Přeskočit na hlavní obsah

Návrat blbýho a blbějšího | Dumb and Dumber To [30%]

Návraty ke starším látkám jsou v posledních letech docela v módě. Není tedy žádným překvapením, že se v poslední době v břečkách brodící se komediální klasici Peter a Bobby Ferrelly navrátili ke svému debutu Blbý a blbější. Ten se již volného pokračování v podobě prequelu Blbý a ještě blbější: Jak Harry potkal Lloyda v roce 2003 dočkal, slavně to ovšem kdovíjak nedopadlo. Nyní ovšem přichází regulérní pokračování, ve kterém se vrací jak Jim Carrey tak Jeff Daniels. Čekáte-li však návrat ve velkém stylu, čekáte marně.  

Harry (Jeff Daniels) a Lloyd (Jim Carrey) byli kdysi nerozlučná dvojka. To se ovšem změnilo před dvaceti lety, když Lloyd skončil v blázinci. Harry jej chodil navštěvovat ty dlouhé roky, nicméně špatný psychický stav jakoby se neměnil. To se ovšem mění při Harryho poslední návštěvě, kdy Lloyd odhaluje, že to celou dobu byl jen promyšlený vtípek připravený na Harryho. Ten se nyní za pomoci svého dávného přítele rozhodne vypátrat svoji dceru, která může být jeho jedinou záchranou. Harry totiž trpí nemocí ledvin a potřebuje co nejdříve transplantaci. Vypátrat svého potomka, zvláště když o něm až do nedávna nevěděl ovšem nebude tak lehké, jak by se mohlo zdát.  

Vážně jsem chtěl. Chtěl jsem přehlédnout ohromnou nucenost, která celý projekt od jeho počátků provázela. Kariéry všech zúčastněných jsou v současné době v né úplně příznivém období (snad jen Jeff Daniels diky končícímu Newsroom na tom není úplně nejhůře) a tak se podobná snadná kořist přímo nabízela. Ovšem jak se dalo čekat, během něco málo přes hodinu a třičtrtě se tvůrcům nepodaří odůvodnit, proč tahle "taškařice" vlastně vznikla. Tedy kromě toho, že někdo chtěl vydělat další podstatný balík. 

On i původní snímek nebyl kdovíjaká pecka, co si budeme povídat. Jeho kouzlo spočívalo v tom, že předvedl Jima Carreyho, který byl v té době v kurzu, a Jeffa Danielse jak spolu na plátně hodinu a třičtvrtě blbnou a probádávají spolu dno inteligenčního kvocientu. Fajn oddychovka která fungovala především díky své neokoukanosti a popularitě podobně ražených komedií v osmdesátých a devadesátých let. Tady už ovšem vyvstává otázka, jak se podobné kouzlo chtějí pokusit vytvořit znovu, když důležité sociálně kulturní prvky, které způsobily popularitu originálu, se za tu dobu docela razantně změnily, stejně jako se změnilo i vše uvnitř filmu. Jim Carrey už dávno není taková hvězda jako před lety a výběr rolí mu na tom rozhodně nepomáhá příliš mnoho změnit, Jeff Daniels už je rozhodně někde jinde a tak je jeho dementní projev poněkud mimo mísu a působí jako neskutečná křeč, spíše než něco přirozeného a bratři Ferrellyové ukazují, že jejich kvalitativní pokles nezastaví ani v podstatě prověřená látka.    

Druhý Blbý a blbější je totiž naprostou ukázkou zbytečného ždímání populární látky nad rámec únosnosti. Všichni zúčastnění se pokouší v současných podmínkách vytvořit opět to samé, co fungovalo posledně, nicméně to už podruhé zkrátka nefunguje. Vše působí jako nesmírná křeč, u které se častěji budete popadat za hlavu z trapnosti, spíše než z humoru. Rutinní zpracování a vykrádání sebe sama na tom nic moc nezmění. A těch pár momentů, kterým se daří vyvolat alespoň vzdáleně atmosféru prvního dílu, spočítáte na prstech jedné, lehce znetvořené ruky. Pokud hodláte za peníze za vstupenku sledovat ubohé křepčení téměř bez slušného nápadu, směle do toho. Vám ostatní raději doporučím oprášit originál.   
   
Pokračování, které nemělo vzniknout. Ubohé plácání se hodinu a třičtvrtě na místě, které recykluje staré nápady a křečovitě se snaží napodobit jedničku takovým způsobem, že i odolnější budou kroutit nakonec hlavou. Tohle není komediální špička, tohle je komediální dno. 

 Koktejl: 
60% Křeč
30% Snaha kopírovat jedničku
10% Blbý a ten blbější

Návrat blbýho a blbějšího
(Dumb and Dumber To, Blbý a blbší sú späť)
Komedie
USA, 2014, 102 min

Režie: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Scénář: Sean Anders, John Morris, Bennett Yellin, Mike Cerrone
Kamera: Matthew F. Leonetti
Hudba: Empire of the Sun
Hrají: Jim Carrey, Jeff Daniels, Laurie Holden, Kathleen Turner, Bill Murray, Cam Neely, Rob Riggle, Rachel Melvin, Erin Allin O´Reilly, Grant James, Carly Craig, Paul Blackthorne, Ron Hudson, Mike Cerrone

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 04.12.2014 Falcon
Slovensko V kinech od: 04.12.2014 ITAFilm
USA V kinech od: 14.11.2014 Universal Pictures US

http://www.csfd.cz/film/327120-navrat-blbyho-a-blbejsiho/
http://www.imdb.com/title/tt2096672/





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...