Přeskočit na hlavní obsah

Jack a obři | Jack The Giant Slayer [75%]

Bryan Singer patří mezi tvůrce, kteří vždy budou vzbuzovat velká divácká očekávání svým dalším projektem. Singer stojí za špičkovou kriminálkou Obvyklí podezřelí, donedávna posledním dílem příběhů o muži z oceli Superman se vrací, ale hlavně a především za prvními dvěma díly X-Menů kteří ukázali, že i komiksy můžou na plátně vypadat cool. Než se k nim však příští rok vrátí, do kin se letos dostala jeho adaptace klasického pohádkového příběhu O kouzelné fazoli, který je v našich končinách znám z díla bratří Grimmů. Z americké produkce však v poslední době moc pohádek nevzešlo. Jak si tedy vede Jack a obři?

Jack se svým strýcem žijí v bídě. Skromný farmářský život moc nenese a tak jsou nuceni prodat koně i s povozem. Když se s ním Jack dostaví na trh do města, zaujme ho městské divadlo, které inscenuje nejslavnější příběh v celém království, o králi Erikovi, jak si poradil z invazí krvelačných obrů ze země vysoko v oblacích. Právě v tomto divadle potkává poprvé princeznu Isabelle. Je to až však jejich druhé setkání, které je pro oba osudové. Jednou večer, když je princezna na útěku z hradu, zabloudí a skončí právě u Jacka na farmě. Ten se zrovna chtěl vydat za naštvaným strýcem, který nebyl spokojen s tím, že Jack přinesl z trhu za koně a povoz pouze pár obyčejných fazolí. V době kdy Jack poskytuje princezně oazyl před deštěm se však příroda dostane k těmto fazolím a ty ukážou svoji kouzelnou sílu. Když se Jack vzpamatuje, princezna je pryč a obří fazole vyrostly až vysoko do oblak. Společně s královými poddanými se tak vydává po stoncích vzhůru, za záchranou princezny. To však ještě netuší, co na ně nahoře čeká. 

Singer si zaslouží pochvalu. V americké produkci se poměrně nevděčný žánr klasické hrané pohádky moc nenosí. V poslední době jeho potenciál ukázalo pár temnějších adaptací kalsických příběhů jako Sněhurka a lovec nebo třeba Alenka v říši divů. Jack a obři však jedou ve více klasických kolejích, žádná psychologizace, žádné temné podtóny ani svébytná vysoká stylizace. Jednoduše klasická pohádka, která možná ne úplně funguje v upoutávkách, nicméně jako celek je překvapivě sympatická. 

Jack a obři totiž klamou tělem. Popravdě po upoutávkách jsem příliš přesvědčen nebyl abych tomuto snímku dal šanci. Během sledování se však dostaví pocit "vždyť tohle je vlastně hodně fajn". Prim tu hraje především jedno z nejlepších obsazení za poslední dobu. Osobitým postavám nicméně kraluje naprosto dokonalý Ewan McGregor, coby velitel královského vojska. Pohádkový sympaťák jak má být vede téměř výhradně britské obsazení do boje proti vyšperkovaným obrům vždy s nadhledem a dostatečným charismatem. Dokonce i titulní postava, ačkoliv z trailerů působí dosti mimózně, je docela sympaťák, kterému vlastně nakonec i fandíte. 

Jack a obři jsou tak vlastně překvapením. To co Singer předvedl, sice nedokáže navnadit, nicméně jak tomu jednou podlehnete, litovat rozhodně nebudete. Snímek má sice hned několik menších, či poněkud zásadnějších chyb, nicméně v konečném důsledku to vlastně ani trochu nevadí. Klasických pohádek, bez snahy uzpůsobit celý kolorit především dospělému publiku, je jako šafránu. Bryan Singer tuto škatulku ale vyplňuje bezezbytku. Příběhově silná, vizuálně povedená,  naprosto exkluzivně obsazená a hudebně více než podmanivá podívaná je tak zatím nejideálnější rodinnou podívanou tohoto roku. S trochou štěstí, se z filmu stane trochu nedoceněná klasika. Potenciál tu rozhodně je. 

Bryan Singer si po komiksech a druhé světové zkouší pohádku. A to tentokráte prosím bez jakýchkoliv snah o dospělé zpracování. Prostě klasiku se vším všudy, tak jak to má být. Snímek rozhodně není dokonalý a divácky rozhodně v zámíř neuspěl, nicméně podmanivá audiovizuální stránka stavějící především na velmi silném hudebním doprovodu Johna Ottmana, jedno z nejlepších hereckých obsazení poslední doby a vlastně i ta pohádková atmosféra, to jsou důvody, proč rádi všechny chyby které snímek má rádi přehlédnete. Pokud nečekáte další rádoby osobitou adaptaci hrající na moderní notu dospělosti místo prvků na které by pohádka hrát měla, budete spokojeni. Nedokážu si totiž vybavit, kdy jsem ze zámořské produkce viděl vydařenější pohádkový příběh. 

Koktejl:
50% Klasická pohádka
25% Podmanivá audiovizuální stránka
25% Skvělé hreceké obsazení


Jack a obři
(Jack the Giant Slayer, Jack, zabijak obrov)
Dobrodružný / Drama / Fantasy / Romantický
USA, 2013, 114 min

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 04.04.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 21.03.2013 Continental

Režie: Bryan Singer
Scénář: Darren Lemke, Christopher McQuarrie, Dan Studney
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman
Hrají: Ewan McGregor, Nicholas Hoult, Stanley Tucci, Bill Nighy, John Kassir, Eleanor Tomlinson, Ian McShane, Lee Boardman, Warwick Davis, Eddie Marsan, Ewen Bremner, Sam Creed, Ben Daniels, David Frost, Richard Dorton, Ralph Brown

http://www.csfd.cz/film/257165-jack-a-obri/
http://www.imdb.com/title/tt1351685/








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.