Přeskočit na hlavní obsah

John Carter: Mezi dvěma světy | John Carter [50%]


John Carter: Mezi dvěma světy

http://www.csfd.cz/film/238081-john-carter-mezi-dvema-svety/
http://www.imdb.com/title/tt0401729/
Alternativní názvy:
John Carter

John Carter Medzi dvoma svetmi 


Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 08.03.2012 Falcon
V kinech SR od: 08.03.2012 Saturn
Na DVD od: 27.06.2012 Magic Box
Na Blu-ray od: 27.06.2012 Magic Box

Sci-Fi / Fantasy / Dobrodružný / Akční  |USA, 2012, 137 min


Režie: Andrew Stanton
Hudba: Michael Giacchino
Scénář: Andrew Stanton, Mark Andrews a Michael Chabon
Hrají: Taylor Kitsch, Mark Strong, Willem Dafoe, Lynn Collins, Samantha Morton, Dominic West, Polly Walker, James Purefoy, Thomas Haden Church, Daryl Sabara, Bryan Cranston, Guy C.A., Ciarán Hinds, Don Stark, Arkie Reece, David Schwimmer, Jon Favreau

Přiznám se, že ačkoliv jsem fanouškem Sci-fi, většinu must read literárního kánonu právě tohoto žánru načteného nemám. Jednou z takových záležitostí je série knih o Johnu Carterovi. Knižní série, kterou se inspirovaly téměř všechny důležité fláky tohoto žánru, Star Wars nebo onen slavný Avatar nevyjímaje, však svoji cestu na stříbrná plátna hledala překvapivě dlouho. Do kin se dostává až nyní, přesně sto let od publikace prvního dílu (pokud nepočítáme direct-to-video pokus nechvalně známé skvadry Asylum z roku 2009, a ne, doopravdy ho nepočítáme). Jak tedy snaha o rozjetí nové filmové série dopadla?  

John Carter je stíhán vojáky Unie. Jako bývalého vojáka a zběha Konfederace jej chtějí využít jako svoji posilu. John ale podobné plány nemá. Při jednom z pokusů o útěk ze zajetí vojáků Unie se dostává při snaze setřást právě své věznitele odrážející útok indiánů do jeskyně, ze které mají rudé tváře respekt. O několik chvil později zjišťuje proč. Uvnitř ní naráží na mimozemského jedince, který při snaze zachránit se před nečekanou společností, poraněný omylem přenese Johna místo sebe. John Carter se tak ocitá na Marsu. Jak brzy zjišťuje, i zde probíhá válka ve které je však v sázce celá planeta. Jeho výhodou je však fakt, že díky odlišné gravitaci panující na Marsu, jeho fyzické vlastnosti jsou znásobeny. Bude to ale stačit aby v probíhajícím konfliktu přežil a našel cestu domů? A bude se vůbec chtít vrátit?

Jediný problém, který s panem Carterem mám je však poměrně zásadní. Nejspíše totiž dlouhovlasý skorosuperman nechápe princip zábavy. Za něco málo přes dvě hodiny se totiž nic připomínající tento koncept nedostavilo. A že by můj primární cíl byl sledovat celkem lacině vyhlížející scenérie Marsu, to s taky říct nedá. Ehm, ono to stálo 250 mega? Tak tedy už chápu onu průserovost, která se s jménem vesmírného cestovatele při jeho uvedení do kin spojovala. 


Naštěstí mě reklamní kampaň tohoto blockbusteru ze začátku roku nechávala relativně klidným. Poučen podobným lákajícím modelem, který použil i Avatar, jsem se raději stranil tvorby ideálů o nějaké zásadní vesmírné jízdě. A ještě, že tak. Film který se snaží prodat iluzi našlapané vesmírné záležitosti totiž zapomíná na jednu poměrně zásadní věc. Možná tedy dvě. A ty jsou diváka bavit a vytvořit u diváka alespoň falešnou oblibu postav, které se ve filmu objevují. 

Nic takového se tu totiž neděje. Andrew Stanton přechod od animovaných filmů silně nezvládl. To že film působí divně, jeho vina není, to je spíše záležitostí předlohy. To, že nedokáže podat věrohodně ani to minimum akčních scén které se ve filmu objevují, to už jeho problém je. Stejně jako zpracování, u kterého po chvíli čekáte nějaké instrukce ve formě týpka s cedulkou teď se smějte, teď brečte a teď běžte domů, tady už není nic k vidění. Bohužel tento pán zůstal doma. 


Člověk si pak říká jaká je škoda, že podobné ambiciozní projekty končí většinou jako finanční propadáky. V případě Johna Cartera se ovšem není čemu divit. Film je totiž po všech ohledech naprosto průměrný a i přesto, že by se mělo jednat o nezapomenutelný monumentální film, dovoluji si říci že si na něj za půl roku nikdo ani nevzpomene, maximálně při rekapitulaci největších blockbusterových provarů.       

Jak to tedy s panem Carterem zakončit? Jednu přímo mezi. Pokud tuto látku nechytne někdo zatraceně schopný, není zde potenciál pro dobrý film. John Carter je špatně napsaná, ještě hůře zrežírovaná záležitost, ve které se objevují vyumělkované postavy téměř bez diváckých sympatií. Akce je málo a je to opět nečekaně celkem nuda. Ve výsledku? Ten nejprůměrnější průměr co snad jde. Není to tak špatné aby to začalo být dobré a není to tak dobré aby to bylo něco co si v dohledné době zopakujete. Obávám se že pokud si studio Disney nebude chtít utrhnout další ostudu, s panem Carterem se zase dalších pár desítek let neuvidíme. 

 PS. Možná John Carter byl jeden velký sofistikovaný vtip a já jej nepochopil.

 Hodnocení: 50%



Koktejl :
50 % Nuda
50 % Snesitelné momenty

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room . Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku  Wind River z minulého roku?

Chicagský tribunál | The Trial of the Chicago 7

Díky opět se zpřísňujícím opatřením a všeobecné situaci nejenom ve filmovém průmyslu je osud očekávaných filmových hitů zatím neznámý. Velké letní filmy se odsouvaly prvně na podzim, poté na příští rok s nadějí, že situace se dramaticky zlepší. Není to ovšem problém jen velkých blockbusterů ale také umělecky hodnotnějších filmů, které pomýšlejí na nějaké to ocenění začátkem příštího roku. Jedním z takových byl i hvězdně obsazený příběh na motivy skutečných událostí z tvůrčí dílny Aarona Sorkina Chicagský tribunál , který od Paramountu v červnu koupil Netflix aby jej v půlce října nabídly svým předplatitelům. A byl to od nich zatraceně dobrý tah...