Přeskočit na hlavní obsah

Alex Cross [35%]

Alex Cross
http://www.csfd.cz/film/291700-alex-cross/
http://www.imdb.com/title/tt1712170/

Alternativní názvy: Vražedná hra
V kinech SR od: 03.01.2013 Forum Film SK

Krimi / Mysteriózní / ThrillerUSA, 2012, 101 min

Režie: Rob Cohen
Scénář: Marc Moss, 
Kerry Williamson
Hudba: John Debney
Hrají: Tyler Perry, Matthew Fox, Jean Reno, Rachel Nichols, Chad Lindberg, Simon Rhee, Giancarlo Esposito, Carmen Ejogo, Edward Burns, John C. McGinley, Ron Causey, Tim Holmes, Robert Graziosi, Janine Sarnowski, Werner Daehn, Cicely Tyson

Pokud neznáte černošskou hvězdu Tylera Perryho, patříte mezi ty šťastnější jedince. Tenhle herec si totiž v zámoří vybudoval svoji hereckou kariéru na snímcích pro svoji cílovou sociální skupinu, které jí pak zvládá prodat. Ve výsledku je to pak taková situace, že ačkoliv tyto snímky způsobují nedobrovolnou lobotomii už z trailerů, dokáží se s přehledem zaplatit i něco vydělat. Perry ovšem pojmul podezření, že je seriozní herec a tak přichází v novém snímku Roba Cohena (xXx, Rychle a zběsile). Jak ale tahle část série, kterou započaly dva snímky s Morganem Freemanem (Sběratel polibků, Jako pavouk) ve skutečnosti dopadla?


Ve třetím filmovém setkání s doktorem Crossem se podíváme do jeho policejních začátků, než nastoupil k FBI. Jako detektivovi Detroitské policie je mu přidělen případ několikanásobné vraždy a jednoho umučení k smrti. Na místě činu Cross se svým týmem naleznou první z míst činu nového vraha působícího ve městě. Ten, jak odhaluje následné vyšetřování, má v plánu eliminovat francouzského miliardáře Leona Merciera spolu s jeho zahraničními spolupracovníky. Tím, že ale Cross a jeho tým vrahovi šlapou na paty se vystavují velkému nebezpečí. Vrah totiž nerespektuje nikoho jiného než sám sebe a psychologická hra kterou se s ním rozhodne Alex Cross hrát, se postupně přetaví v hru o život nejen samotného detektiva a jeho týmu, ale i jeho rodiny. Popichování psychotického šílence není vždy ideální nápad a policejní složky v Detroitu se o tom brzy přesvědčí... 


A přitom to mohlo být tak strašně fajn. To je asi hlavní pocit po hodině a tři čtvrtě strávené ve společnosti Roba Cohena. Ten akci v rámci možností umí, což je vidět alespoň na několika scénách i zde. Bohužel většina scén upadne v mizérii, když se pozastavíte nad úrovní řemesla jeho kameramana. Když se totiž v naprosto klidném prostředí dva představitelé mlátí, kamera se rozhodne zahrát si na kolotoč a vy se začnete retrospektivně vracet do televizních seriálů let minulých. A to rozhodně není dobrá vizitka jak pro tvůrce, tak pro kameramana. Spíše to je nuda pro diváka. 

Alex Cross mohl být slušným psychothrillerem (o jaký se asi tvůrci snažili, když nad tím tak přemýšlím), nicméně je to beztvará nudná břečka, které vévodí až otravný Tyler Perry. Nejde jen o to, že scénáristé mu nenapsali slušné repliky, on není schopný uhrát ani pitomé "Ahoj" coby titulní postava filmu. O to víc pak bolí fakt, že si jej měl původně zahrát Idris Elba. Ten si ale pravděpodobně po přečtení scénáře řekl, že na komedie je ho škoda. A není se mu co divit. Spousta věcí ve filmu nedává vlastně v celku ani smysl, charaktery jsou uvěřitelné jako voda v prášku, hierarchie tam tak nějak nefunguje a tažné charaktery celého filmu jsou tvořeny právě zmíněným Perrym a jeho plastikovým nahrávačem, který se herectví učil asi od svého kolegy.

Naproti nim je ale v kontrastu jedno drastické pozitivum snímku, kterým je Matthew Fox coby vraždící maniak Picasso. Ne že by byl jeho herecký výkon kdoví jak zásadně dobrý, nicméně i jeho vraždící mašina s trochu přímočařejšími replikami a jednotvárným charakterem je ve výsledném snímku tím co vás jako jediné zaujme. Taková perla v prachu. A to i když v druhé polovině začne jeho charakter upadat do své vlastní parodie.
Co tedy říci k třetímu setkání? Dalo by se to shrnout docela jednoduše. Rob Cohen dokázal, že jeho akční um je spíše věcí náhody a dobré vůle scénáristů. Ti si tady očividně vybrali slabší chvíli a místo propracovaného příběhu s chladnokrevným zabijákem co zatápí nejen policejnímu sboru tu naservírovali nabubřelý žvást, který díky zahleděnosti do sebe sama a snaze být něčím víc, končí jako nevěrohodná kapitola policejní příručky jak dopadnout psychopata a nechat se přitom celou dobu tahat za nos.I díky tomu je závěrečné finále pro mně jako diváka neuspokojivé. Každou chvíli jsem čekal, až se ozve umělý smích obecenstva a vše se promění ve frašku. 

Setsakramentsky promarněná šance. Rob Cohen si připisuje další hřebíček do režisérské rakve. Alex Cross je jednoznačně nejslabším setkáním s knižním detektivem na plátnech kin. Nelogický scénář plný naprostých hloupostí, otravný hlavní hrdina podporovaný řadou plastikových panáků a v rámci možností slušný hudební doprovod. Jediným pozitivem zůstává tam Fox, kterého charakter stejně tvůrci v druhé polovině snímku stáhnou na úroveň všech ostatních. Uf. 

Hodnocení: 35%

Koktejl: 
60% Tyler Perry a jeho seriozní poloha
20% Matthew Fox
10% Otravná kamera
10% Nelogičnosti, hlouposti a další srandy ve scénáři

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Avengers: Endgame

Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: Infinity War. Ano, Avengers: Endgame dnešním dnem vstupuje do českých a slovenských kin a s ním také konec jedné éry. Je nad slunce jasné, že film samotný bude událost srovnatelná snad jen se závěry těch největších filmových sérií historie. Jak se ale Marvelu podařilo uzavřít celé ty roky budování a dospěl celý ten propojený příběh na pozadí do zaslouženě povedeného konce?

Hold the Dark

Netflix si na filmový podzim nachystal do distribuce hned několik zajímavých snímků, se kterými se pokusí u fanoušků zabodovat a dokázat tak, že zásadní události podzimu diváci mohou hledat i někde jinde, mimo plátna kin. Jedním z nich by měl být i mysteriozní thriller od režiséra povedeného Green Room. Podařilo se  mu z výletu do nehostinné přírody na Aljašce vykouzlit zajímavou podívanou a napodobit tak úspěch podobně laděného snímku Wind River z minulého roku?

Složka 64 | Journal 64

Severské kriminálky se těší dlouhodobé oblibě a to ať již se jedná o knižní nebo filmové počiny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to platí dvojnásob. Knižní předlohy už několikátý rok patří mezi žánrové bestsellery a série jejich filmových adaptací zraje s každým dílem. Nyní se do kin vydává již čtvrté pokračování s názvem Složka 64, které se s poměrně aktuálním tématem pokusí navázat na úspěchy dílů předešlých. A pokud vám tahle série doposud unikala, není lepší čas tento nedostatek napravit.