% Kult

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.