Přeskočit na hlavní obsah

Rudý úsvit | Red Dawn [45%]


Rudý úsvit
http://www.csfd.cz/film/261835-red-dawn/
http://www.imdb.com/title/tt1234719/

Akční
USA, 2012, 93 min

Režie: Dan Bradley
Předloha: Kevin Reynolds, John Milius
Scénář: Carl Ellsworth, Jeremy Passmore
Kamera: Mitchell Amundsen
Hudba: Ramin Djawadi
Hrají: Chris Hemsworth, Adrianne Palicki, Josh Peck, Isabel Lucas, Josh Hutcherson, Brett Cullen, Michael Beach, Jeffrey Dean Morgan, Connor Cruise, Edwin Hodge, Alyssa Diaz, Will Yun Lee, Matt Gerald, Ron Causey, Tiffany Stone

Remaky to mají relativně těžké. I když je jich v poslední době požehnaně, málokterý dokázal dostát kvalitám předlohy, natož ji vůbec překonat. U remaku Rudého úsvitu z roku 1984 to platí dvojnásob. Společnost MGM která jej připravovala skončila před lety v bankrotu a tak natočený snímek skončil v trezoru. O pár let později, kdy se začala zase stavět na nohy, nebyla zápletka s hlavními záporáky Čínou úplně košer a tak došlo k přetáčkám a úpravám. Konečně se pak snímek dostal koncem loňského roku do distribuce a zanedlouho i k nám na videotrh. Je ale o co stát nebo se jedná jen o další snahu recyklovat a trhnout na tom nějaké peníze?

Jed Eckert se vrací domů. Po šesti letech služby v Iráku přijíždí do rodného Spokane, kde se pokouší po dobu svého volna trochu odpočinout a dohnat ztracené roky se svojí rodinou. Jeho dovolenou ale jednoho rána naruší několik otřesů. Když vyjdou s bratrem ven, zjistí, že je jejich rodné město obléháno a Korejské jednotky se snášejí z oblohy. Na nic nečekají, sedají s bratrem do auta, po cestě naberou pár přátel  a utíkají před armádou do lesů. Až tam zjišťují nepříjemnou pravdu. Celá země byla zaskočena, armáda vyřazena a osudy obyvatel jsou pouze v jejich vlastních rukou. Nezbývá jim nic jiného než se spolehnout sami na sebe a bojovat proti nepřátelské invazi jak jen to půjde. 

Největším problémem, který by mohl u Rudého úsvitu nastat je to, co od něj očekáváte. Pokud se totiž podíváte na rozpočet 65 mega, mohli byste se šeredně spálit ve vašich očekáváních a od výsledného počtu procent si odečtěte 10 až 40%. To co totiž dostanete je plnokrevné béčko se všemi klady i zápory takovéhoto tvrzení. 

Tím hlavním je naivní hloupost která ve filmu hraje prim od začátku až do konce. Nebudu se teď pozastavovat nad tím, že ačkoliv s vlajkou Korey, záporáci jsou hraní čínskými a americkými herci. Nebo že napadení na podobné úrovni nedává vlastně vůbec smysl. Co je ovšem daleko větší problém je fakt, že se film chová mnoha elementy tak, jako by stále byl konec osmdesátých let a ne rok 2013. Bezdrátový telefon který stopuje skupinka guerillových vojáků pomocí kabelů, nebo další nelogičnosti a díry ve scénáři o četnosti jako v dobře uzrálém Ementálu. A ani té akce tu není dostatek k tomu, aby podobné úlety zachránila. Tak proč vůbec dávat Rudému úsvitu vůbec šanci?

Zejména proto, že pokud k němu budete přistupovat jako ke klasické béčkové produkci, dostanete slušnou záležitost, která operuje s akci, infantilním a křečovitým humorem, prázdnými gesty a patriotismem až na půdu.Všichni a všechno tu jede přesně podle klasické šablony a nic se tak nějak vůbec neřeší. Hlavní je fakt, že americká společnost je stále ta nejlepší a opravdoví hrdinové mohou povstat i z řad náctiletých. To že to nemá logiku, není to ničím originální a polovina hereckého ansámblu by si zasloužila posadit na vlak a poslat zpět domů, je tu to vedlejší.


Nakonec tak Dan Bradley úplnou prohru nenaservíroval, nicméně něco, na co by se hrnuly davy také ne. Remake Rudého úsvitu je hloupou částečně akční hříčkou na téma asiati napadli USA a co s tím uděláme. Pár solidních herců ve zněti těch průměrných až podprůměrných, těžká naivita a nelogičnosti a hlavně problémy s vlastní identitou snímku. Kromě patriotického odkazu totiž Rudý úsvit bojuje s tím, čím vlastně chce být. Když to zjistí, snímek končí a přicházejí titulky.  Pokud ovšem ke snímku budete přistupovat jako k laciné výplachovce, způsobí daleko menší škody jako filmy Stevena Seagala. Dokonce by se mohlo stát, že se budete i během té hodinky a půl bavit. Jen od toho nečekejte zázraky.  


Další remake v současném trendu a další na chlup stejný osud. Rudý úsvit doplácí na fakt, že z čisté béčkového materiálu se někdo rozhodl udělat něco víc. Ale zapomněl to všem říci. Ve výsledku tak snímek dopadl jako relativně solidní avšak velmi naivní a hloupé béčko, které snaží být ukázkovým příkladem pro patrioty a ukazovat že jde o to jen chtít. To mu ale časem přestává jít a končí ještě hůře než začal. Chápu pointu tvůrců a chápu snahu s jakou se do díla pustili, bohužel nechápu, proč bych se na to měl dívat znovu. 

 Hodnocení: 45%


Koktejl: 
  • 25% Akce
  • 25% Prázdná gesta a patrioti
  • 50% Výplach

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...