Přeskočit na hlavní obsah

Equalizer [90%]

Z Hollywoodských kasovních jistot už moc herců nezbylo. Jednou z nich přesto zůstává Denzel Washington, který letos v prosinci oslaví šedesátku. A právě Denzel si jako svůj další projekt vybral remake v Americe dodnes populárního seriálu The Equalizer, ve kterém se ve své době objevilo hned několik později slavných hereckých tváří. Studio se snímkem bylo spokojeno natolik, že již před pár měsíci odkleplo pokračování, na kterém v současnosti Richard Wenk již pilně pracuje. Když se ale podíváme na průměrná skóre, které snímek získal od kritiky a recenzentů, příliš pozitivně to nevypadá. Nenechte se ovšem odradit, možná Equalizer je film právě pro vás. 
    
Robert McCall (Denzel Washington) pracuje jako prodavač a skladník v jedné z poboček Home Martu, hypermarketu s domácími potřebami. Ne vždy však býval takto usedlým starším pánem. Robert v minulosti působil u vládních informačních služeb jako špičkový agent, nicméně po úmrtí své ženy s prací pro ovládu skončil, narafičil vlastní smrt a rozhodl se začít znovu. Svojí minulosti ovšem nemůže utíkat věčně. Když uvidí blízkého v tísni, kterému může pomoci, tak mu za pomoci svých schopností pomůže. Prostitutka Teri (Chloë Grace Moretz) je právě jednou z takových známostí, které se Robert rozhodne pomoci před násilnickým pasákem. Když tak ovšem učiní, skončí pasák i čtyři jeho další kumpáni po smrti a do města přijíždí nájemná síla Teddy (Marton Csokas), který má vyšetřit kdo za eliminací pasáků stojí a odstranit ho z cesty. Robert se tak chtě nechtě dostává do nebezpečné štvanice kde na jedné straně stojí ruská mafie a na straně druhé zkorumpovaná policie. Odsuď už ovšem není cesty zpět. 

Srovnávat film se seriálem nemá moc smysl. Jednak seriál moc lidí u nás nezná a jednak si film jede tak trochu to svoje a seriál spíše připomíná tématy  postupy, než že by z něj nějak zásadně vycházel. A to je paradoxně na něm to sympatické. Equalizer se totiž nesnaží modernizovat původní látku ani převyprávět ji trochu jinak, vypůjčuje si hlavního hrdinu, přetváří ho a předvádí ho divákům v neskutečně atraktivním balení badass Denzela Washingtona, který vládne dva a čtvrt hodiny dlouhému  akčňáku jak ze staré školy. 

Antoine Fuqua totiž natočil po loňském Pádu bílého domu další reakcemi lehce kontroverzní snímek, který vyvolává u většiny fanoušků klasických akčních vypalovaček doslova až euforické reakce. Tím samozřejmě nechci říci, čekejte od Equalizera druhé Komando, to nikoliv. Tady se totiž pracuje s precizním vrstvením a budováním atmosféry osobního dramatu muže bojujícího s minulostí a neodvratnou blízkou budoucností, která je narušena precizní akcí, která akceleruje právě tento přechod.  A právě ona akce naplno využívá potenciál erkového ratingu, kterým se snímek honosí. Takže žádné hektolitry digitální krve, ale všechno pěkně po staru a uvěřitelně.  A i když tu samotné akce není na poměrně velkorysou stopáž zase tolik, když už dojde na ono lámání končetin a střelbu na pohyblivý terč, hned několik momentů se vám na nějakou dobu vryje do paměti.   

Fakt, že Equalizer i přes svoje silně béčkové kořeny díky svému zpracování aspiruje někam trochu jinam je z velké míry také díky silnému audiovizuálnímu zpracování. Výtečná kamera Mauroa Fioreho, která místy zachází až do pro akční žánr nezvyklých artových rovin, je na jedné straně, zatímco příjemně působivý až místy hypnotický hudební doprovod Harryho Gregson-Williamse na straně druhé. Když navíc ve výtečném finálním souboji Gregon-Williams na chvíli propůjčí prostor skladbě Vengeance od Zacka Hemseye, je nadobro vyhráno. Onen nastavovaný kus po finále v Moskvě je sice trochu nadbytečný ale přesto neubírá snímku příliš na kráse. 


Pokud vám tak akce z ranku filmů jako Muž v ohni není úplně cizí, rozhodně po Equalizerovi sáhněte. Něco podobného totiž v kinech zase dlouho nebylo a dovolím si tvrdit, že zase dlouho nebude. Antoine Fuqua totiž natočil příjemně oldschoolový akční flák, který klade dostatek akcentu na své vlastní postavy na to, aby se přenesl daleko nad označení další běžný akčňák. Navíc hned několik silně osobních momentů má za následek to, že vám Equalizer v podvědomí zůstane ještě nějakou dobu a vy budete chtít přídavek.  


Denzel Washington a jeho názorná příručka jak se stát neskutečným badass zabijákem. Remake kultovního seriálu dopadl daleko lépe, než jsem se odvážil doufat. Pro někoho sice možná průměrná věc, pro mě precizně natočená surová žánrová práce, která příjemně přesahuje někam úplně jinam. Skvělé obsazení, herecké výkony, kamera, výtečná hudba a především zase projednou akčňák, který obratně pracuje se svým ratingem a neuchyluje se k digitální krvi. Ono finále a záverečná chůze v dešti, to jsou už jen takové drobnosti, které jen podtrhnou skvělý dojem, který ve mě tato akční pecka zanechala.  
 Koktejl: 
20% Akce
20% Osobní drama
20% Skvělé audiovizuální zpracování
20% Mafie
20% Denzel Badass Washington



Equalizer
Thriller / Akční / Krimi
USA, 2014, 132 min

Režie: Antoine Fuqua
Scénář: Richard Wenk
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Chloë Grace Moretz, Denzel Washington, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo, Johnny Messner, Haley Bennett, Vladimír Kulich, Robert Wahlberg, David Harbour, Alex Veadov, Allen Maldonado, Owen Burke, Dan Bilzerian

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 25.09.2014 Falcon
Slovensko V kinech od: 25.09.2014 ITAFilm
USA V kinech od: 26.09.2014 Columbia/Sony

http://www.csfd.cz/film/308340-equalizer/
http://www.imdb.com/title/tt0455944/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...