Přeskočit na hlavní obsah

Jack a obři | Jack The Giant Slayer [75%]

Bryan Singer patří mezi tvůrce, kteří vždy budou vzbuzovat velká divácká očekávání svým dalším projektem. Singer stojí za špičkovou kriminálkou Obvyklí podezřelí, donedávna posledním dílem příběhů o muži z oceli Superman se vrací, ale hlavně a především za prvními dvěma díly X-Menů kteří ukázali, že i komiksy můžou na plátně vypadat cool. Než se k nim však příští rok vrátí, do kin se letos dostala jeho adaptace klasického pohádkového příběhu O kouzelné fazoli, který je v našich končinách znám z díla bratří Grimmů. Z americké produkce však v poslední době moc pohádek nevzešlo. Jak si tedy vede Jack a obři?

Jack se svým strýcem žijí v bídě. Skromný farmářský život moc nenese a tak jsou nuceni prodat koně i s povozem. Když se s ním Jack dostaví na trh do města, zaujme ho městské divadlo, které inscenuje nejslavnější příběh v celém království, o králi Erikovi, jak si poradil z invazí krvelačných obrů ze země vysoko v oblacích. Právě v tomto divadle potkává poprvé princeznu Isabelle. Je to až však jejich druhé setkání, které je pro oba osudové. Jednou večer, když je princezna na útěku z hradu, zabloudí a skončí právě u Jacka na farmě. Ten se zrovna chtěl vydat za naštvaným strýcem, který nebyl spokojen s tím, že Jack přinesl z trhu za koně a povoz pouze pár obyčejných fazolí. V době kdy Jack poskytuje princezně oazyl před deštěm se však příroda dostane k těmto fazolím a ty ukážou svoji kouzelnou sílu. Když se Jack vzpamatuje, princezna je pryč a obří fazole vyrostly až vysoko do oblak. Společně s královými poddanými se tak vydává po stoncích vzhůru, za záchranou princezny. To však ještě netuší, co na ně nahoře čeká. 

Singer si zaslouží pochvalu. V americké produkci se poměrně nevděčný žánr klasické hrané pohádky moc nenosí. V poslední době jeho potenciál ukázalo pár temnějších adaptací kalsických příběhů jako Sněhurka a lovec nebo třeba Alenka v říši divů. Jack a obři však jedou ve více klasických kolejích, žádná psychologizace, žádné temné podtóny ani svébytná vysoká stylizace. Jednoduše klasická pohádka, která možná ne úplně funguje v upoutávkách, nicméně jako celek je překvapivě sympatická. 

Jack a obři totiž klamou tělem. Popravdě po upoutávkách jsem příliš přesvědčen nebyl abych tomuto snímku dal šanci. Během sledování se však dostaví pocit "vždyť tohle je vlastně hodně fajn". Prim tu hraje především jedno z nejlepších obsazení za poslední dobu. Osobitým postavám nicméně kraluje naprosto dokonalý Ewan McGregor, coby velitel královského vojska. Pohádkový sympaťák jak má být vede téměř výhradně britské obsazení do boje proti vyšperkovaným obrům vždy s nadhledem a dostatečným charismatem. Dokonce i titulní postava, ačkoliv z trailerů působí dosti mimózně, je docela sympaťák, kterému vlastně nakonec i fandíte. 

Jack a obři jsou tak vlastně překvapením. To co Singer předvedl, sice nedokáže navnadit, nicméně jak tomu jednou podlehnete, litovat rozhodně nebudete. Snímek má sice hned několik menších, či poněkud zásadnějších chyb, nicméně v konečném důsledku to vlastně ani trochu nevadí. Klasických pohádek, bez snahy uzpůsobit celý kolorit především dospělému publiku, je jako šafránu. Bryan Singer tuto škatulku ale vyplňuje bezezbytku. Příběhově silná, vizuálně povedená,  naprosto exkluzivně obsazená a hudebně více než podmanivá podívaná je tak zatím nejideálnější rodinnou podívanou tohoto roku. S trochou štěstí, se z filmu stane trochu nedoceněná klasika. Potenciál tu rozhodně je. 

Bryan Singer si po komiksech a druhé světové zkouší pohádku. A to tentokráte prosím bez jakýchkoliv snah o dospělé zpracování. Prostě klasiku se vším všudy, tak jak to má být. Snímek rozhodně není dokonalý a divácky rozhodně v zámíř neuspěl, nicméně podmanivá audiovizuální stránka stavějící především na velmi silném hudebním doprovodu Johna Ottmana, jedno z nejlepších hereckých obsazení poslední doby a vlastně i ta pohádková atmosféra, to jsou důvody, proč rádi všechny chyby které snímek má rádi přehlédnete. Pokud nečekáte další rádoby osobitou adaptaci hrající na moderní notu dospělosti místo prvků na které by pohádka hrát měla, budete spokojeni. Nedokážu si totiž vybavit, kdy jsem ze zámořské produkce viděl vydařenější pohádkový příběh. 

Koktejl:
50% Klasická pohádka
25% Podmanivá audiovizuální stránka
25% Skvělé hreceké obsazení


Jack a obři
(Jack the Giant Slayer, Jack, zabijak obrov)
Dobrodružný / Drama / Fantasy / Romantický
USA, 2013, 114 min

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 04.04.2013 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 21.03.2013 Continental

Režie: Bryan Singer
Scénář: Darren Lemke, Christopher McQuarrie, Dan Studney
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman
Hrají: Ewan McGregor, Nicholas Hoult, Stanley Tucci, Bill Nighy, John Kassir, Eleanor Tomlinson, Ian McShane, Lee Boardman, Warwick Davis, Eddie Marsan, Ewen Bremner, Sam Creed, Ben Daniels, David Frost, Richard Dorton, Ralph Brown

http://www.csfd.cz/film/257165-jack-a-obri/
http://www.imdb.com/title/tt1351685/








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.