Přeskočit na hlavní obsah

Ex Machina [80%]

Kvalitní dospělá sci-fi, to je něco, co se zrovna moc v poslední době v kinech nevidí. A právě toto žánrové sucho se rozhodl vyplnit scénárista Alex Garland se svým režijním debutem Ex Machina, který se tento týden dostal také do českých a slovenských kin. Po tvorbě scénářů pro snímky jako Dredd, 28 dní poté a především mého velmi oblíbeného Sunshine, se rozhodl vydat do oblasti umělé inteligence a převést příběh zrodu z jedné vizí budoucnosti. Stojí Ex Machina za návštěvu kina?

Caleb (Domhnall Gleeson) pracuje pro softwarového giganta Blue Book, který ovládá nejvýkonnější internetový vyhledávač na světě. A právě mezi zaměstnanci této společnosti pořádá její vlastník Nathan (Oscar Isaac) loterii - jeden ze zaměstnanců bude mít možnost strávit s ním týden v jeho sídle. Místě kam má veřejnost přísný zákaz a nikdo pořádně neví, na čem tam geniální tvůrce pracuje. To však zjišťuje Caleb záhy po svém příjezdu. Nadanému vynálezci se totiž povedlo vytvořit umělou inteligenci, kterou představuje robotická společnice Ava (Alicia Vikander). A právě ji bude Caleb coby specialista na Turingův test v následujících dnech testovat. Je to ale skutečný motiv toho, proč si Nathan Caleba do své rezidence vpustil?

Už na první pohled je jasné, že Ex Machina je výjimečným snímkem. Na rozdíl od svých konkurentů v žánru se vydává cestou podobnou, kterou Alex Garland uplatňoval už u scénáře Sunshine, tedy spíše než na okázalost a velké akční scény se zde hraje spíše na budování atmosféry, kde každý detail může mít nedozírné následky v pozdějším průběhu. Když navíc režisér v divácích udržuje celou dobu určitou úroveň nejistoty, kterou jen podporuje zmatení hlavního hrdiny, v kinech na ploše necelých dvou hodin vzniká pomalé atmosferické sci-fi, které se nebojí jít trochu za hranici svých možností, aby je vytěžilo  z nastřeleného příběhu maximum.   


To ovšem přináší i slabší článek, kterým je občasné operování s motivy, pro které snímek nemá reálný základ, možná až příliš doslovný závěr. Pokud jste ovšem ochotni tyto dva neduhy přehlédnout nebo tolerovat, otevírá se vám svět audiovizuálně oslnivé science fiction pecky, která vás strhne a nepustí, a to i když ji tvůrce kouskuje do jednotlivých sezení které mírně fragmentují celý vyprávěný příběh. Oslnivost snímku Ex Machina spočívá ale krom samotného příběhu a probíraných témat, také v hereckém obsazení a samotném zpracování. Celé ústřední trio (nikdo víc se moc ve snímku neobjeví, pokud nepočítáte drobné role) předvádí parádní herecký koncert, čemuž jen sekunduje do detailu vypilovaná obrazová stránka filmu a podmanivý hudební doprovod.  

Pokud tedy jsou pomalé atmosferické sci-fi snímky s přesahem vaše parketa, rozhodně dejte Ex Machina šanci. Po delší době se totiž právě s tímto snímkem dostává na plátna kin osobité a skvěle natočené drama, ve kterém technologie a člověk rozehrávají další z nekonečných šachových partií. Výborné obsazení a skvělý hudební doprovod tomu navíc dodávají punc jedinečnosti, díky kterému Ex Machina rozhodně v žánrové konkurenci nezapadne.     
  
Z trochu nenápadného sci-fi se vyklubala atmosferická pecka jak hrom. Alex Garland při svém režijním celovečerním debutu není úplně stoprocentní, nicméně s přimhouřením očí se jedná o nápadité dospělé sci-fi se symbolickými filozofickým přesahem, které si vás získá svoji vizuální precizností, parádními hereckými výkony, šikovně napsanými dialogy a příjemným hudebním doprovodem. Prim tu ovšem hraje hutná atmosféra.  
 
 Koktejl: 
50% Atmosféra
20% Umělá inteligence 
20% Nejistota
10% Technologie
Ex Machina
Drama / Sci-Fi / Thriller
USA / Velká Británie, 2015, 108 min

Režie: Alex Garland
Scénář: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury
Hrají: Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Corey Johnson, Sonoya Mizuno, Chelsea Li, Deborah Rosan

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 30.04.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 30.04.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 10.04.2015 Universal Pictures
Velká Británie V kinech od: 21.01.2015 Universal Pictures

http://www.csfd.cz/film/351140-ex-machina/
http://www.imdb.com/title/tt0470752/








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...