Přeskočit na hlavní obsah

Equalizer [90%]

Z Hollywoodských kasovních jistot už moc herců nezbylo. Jednou z nich přesto zůstává Denzel Washington, který letos v prosinci oslaví šedesátku. A právě Denzel si jako svůj další projekt vybral remake v Americe dodnes populárního seriálu The Equalizer, ve kterém se ve své době objevilo hned několik později slavných hereckých tváří. Studio se snímkem bylo spokojeno natolik, že již před pár měsíci odkleplo pokračování, na kterém v současnosti Richard Wenk již pilně pracuje. Když se ale podíváme na průměrná skóre, které snímek získal od kritiky a recenzentů, příliš pozitivně to nevypadá. Nenechte se ovšem odradit, možná Equalizer je film právě pro vás. 
    
Robert McCall (Denzel Washington) pracuje jako prodavač a skladník v jedné z poboček Home Martu, hypermarketu s domácími potřebami. Ne vždy však býval takto usedlým starším pánem. Robert v minulosti působil u vládních informačních služeb jako špičkový agent, nicméně po úmrtí své ženy s prací pro ovládu skončil, narafičil vlastní smrt a rozhodl se začít znovu. Svojí minulosti ovšem nemůže utíkat věčně. Když uvidí blízkého v tísni, kterému může pomoci, tak mu za pomoci svých schopností pomůže. Prostitutka Teri (Chloë Grace Moretz) je právě jednou z takových známostí, které se Robert rozhodne pomoci před násilnickým pasákem. Když tak ovšem učiní, skončí pasák i čtyři jeho další kumpáni po smrti a do města přijíždí nájemná síla Teddy (Marton Csokas), který má vyšetřit kdo za eliminací pasáků stojí a odstranit ho z cesty. Robert se tak chtě nechtě dostává do nebezpečné štvanice kde na jedné straně stojí ruská mafie a na straně druhé zkorumpovaná policie. Odsuď už ovšem není cesty zpět. 

Srovnávat film se seriálem nemá moc smysl. Jednak seriál moc lidí u nás nezná a jednak si film jede tak trochu to svoje a seriál spíše připomíná tématy  postupy, než že by z něj nějak zásadně vycházel. A to je paradoxně na něm to sympatické. Equalizer se totiž nesnaží modernizovat původní látku ani převyprávět ji trochu jinak, vypůjčuje si hlavního hrdinu, přetváří ho a předvádí ho divákům v neskutečně atraktivním balení badass Denzela Washingtona, který vládne dva a čtvrt hodiny dlouhému  akčňáku jak ze staré školy. 

Antoine Fuqua totiž natočil po loňském Pádu bílého domu další reakcemi lehce kontroverzní snímek, který vyvolává u většiny fanoušků klasických akčních vypalovaček doslova až euforické reakce. Tím samozřejmě nechci říci, čekejte od Equalizera druhé Komando, to nikoliv. Tady se totiž pracuje s precizním vrstvením a budováním atmosféry osobního dramatu muže bojujícího s minulostí a neodvratnou blízkou budoucností, která je narušena precizní akcí, která akceleruje právě tento přechod.  A právě ona akce naplno využívá potenciál erkového ratingu, kterým se snímek honosí. Takže žádné hektolitry digitální krve, ale všechno pěkně po staru a uvěřitelně.  A i když tu samotné akce není na poměrně velkorysou stopáž zase tolik, když už dojde na ono lámání končetin a střelbu na pohyblivý terč, hned několik momentů se vám na nějakou dobu vryje do paměti.   

Fakt, že Equalizer i přes svoje silně béčkové kořeny díky svému zpracování aspiruje někam trochu jinam je z velké míry také díky silnému audiovizuálnímu zpracování. Výtečná kamera Mauroa Fioreho, která místy zachází až do pro akční žánr nezvyklých artových rovin, je na jedné straně, zatímco příjemně působivý až místy hypnotický hudební doprovod Harryho Gregson-Williamse na straně druhé. Když navíc ve výtečném finálním souboji Gregon-Williams na chvíli propůjčí prostor skladbě Vengeance od Zacka Hemseye, je nadobro vyhráno. Onen nastavovaný kus po finále v Moskvě je sice trochu nadbytečný ale přesto neubírá snímku příliš na kráse. 


Pokud vám tak akce z ranku filmů jako Muž v ohni není úplně cizí, rozhodně po Equalizerovi sáhněte. Něco podobného totiž v kinech zase dlouho nebylo a dovolím si tvrdit, že zase dlouho nebude. Antoine Fuqua totiž natočil příjemně oldschoolový akční flák, který klade dostatek akcentu na své vlastní postavy na to, aby se přenesl daleko nad označení další běžný akčňák. Navíc hned několik silně osobních momentů má za následek to, že vám Equalizer v podvědomí zůstane ještě nějakou dobu a vy budete chtít přídavek.  


Denzel Washington a jeho názorná příručka jak se stát neskutečným badass zabijákem. Remake kultovního seriálu dopadl daleko lépe, než jsem se odvážil doufat. Pro někoho sice možná průměrná věc, pro mě precizně natočená surová žánrová práce, která příjemně přesahuje někam úplně jinam. Skvělé obsazení, herecké výkony, kamera, výtečná hudba a především zase projednou akčňák, který obratně pracuje se svým ratingem a neuchyluje se k digitální krvi. Ono finále a záverečná chůze v dešti, to jsou už jen takové drobnosti, které jen podtrhnou skvělý dojem, který ve mě tato akční pecka zanechala.  
 Koktejl: 
20% Akce
20% Osobní drama
20% Skvělé audiovizuální zpracování
20% Mafie
20% Denzel Badass Washington



Equalizer
Thriller / Akční / Krimi
USA, 2014, 132 min

Režie: Antoine Fuqua
Scénář: Richard Wenk
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Chloë Grace Moretz, Denzel Washington, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo, Johnny Messner, Haley Bennett, Vladimír Kulich, Robert Wahlberg, David Harbour, Alex Veadov, Allen Maldonado, Owen Burke, Dan Bilzerian

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 25.09.2014 Falcon
Slovensko V kinech od: 25.09.2014 ITAFilm
USA V kinech od: 26.09.2014 Columbia/Sony

http://www.csfd.cz/film/308340-equalizer/
http://www.imdb.com/title/tt0455944/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.