Přeskočit na hlavní obsah

Jason Bourne [60%]


Zapomnětlivý agent Jason Bourne hlásí návrat. Poté co se Matt Damon i režisér Paul Greengrass nechali přemluvit k návratu k jedné z nejpopulárnějších akčních sérií nového tisíciletí, očekávání fanoušky se začaly šponovat do závratných výšin. Přeci jen, pomineme li spin off s Jeremy Rennerem, každý díl série dokázal svými kvalitami překonat svého předchůdce. A navázat na to, kde před lety skončilo Bourneovo ultimátum bude zatraceně těžké. Jak se s tím ale tvůrci vypořádali? A je nějaký důvod vůbec kino nenavštívit? 
Poté, co Jason Bourne (Matt Damon) zjistil, že do tajného programu CIA vstoupil dobrovolně, se vytratil ze společnosti a několik let žil v ústraní, kde jeho jedinou činností byla účast v nelegálních zápasech. Po letech je ovšem vtažen zpět do starého známého kolotoče, když je kontaktuje Nicky (Julia Stiles) s tím, že všechno nemuselo být tak, jak se na první pohled zdálo a Jasonova proměna v elitního vládního zabijáka mohla být naplánována už dávno předtím, než se pro ni sám po smrti svého otce rozhodl.... 

Na tohle jsme čekali devět let. Devět let trvalo, než se Matt Damon a Paul Greengrass nechali přemluvit a do kin přivedli dalšího bournea i přesto, že v podstatě elegantním způsobem sérii zakončili už v Bournově ultimátu. Jenže knižní série Roberta Ludluma čítá daleko více dílů a filmový Bourne pořád vydělává, bylo jen otázkou času, kdy se nový Bourne s tváří Matta Damona objeví, byť všichni dlouho tvrdili, že se sérií skončili.  Nicméně zpátky do současnosti, kde se další dílek příběhu agenta s vymazanou pamětí už objevil v nabídce kin. Vyplatilo se si na něj počkat? Inu, jak se to vezme. 

Nový Bourne totiž ze všeho nejvíc připomíná především mnohými (včetně mě) lehce opovrhovaný spin-off Bourneův odkaz. I když i to je možná trochu vzdálené srovnání. Zkrátka, tři díly v originální sérii patří k tomu nejlepšímu, co žánr nabídl, především proto, že i přes značnou míru fikce, tato série nikdy neztrácela kontakt s realitou. Vše co se v rámci těch filmů dělo, udržovalo kontakt se světem okolo, tedy když se Jason vydal do bitky s někým, každá rána, každý kontakt působil uvěřitelně. Když se někdo pokoušel nabourat do zabezpečeného systému, vytvořit past či někoho podvést, vše působilo přirozeně a zpracováno tak, že člověk neměl problém uvěřit, že se něco podobného opravdu mohlo stát. Zkrátka série pracovala s jistou úrovní zpracování, která onu důvěru ve fikci jen podporovala svým zpracováním. A i když zmíněný spin-off měl své neduhy, tenhle přístup z větší míry respektoval. Jason Bourne ale nikoliv.

Nová kapitola jeho příběhu se totiž točí především kolem CIA, kteří se pokouší do celosvětově populární sociální sítě dostat přístup a získat tak citlivá osobní data na uživatele (jasná paralela k Facebooku a soudnímu sporu mezi CIA a Apple), zatímco Jason Bourne cestuje po světě a hledá další pravdu o své minulosti. Dvě zdánlivě nesouvisející věci se ale protnou na moment v závěru, i když je to spíše dílem náhody než nějakého složitého budování komplikovaného příběhu. Hlavní problém ovšem je, že film se otázku soukromí snaží až příliš prosazovat do popředí, tedy ztrácí onu kinetickou sílu, kterou měly předešlé díly v této sérii a působí tak trochu fragmentovaně a díky tomu v některých pasážích až nudně. Ten hlavní problém je ovšem zmíněná úroveň a kontakt s realitou. Tentokrát totiž (i když se film točí kolem neustále probíraného a aktuálního tématu) ztrácí onen unikátní kontakt s realitou a v rámci zjednodušení a zpřístupnění větší sortě diváků začíná všechno ve filmu připomínat spíše tak trochu kýčovitý blockbuster z devadesátých let. Na scénách s hackováním je to vidět snad nejvíce a přítomno je i ono klišé zpropagováno sérií CSI s vylepšováním fotek v nízkém rozlišení lusknutím prstu.      

A to je zatracená škoda. Vidět tuto sérii pomalu s každým dílem zrát jak víno, jen aby se díky posledním dvěma dílům (počítáme-li spin-off) proměnila v tuctovou akční podívanou, která jen v náznacích připomíná kvality a úroveň dílů předchozích. Nechápejte mě špatně, pořád se jedná o slušnou žánrovou podívanou, nicméně na hony vzdálenou tomu, čeho byla tahle série schopna v minulosti. Nechci tu sice zvonit umíráčkem ale nyní pětačtyřicetiletý Damon už tolik příležitosti k nápravě mít nebude. 

Nejvíce podivným faktem na tom všem je to, že Jason Bourne znamená pro sérii návrat realizačního týmu, který pomohl vykopat tuto sérii do elitní ligy. Bohužel tenhle návrat není ani zdaleka triumfální a značnou míru na tom nese adorovaný režisér Paul Greengrass. Jistě, jeho styl je znát v každém okamžiku, přesto ona řemeslná preciznost, na kterou jsme si od něj zvykli tu trochu chybí. Může za to i změna kameramana série, kdy osvědčeného Olivera Wooda, který byl u série déle než Greengrass, nahradil Barry Ackroyd, který má značné problémy se synchronizací výrazně pohybově orientovaného filmu, pro sérii typickou shaky cam a dynamickou akcí. Díky tomu se v mnoha momentech divák trochu ztrácí v probíhající akční sekvenci a její přehlednost ustupuje. Jason Bourne tak postrádá jakýkoliv památný moment, který by utkvěl v hlavě chvíli po projekci. 

Hudebně si dvorní skladatel série John Powell přizval ke spolupráci Davida Buckleyho, nicméně jejich kompozice k filmu je spíše takovým mementem dob minulých, než pokusem nějak sérii posunout dále. Zkrátka i hudebně je tenhle snímek jakýmsi zrcadlem které se pokouší navázat na předešlé úspěchy, byť celkem neohrabaně a nepříliš zajímavě. A tahle úroveň se vlastně promítá i do samotného obsazení. Matt Damon toho předvede podstatně méně, než jsme od něj zvyklí v rámci této série, nicméně to by v dobrém příběhu nemuselo být naškodu. Bohužel samotný příběh filmu jej v podstatě staví do konfrontace s možná až kýčovitě postaveným Vincentem Casselem, a Tommy Lee Jonesem, který hraje v podstatě to samé, co v podobných žánrech je od něj zvykem. Další nově příchozí, Alicia Vikander, pak spíše než plnohodnotnou postavu připomíná nástroj scénáře, jak pomocí brilantní počítačové expertky propojit Bournea do příběhu o hrozbě úniku soukromých dat. Její postava se navíc místy chová značně nelogicky a tedy závěrečná část spojená s jejím charakterem není ani zdaleka tak efektivní, jak by si tvůrci asi přáli.

Jason Bourne je zkrátka kvalitativní sestup pro sérii, která udávala v minulosti trend mezi áčkovými thrillery. Pokud snímek berete jako samostatné dílo kinematografie, čeká vás lehce nadprůměrný thriller, který má své mouchy. Pokud však do snímku jdete s předchozí znalostí série a očekáváními spojenými právě s touto značkou, pak se na vás v kinosálech po celé republice chystá trochu nepříjemný budíček. Paul Greengrass a Matt Damon po letech do kin přivedli zpět zapomnětlivého agenta, jeho nové dobrodružství ale zanechává spíše hořkou pachuť než němý úžas, jak se to povedlo dílům minulým. A byť si tvůrci nechali dvířka pro další pokračování otevřená dokořán, narušení kontinuity, sražení kvalit ne zrovna dobře zvolené implikace pro celou sérii díky tomuto filmu znamenají nejistý osud tohoto agenta.            


To co mělo být triumfální návrat je ve výsledku jen pouhopouhým vybledlým obrazem dob dávno minulých. Jason Bourne ve své nové štaci zvládá díky dumbed down přístupu pohřbít nejen naděje na důstojného pokračovatele Bourneova ultimáta, nicméně snižuje úroveň celé série. Změna kameramana výrazně neprospěla a zjednodušený a nepříliš fungující scénář dávají dohromady spíše lehce nadprůměrnou žánrovku s několika chybami, než dalšího precizní agenta Bournea. Pokud vás neoslovil spin-off Bourneův odkaz, tohle můžete s ledovým klidem vynechat a nekazit si tak příběh, který se tu pokouší Greengrass a spol natahovat do rozměrů dalších několika dílů leč marně. 
30% Akce
70% Boj za ochranu soukromí


Jason Bourne
Akční / Thriller
USA, 2016, 117 min

Režie: Paul Greengrass
Předloha: Robert Ludlum (kniha)
Scénář: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: David Buckley, John Powell
Hrají: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Scott Shepherd, Bill Camp, Vinzenz Kiefer, Stephen Kunken, Amy De Bhrún, Ellie Fox, Lasco Atkins, Sheila Vossough, Akie Kotabe, Attila G. Kerekes, Kornelia Horvath
Producenti: Matt Damon, Paul Greengrass, Frank Marshall, Gregory Goodman, Ben Smith, Jeffery M. Weiner
Střih: Christopher Rouse
Scénografie: Paul Kirby
Kostýmy: Mark Bridges

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 28.07.2016 CinemArt CZ
Slovensko V kinech od: 28.07.2016 CinemArt SK
USA V kinech od: 29.07.2016 Universal Pictures US

http://www.csfd.cz/film/401427-jason-bourne/
http://www.imdb.com/title/tt4196776/
http://www.jasonbournemovie.com/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.