Přeskočit na hlavní obsah

Příchozí | Arrival [90%]

Denis Villeneuve se postupně vypracovává mezi nejzajímavější režiséry, které může Hollywood v posledních letech nabídnout. Ještě předtím, než se naplno vrhnul na režii pokračování kultovního Blade Runnera, si stihl odskočit k nenápadnému sci-fi projektu Příchozí, který tento týden vstoupil do českých a slovenských kin. A pokud máte alespoň trochu science fiction v krvi, tohle si nebudete chtít nechat ujít. 




Louise Banks (Amy Adams) patří mezi špičkové lingvisty a je jednou z největších odbornic na jazyky, jaké Spojené státy mohou nabídnout. Jeden z  jejich všedních dní však naruší nečekaná zpráva. Na povrch naší planety přistálo dvanáct neidentifikovatelných létajících předmětů a jeden z nich právě na území USA. Vzhledem ke své odbornosti je vládou právě Louise oslovena, aby se pokusila rozluštit, co zde nově příchozí chtějí a jaký je jejich vztah k lidem. Ne všichni ovšem tyto mírové myšlenky sdílí... 


Příchozí jsou strašně zvláštním filmem. Je jedno, s jakým očekáváním do filmu jdete, nebo co od vaší návštěvy kina čekáte, stejně nejste připraveni na to, co si na vás Denis Villeneuve nachystal. Tato novinka je totiž nejen značně originálním počinem na poli science fiction filmů, ale zároveň se v jednom filmu daří tvůrcům míst moderní, působivě vypadající moderní blockbuster, jasnou inspiraci postupů devadesátkovými filmy a dostatek neokoukaných prvků. Výsledek tak působí strašně podivně, myšleno ovšem v tom nejlepším slova smyslu. 

Snímek totiž spíše než na efekt, buduje hutnou atmosféru lidského společenství pod vlivem mimozemské invaze, která se postupem času krystalizuje v osobní drama hlavních dvou protagonistů, kteří se snaží zabránit tomu nejhoršímu, zatímco pokouší limity svých vlastních znalostí. Film se přitom neopírá o smyšlené pseudoteorie, ovšem velkou část svého příběhu opírá o skutečné lingvistické teorie a tedy i přes fakt, že se jedná o komunikaci s mimozemskou civilizací, zůstává snímek celou dobu pevně nohama na zemi. 

Villeneuve navíc opět potvrzuje, že má čich na skvělé kameramany, a i když pro tento snímek vyměnil Rogera Deakinse (který se připravuje na Blade Runnera), Bradford Young je více než zdatnou náhradou. Některé záběry jsou totiž vskutku impozantní a jen podporují fantastickou atmosféru, kterou Villeneuve ve filmu vykouzlil. S jistotou se totiž mohl opět opřít o skvělého Jóhanna Jóhannssona, který k jeho novince vytvořil neskutečně zajímavý hudební doprovod, který navíc na začátku a konci podpoří neméně skvostná hudba Maxe Richtera. Výsledná audiovizuální stránka je tak v moderní době jednolitých blockbusterů něčím zvláštním a velmi vítaným. Především se ale jedná o něco, co vám v hlavě zůstane zatraceně dlouho. 

Příchozí jsou tak po dlouhé době zase film, který je téměř nutností v kině. Skvostné sci-fi, které mimo vkusného a poutavého příběhu, nabízí také částečnou studii lidské komunikace. To vše v neskutečně pečlivě vybudované atmosféře, díky které vás snímek získá na svoji stranu. V letošním roce, plném větších či menších zklamání je právě novinka Denise Villeneuva jednoznačným klenotem, který nejen, že patří k tomu nejlepšímu z letošního roku, patří také mezi nejlepší filmy v daném žánru vůbec.
Denis Villeneuve natočil nejen jeden z nejlepších filmů letošního roku, ovšem také jedno z nejlepších sci-fi historie. Tam kde se většina tvůrců snaží jít na efekt, vystřihl atmosferické sci-fi jak ze staré školy, které strhne především působivou atmosférou a skvělým zpracováním, které dá zajímavé látce neskutečně vyniknout. Zvláštní, jedinečné a nesmírně působivé.    
50% Atmosféra
25% Návštěva z vesmíru
25% Komunikace
Příchozí
(Arrival, Prvý kontakt)
Drama / Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller
USA, 2016, 117 min

Režie: Denis Villeneuve
Scénář: Eric Heisserer
Kamera: Bradford Young
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrají: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Tzi Ma, Mark O'Brien, Joe Cobden, Russell Yuen, Nathaly Thibault, Pat Kiely, Julian Casey, Larry Day, Shawn Campbell
Producenti: Aaron Ryder, Shawn Levy, Dan Levine, Karen Lunder, David Linde
Střih: Joe Walker
Scénografie: Patrice Vermette
Kostýmy: Renée April

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 10.11.2016 Falcon
Slovensko V kinech od: 10.11.2016 Itafilm
USA V kinech od: 11.11.2016 Paramount Pictures

http://www.csfd.cz/film/379848-prichozi/
http://www.imdb.com/title/tt2543164/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všechno nejhorší | Happy Death Day [50%]

Hororových jednohubek se do roka dostane do kin poměrně dost. Oproti nim se ale právě novinka tohoto týdne Všechno nejhorší rozhodla vyrukovat s poměrně originální premisou. Opisujíc od dnes již kultovní komedie Na Hromnice o den více vrhá hlavní hrdinku do opakujícího se dne, na jehož konci ji čeká boj o holý život. Podařilo se tentokrát opět zabodovat v posledních letech nadmíru úspěšnému producentovi Jasonu Blumovi i s tímto kouskem? A stojí tenhle horor za vaši návštěvu kina?

Zabiják & bodyguard | The Hitman's Bodyguard [75%]

Akční komedie ještě nevymřely! Populární žánr především v devadesátých letech to měl v posledních letech docela těžké, nicméně díky několika kasovně úspěšným projektům posledních let se i tomuto žánru daří alespoň párkrát do roka dostat do kina. V nabídce filmových novinek v kině tak od 17. srpna najdete právě jednoho takového čistokrevného zástupce - Zabiják & bodyguard. Snímek od režiséra Expendables: Postradatelní 3Red Hill: Krvavý zapadákov se rozhodl vsadit na poměrně originální ale nesmírně účinnou reklamní kampaň, ve které si tak trochu utahoval z dnes již legendárního Osobního strážce s Kevinem Costnerem. Dokáže ale bavit i na ploše dvou hodin?    

To | IT (70%)

Nejsem úplně fanouškem hororů, především pak produkce z posledních let, kde je jen málo originálních nápadů a téměř vše je jen oživování starých klišé a remaky kdysi populárních značek. Jeden z nich ovšem už od začátku vyvolával zájem nejednoho hororového skeptika. Tím je remake snímku To na motivy knihy Stephena Kinga. Původní televizní film udělal z Tima Curryho legendu a spousta lidí má dodnes také díky tomuto snímku strach z klaunů. Nyní však přiochází nová verze, kterou dlouhou dobu připravoval režisér Temného případu Cary Joji Fukunaga aby ji pak na povel dostal tvůrce hororu Mama Andy Muschietti, od které se čekaly velké věci. Naplnila tahle hororová novinka svůj potenciál?