Přeskočit na hlavní obsah

Ex Machina [80%]

Kvalitní dospělá sci-fi, to je něco, co se zrovna moc v poslední době v kinech nevidí. A právě toto žánrové sucho se rozhodl vyplnit scénárista Alex Garland se svým režijním debutem Ex Machina, který se tento týden dostal také do českých a slovenských kin. Po tvorbě scénářů pro snímky jako Dredd, 28 dní poté a především mého velmi oblíbeného Sunshine, se rozhodl vydat do oblasti umělé inteligence a převést příběh zrodu z jedné vizí budoucnosti. Stojí Ex Machina za návštěvu kina?

Caleb (Domhnall Gleeson) pracuje pro softwarového giganta Blue Book, který ovládá nejvýkonnější internetový vyhledávač na světě. A právě mezi zaměstnanci této společnosti pořádá její vlastník Nathan (Oscar Isaac) loterii - jeden ze zaměstnanců bude mít možnost strávit s ním týden v jeho sídle. Místě kam má veřejnost přísný zákaz a nikdo pořádně neví, na čem tam geniální tvůrce pracuje. To však zjišťuje Caleb záhy po svém příjezdu. Nadanému vynálezci se totiž povedlo vytvořit umělou inteligenci, kterou představuje robotická společnice Ava (Alicia Vikander). A právě ji bude Caleb coby specialista na Turingův test v následujících dnech testovat. Je to ale skutečný motiv toho, proč si Nathan Caleba do své rezidence vpustil?

Už na první pohled je jasné, že Ex Machina je výjimečným snímkem. Na rozdíl od svých konkurentů v žánru se vydává cestou podobnou, kterou Alex Garland uplatňoval už u scénáře Sunshine, tedy spíše než na okázalost a velké akční scény se zde hraje spíše na budování atmosféry, kde každý detail může mít nedozírné následky v pozdějším průběhu. Když navíc režisér v divácích udržuje celou dobu určitou úroveň nejistoty, kterou jen podporuje zmatení hlavního hrdiny, v kinech na ploše necelých dvou hodin vzniká pomalé atmosferické sci-fi, které se nebojí jít trochu za hranici svých možností, aby je vytěžilo  z nastřeleného příběhu maximum.   


To ovšem přináší i slabší článek, kterým je občasné operování s motivy, pro které snímek nemá reálný základ, možná až příliš doslovný závěr. Pokud jste ovšem ochotni tyto dva neduhy přehlédnout nebo tolerovat, otevírá se vám svět audiovizuálně oslnivé science fiction pecky, která vás strhne a nepustí, a to i když ji tvůrce kouskuje do jednotlivých sezení které mírně fragmentují celý vyprávěný příběh. Oslnivost snímku Ex Machina spočívá ale krom samotného příběhu a probíraných témat, také v hereckém obsazení a samotném zpracování. Celé ústřední trio (nikdo víc se moc ve snímku neobjeví, pokud nepočítáte drobné role) předvádí parádní herecký koncert, čemuž jen sekunduje do detailu vypilovaná obrazová stránka filmu a podmanivý hudební doprovod.  

Pokud tedy jsou pomalé atmosferické sci-fi snímky s přesahem vaše parketa, rozhodně dejte Ex Machina šanci. Po delší době se totiž právě s tímto snímkem dostává na plátna kin osobité a skvěle natočené drama, ve kterém technologie a člověk rozehrávají další z nekonečných šachových partií. Výborné obsazení a skvělý hudební doprovod tomu navíc dodávají punc jedinečnosti, díky kterému Ex Machina rozhodně v žánrové konkurenci nezapadne.     
  
Z trochu nenápadného sci-fi se vyklubala atmosferická pecka jak hrom. Alex Garland při svém režijním celovečerním debutu není úplně stoprocentní, nicméně s přimhouřením očí se jedná o nápadité dospělé sci-fi se symbolickými filozofickým přesahem, které si vás získá svoji vizuální precizností, parádními hereckými výkony, šikovně napsanými dialogy a příjemným hudebním doprovodem. Prim tu ovšem hraje hutná atmosféra.  
 
 Koktejl: 
50% Atmosféra
20% Umělá inteligence 
20% Nejistota
10% Technologie
Ex Machina
Drama / Sci-Fi / Thriller
USA / Velká Británie, 2015, 108 min

Režie: Alex Garland
Scénář: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury
Hrají: Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Corey Johnson, Sonoya Mizuno, Chelsea Li, Deborah Rosan

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 30.04.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 30.04.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 10.04.2015 Universal Pictures
Velká Británie V kinech od: 21.01.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/351140-ex-machina/
http://www.imdb.com/title/tt0470752/








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Joker

Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu... 

Tenkrát v Hollywoodu | Once Upon a Time in Hollywood

Quentin Tarantino se vrací do kin se svým devátým filmem. Hvězdami nabitý snímek Tenkrát v Hollywoodu se vydává do hlavního města amerického filmu v roce 1969, kdy byla na obzoru hrůzná událost, za kterou stál Charles Manson. Trochu jiný pohled na události ze skutečného světa se v další ódě na filmové klasiky let minulých pokusí Tarantino představit divákům se své skoro tříhodinové novince točící se okolo upadající kariéry velké filmové a televizní hvězdy... A vynést nějaký konečný verdikt nad jeho devátým filmem se ukázalo jako docela obtížný úkol.