Přeskočit na hlavní obsah

Smrtonosná past: Opět v akci | A Good Day to Die Hard [45%]

Původní Smrtonosná past z roku 1988 patří neoddiskutovatelně k tomu nejlepšímu, co se na poli akčního filmu kdy urodilo. John McTiernan tehdy předvedl naprosto neskutečnou akční jízdu s Brucem Willisem v hlavní roli, která v širším pohledu je právě tím, co dodalo význam jménu tohoto herce. Další dvě pokračování pak tento snímek pak vyšperkovaly do jedné z nejlepších akčních sérií. V novém tisíciletí pak přichází díl čtvrtý, který přináší solidní zábavu, která notně staví na respektu, který si série předešlými díly vydobila. Ještě než se však dostanu k aktuálnímu pátému dílu, který v březnu vtrhl do kin, slušelo by se odemě přiblížit jeden důležitý aspekt tohoto článku. V současném Hollywoodu je mnoho tvůrců, kteří by si zasloužili nechat sebrat všechny hračky a poslat na pustý ostrov. Pak jsou tu dokonce takoví, kterým byste nejraději způsobili fyzické násilí za to, jakou psychickou ujmu na vás zanechaly jejich filmy. No a pak tu jsou James Moore a Skip Woods. První jmenovaný je strůjce mého do dnešního dne největšího filmového zklamání, filmové podoby kultovní hry Max Payne, za kteréž zprasení si vysloužil nic jiného než můj despekt i přesto, že předtím natočil poměrně ucházející Let Fénixe. Druhý jmenovaný je pak scénáristický břídil, který stojí za mnoho pozdviženými obočími u X-Man Origins: Wolverine nebo třeba Hitman. A teď si představte, že tito dva ruku v ruce přivedou na svět další díl série, na které jste si jako divák začali utvářet svůj filmový vkus. Jdeme na to. 

John McClane a jeho rodina nemají chvilku klidu. Nějaký čas poté, co řešil problémy se svojí dcerou a jen tak během toho stihl odvrátit teroristický útok Thomase Gabriela. Tentokrát však půjde o mužskou odnož MacClaneovic rodiny. John se po letech začne zajímat o svého syna který před lety zmizel z jeho dosahu. Jak zjišťuje, právě byl umístěn do vězení a čeká na soud, kde je doživotní trest tou nejlepší alternativou. John se tak vydává do halvní metropole bývalého Sovětského svazu s nadějí, že z toho dokáže svého syna nějak vysekat. Jak však po pár hodinách v ruském hlavním městě zjišťuje, všechno je daleko komplikovanější než by se mohlo zdát. John McClane Junior je totiž agentem CIA pracujícím už několik let v utajení a právě nyní jeho mise má dospět do úspěšného konce. Díky příjezdu jeho otce, který se do celé akce zaplete, však celá záchrana důležitého svědka nedopadne podle plánu a oba McClaneovic jsou teď jediní, kdo ho může dostat z Ruska a zabránit díky důkazům které vlastní nástupu zlotřilého politika k moci. 

Jedna věc, kterou můžete před filmem udělat, je totálně vypnout mozek a nepřemýšlet nad tím co se tu děje. To co nastartoval Wiseman se čtvrtým dílem, Moore dohání do extrému. McClane už totiž není sarkastický badass motherfucker co si to rozdává se všemi na férovku a záporáci z něj padají na prdel. V pátém pokračování se totiž stává pouhým přicmrndávačem svého vlastního syna, který sice občas utrousí nějakou hlášku vzpomínajíc na své dobré časy v předešlých dílech, nicméně většinu času jen dodává rozmrzelé projevy a to ještě téměř nezaujatě. Seriozně, po hodině a půl sledování, jediné co vám v hlavě zůstane je otázka, kam se sakra poděl McClane? A kdo je ten proďola co se tady snaží být cool a zároveň prožívající osobní drama. 

"Bruce Willis v poslední době začíná připomínat možná i lehce Nicolase Cage"

Člověk by čekal, že když Bruce Willis v poslední době začíná připomínat možná i lehce Nicolase Cage tím, že dodává téměř identické výkony v čím dál tím větším množství filmů, alespoň pro tuhle sérii se nadchne. Bohužel. Když už vás totiž zaujme více rádoby badass synátor v podání téměř neznámého svalovce, něco bude asi setsakramentsky špatně. A tím se dostáváme k tomu, co jsem tu psal v úvodu. To co je tu špatně, je scénář a jeho realizace. 

Nemůže se totiž stát, aby díl takto slavné série trpěl na podobné chyby jako béčková akční dobrodružství z videopůjčovny, případně přepálené slátaniny typu xXx. Naprosté nelogičnosti a přehršel digitálních blábolů na úkor atmosféry a vůbec spádu celého příběhu bych ještě pochopil, nicméně mizerný střih, prázdné dialogy a především velká míra základních chyb v kontinuitě, to jsou věci, které se jen tak nepromijí. Když se totiž stříhá mezi dvěma poměrně odlišnými akcemi, které mají působit jako jedna, jde to docela vidět. Když navíc ve filmu, který má být na akci založen především, ani ta akce nefunguje, něco je hodně špatně. Logika chování postav, případně to co ze sebe vyluzují si pak ani nezaslouží komentář. Takhle umírají akční hrdinové. 

Pátá Smrtonosná past je tou ultimátní ukázkou, jak se nemají točit akční filmy. To co by totiž maximálně obstálo jako nějaká béčková sranda na DVD, v kinech jako pokračování jedne z největších akčních sérií o nezničitelném detektivovi z New Yorku jednoduše nemůže obstát. Smrtonosná past: Opět v akci je ničím nezajimavou akční slátaninou, kterou tentokrát nezachrání ani účast Bruce Willise. Mizerná akce, ještě horší dialogy a frustrace z přepáleného finále, které je v konečném důsledku o ničem, kdyby se neodehrávalo na pokraji Černobylu. Slova o globalizaci celé série totiž začínají v Moskvě a končí tam. Tolik ke globálnímu měřítku. A tolik ke Smrtonosné pasti jako sérii. I když už je naplánována produkce pokračování... 



John McClane na druhou pod režijním dohledem ničitele slibných projektů a podle scénáře jednoho z největších břídilů posledních let. Pátá smrtonosná past je snímek, kvalitami atakující tak maximálně trh s videobéčky. Mizerně natočená akce, většina věcí ve filmu vlastně nedává smysl a nejhůře je na tom scénář. Já jako fanoušek pořádám právě minutu ticha za původní série. To co totiž Wiseman ve čtvrtém díle citovat, Moore dohání do vyumělkovaného extrému, který nemá šanci diváka vtáhnout nějak více. Je to také kvůli Willisovi, který si odehrává opět svoji polohu z posledních let. Jakoby věděl, že to tu vlastně nemá ani smysl. Je mrzuté, že značky jako je tahle, na kterých velká část malých kluků vyrůstala a utvářela si svůj pohled na filmový svět, končí jako takhle mizerná fušérská práce. Za dva roky je tu pětka, zachraň se kdo můžeš.   

Akce
Nuda
Mizérie
Logika na volnoběh

Postup:
Netřepat, zamíchat.  


Smrtonosná past: Opět v akci
(A Good Day to Die Hard, Smrtonosná pasca: Opäť v akcii)

Akční / Krimi / Thriller
USA, 2013, 105 min


Režie: John Moore
Scénář: Skip Woods
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Marco Beltrami
Hrají: Bruce Willis, Jai Courtney, Amaury Nolasco, Cole Hauser, Sebastian Koch, Julia Snigir, Anne Vyalitsyna, Mary Elizabeth Winstead, Megalyn Echikunwoke, Atilla Árpa, Roman Luknár, Aksel Hennie, Patrik "Rytmus" Vrbovský, Martin Hindy, Ján Gallovič


Nevhodný mládeži do 12 let
V kinech ČR od: 14.03.2013 CinemArt
V kinech SR od: 14.03.2013 Bontonfilm SK


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fantastická zvířata a kde je najít | Fantastic Beasts and Where to Find Them [75%]

A je to tady, fanoušci světa Harryho Pottera se konečně dočkali. Očekávaný spin-off Fantastická zvířata a kde je najít přichází do českých a slovenských kin a s ním velká očekávání, neboť studio má s touto značkou veliké plány. Podle nového scénáře J. K. Rowlingové má totiž dnešní novinka připravit půdu také hned pro několik dalších pokračování, ve kterých by mělo nakonec dojít i na duel Brumbála a Gindelwalda. To bychom se ovšem předbíhali. Tou nejdůležitější otázkou pro nynějšek je - dokáží Fantastická zvířata stát na vlastních nohou a nabídnout příběh hodný svého předchůdce?

Muži v naději [65%]

Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]

Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do současnosti, je na čase značku představit v novém filmu, který přiblíží v nové verzi zrod těchto ikonických hrdinů. Film si na starosti vzal Dean Israelite, který si před dvěma lety udělal jméno sci-fi snímkem Projekt minulost. Dokázal představit tuhle látku novým i starým divákům ve velkém stylu nebo jsou Power Rangers: Strážci vesmíru první velký průšvih letošního filmového léta?