Přeskočit na hlavní obsah

Památkáři | The Monuments Men [60%]

George Clooney neplatí jen za výborného herce ale dokázal si vytvořit i docela solidní režisérskou kariéru. Od jeho posledního snímku, Den zrady, už uběhly tři roky a tak nastal čas pro jeho novinku. Za téma si tentokrát vybral skutečný příběh jednotky, která v průběhu druhé světové války zachraňovala ty nejcennější umělecká díla. Jak se ale hvězdami nabití Památkáři vyvedli?

Znalec umění Frank Stokes (George Clooney) je pověřen americkým prezidentem k sestavení speciální jednotky znalců umění, která má za úkol zachránit ve válkou zmítané Evropě umělecká díla, která nacistická vojska ukradla s úmyslem zaplnit s nimi připravované Führerovo muzeum. Jak se ovšem mince obrací proti německým vojenským silám, je vydán dekret, který nařizuje všem německým vojákům v případě pádu říše zničit veškeré cenné artefakty, které německá armáda za svého tažení posbírala. A to Frank a jeho jednotka nemohou dopustit. Vydávají se tak přímo na frontu vypátrat, kam nacisté ukryli díly a jak je zachránit a navrátit tam kam patří. Pro jednotku to ovšem bude nesmírně náročný úkol, neboť vše musí zvládnout téměř bez vojenské podpory... 

Snímek to schytal téměř na všech frontách, nicméně já bych to neviděl tak černě. Clooneymu se podařilo sehnat docela impozantní partičku, která nepředstavuje jen neskutečnou porci charismatu ale i solidní herectví. A to je jeden z důvodů, proč se Památkáři nedají odepsat, i když scénář má hned v několika částech filmů problém s tím, čím vlastně chce být.

Film je totiž docela příjemným výletem do zákulisí největšího vojenského konfliktu moderní doby, při kterém hrozila eliminace několik století umění behěm několika týdnů. Navíc, dobová atmosféra zkrátka funguje a zpracování také nepatří k nejhorším. Problémy ovšem nastávají docela často, když do relativně v klidu probíhajícím příběhu o partě památkářů, scénáristé s Clooneym v čele naroubují nějakou šíleně vykonstruovanou scénu, která zkrátka nefunguje a v rámci filmu působí až nepříjemně rušivě. Stane se to několikrát v průběhu filmu a na výsledném dojmu to rozhodně nepřidá, spíše naopak. Na druhou stranu docela dost snímku pomáhá Alexandre Desplat, který nabízí sice trochu podbízivý, nicméně bezezbytku fungující hudební doprovod, který zaujme už během prvních not.

Památkáři tak jsou na jednu stranu docela zklamáním, neboť člověk by s podobným obsazením a uměleckým talentem čekal přeci jen o něco více zásadnější podívanou než jen lehce nadprůměrný válečný snímek, na druhou stranu ale nejsou tak špatní, aby si nezasloužili vaši šanci. Ve výsledku se jedná totiž o docela slušnou dobovou podívanou se spoustou známých tváří, která si ty dvě hodiny co vám zabere dokáže docela snadno obhájit.  



Clooney, Damon a další předvádí docela solidní dobovou podívanou, která sice nenaplňuje ani zdaleka svůj docela solidní potenciál, nicméně se i tak jedná o docela solidní podívanou, která profituje především z parádního obsazení, které z pozadí podporuje parádní Alexnadre Desplat. Nic zásadního, nicméně rozhodně ne vyložené zklamání. 
 Koktejl: 
33% Druhá světová
34% Umění
33% Solidní obsazení
  
Památkáři
(The Monuments Men, Pamiatkari)
Drama / Dobrodružný / Komedie / Válečný
USA, 2014, 119 min

Režie: George Clooney
Předloha: Robert M. Edsel (kniha), Bret Witter (kniha)
Scénář: George Clooney, Grant Heslov
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Matt Damon, George Clooney, Cate Blanchett, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Sam Hazeldine, Justus von Dohnányi, Lee Asquith-Coe, Luc Feit, Dimitri Leonidas, Alexandre Desplat, Udo Kroschwald, Zahary Baharov, Serge Hazanavicius, Grant Heslov, Aurélia Poirier

Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 27.02.2014 CinemArt
V kinech SR od: 27.02.2014 Barracuda Movie
Na DVD v ČR od: 18.06.2014 Bonton
Na Blu-ray v ČR od: 18.06.2014 Bonton

http://www.csfd.cz/film/329615-pamatkari/
http://www.imdb.com/title/tt2177771/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem? 

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to.