Přeskočit na hlavní obsah

Město 44 | Miasto 44 [40%]

Velkofilmy nejsou v evropských poměrech ničím zase tolik obvyklým. A když už na ně dojde, většinou se jedná spíše o zpracování nějaké historické látky, spíše než klasický blockbuster. Před dvěma lety slavil komerční úspěch se svým válečným dramatem Stalingrad Fjodor Bondarčuk a nyní se podobnou cestou vydává polský tvůrce Jan Komasa se svým snímkem Město 44, který odkrývá osudu polského povstání ve Varšavě v roce 1944. 

Stefan Zawadzki (Józef Pawlowski) slíbil své matce, že se nebude zapojovat do ozbrojených povstání, které se začínají postupně formovat proti německé okupaci, jelikož nechtěla aby dopadl jako jeho otec, který přišel ve vojenské službě o život. Svůj slib však nedodržuje díky problémům v práci, které mu způsobí povýšený německý důstojník. Rozhodne se proto přidat do odboje, který má v plánu povstat proti německým utlačitelům a doufat, že této situace využijí ruské vojenské složky, které se nacházejí nedaleko hlavního města. Tenhle tah však polákům nevychází a to, co v ze začátku vypadalo jako krátké několikadenní povstání se mění ve válečné peklo, které propuká v ulicích metropole. 

Jistě, chápu ten úmysl. Každý národ rád vzdá hold důležitým momentům své historie. A dojemné válečné velkofilmy jsou něčím, co tuhle službu dělá téměř samo. Ne vždy to ovšem dopadá tak jak by mělo. Bohužel i to je případ snímku Město 44. Jan Komasa se pokusil o jakýsi mezibod mezi klasickými temnými válečnými dramaty, které diváky dusí hutnou atmosférou a explictiními výjevy hrůz války, a moderní akcí napěchovanou a efektní válečnou podívanou, která se jakoby snaží jít naproti mladším generacím, které chce oslovit především řemeslnou stránkou věci. Bohužel, po zdařilé úvodní třicetiminutovce ztrácí kontakt s tím, co se snaží prodat divákům a film začíná motat páté přes deváté. 

Což je docela zásadní problém. Když totiž chcete vyprávět příběh o hrdinosti polských občanů, kteří se rozhodli napříč přesile postavit německému útlaku, je třeba udržovat alespoň nějaký kontakt s hrdiny. Když ovšem velkou část filmu strávíte honěním vlastního ocasu a pořád dokola prodáváte to samé, začne být docela problém se nějak emocionálně investovat do děje filmu. Ano, umírají zde nevinní lidé, umírají zde děti a všechno je to strašně dojemné a závažné. Bohužel je to spíše už tak z kontextu, spíše než by se vás film o tom snažil přesvědčit přirozenou cestou. Místo toho vám předhazuje explicitní záběry na lidské utrpení, na oběti různých věkových kategorií a nechybí samozřejmě i pohlédnutí na trpějící další generaci. 

Nechybí ale také nutné zpomalovačky v akčních sekvencích, akcent na romantické příběhy na pozadí války a řízně efektní záběry podporující akční sekvence. Když ale Komasa zachází ještě o krok dále a servíruje divákům milenecký pár v přímé linii palby, zatímco kolem nich proletují kulky jako splašení motýli, nebo v kanálové sekvenci dobarvuje atmosféru dubstepem, hlava trochu přestává chápat pro koho vlastně tenhle film má být. 

Město 44 je dostatečně velkolepá válečná podívaná, která se však ztrácí v tom, co se vlastně snaží být. Efektnost tu je, válečná i emocionální vyhrocenost také, avšak to vše se ztratí po pár desítkách minut a zbytek filmu dokoukáte už jen víceméně ze setrvačnosti. Mohlo to dopadnout podstatě hůře, avšak žádný zázrak od téhle polské produkce rozhodně nečekejte. Spíše jen předvídatelný válečný pokus, který vyšel tak napůl. 

Město 44 neví moc o čem vlastně chce být. Zda li pravdivá a hutně atmosferická výpověď o hrůzách, které si polský odboj prožil během nacistické okupace, nebo o stylové akční podívané, která se snaží zalíbit pokud možno všem. Jan Komasa natočil na evropské poměry rozhodně zajímavý snímek, kterému kazí dojem především jeho mnohotvárnost, která mu po úvodní půlhodině celkem drasticky podrazí nohy.  
 Koktejl: 
25% Válka
25% Romance a dubstep
50% Boj za svobodu 

Město 44
(Miasto 44, City 44, Mesto 44)
Drama / Válečný
Polsko, 2014, 127 min

Režie: Jan Komasa
Scénář: Jan Komasa
Kamera: Marian Prokop
Hudba: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Hrají: Max Riemelt, Zofia Wichłacz, Tomasz Schuchardt, Michał Żurawski, Monika Kwiatkowska, Krzysztof Stelmaszyk, Bartosz Porczyk, Marcin Korcz, Józef Pawłowski, Anna Próchniak, Maurycy Popiel, Jaśmina Polak, Antoni Królikowski, Wojciech Solarz, Stanisław Penksyk, Tadeusz Chudecki

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 26.03.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 26.03.2015 Barracuda Movie
Polsko V kinech od: 19.09.2014 Kino Świat

http://www.csfd.cz/film/382123-mesto-44/
http://www.imdb.com/title/tt3765326/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na první březnový týden si Netflix nachystal další novinku, která budí pozornost diváků. Svůj nový film totiž pro Netflix natočil komerčně realtivně úspěšný rutinér Peter Berg a do hlavní role tentokrát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o několikátou jejich spolupráci v řadě a minimálně to co doposud natočili, stálo vždy za to. Bude z toho i tentokrát úspěch? Producenti Netflixu by rozhodně byli rádi, kdyby se knižní postava z pera Roberta B. Parkera  dočkala dostatečné popularity, aby si tahle kriminálka vysloužila pokračování, po kterém film v závěru pokukuje. Spravedlnost podle Spensera to ovšem nebude mít jednoduché a záleží, kolik fanoušků si tahle knižní adaptace nakonec na platformě najde...