Přeskočit na hlavní obsah

Příchozí | Arrival [90%]

Denis Villeneuve se postupně vypracovává mezi nejzajímavější režiséry, které může Hollywood v posledních letech nabídnout. Ještě předtím, než se naplno vrhnul na režii pokračování kultovního Blade Runnera, si stihl odskočit k nenápadnému sci-fi projektu Příchozí, který tento týden vstoupil do českých a slovenských kin. A pokud máte alespoň trochu science fiction v krvi, tohle si nebudete chtít nechat ujít. 




Louise Banks (Amy Adams) patří mezi špičkové lingvisty a je jednou z největších odbornic na jazyky, jaké Spojené státy mohou nabídnout. Jeden z  jejich všedních dní však naruší nečekaná zpráva. Na povrch naší planety přistálo dvanáct neidentifikovatelných létajících předmětů a jeden z nich právě na území USA. Vzhledem ke své odbornosti je vládou právě Louise oslovena, aby se pokusila rozluštit, co zde nově příchozí chtějí a jaký je jejich vztah k lidem. Ne všichni ovšem tyto mírové myšlenky sdílí... 


Příchozí jsou strašně zvláštním filmem. Je jedno, s jakým očekáváním do filmu jdete, nebo co od vaší návštěvy kina čekáte, stejně nejste připraveni na to, co si na vás Denis Villeneuve nachystal. Tato novinka je totiž nejen značně originálním počinem na poli science fiction filmů, ale zároveň se v jednom filmu daří tvůrcům míst moderní, působivě vypadající moderní blockbuster, jasnou inspiraci postupů devadesátkovými filmy a dostatek neokoukaných prvků. Výsledek tak působí strašně podivně, myšleno ovšem v tom nejlepším slova smyslu. 

Snímek totiž spíše než na efekt, buduje hutnou atmosféru lidského společenství pod vlivem mimozemské invaze, která se postupem času krystalizuje v osobní drama hlavních dvou protagonistů, kteří se snaží zabránit tomu nejhoršímu, zatímco pokouší limity svých vlastních znalostí. Film se přitom neopírá o smyšlené pseudoteorie, ovšem velkou část svého příběhu opírá o skutečné lingvistické teorie a tedy i přes fakt, že se jedná o komunikaci s mimozemskou civilizací, zůstává snímek celou dobu pevně nohama na zemi. 

Villeneuve navíc opět potvrzuje, že má čich na skvělé kameramany, a i když pro tento snímek vyměnil Rogera Deakinse (který se připravuje na Blade Runnera), Bradford Young je více než zdatnou náhradou. Některé záběry jsou totiž vskutku impozantní a jen podporují fantastickou atmosféru, kterou Villeneuve ve filmu vykouzlil. S jistotou se totiž mohl opět opřít o skvělého Jóhanna Jóhannssona, který k jeho novince vytvořil neskutečně zajímavý hudební doprovod, který navíc na začátku a konci podpoří neméně skvostná hudba Maxe Richtera. Výsledná audiovizuální stránka je tak v moderní době jednolitých blockbusterů něčím zvláštním a velmi vítaným. Především se ale jedná o něco, co vám v hlavě zůstane zatraceně dlouho. 

Příchozí jsou tak po dlouhé době zase film, který je téměř nutností v kině. Skvostné sci-fi, které mimo vkusného a poutavého příběhu, nabízí také částečnou studii lidské komunikace. To vše v neskutečně pečlivě vybudované atmosféře, díky které vás snímek získá na svoji stranu. V letošním roce, plném větších či menších zklamání je právě novinka Denise Villeneuva jednoznačným klenotem, který nejen, že patří k tomu nejlepšímu z letošního roku, patří také mezi nejlepší filmy v daném žánru vůbec.
Denis Villeneuve natočil nejen jeden z nejlepších filmů letošního roku, ovšem také jedno z nejlepších sci-fi historie. Tam kde se většina tvůrců snaží jít na efekt, vystřihl atmosferické sci-fi jak ze staré školy, které strhne především působivou atmosférou a skvělým zpracováním, které dá zajímavé látce neskutečně vyniknout. Zvláštní, jedinečné a nesmírně působivé.    
50% Atmosféra
25% Návštěva z vesmíru
25% Komunikace
Příchozí
(Arrival, Prvý kontakt)
Drama / Mysteriózní / Sci-Fi / Thriller
USA, 2016, 117 min

Režie: Denis Villeneuve
Scénář: Eric Heisserer
Kamera: Bradford Young
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrají: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Tzi Ma, Mark O'Brien, Joe Cobden, Russell Yuen, Nathaly Thibault, Pat Kiely, Julian Casey, Larry Day, Shawn Campbell
Producenti: Aaron Ryder, Shawn Levy, Dan Levine, Karen Lunder, David Linde
Střih: Joe Walker
Scénografie: Patrice Vermette
Kostýmy: Renée April

Nevhodný mládeži do 12 let
Česko V kinech od: 10.11.2016 Falcon
Slovensko V kinech od: 10.11.2016 Itafilm
USA V kinech od: 11.11.2016 Paramount Pictures

http://www.csfd.cz/film/379848-prichozi/
http://www.imdb.com/title/tt2543164/


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...