Přeskočit na hlavní obsah

Na hraně zítřka | Edge of Tomorrow [80%]

Když se před lety rozhodl Tom Cruise vrátit na vrchol, nikdo mu moc nevěřil. Po faux pas v televizi a společenských skandálech které souvisely s jeho soukromým životem, jeho hvězda pomalu vyhasínala. Když se pak opět rozhodl pro velký návrat, upsal se adaptaci light novely a mangy jménem All You Need Is Kill, vypadalo to jako docela odvážný krok. Nyní se tato velkolepá akční jízda za necelých sto osmdesát milionů v režii Douga Limana (Agent bez minulosti, Jumper) dostává do českých a slovenských kin. Co v nich ale na na vás od čtvrtka čeká?   

Major William Cage (Tom Cruise) patří k těm vojákům, kteří se i přes narukování do služby snaží za každou cenu vyhnout první linii. A to i v případě, že celý svět čelí mimozemské invazi, kterou odstartoval před lety na Zem dopadnuvší meteorit, který s sebou přinesl na zem mimozemskou rasu Mimiců. Ti mají schopnost se adaptovat v případě neúspěchu manipulovat s časem. Cage ovšem díky neuposlechnutí rozkazu končí na armádní základně v Heathrow, kde se má připravit na následující den, kdy bude umístěn do první linie v připravovaném protiútoku proti postupujícímu nepříteli. Útok se ovšem nevydaří a veškerá vojenská síla je zlikvidována nepřítelem. Cage ovšem při svém posledním pokusu o útok zasahuje jednoho z vyspělejších mimozemšťanů a od kterého získává možnost manipulovat s časem stejným způsobem, jakým to dělají právě Mimicové. I s takto získanou výhodou ovšem nemá sám šanci porazit mocného nepřítele... 

Inu, docela jsem byl překvapen ohlasem, jaký film v zahraničí vyvolává. Já osobně jsem se o film zajímal od doby kdy byl před téměř čtyřmi lety oznámen, nicméně pořád tu byla možnost, že to nakonec bude další bezduchá kravina. To se naštěstí nestalo. Doug Liman tentokrát ukázal opravdu co v něm je a v kinech na vás čeká neskutečně nařachaných 114 minut, které zase po letech dávají ten správný význam slovnímu spojení sci-fi akce. Naneštěstí akce není vše.

Na hraně zítřka má totiž několik problémů, kterým bych se věnoval raději jako prvním. Tím největším problémem jsou tady Tom Cruise a hned za ním v závěsu třetí akt scénáře. Hlavní herecká hvězda tu totiž působí docela nemístně a to i přesto, že by mu na papíře podobný mimoň, jakého zde má hrát, měl jít naprosto bez nejmenších problémů. Ve skutečnosti jsou na tom herecky hůře jen někteří členové jeho čety. Na druhou stranu ovšem volba Emily Blunt coby silné ženské hrdinky padla na úrodnou půdu (a to i když se budu snažit utišit své osobní sympatie k této britské herečce) a Bill Paxton v roli vedoucího důstojníka vládne naprosto nehorázným způsobem.   

Co se týče toho scénáře, s tím to není až tak hrozné, dokud se nezačne děj celého filmu uzavírat. Tvůrci totiž místo naprosto dostatečně fungujícího závěru nastavují další pětiminutovku, která podrývá celý výsledný dojem, který se na vás film snažil předešlé necelé dvě hodiny zanechat. Ve výsledku tak dává těch pár minut jinak skvělému akčnímu nářezu docela silný knockout a v momentě kdy začne hrát Love Me Again od Johna Newmana, si budete říkat co to sakra bylo. Zkrátka potřeba mít Hollywoodský konec tu zvítězila nad zdravým rozumem a docela to bolí. 

Hudebně navíc s vyjímkou právě zmíněné závěrečné titulkové skladby je to ze strany skladatele Christophe Becka docela bída, která kvalitami připomíná jeho taktéž docela nijaký hudební doprovod filmu R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů. Abych se ale zase vrátil k těm pozitivům před závěrem tohoto článku. Totiž, i přesto, že se nejedná o kdovíjak zásadní podívanou, která by se vám vypálila do paměti na následující dlouhé roky, jedná se jednoznačně o jedno z nejlepších sci-fi posledních let. (Pokud někdo hodlá argumentovat Avatarem, zaslouží si předhodit Mimicům a to bez pardonu). Akce sice sem tam má lehce slabší chvilky a triky taky nejsou úplně tip top, nicméně film je dostatečně zajímavý, akční a přihazuje solidní porci humoru na to, že tyto věci vůbec v kině neřešíte a užíváte si napěchovanou řežbu, která strká do kapsy drtivou část konkurence. Jen by zkrátka zasloužila utnout o něco dříve. 

Na hraně zítřka je tak ve výsledku filmem, který asi nesedne úplně každému, nicméně pokud reagujete pozitivně na velkolepé sci-fi bitky, emzáky, vojáky v exoskeletonu a na chytře napsanou sci-fi (tedy až na již několikrát zmíněný konec), čeká na vás v kinech lahůdka, která by vám neměla jen tak uniknout. Přežijete-li jančícího Cruise, nudit se rozhodně nebudete.      


Tom Cruise vyměnil špionské nářadíčko za exoskeleton a vydal se nakopávat zadnice emzákům cestujícím v čase. Jen škoda, že ho posadí na prdel téměř všichni ostatní herci s Emily Blunt a neskutečně vládnoucím Billem Paxtonem v čele. Nebýt té křečovité a nelogické nadstavby na logické finále, neměl bych filmu nic moc co dál vyčíst.  
 Koktejl:
20% Emzáci
20% Akce 
20% Tom Cruise
20% Manipulování s časem
20% Exoskeletony

Na hraně zítřka
(Edge of Tomorrow, Na hrane zajtrajška, All You Need Is Kill)
Akční / Sci-Fi
USA, 2014, 114 min

Režie: Doug Liman
Předloha: Hiroši Sakurazaka (kniha)
Scénář: Christopher McQuarrie, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Christophe Beck
Hrají: Tom Cruise, Emily Blunt, Brendan Gleeson, Bill Paxton, Jeremy Piven, Lara Pulver, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Marianne Jean-Baptiste, Kick Gurry, Dragomir Mrsic, Lee Asquith-Coe, Madeleine Mantock, Tony Way

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 05.06.2014 Warner Bros. CZ
V kinech SR od: 05.06.2014 Continental

http://www.csfd.cz/film/307556-na-hrane-zitrka/
http://www.imdb.com/title/tt1631867/



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...