Přeskočit na hlavní obsah

Zúčtování | The Accountant [75%]


Podzimní nabídka kin nabízí hned několik zajímavých kousků, které míří do nabídky tuzemských multiplexů. Jedním z nich je také snímek Zúčtování, ve kterém se představí Ben Affleck coby osobitý účetní pro ne zrovna legální podniky. Vyplatí se na tuhle podívanou v režii Gavina O'Connora, zodpovědného třeba za filmy Hokejový zázrak nebo Warrior, vyrazit do kin, nebo je tenhle snímek dalším z řady zklamání, kterých letošní filmová sezona přinesla více než dostatek?   

Christian Wolff (Ben Affleck) je geniálním účetním, kterého si platí největší kriminální špičky. Díky svému tréninku totiž umí s čísly zázraky. Trpí totiž silnou formou autismu, se kterou jeho otec bojoval namísto léčení tvrdým výcvikem. Díky tomu má Christian mnohé talenty, z nichž se mu budou i další hodit, neboť se ocitá v hledáčku federálního vyšetřování, které vede agent Ray King (J. K. Simmons), pro kterého je Wolffova práce jedním ze stinných momentů kariéry, které chce ovšem napravit než půjde do důchodu...    



Zúčtování je tak trochu podivný snímek. To neznamená ale, že je špatný, ani omylem. Jen zkrátka podobných filmů v poslední době v kinech nenajdete. Gavin O'Connor totiž natočil poměrně zajímavý příběh, který kombinuje prvky thrilleru a dramatu, zatímco nezapomíná na otázky samotného postižení a nadsázku, která je v takovémto případě jen vítaným osvěžením jinak vážného filmu. Jedním z problémů filmu je ovšem fakt, že ne vždy tahle nadsázka funguje na sto procent a především v závěru, dojde k několika odhalením, jejichž uvěřitelnost trochu pokulhává a spíše působí strojeně a vyumělkovaně. Jako zbytečná nadstavba pak působí i samotná sekundární linka s vyšetřováním, na kterou jako by film po většinu času zapomněl a vrátil se k ní až v závěru, kdy bylo potřeba nějakým způsobem podpořit rozřešení celého filmu.


Úroveň sekundární linky vyšetřování podkopává i Cynthia Addai-Robinson, jejíž vyšetřovatelka nejen že používá techniky jako vyňaté z Kriminálky Las Vegas a jejích odnoží, ale ani je nedokáže dostatečně věrohodně prodat. Z celého obsazení tak vychází z hlavních hráčů nejhůře. Naopak Ben Affleck i přes značnou podivnost své postavy, která svádí až trochu k parodii, funguje v hlavní roli výborně a zvládá vybalancovat situační humor, osobní drama a surovou preciznost chladnokrevně kalkulujícího protagonisty. Kousek filmu si pak pro sebe zvládá ukrást Jon Bernthal, kterému podobně namyšlení bastardi jednoduše jdou.

I přesto že film tedy v kinech zabere necelé dvě hodiny vašeho času, nestíhá nudit a naopak zvládá zaujmout hned několika scénami, které se zaryjí do paměti více, než mnohé celé filmy za poslední dobu. Může za to i precizně zvládnutá audiovizuální stránka. Gavin O'Connor si jasně hlídá mrazivě odměřenou atmosféru, což podporuje solidní choreografie akčních scén a pojetí hlavního hrdiny, který částečně svým přístupem boří žánrové i všeobecně filmové postupy v některých momentech. Ne vždy úplně přesvědčivě, přesto si zaslouží pochválit alespoň za snahu nesklouzávat ke klasickým šablonám v rámci jednotlivých stereotypů a žánrů, ale vyzkoušet něco nového.            

Zúčtování tak v konečném pohledu má několik svých menších nedostatků a ne vždy se jedná o přesvědčivý film tak, jak asi tvůrci zamýšleli, přesto se jedná o výrazně osobitou podívanou, která bezesporu zaujme i nad rámec žánrové podívané. Surová, atmosferická a místy i s náznaky lehkého humoru. Skvělí hlavní představitelé, slabší sekundární linka a ve výsledku rozhodně fajn dvouhodinovka v kině, kterou s ničím jiným za poslední dobu nezaměníte. V kontextu letošního filmového roku se jedná rozhodně o to lepší, co se do kina dostalo.       
Gavin O'Connor natočil poměrně zajímavý mix žánrů, který byť má své docela nepřehlédnutelné nedostatky a v mnoha ohledech si myslí že je přesvědčivější a uvěřitelnější, než ve skutečnosti je, přesto se jedná o jedno z těch pozitivních překvapení letošní jinak zklamavší filmové sezony. Ben Affleck je hodně fajn (i když jeho role trochu svádí k parodii, nikdy k ní nesklouzne), Jon Bernthal v omezeném prostoru také a nebýt poněkud nadbytečné sekundární linky o vyšetřování hlavního hrdiny (ve které úřaduje nepříliš působivá Cynthia Addai-Robinson se svojí variací na Kriminálku Las Vegas) možná až příliš vyumělkovaný a vykonstruovaný závěr, mohl film pomýšlet na vavříny. I tak se ovšem jedná o hodně fajn podívanou, která rozhodně v záplavě konkurenčních jednolitých žánrovek nezapadne. 
35% Atmosféra
25% Autismus
30% Chladně kalkulující hrdina
10% Vyšetřování
Zúčtování
(The Accountant, Účtovník)
Drama / Akční
USA, 2016, 128 min

Režie: Gavin O'Connor
Scénář: Bill Dubuque
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Mark Isham
Hrají: Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons, Jon Bernthal, Jeffrey Tambor, John Lithgow, Michael Beasley, Boualem Hassaine, Ron Prather, Jason MacDonald, Ron Yuan, Alison Wright, Nick Arapoglou, Jason Davis, Cynthia Addai-Robinson, Jean Smart, Andy Umberger
Producenti: Lynette Howell Taylor, Mark Williams
Střih: Richard Pearson
Scénografie: Keith P. Cunningham
Kostýmy: Nancy Steiner

Nevhodný mládeži do 15 let
Česko V kinech od: 03.11.2016 Freeman Ent.
Slovensko V kinech od: 27.10.2016 Continental
USA V kinech od: 14.10.2016 Warner Bros. US

http://www.csfd.cz/film/395620-zuctovani/
http://www.imdb.com/title/tt2140479/




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Blade Runner 2049 [85%]

Jeden z největších filmových kultů posledních desetiletí hlásí návrat. Sci-fi Blade Runner Ridleyho Scotta se dočkalo přímého následovníka od jednoho z nejvelebenějších režisérů současnosti, které včerejším dnem vstoupilo do českých a slovenských kin. Pro velkou část publika se jedná dokonce o filmovou událost podzimu (ne-li celého roku). Očekávání byla veliká, nicméně už ze začátku je potřeba říct jednu věc. Blade Runner 2049 je filmová pecka, kterou si nebudete chtít nechat ujít, ať už jste fanoušci originálu, či nikoliv.