Přeskočit na hlavní obsah

Hobit: Bitva pěti armád | The Hobbit: The Battle of the Five Armies [35%]

Další filmová sága dospěla do svého konce. Peter Jackson dnešním dnem do českých a slovenských kin přináší závěrečnou část Hobití trilogie a to s sebou přináší obrovská očekávání. Je tomu rok, co jsem se tu rozepsal o druhém dílu, ze kterého jsem nadšený rozhodně nebyl s čímž většina z vás nesouhlasila. Jsem proto zvědavý, jak velká vlna nevole se zvedne po tomto článku. Hobit: Bitva pěti armád je totiž ještě horší... 

Thorin (Richard Armitage) a jeho společnost včetně Bilba (Martin Freeman), v závěru posledního dílu probudili draka Šmaka k životu a ten se, po jejich neúspěšném pokusu jej zastavit, rozhodl pomstít na nedalekém jezerním městě Esgaroth. To ovšem je jejich nejmenší starost. Poté co se Bardovi (Luke Evans) podaří dračí hrozbu jednou provždy zažehnat, se bohatsví ukryté hluboko v Osamělé hoře stává nechráněné a o opuštěné trpasličí město se právě díky němu a díky jeho strategické poloze začínají zajímat i jiní, než jen trpaslíci a lidé. A tak i když je jedna hrozba zažehnána, další už je na obzoru... 

Tak, řekněme si to pěkně na začátek. Pokud jste razantně nesouhlasili s mojí kritikou předešlého dílu a veškeré moje argumenty vám nepřišly pravdivé, můžete přesně v tomto bodě přestat číst a jít vyhodit své peníze za vstupenku a užít si v kině něco, co určite bude jeden z vašich filmů roku a bla bla bla. Tohle totiž nebude oslavná píseň a s největší pravděpodobností ani moc pozitivní čtení. Hobit: Bitva pěti armád je totiž největší kinoprůser v rámci blockbusterové produkce od Noého.  

A to jsem mu vážně chtěl fandit. Vážně jsem doufal, že si Peter Jackson svoji formu schovává na vyvrcholení nyní už šestidílné ságy ze Středozemě, kde měl nastat onen moment, jako když se před lety střetli na plátně Obi Wan a Anakin a po půlhodinové bitvě do sebe zapadly všechny kousíčky skládanky. Nic takového tu ovšem nehledejte. Tady se moc původní trilogie nectí. Tady se do ní kope, vykrádá a odkazuje tím nejméně příjemným způsobem, jakým je to možné. Protože proč si nezajistit nadšení loajálních fanoušků tím, že budu cpát do filmu věci, co se tam šíleně nehodí jen proto, abych se zavděčil. Protože takhle se přeci filmy dělají, no ne? Ne. A stejně jako posledně, já odmítám nasednout na vlnu bezmezné adorace proto, že se jedná o Středozem a Petera Jacksona, bez ohledu na skutečné kvality filmu. Když totiž někdo začne svoji práci flákat, měl by dostat přes prsty, ne za to dostat pochvalu.  

Pokud jsem si tak stěžoval hned na několik věcí u druhého dílu, které mi vadily, tak tady by mi na to nestačil celý rozsah článku. Nicméně struktura a hlavní problémy zůstávají, jen je to daleko více vidět. Třetí Hobit totiž nefunguje. Jako závěr prequelu nejlepší fantasy trilogie totiž její tvůrce zvolil v podstatě jen jeden velký digitální festival malých bitev bez hlavy a paty, kde prim hrají na snad ještě horší digitální triky než posledně. Jak pod tímhle může být podepsaná Weta, která dělala i neskutečně propracované triky u Úsvitu planety opic, je mi záhadou. Legolasovo drandění na jinak se pohybujícím koni z předešlého dílu byl totiž jen začátek. Tady se totiž představuje ještě daleko větší paleta digitálních prasáren, mezi kterými nechybí zastaralé příšery jak z plastiku, zvířecí doprava pohybující se vzdáleně podobně kostrbatě jako potvory v dnes již legendárním Souboji titánů z osmdesátého prvního. A málem bych zapomněl na Legolasovy digitální eskapády, které by vydaly na samostatnou kapitolu. Podobné prasárny by si normálně vysloužily výsměch, ale protože film natočil právě Jackson, tak to přejdeme ne?   


Kdyby ovšem byl problém jen v digitálních tricích, bylo by to ještě dobré. Tady ovšem začíná docela váznout i logika, věrohodnost a nějaký spád. Logické lapsy, stejně jako popírání zákonů fyziky či filmové kontinuity, to je denní chléb postav ve filmu, nicméně právě ten spád či nějaká věrohodnost, to tu prostě nešlape. Veškerá expozice tentokrát šla stranou a místo toho dostáváte na ploše dvou a půl hodiny jednu digitální kaši, ve které máte posedlého trpaslíka, několik vojenských konfliktů, jeden lov na draka a pak několik malých soubojů při kterých dojde na slzy, protože proč z fanoušků uměle nevytáhnout o něco víc, než jen ty dvě kila za vstupenku. Tyhle malé osobní momenty prostě nefungují, protože jejich účelnost a vyumělkovanost táhne na hony daleko, zvláště když tento dojem Peter Jackson přikrmuje nejen kopírováním všemožných klišé, ale i docela nestoudným vykrádáním své původní trilogie s nadějí, že to bude fungovat tak jak to fungovalo s původními hrdiny. Ale právě díky tomuto jen dokazuje, jak propastný rozdíl mezi novou a starou trilogií je.   



Tam kde totiž Pán prstenů fungoval a funguje dodnes, Hobit nešlape, působí nuceně a snaží se parazitovat. A popravdě, až na moment kdy se na chvíli zastavil Elrond se Saruman, marně pátrám v hlavě, co mi vlastně v trojce Hobita nevadilo, protože pokud jsme čekali na vrchol podobných kvalit, pak chci vrátit čas a vytěsnit existenci všech tří prequelů raději z hlavy. Když už totiž vyvstane film, kde na jeho úkor zrovna já pochválím Avatara, něco je hodně špatně.  

Hobit: Bitva pěti armád je zkrátka kolosální průser. Až na pár momentů vesměs vizuálně odpudivá a základními filmařskými přehmaty prošpikovaná dvou a půl hodina je krásnou ukázkou toho, jak i podprůměrný a vyloženě hloupý film může zachránit hype ze strany fanoušků. Hodně barviček a digitálních triků totiž nenahradí uvěřitelnou atmosféru a lidský rozměr, který nabídla původní trilogie. A přehnaně vyexponovat osobní vztahy a psychologické progrese jednotlivých hrdinů za únosnou mez není něco, čím to člověk nahradí. Howard Shore sice v pozadí celkem funguje ale to je možná tak jediné. A tak i když mám Středozem rád a vždy se do ní rád podívám skrze jakýkoliv titul, tyhle dvě a půl hodiny podruhé si s klidem odpustím.  


Ne, tohle vážně ne. Odmítám bezmezně adorovat cokoliv co Peter Jackson vytvoří a hodí směrem k hladovým fanouškům bez špetky sebereflexe. Třetí a závěrečný díl hobita je hloupou, digitálně odpudivou, na logické lapsy a vyumělkovanost trpějící srágorou, která je výsměchem oddaným fanouškům. Tohle si vážně podruhé nedám.  
 Koktejl: 
100% Ztráta času
Hobit: Bitva pěti armád
(The Hobbit: The Battle of the Five Armies,Hobit: Bitka piatich armád)
Dobrodružný / Fantasy
USA / Nový Zéland, 2014, 144 min

Režie: Peter Jackson
Předloha: John Ronald Reuel Tolkien (kniha)
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro
Kamera: Andrew Lesnie
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Benedict Cumberbatch, Elijah Wood, Evangeline Lilly, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Luke Evans, Cate Blanchett, Ian McKellen, Christopher Lee, Richard Armitage, Lee Pace, Manu Bennett, Billy Connolly, Aidan Turner, Ian Holm, Mikael Persbrandt, James Nesbitt, Bret McKenzie, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy, Dean O'Gorman, Ken Stott, William Kircher, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, John Callen, Peter Hambleton, Stephen Hunter, John Bell, Ryan Gage, Lawrence Makoare

Mládeži přístupný
Česko V kinech od: 11.12.2014 Warner Bros. CZ
Slovensko V kinech od: 11.12.2014 Continental
USA V kinech od: 17.12.2014 Warner Bros. US

http://www.csfd.cz/film/322679-hobit-bitva-peti-armad/
http://www.imdb.com/title/tt2310332/



Komentáře

  1. Naprostý souhlas, osobně bych nedal ani 35%. Z mé strany naprosté zklamání.

    OdpovědětVymazat
  2. Jako skalní fanoušek Tolkienových knih musím říci, že v mých očích si Jackson odkazy na ně příliš nepolepšil. Problém s méně známými Tolkienovými texty totiž je, že jsou vlastně nedopsané, z čehož vyplývá, že co fanoušek, to vlastní kánon - a Jackson nemohl nabídnout nic jiného než svůj vlastní kánon, který s mým vlastním, a věřím, že i s vlastními kánony mnoha jiných fanoušků, příliš neshoduje a vyvolává pouze diskuse.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?  

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek?