Přeskočit na hlavní obsah

Útěk z MS-1 | Lockout [75%]

Útěk z MS-1
http://www.csfd.cz/film/285322-utek-z-ms-1/
http://www.imdb.com/title/tt1592525/
Alternativní názvy:
Lockout 
MS One: Maximum Security
Section 8
Útek z MS-1 


Nevhodný mládeži do 15 let
V kinech ČR od: 24.05.2012 Bioscop
V kinech SR od: 17.05.2012 Magic Box

Akční / Thriller / Sci-Fi | Francie / USA, 2012, 95 min

Režie: James Mather, Stephen St. Leger
Scénář: Stephen St. Leger, James Mather, Luc Besson
Hudba: Alexandre Azaria
Hrají: Maggie Grace, Guy Pearce, Peter Stormare, Vincent Regan, Tim Plester, Lennie James, Joseph Gilgun, Anne-Solenne Hatte

Produkce Luca Bessona většinou znamená béčkovou podívanou bez zbytečných okolků. Ať už se režie ujme sám, nebo ji přenechá někomu jinému, z jeho produkční stáje vycházejí klasiky na poli akčních béček. Za poslední roky přišel například se sérií Kurýr nebo veleúspěšnou akční záležitostí 96 Hodin. Tentokrát ovšem přichází snímek, který se hodlá svézt na nevděčné vlně vesmírných akcí a přitom cituje otevřeně osmdesátky na plný plyn. Jak dopadlo akčně založené béčko, které supluje na pomalu se vyprazdňující pozici obdobných žánrovek v nabídce kin? 

Bývalý agent Snow je dopaden a obviněn z vraždy agenta CIA, který v utajení pracoval na dopadení lidí stojících za informačním únikem státních tajemství. Je bez procesu odsouzen k třiceti letům v nejpřísnějším vězení, kterým lidstvo disponuje. Je zároveň také nejbezpečnější, neboť není na povrchu Země. To vše ale jen do doby, než na palubě díky nesplnění bezpečnostních podmínek vypukne vzpoura a mezi rukojmími se ocitá přímo dcera prezidenta Spojených států Amerických. Snowovi je nabídnuta šance jak si svůj trest odpykat. Musí potají infiltrovat ono bezpečnostní zařízení, vypátrat v něm dívku a bezpečně ji ze zařízení dostat. Nebude to ovšem jednoduché. Ve věznici je 500 těch nejnebezpečnějších psychopatů které Země nabízí a ti jakmile zjistí, koho mezi rukojmími mají, se nebudou chtít vzdát prezidentské dcerky jen tak bez boje.    

Je strašně fajn sledovat podobné pokusy. Člověk si pak hned řekne, že testosteronoví hrdinové ještě nevymřeli. V době kdy kina ovládají vyleštění hezounci s pudřenkou na obličeji, je jednoduše pohoda si dát snímek, kde akce hraje prim a hlavní hrdina je nabouchaný bijec s cigaretou v jednom koutku a suchými hláškami v koutku druhém. Ano, při pohledu Lockout se člověk alespoň na chvíli vrátí do dob, kdy tyhle filmy měli své právoplatné místo mezi nejvíce konzumovanou produkcí. Všechno tu totiž je. Silnější infuzi osmdesátek a devadesátek totiž v současnosti v kinech nedostanete. A to se všemi klady ale i zápory. Tedy alespoň ne do příchodu druhého dílu Expendables.     

Druhá věc kterou je třeba si uvědomit je fakt, že Útěk z MS-1 je béčko. Takže přesně to také čekejte. Trailery nic jiného neslibují, takže pro toho, kdo čeká sociálně kritickou baladu s hopsajícíma modráskama může rovnou změnit sál. Z toho samozřejmě vycházejí hrubé nedostatky. Tím prvním je scénář, ve kterém vlastně moc nejde, celý děj se vejde do dvou vět a nějakou komplexnost tu vážně ani trochu nehledejte. Jednoduše tu není. Druhou věcí jsou peníze, které v mnoha ohledech filmu prostě a jednoduše chybí, což poznáte na kvalitě digitálních triků. Při rozpočtu dvacet mega ale výsledek stojí za to. Tedy až na největší šílenost, kterou je asi tříminutová honička na motorkách, která je tak blbá, že by si zasloužila vystřihnout bez nejmenšího slitování. Netrpělivého diváka by právě tato digitálně pochybná a naprosto nesmyslná věc mohla pohřbít celý film a to by bylo jednoduše škoda.   



Já si ale dovolím tohle všechno přehlédnout a snímku trošku nadržovat. Jednoduše proto, že jsem se bavil. Guy Pearce nejen že se s archetypem soudobého hrdiny neskutečně sžil, dovolil bych si tvrdit, že patří dokonce mezi nejlepší, hned vedle Joe Hallenbecka a Snake Plisskena. To stejné pak platí o jeho protivnících, zvláště u některých nemáte ani na vteřinu problém uvěřit onu psychopatičnost. Zpracování je navíc taky fajn a až na pár zaškobrtnutí se střihem a kamerou v úvodu a mírně kolísavé tempo je to jednoduše příjemná hodinka a půl. 

Útěk z MS-1 je pro mě vcelku příjemným překvapením. Měl jsem celkem vysoká očekávání hlavně kvůli mé oblibě jak žánru tak typu filmu, nicméně téměř všechny beze zbytku naplnil. Snow je frajer jak má být a nebýt toho že mu scenáristé na několika místech podkopávají nohy, stejně jako mu občas nestíhá kamera, bylo by těch 75% naprosto oprávněných. Nicméně i přes všechny neduhy a naprostou ignoraci té zrůdnosti na začátku jednoduše nemohu jít níž. Je to frajer, hlášky sype z rukávu rychleji než nepřátelé stíhají přebíjet, má po ruce kost jakou je Maggie Grace a do toho jim suplují známé tváře které sice neexcelují, nicméně podávají stabilní výkone bez nejmenších kixů. Proto se pro jednou opět trochu nechám unést a napálím Útěku z MS-1 trochu vyšší hodnocení než by si objektivně zasloužil. Hlavně proto, že tyhle filmy jednoduše baví a i přes poptávku publika postupně mizí z nabídky kin.  

Snow je frajer. Hlášky sype z rukávu rychleji než nepřátelé stíhají přebíjet, má po ruce kost jakou je Maggie Grace a i přes zásadní kixy ve zpracování a jednoduchost scénáře jednoduše baví. Útěk z MS-1 je pro mě naprosto vydařenou záležitostí, která předčila moje očekávání a já se jednoduše bavil tak, jako bych sledoval svůj oblíbený snímek z osmdesátek.  Scéna s honičkou na motorce by zasloužila vymazat okamžitě z povrchu zemského, nicméně zbytek je i přes chyby stylovou esencí testosteronové zábavy která začíná divákům jako já v kinech setsakramentsky chybět. Proto si v hodnocení dovolím snímek jednoduše už právě kvůli tomu lehce nadhodnotit. 


Hodnocení: 75%



Koktejl :
40 % Akce
35 % Guy Pearce
20 % Osmdesátky v té nejčistší podobě
5 % Nadšení

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.