Přeskočit na hlavní obsah

Rozchod Nadera a Simin [85%]

Rozchod Nadera a Simin
http://www.csfd.cz/film/292622-rozchod-nadera-a-simin/
http://www.imdb.com/title/tt1832382/ 


  • EN název 

    Separation, A

  • Írán 

    Jodaeiye Nader az Simin



Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 09.02.2012

Režie: Asghar Farhadi
Hrají: Peyman Moaadi, Leila Hatami, Sareh Bayat, Shahab Hosseini, Merila Zare'i, Sarina Farhadi

Drama | Írán, 2011, 120 min



Letošní ceny akademie přinesly nejedno překvapení. Pominu-li teď záležitosti nesmyslných nominací, které už byly několikrát rozebírány, odehrálo se na letošních Oscarech hned několik zázraků. Mimo to, že si hlavní ceny odnesl němý film The Artist, který si zaslouženě odnesl i cenu pro nejlepší film, totiž v pásmu cizojazyčných filmů zabodovalo Íránské drama Rozchod Nadera a Simin. Tento zdánlivě nenápadný snímek ovšem nezabodoval pouze jako vůbec první Íránský film oceněný cenou akademie za nejlepší cizojazyčný film, nasbíral po filmových festivalech na desítky ocenění, včetně tří medvědů na filmovém festivale v Berlíně. Bude tento snímek pomyslným odrazovým můstkem, který přiblíží východní kinematografii i běžnému divákovi?

Manželská dvojice Nader a Simin stojí před těžkým rozhodnutím. Simin chce aby její dcera Termeh vyrůstala ve svobodném prostředí za hranicemi a získala tak svobodný život bez společenského útlaku. Její manžel Nader pro to ovšem nemá příliš pochopení, neboť do zahraničí vycestovat nehodlá. Pečuje totiž o svého nemocného otce, který trpí Alzheimerovou chorobou. Simin se proto rozhodne k zoufalému kroku a požádá o rozvod. Než však získá manželův souhlas, sám Nader se zaplétá do problémů se zákonem. Na péči o nemocného otce najímá najímá totiž těhotnou Razieh, která bude zdrojem jeho nastávajících problémů.

Íránská kinematografie se zatím netěší takovému světovému věhlasu, jako jiné, především evropské národní kinematografie. To by se ovšem díky takovýmto filmům mohlo relativně hodně rychle změnit. Stranou teď fakt, že je snímek teď vychvalován kde to jde. Jeho hlavní přednost totiž leží trochu někde jinde.  To co se mu totiž daří ukázat celému světu naprosto přesvědčivě je fakt, že životy lidí i v jiných kulturních a společenských poměrech nejsou zase tak rozdílné. Každý má své osobní trable, každý chce pro svoji rodinu jen to nejlepší a do života každého z nás zasahují situace, které ať už předvídáme nebo ne, formují to kým jsme a budeme. Přeneseme-li tak společenské i náboženské poměry do evropského modelu, je příběh manželské dvojice něčím, co se může, a často děje, i u nás. 

O co víc, Asghar Farhadi přináší strhující rodinné drama, které ukazuje všem naprosto jasně to, na co většina dnešní produkce zapomíná. Tím je fakt, že by v divákovi měl snímek vyvolávat různorodé emoce bez potřeby uměle přibarvovat nebo uhlazovat příběh do jasného rámce. Nesnaží se ani hrát hru citového vydírání tématy, které se dotýkají většiny, jako je to vidět u Hollywoodských dramat pomrkávajících směrem k akademii. Samozřejmě se najdou lidé, kteří film odsoudí na základě společenských předsudků ke státům blízkého východu. 

Rozchod Nadera a Simin ale jasně ukazuje, že právě předsudky, ať už v jakékoliv formě, mohou být nejen nepříznivé ale mnohdy i nebezpečné. Není to však jen z důvodu perfektně vrstveného scénáře, který drží celé dvě hodiny divákovu pozornost, proč byste měli dát Rozchodu šanci. Nader a Simin jsou totiž i po řemeslné stránce skvěle zvládnutou záležitostí, která nemá důvod se schovávat za přední světové produkce. Ruční kamera jen dokresluje silnou míru diváckého zásahu do osobního života hlavní dvojice a nejen jich. Díky téměř absenci hudebního doprovodu si navíc divák nepřipadá jako nezúčastněný pozorovatel sledující postupný rozpad manželského pouta se všemi problémy okolo, ale jako člen úzkého rodinného kruhu, který prožívá drama společně s hlavními hrdiny. Vžití do postav je tedy přirozené i přes nábožensky-společenský blok.

Rozchod Nadera a Simin je rozhodně jedinečnou záležitostí, která by neměla divákovi, který se zajímá o něco víc než jen vybuchující auta a absurdní humor, rozhodně uniknout. Osobitý náhled do Íránské společnosti, ve které se odehrává lidské drama, zároveň ovlivňující budoucnost další generace totiž ukazuje něco, na co se v dnešní době zapomíná. A to je fakt, že film je požitkem pro diváka, tedy by mu měl zprostředkovat emoční prožitek a ne jen hodinu a půl vyumělkovaných postav bez chuti. 

Skvěla natočené rodinné drama Rozchod Nadera a Simin je jasnou ukázkou pro všechny zaujaté. Hluboko uvnitř, přeze všechny společenské a náboženské rozdíly jsme všichni stejní. Farhadi natočil silně osobní snímek, který divákovi zprostředkuje silnou dávku emocí přímo z první ruky. Jasná ukázka také toho, že emoce není třeba dolovat stále stejnou cestou, stačí je jen ukázat ve své čiré podobě.    
Hodnocení: 85% 




Koktejl :
60 % Osobní drama
20 % Svěží pohled
20 % Ne zase tak moc odlišná společnost 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Doom Annihilation

Pamatujete si na filmového Dooma, který do kin vtrhl před čtrnácti roky a také se z převážné části natáčel u nás? Že ne? Kdo by se divil, tahle videoherní adaptace se zařadila po právu do zástupu braků, které se snažily prodat slavnou videoherní značku na stříbrná plátna tím co možná nejlacinějším způsobem. Ano původní film Doom z roku 2005 měl sice pár zajímavých nápadů, každopádně, jich bylo zatraceně málo na to, aby stály za další shlédnutí. Loni ovšem někoho napadlo se pustit do dalšího pokusu, které se v některých sektorech prodává jako druhý díl, aniž by měl cokoliv vyjma předlohy a názvu cokoliv společného s původním filmem, ve kterém se mimo jiné objevili i Karl Urban a Dwayne Johnson. Doom Annihilation se za pár dní podívá do digitální distribuce po celém světě a já se vám pokusím na následujících řádcích přiblížit, proč by vás to mělo nechat absolutně chladnými. 

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.