Přeskočit na hlavní obsah

Alex Cross [35%]

Alex Cross
http://www.csfd.cz/film/291700-alex-cross/
http://www.imdb.com/title/tt1712170/

Alternativní názvy: Vražedná hra
V kinech SR od: 03.01.2013 Forum Film SK

Krimi / Mysteriózní / ThrillerUSA, 2012, 101 min

Režie: Rob Cohen
Scénář: Marc Moss, 
Kerry Williamson
Hudba: John Debney
Hrají: Tyler Perry, Matthew Fox, Jean Reno, Rachel Nichols, Chad Lindberg, Simon Rhee, Giancarlo Esposito, Carmen Ejogo, Edward Burns, John C. McGinley, Ron Causey, Tim Holmes, Robert Graziosi, Janine Sarnowski, Werner Daehn, Cicely Tyson

Pokud neznáte černošskou hvězdu Tylera Perryho, patříte mezi ty šťastnější jedince. Tenhle herec si totiž v zámoří vybudoval svoji hereckou kariéru na snímcích pro svoji cílovou sociální skupinu, které jí pak zvládá prodat. Ve výsledku je to pak taková situace, že ačkoliv tyto snímky způsobují nedobrovolnou lobotomii už z trailerů, dokáží se s přehledem zaplatit i něco vydělat. Perry ovšem pojmul podezření, že je seriozní herec a tak přichází v novém snímku Roba Cohena (xXx, Rychle a zběsile). Jak ale tahle část série, kterou započaly dva snímky s Morganem Freemanem (Sběratel polibků, Jako pavouk) ve skutečnosti dopadla?


Ve třetím filmovém setkání s doktorem Crossem se podíváme do jeho policejních začátků, než nastoupil k FBI. Jako detektivovi Detroitské policie je mu přidělen případ několikanásobné vraždy a jednoho umučení k smrti. Na místě činu Cross se svým týmem naleznou první z míst činu nového vraha působícího ve městě. Ten, jak odhaluje následné vyšetřování, má v plánu eliminovat francouzského miliardáře Leona Merciera spolu s jeho zahraničními spolupracovníky. Tím, že ale Cross a jeho tým vrahovi šlapou na paty se vystavují velkému nebezpečí. Vrah totiž nerespektuje nikoho jiného než sám sebe a psychologická hra kterou se s ním rozhodne Alex Cross hrát, se postupně přetaví v hru o život nejen samotného detektiva a jeho týmu, ale i jeho rodiny. Popichování psychotického šílence není vždy ideální nápad a policejní složky v Detroitu se o tom brzy přesvědčí... 


A přitom to mohlo být tak strašně fajn. To je asi hlavní pocit po hodině a tři čtvrtě strávené ve společnosti Roba Cohena. Ten akci v rámci možností umí, což je vidět alespoň na několika scénách i zde. Bohužel většina scén upadne v mizérii, když se pozastavíte nad úrovní řemesla jeho kameramana. Když se totiž v naprosto klidném prostředí dva představitelé mlátí, kamera se rozhodne zahrát si na kolotoč a vy se začnete retrospektivně vracet do televizních seriálů let minulých. A to rozhodně není dobrá vizitka jak pro tvůrce, tak pro kameramana. Spíše to je nuda pro diváka. 

Alex Cross mohl být slušným psychothrillerem (o jaký se asi tvůrci snažili, když nad tím tak přemýšlím), nicméně je to beztvará nudná břečka, které vévodí až otravný Tyler Perry. Nejde jen o to, že scénáristé mu nenapsali slušné repliky, on není schopný uhrát ani pitomé "Ahoj" coby titulní postava filmu. O to víc pak bolí fakt, že si jej měl původně zahrát Idris Elba. Ten si ale pravděpodobně po přečtení scénáře řekl, že na komedie je ho škoda. A není se mu co divit. Spousta věcí ve filmu nedává vlastně v celku ani smysl, charaktery jsou uvěřitelné jako voda v prášku, hierarchie tam tak nějak nefunguje a tažné charaktery celého filmu jsou tvořeny právě zmíněným Perrym a jeho plastikovým nahrávačem, který se herectví učil asi od svého kolegy.

Naproti nim je ale v kontrastu jedno drastické pozitivum snímku, kterým je Matthew Fox coby vraždící maniak Picasso. Ne že by byl jeho herecký výkon kdoví jak zásadně dobrý, nicméně i jeho vraždící mašina s trochu přímočařejšími replikami a jednotvárným charakterem je ve výsledném snímku tím co vás jako jediné zaujme. Taková perla v prachu. A to i když v druhé polovině začne jeho charakter upadat do své vlastní parodie.
Co tedy říci k třetímu setkání? Dalo by se to shrnout docela jednoduše. Rob Cohen dokázal, že jeho akční um je spíše věcí náhody a dobré vůle scénáristů. Ti si tady očividně vybrali slabší chvíli a místo propracovaného příběhu s chladnokrevným zabijákem co zatápí nejen policejnímu sboru tu naservírovali nabubřelý žvást, který díky zahleděnosti do sebe sama a snaze být něčím víc, končí jako nevěrohodná kapitola policejní příručky jak dopadnout psychopata a nechat se přitom celou dobu tahat za nos.I díky tomu je závěrečné finále pro mně jako diváka neuspokojivé. Každou chvíli jsem čekal, až se ozve umělý smích obecenstva a vše se promění ve frašku. 

Setsakramentsky promarněná šance. Rob Cohen si připisuje další hřebíček do režisérské rakve. Alex Cross je jednoznačně nejslabším setkáním s knižním detektivem na plátnech kin. Nelogický scénář plný naprostých hloupostí, otravný hlavní hrdina podporovaný řadou plastikových panáků a v rámci možností slušný hudební doprovod. Jediným pozitivem zůstává tam Fox, kterého charakter stejně tvůrci v druhé polovině snímku stáhnou na úroveň všech ostatních. Uf. 

Hodnocení: 35%

Koktejl: 
60% Tyler Perry a jeho seriozní poloha
20% Matthew Fox
10% Otravná kamera
10% Nelogičnosti, hlouposti a další srandy ve scénáři

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ztracen v džungli | Jungle

Skutečné příběhy táhnou, zvláště pak ty, u kterých místy zůstává rozum stát na dtím, co všechno někteří lidé dokázali přežít či udělat. Na této vlně se pokouší svézt i jedna z posledních letošních novinek v českých a slovenských kinech, australské drama Ztracen v Džungli, v jehož hlavní roli se objevil Daniel Radcliffe a které mapuje jednu životní etapu dobrodruha Yossiho Ghinsberga. Vyplatí se mezi vánoci vyrazit na tuhle napínavou podívanou nebo je lepší zůstat v klidu doma a užít si raději nějaký ověřený kousek? 

Akta Pentagon: Skrytá válka | The Post

Za vlády prezidenta Richarda Nixona se na povrch dostala řádka vládních afér, které pohnuly jak americkou domácí, tak zahraničně politickou situací. Ještě než však propukla aféra Watergate, dostala se do popředí médií aféra ohledně tzv. Pentagon Papers - zveřejnění přísně tajného dokumentu o americkém působení ve válce ve Vietnamu, které nechal zpracovat v roce 1967 ministr obrany Robert McNamara. Zveřejnění údajů v této zprávě otřáslo nejen obyvatelstvem USA ale také základy svobody tisku zakotvené v ústavě Spojených států. A přesně tuhle situaci a její vývoj se pokouší novinka jednoho z největších filmařů přiblížit v novém filmu. Stojí ale tahle lekce z historie za návštěvu?  

S láskou Vincent | Loving Vincent

Do českých a slovenských kin dorazil před pár dny snímek, který si jen tak s kterýmkoliv snímkem historie nespletete. Film S láskou Vincent pojednávající o posledních momentech života slavného malíře Vincenta Van Gogha je totiž jako vůbec první snímek historie složen kompletně z olejových maleb, které imitují právě styl malíře, o jehož životě tenhle životopisný snímek pojednává. Práci 120 malířů, která vyústila v 65 tisíc maleb rozpohybovaných do netradičního filmu najdete od 25. ledna v nabídce vybraných kin. Má ovšem tenhle snímek co nabídnout za hranicemi ojedinělé vizuální podoby?