Přeskočit na hlavní obsah

Argo [80%]


Argo

http://www.csfd.cz/film/299781-argo/
http://www.imdb.com/title/tt1024648/

Mládeži přístupný
V kinech ČR od: 29.11.2012 Warner
V kinech SR od: 29.11.2012 Continental

Drama / Thriller / Historický
USA, 2012, 120 min

Režie: Ben Affleck
Scénář: Chris Terrio
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Bryan Cranston, Ben Affleck, John Goodman, Taylor Schilling, Kyle Chandler, Alan Arkin, Tate Donovan, Clea DuVall, Adrienne Barbeau, Rory Cochrane, Kerry Bishé, Richard Kind, Victor Garber, Titus Welliver, Michael Parks, Željko Ivanek, Chris Messina, Michael Cassidy, Keith Szarabajka, Scoot McNairy, Tom Lenk, Scott Elrod, Christopher Denham, Rob Brownstein, David Sullivan, Kelly Curran, Ashley Wood, Clark Gilmer, Matthew Landon

Ben Affleck to má těžké. Sice má doma Oscara za nejlepší scénář, nicméně jako herec se netěší moc velké popularitě, zvláště kvůli hned několika průserům, které za svoji kariéru odehrál. Před pěti lety se ale rozhodl, že to po vzoru několika slavnějších kolegů zkusí i z druhé strany kamery a posadil se na režijní sesli. Tímto způsobem se tak divákům dostali dva více než slušné snímky, jeho celovečerní debut Gone, Baby, Gone a také dva roky stará skoro oscarovka Město. Podařilo se i napotřetí udržet Affleckovi auru schopného filmaře a připsat si tak hattrick, nebo je Argo jen přeceňovanou dobovou žánrovkou?

Koncem roku 1979 v Iránu proběhla revoluce, která s sebou přinesla únos 52 rukojmích z velvyslanectví v Teheránu. Šesti lidem se podařilo před rozbouřenými davy utéci a najít dočasný azyl na půdě kanadského velvyslanectví v téže městě. V situaci kdy je celé město na nohou, se k nim ale ani americká armáda bez povšimnutí íránské vlády nedostane. A tak přichází čas zoufalých pokusů o záchranu těchto amerických občanů. S jedním z nich přichází agent CIA Tony Mendez. Ten chce šest lidí vydávat za natáčecí štáb fiktivního science fiction velkofilmu Argo. Kolem rukojmích ale začínají stahovat pomalu smyčku iránské vojenské jednotky a na jejich záchranu tak zbývá čím dál méně času. Mendez spolu s rukojmími proti sobě nemá jen vojáky a neúprosný čas. Operaci totiž nevěří úplně všichni a jsou ochotni zapsat raději ztráty než vyvolat masivní konflikt...

Argo není běžným snímkem. U mnoha lidí, mně včetně, to tak může znamenat, že o něj snadno ztratí zájem. To by se ovšem stát nemělo. Proč? Protože se jedná o jedinečný filmový zážitek, který opět ukazuje sílu média, když se s ním zachází s citem. Affleck si totiž svůj cit vypiloval zase o něco více a už od prvních momentů vtahuje diváka na jízdu politickými machinacemi a náboženským fanatizmem. Vítejte v Iránu. 


Není to však jen seriozní komorní dobové drama s špetkou špionážního thrilleru. Argo totiž není jen do detailu propracovaným snímkem, Affleck skrze něj divákům přednáší sebe reflexivní uvědomělé dílo, které nezapomíná na zábavu, nicméně kombinuje ji v tak diverzifikované skladbě, že ačkoliv s divák baví, sám víc moc dobře, že to z jiného úhlu pohledu vlastně ani trochu k smíchu není. Nutí k přemýšlení a k zhodnocení situace, kdy je podobný oblak frašky naprostou nutností aby zdrcující realita byla stravitelná.   

Ačkoliv tak v určitých detailech ne úplně dostává svým závazkům propracované atmosferické dobové studie založené na skutečných událostech, funguje oproti konkurenci na úplně jiné úrovni. I já jako fanoušek výbušné zábavy za desítky až stovky milionů dolarů jsem byl doslova na kolenou z atmosféry, kterou pomalou gradací dokázal ve snímku vykreslit pouze v prostorech několika kulis téměř bez zvláštních efektů. Pro mně tedy zaručeně jedno z překvapení roku, které bych od dobového materiálu, který téměř postrádá akci vskutku nečekal. Při pohledu na hereckou sestavu snad ani není třeba zmiňovat, že film se navrch může honosit skvělými hereckými výkony.Zejména v závěrečných minutách vám navíc bude spolehlivě dopovat do žil adrenalin francouzský všeuměl Alexandre Desplat. 

Ano, Affleck to opět dal. Argo je sice snímkem, který nesedne ani zdaleka každému, nicméně to nebyl zatím ani jeden z jeho ostatních. Perfektní dobová atmosféra, vhození diváka rovnou doprostřed probíhajícího filmu, pomalu houstnoucí atmosféra a napětí, které by mohly i ty největší blockbustery závidět. Jakkoliv tak Argo působí jako nepříliš zajímavý snímek, během dvou hodin vás přesvědčí o tom, že toho nabízí daleko více než rozmáchlé produkce vrstvící jeden motiv za druhým. Ve své relativní skromnosti je tak Argo daleko působivější než jeho konkurence a pokud se Affleckovi podaří něco na cenách akademie urvat, nebude to žádné překvapení. Myslím, že kdokoliv pochyboval o talentu tohoto tvůrce, nyní už přišel i o poslední argument. Tedy hattrick a těším se s čím přijde příště.  

Operace Argo aneb nejšílenější plán na osvobození rukojmích který vyšel. Skvělá herecká sestava dává tušit, že tohle by neměl nikomu uniknout. A je to tak. Affleck i napotřetí téměř bezchybně a jeho etablování mezi tvůrce, které se vyplatí díky jejich umu sledovat bedlivě je dokončeno. Naprosto fenomenální atmosféra, dokreslená skvělou hudbou a výtečnou gradací, která dokazuje, že i bez výbuchů a létajícího CGI se dá zvýšit divákovi tep až do úrovní příklepového kladiva. 


   Hodnocení: 80%

Koktejl: 
50% Neprůstřelná atmosféra
25% Silné herecké obsazení
25% Malý velký film

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?

Ze zákulisí filmu #5 | Největší komerční průšvihy

Vítejte u dalšího dílu nepravidelné rubriky Ze zákulisí filmu, ve které se čas od času pokouším přiblížit události z pozadí filmového průmyslu, které vrhají na filmovou produkci trochu jiné světlo. Poté, co jsme se v minulých dílech podívali na filmy, které nevznikly a některé lidi to možná zamrzelo, se dnes podíváme na zoubek snímkům, které vznikly, nicméně jejich producenti by nejspíše byli rádi, kdyby tomu tak nebylo. V dnešním článku se totiž budu věnovat takzvaným komerčním bombám nebo propadákům, tedy filmům, které díky obrovským nákladům a mizernému komerčnímu výkonu skončily pro studia jako ztrátové, mnohdy i více jak několik desítek milionů dolarů. Pojďme tedy na to. 

Dunkerk | Dunkirk [85%]

Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku.  Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?