Přeskočit na hlavní obsah

Trans | Trance [55%]

Danny Boyle hlásí návrat. Človek který za svoji kariéru nabídnul hned několik osobitých sníků se předvedl naposledy před třemi lety s dramatem 127 hodin. Od té doby se ale věnoval jiným závazkům, kupříkladu loňskému úvodnímu ceremoniálu olympijských her. Teď už je ale zpět v plné polní a od půlky června můžete v kinech narazit na jeho nový snímek Trans. Loupežný thriller ve kterém hrají hlavní roli umění a hypnoterapie, který se navíc může pochlubit více než sympatickým hereckým ansámblem. Dokáže v něm tvůrce ukázat, proč pořád platí zarežiséra s citem pro filmovou dynamiku a vyšperkovanou vizuální stránkou? 

Simon Newton pracuje v aukční síni Delancy's ve Velké Británii, kterou projdou během roku desítky obrazů v hodnotách v řádech desítek milionů liber. Jednoho dne však dojde k loupeži vzácného obrazu of Francesca de Goyi a Simon skončí díky snaze zachránit obraz v nemocnici. Jak se ale později ukáže, Simon v celé loupeži sehrál svoji roli a jen díky jeho zbrklému rozhodnutí dostal ránu do hlavy, která mu vymazala krátkodobou paměť. Loupež navíc neproběhla podle plánu a někde když ho měl v držení Simon, se obraz ztratil. A to se samozřejmě nelíbí všem kumpánům kteří v tom s ním jeli a už vůbec ne jejich vůdci Franckovi. Ten se proto rozhodne pro neortodoxní řešení. Simona pošle k hypnotereapeutce Elizabeth Lambové. S její pomocí tak doufá, že zjistí, kam Simon ten obraz ukryl. Co když ale všechno není takové, jak by se na první pohled mohlo zdát?

A sakra. Čas od času se najdou snímky, ke kterým nemáte zrovna velká očekávání, i přesto, že byste mít mohli, a oni vás přesto zklamou. Je to právě ta dynamika, kterou jsem zmiňoval na začátku, co je hlavní problém Transu. Pro někoho možná logický krok v tvorbě tohoto tvůrce, pro mě první seriozní klopýtnutí. Zatímco totiž některé sekvence fungují téměř jako dobře namazaný stroj a dokáží vyvolat adrenalin v žilách, ta daleko větší část filmu je takové neurčité hledání sebe sama. Hledání, kde se všichni zúčastnění snaží tvářit jako že je to strašně chytré a že to je strašně promyšlené, nicméně to se nakonec nestalo. Důvod je jasný. Snímek přerostl Boyleovi přes hlavu.

Tam kde totiž obvykle funguje, tady jako by nevěděl co si má počít a snaží se vše zakrýt tím, že bude neustále šperkovat vizuální stránku. Nebo ukáže trochu explicity. Nebo předvede důvod, proč mnozí považují Rosario Dawson za jednu z největších sexbomb Hollywoodu (včetně mě samozřejmě). Ale ať už tam je těch vábítek kolik chce, jednoduše to za tu hodinu a třičtvrtě nedrží pohromadě. Boyle navíc jako by si to uvědomoval, že mu ten tah v první půlce nevyšel, a tak se v té druhé snaží vše dohnat. Ve výsledku je tak vývoj příběhu na jednu stranu možná až příliš předvídatelný a na druhou stranu nesmírně křečovitý. Jakoby během natáčení nevěděli, co vlastně natáčí. A to je poměrně škoda, protože potenciál tu byl daleko větší, oproti tomu, co se nakonec ve výsledku dostalo na plátna kin.

Je možné, že jsem jen snímek nepochopil a je možné, že to Boyleovi tentokrát prostě nevyšlo. Sympatické obsazení, slušná zápletka a touha a napětí. To vše může být naprosto parádní thriller a nebo totální provar. Trans je někde mezi tím. Žádná nadupaná podívaná se nekoná. Britská stálice tentokrát dotlačila do kin svůj pravděpodobně nejprůměrnější snímek. Pokud chcete něco trochu jiného, než se na vás valí ze všech stran, je Trans poměrně neškodná volba. Jen nečekejte zázraky.



Danny Boyle a ukázka toho, že i mistr tesař se někdy utne. Na papíře naprosto parádní projekt se skvělým obsazením a hlavní zápletkou, ve výsledku asi nejprůměrnější film tohoto tvůrce. Pořád má oproti konkurenci něco navrch, avšak film nedrží pohromadě a na každou pozitivní věc je několik negativních. A to je setsakramentská škoda. Scénář by zasloužil dopilovat, Danny trochu jistější ruku a celkově trochu méně kombinování by nebylo příště na škodu.   


Koktejl:
100% Prvotřídní filmová mizérie

Trans
( Trance, Tranz )
Krimi / Thriller / Mysteriózní / Drama
Velká Británie, 2013, 101 min

Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 13.06.2013 CinemArt
V kinech SR od: 13.06.2013 Barracuda Movie

Režie: Danny Boyle
Scénář: Joe Ahearne, John Hodge
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hrají: James McAvoy, Vincent Cassel, Rosario Dawson, Tuppence Middleton, Sam Creed, Danny Sapani

http://www.csfd.cz/film/299291-trans/
http://www.imdb.com/title/tt1924429/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?