Přeskočit na hlavní obsah

Temné kouty | Dark Places [60%]

Gillian Flynn je v poslední době na roztrhání. Poté, co její Zmizelou přepracoval do filmové podoby nedávno David Fincher a byla z toho neskutečně zajímavá podívaná, je tato autorka v trendu. A tak kromě televizní adaptace jejího díla Ostré předměty, se dočkala v mezi čase filmové verze i její další kniha Temné kouty, tentokráte však v rukou o poznání méně zkušenějšího Gillese Paquet-Brennera. Vyšla z toho i tentokrát poctivé atmosferické drama s prvky thrilleru, nebo se jedná o snahu přiživit se na popularitě díla v posledních letech? 

Libby (Charlize Theron) si v dětství prožila nepopsatelné trauma. Její matka společně se dvěma sestrami byly jednoho dne v noci zabity a Libby jako jediná tento masakr přežila. O co horší, z vraždy byl usvědčen její bratr (Corey Stoll / Tye Sheridan). Nyní, o 30 let později, navždy narušená Libby žije z posledních peněz, které v rámci pomocného fondu získala. Jednoho dne ji kontaktuje Lyle (Nicholas Hoult), člen spolku s názvem Kill Club. Jejich náplní je řešit nevyřešené zločiny a dávné problematické případy. A jedním z nich je i vražda Libbyiny matky a sester. Členové klubu si totiž na základě předložených důkazů nemyslí, že by vraždy mohl spáchat její bratr, kterého právě Libby pomohla svým svědectvím poslat za mříže... 

Temné kouty jsou problematickým snímkem. Nevyhnout se totiž přímé komparaci se Zmizelou, což je na druhé straně jejich největší nevýhoda. Při tomto srovnání totiž nemohou ani v nejmenším vyhrát. Zmizelá totiž čerpala z velké části své kvality z režijního a vizuálního umu Davida Finchera a tomu Gillese Paquet-Brennera nesahá ani po kotníky. Když tak tedy snímek Temné kouty pokouší podobně temnou stránku věci, na které vykresluje tentokrát příběh narušené osobnosti pátrající ve své minulosti po skutečném vrahovi, není to úplně tam. Ne že by to byl jediný problém, proč Temné kouty jako film moc nefungují, nicméně je to jeden z největších. Paquet-Brenner totiž nezvládá ukočírovat množství postav v různých časových pozicích a tak se nejednou stane, že divák neznalý knižní předlohy tak trochu tápe o co vlastně jde nebo proč se něco děje. Postavy jako by často následovaly neviditelné stopy, které jim neumožňují se vymezit jakýmkoliv směrem. 

Vizuální stránka filmu je při střízlivém pohledu celkem klasický průměr, kde jen minimum scén nabízí nějakou přidanou hodnotu ve formě netradičního uchopení scény ke zdůraznění atmosféry či právě probíhající akce v rámci filmového narativu. Paquet-Brenner ve spolupráci s kameramanem Barrym Ackroydem často nenechají plně vyznít scény a jejich podivně rychlé a do značné míry až příliš tradiční snímání dusí surovou atmosféru, kterou dílo jinak mohlo divákům nabízet. Představené šokující scény, zvraty či prohlubující se traumata pak vyznívají tak trochu na prázdno a trochu zbytečně v některých případech. O vykonstruovanosti a násilnosti některých z nich ani nemluvě.  

Herecky se samozřejmě jedná o komerčně nejlákavější stránku filmu. Charlize Theron v hlavní roli předvádí svůj standard, ostatní jako Nicholas Hoult, Ty Sheridan nebo Chloë Grace Moretz výrazně zaostávají. Jediný kdo v rámci snímku zvládá trochu herecky držet krok je stále viditelnější Corey Stoll. Bohužel i v těch silnějších scénách přichází na řadu místy momenty, kdy ne vše je ideální a výsledný dojem to tak kazí. 

Temné kouty jsou průměrným nezávislým osobním dramatem, s prvky temného thrilleru, které ze všeho nejvíce trpí nepříliš silnou režijní stránkou a slabším scénářem, který ne úplně funguje pro diváky neznalé knižní předlohy od Gillian Flynn. Na jedné straně je množství známých tváří, pár zajímavých nápadů a pár dobrých atmosferických momentů, na straně druhé nepříliš věrohodně prodaný příběh, kolísající atmosféra a herecké výkony a slabší režie. Pokud plánujete návštěvu kina, není úkolem tohoto článku vás od ní odradit, spíše připravit na to, že tentokráte dostanete průměrné osobní drama s pár slušnými momenty a s pár vyloženě špatnými. Nic víc, nic míň.    

Druhá Zmizelá se nepřekvapivě nekoná. Toto temné drama z pera Gillian Flynn se ve filmové podobě proměnilo v průměrné osobní drama s prvky thrilleru, které většinu času drží v hlubinách průměru nevyrovnané zpracování, které často přestává dávat smysl a režírující a píšící Gilles Pasquet-Brenner nedělá nic, aby potápějící loď zachránil. I napříč zvučné předloze a zajímavému obsazení jsou tak filmové Temné kouty průměrností, která sice nabídne pár zajímavých momentů, nicméně vyrovnává je bezezbytku těmi vyloženě špatnými. 
 Koktejl: 
40% Kolísající atmosféra
50% Dramatický průměr
10% Známé tváře



Temné kouty
(Dark Places, Temné miesta)
Drama / Mysteriózní / Thriller
Francie, 2015, 104 min

Režie: Gilles Paquet-Brenner
Předloha: Gillian Flynn (kniha)
Scénář: Gilles Paquet-Brenner
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Gregory Tripi, Brian Transeau
Hrají: Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Nicholas Hoult, Andrea Roth, Christina Hendricks, Tye Sheridan, Corey Stoll, Sterling Jerins, Sean Bridgers, Denise Williamson, Tyler Forrest, Addy Miller, Dora Madison Burge, Drea de Matteo, P.J. Marshall

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 18.06.2015 Bioscop
Slovensko V kinech od: 18.06.2015 Magic Box
Francie V kinech od: 08.04.2015 Mars Distribution

http://www.csfd.cz/film/341224-temne-kouty/
http://www.imdb.com/title/tt2402101/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.