Přeskočit na hlavní obsah

Detachment [75%]


Detachment


http://www.csfd.cz/film/282520-detachment/
http://www.imdb.com/title/tt1683526/

Režie: Tony Kaye
Scénář: Carl Lund
Hudba: The Newton Brothers
Hrají: Adrien Brody, Christina Hendricks, James Caan, Lucy Liu, Marcia Gay Harden, Bryan Cranston, William L. Petersen, Blythe Danner, Tim Blake Nelson, Doug E. Doug, Patricia Rae

Drama | USA, 2011


Tony Kaye je režisér, jehož jméno vám nejspíše nic neřekne. Jeho nový film se objevuje v kinech až teď, po čtrnácti letech od jeho debutu. Tím debutem ovšem byl jeden ze zásadních snímků posledních dvaceti let, Kult hákového kříže. Hned po něm pracoval Kaye hned na několika snímcích, ovšem díky finančním problémům a soudním sporům se ani Snowblind ani   Black Water Transit k divákům nakonec nedostali. Po tak dlouhé době ovšem nebude pro režiséra tak lehké zaujmout diváky a už vůbec ne příběhem, jehož variace se objevují co pár let. Aneb Kaye se pokouší divákům dokázat, že příběh nového učitele na problémové škole, co přinese morální prozření svému okolí, má stále co nabídnout. Posbíral pár známějších tváří v čele s Adrianem Brodym a vydal se na těžký boj o diváckou přízeň.   

Henry Barthes se živí jako suplující učitel po školách v okrese. Jeho nové dočasné působiště je však jedna z nejhorších škol v okrese. Věhlas je něco, co školu nezajímá, neboť do ní chodí nejhorší studenti z okolí. Učitelé u žáků nemají respekt, spíše naopak. Žijí pod útlakem agresivních mladistvých a jejich horlivě akčních rodičů. Všichni členové učitelského sboru se tak s tíhou problémů, jak školních tak v osobním životě, vyrovnávají po svém. Do toho přichází na školu Henry, nadějný učitel který si ještě nezkazil svůj charakter při souboji s nelehkou dobou ve které žije. Sám si totiž od dětství vláčí trauma, které způsobila smrt předávkováním jeho matky. Tato stále živá vzpomínka je s ním i v současnosti, kdy se stará o nemocného otce své matky. I přes odpor svých studentů se je však pokusí alespoň trochu napravit. A nejen je, na ulici nalézá mladou prostitutku, která jeho život změní víc, než sám předpokládal. 

Ano, už z popisu děje vypadá Detachment jako spousta dalších školních dramat o mladém nadějném učiteli, kterých tu už byly desítky. A v tom je problém, to je přesně to co dostanete. Co se týče charakterů a archetypů postav, stejně jako vývoje děje, je snímek přesně mířená směs ověřených prvků, témat a snahy o umělé vyvolání emocí u diváka. Právě v tom ale spočívá hlavní rozdíl v kvalitách snímku z pohledu pozorovatele. Můžete se buď rýpat v tom, že všechno ve snímku působí až moc vyumělkovaně a všechny prvky filmu jste už někde viděli, čímž pro vás bude Detachment naprostý provar jen s proměněnými tvářemi hlavních představitelů. Je tu ale i druhá možnost, ke které jsem se dostal  během filmu i já. To je přístup, kdy právě toto pustíte z hlavy a budete snímek posuzovat s čistou hlavou bez ohledu na okolí.  

V tom případě však dostanete skvěle řemeslně natočenou story, která za pomoci ověřených cest kritizuje současnou společnost a přitom vypráví příběh o učiteli, který díky problémové minulosti má sám pokřivený náhled na svět. Oproti posledně rozebíranému Rozchodu Nadera a Simin je to ale čistě americký přístup k osobním problémům, tedy dokreslování hudbou, osobnější, méně obvyklá kamera a občasné vyprávění animací. Opět jsem ale nenalezl důvod, proč by mi to vlastně mělo vadit. 

Faktem tedy je, že ačkoliv Detachment není kdoví jak oslnivým a originálním snímkem, svoji práci plní víc než dokonale. Hodinu a půl dlouhé osobní drama mladého učitele je podáno se všemi emocemi v úhledném balíčku, který je notně podkreslen hodícím se hudebním doprovodem, který jednoduše funguje. Cítíte emoce, chápete postoje postav a nemáte problém vžít se do role účinkujících postav. Ano, dost často se tu tlačí až moc okatě na pilu, ale to je teď v podstatě vedlejší.  


Kaye tak po letech přináší slušně natočené drama, které jednoduše funguje. Místy vás bude až moc uměle tahat za nos, ale nakonec je jen na vás, jestli se necháte emoce drásajícím dramatem strhnout, nebo jen s posměškem film odsunete do poličky stokrát viděná do extrému zahnaná nuda. Faktem ale je, že své kvality snímku nelze odepřít ani tak. 

     
Tony Kaye konečně dostal do kin svůj další snímek. Po několika letech soudních tahanic a finančních problémů se svými filmy, se mu podařilo natočit uvěřitelné školní drama, které nejen, že nabízí podmanivou formu, funguje i ve všech ohledech ve kterých by dobré drama fungovat mělo. Místy sice budete cítit pocit stokrát viděného, jinde vás zase bude štvát ona umělohmotná ruka, tahající figurky po šachovém poli které představuje film, nicméně ve všech ohledech nemohu říct na adresu snímku nic špatného. Jednoduše režijně skvěle zvládnutá záležitost, která určitě nesedne každému, nicméně přináší daleko více, než z počátku slibuje. 

Hodnocení: 75%   





Koktejl
 :
30 % školní drama
30 % známé tváře
30 % působivá forma
10 % místy až moc uměle vyvolané emoce

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.