Přeskočit na hlavní obsah

Temné kouty | Dark Places [60%]

Gillian Flynn je v poslední době na roztrhání. Poté, co její Zmizelou přepracoval do filmové podoby nedávno David Fincher a byla z toho neskutečně zajímavá podívaná, je tato autorka v trendu. A tak kromě televizní adaptace jejího díla Ostré předměty, se dočkala v mezi čase filmové verze i její další kniha Temné kouty, tentokráte však v rukou o poznání méně zkušenějšího Gillese Paquet-Brennera. Vyšla z toho i tentokrát poctivé atmosferické drama s prvky thrilleru, nebo se jedná o snahu přiživit se na popularitě díla v posledních letech? 

Libby (Charlize Theron) si v dětství prožila nepopsatelné trauma. Její matka společně se dvěma sestrami byly jednoho dne v noci zabity a Libby jako jediná tento masakr přežila. O co horší, z vraždy byl usvědčen její bratr (Corey Stoll / Tye Sheridan). Nyní, o 30 let později, navždy narušená Libby žije z posledních peněz, které v rámci pomocného fondu získala. Jednoho dne ji kontaktuje Lyle (Nicholas Hoult), člen spolku s názvem Kill Club. Jejich náplní je řešit nevyřešené zločiny a dávné problematické případy. A jedním z nich je i vražda Libbyiny matky a sester. Členové klubu si totiž na základě předložených důkazů nemyslí, že by vraždy mohl spáchat její bratr, kterého právě Libby pomohla svým svědectvím poslat za mříže... 

Temné kouty jsou problematickým snímkem. Nevyhnout se totiž přímé komparaci se Zmizelou, což je na druhé straně jejich největší nevýhoda. Při tomto srovnání totiž nemohou ani v nejmenším vyhrát. Zmizelá totiž čerpala z velké části své kvality z režijního a vizuálního umu Davida Finchera a tomu Gillese Paquet-Brennera nesahá ani po kotníky. Když tak tedy snímek Temné kouty pokouší podobně temnou stránku věci, na které vykresluje tentokrát příběh narušené osobnosti pátrající ve své minulosti po skutečném vrahovi, není to úplně tam. Ne že by to byl jediný problém, proč Temné kouty jako film moc nefungují, nicméně je to jeden z největších. Paquet-Brenner totiž nezvládá ukočírovat množství postav v různých časových pozicích a tak se nejednou stane, že divák neznalý knižní předlohy tak trochu tápe o co vlastně jde nebo proč se něco děje. Postavy jako by často následovaly neviditelné stopy, které jim neumožňují se vymezit jakýmkoliv směrem. 

Vizuální stránka filmu je při střízlivém pohledu celkem klasický průměr, kde jen minimum scén nabízí nějakou přidanou hodnotu ve formě netradičního uchopení scény ke zdůraznění atmosféry či právě probíhající akce v rámci filmového narativu. Paquet-Brenner ve spolupráci s kameramanem Barrym Ackroydem často nenechají plně vyznít scény a jejich podivně rychlé a do značné míry až příliš tradiční snímání dusí surovou atmosféru, kterou dílo jinak mohlo divákům nabízet. Představené šokující scény, zvraty či prohlubující se traumata pak vyznívají tak trochu na prázdno a trochu zbytečně v některých případech. O vykonstruovanosti a násilnosti některých z nich ani nemluvě.  

Herecky se samozřejmě jedná o komerčně nejlákavější stránku filmu. Charlize Theron v hlavní roli předvádí svůj standard, ostatní jako Nicholas Hoult, Ty Sheridan nebo Chloë Grace Moretz výrazně zaostávají. Jediný kdo v rámci snímku zvládá trochu herecky držet krok je stále viditelnější Corey Stoll. Bohužel i v těch silnějších scénách přichází na řadu místy momenty, kdy ne vše je ideální a výsledný dojem to tak kazí. 

Temné kouty jsou průměrným nezávislým osobním dramatem, s prvky temného thrilleru, které ze všeho nejvíce trpí nepříliš silnou režijní stránkou a slabším scénářem, který ne úplně funguje pro diváky neznalé knižní předlohy od Gillian Flynn. Na jedné straně je množství známých tváří, pár zajímavých nápadů a pár dobrých atmosferických momentů, na straně druhé nepříliš věrohodně prodaný příběh, kolísající atmosféra a herecké výkony a slabší režie. Pokud plánujete návštěvu kina, není úkolem tohoto článku vás od ní odradit, spíše připravit na to, že tentokráte dostanete průměrné osobní drama s pár slušnými momenty a s pár vyloženě špatnými. Nic víc, nic míň.    

Druhá Zmizelá se nepřekvapivě nekoná. Toto temné drama z pera Gillian Flynn se ve filmové podobě proměnilo v průměrné osobní drama s prvky thrilleru, které většinu času drží v hlubinách průměru nevyrovnané zpracování, které často přestává dávat smysl a režírující a píšící Gilles Pasquet-Brenner nedělá nic, aby potápějící loď zachránil. I napříč zvučné předloze a zajímavému obsazení jsou tak filmové Temné kouty průměrností, která sice nabídne pár zajímavých momentů, nicméně vyrovnává je bezezbytku těmi vyloženě špatnými. 
 Koktejl: 
40% Kolísající atmosféra
50% Dramatický průměr
10% Známé tváře



Temné kouty
(Dark Places, Temné miesta)
Drama / Mysteriózní / Thriller
Francie, 2015, 104 min

Režie: Gilles Paquet-Brenner
Předloha: Gillian Flynn (kniha)
Scénář: Gilles Paquet-Brenner
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Gregory Tripi, Brian Transeau
Hrají: Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Nicholas Hoult, Andrea Roth, Christina Hendricks, Tye Sheridan, Corey Stoll, Sterling Jerins, Sean Bridgers, Denise Williamson, Tyler Forrest, Addy Miller, Dora Madison Burge, Drea de Matteo, P.J. Marshall

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 18.06.2015 Bioscop
Slovensko V kinech od: 18.06.2015 Magic Box
Francie V kinech od: 08.04.2015 Mars Distribution

http://www.csfd.cz/film/341224-temne-kouty/
http://www.imdb.com/title/tt2402101/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...